Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

8 documenten

Noord-Zuidlijn: GroenLinks alleen onder voorwaarden akkoord | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-09-2020 00:00

Gegarandeerd mínder CO2, géén verslechtering van het lokale openbaar vervoer, en geen nieuwe financiële strop. Dat zijn voor de lokale fractie van GroenLinks harde voorwaarden voor eventuele doortrekking van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Hoofddorp.

Al sinds de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, wordt er ook in Haarlemmermeer druk over gesproken. De verlenging vanaf station Zuid naar Schiphol, en liefst zelfs verder, naar Hoofddorp, zou namelijk een aantal voordelen hebben. Zo zouden Haarlemmermeerders (vooral Hoofddorpers) en Schiphol-toeristen er sneller mee in de hoofdstad kunnen komen, schept het weer allemaal kansen voor werkgelegenheid, en zou de veiligheid in de tunnelbuis van Schiphol erop vooruitgaan, wat extra internationaal treinverkeer zou mogelijk maken. Niet gek dus dat de wens van de doortrekking twee jaar geleden al in het coalitieakkoord terecht kwam.

Inmiddels is er echter veel gebeurd. We leven in een behoorlijk andere wereld. En dat roept de vraag op: is de aanleg nog wel zo verstandig, zo die dat ooit al was?

Op 3 september sprak de gemeenteraad voor het eerst in het openbaar over de wens van de collegepartijen. Eindelijk dus. De fractie van GroenLinks bracht daarbij in wel een voorstander te zijn van meer openbaar vervoer, maar wel stevige bedenkingen te hebben bij déze lijn. Want was precies het nut en de noodzaak? Waren we hier niet vooral Schiphol aan het helpen, en weer extra bedrijventerreinen mogelijk te maken, waar we eigenlijk nauwelijks behoefte aan hebben?

GroenLinks bracht drie cruciale voorwaarden in voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn: duurzaamheid, bereikbaarheid en financiën.

Qua duurzaamheid moet voor ons duidelijk worden dat de aanleg écht leidt tot een beloofde modal shift. Oftewel: we moeten aantoonbaar terugzien dat de aanleg leidt tot minder verkeer over de weg.

Maar net zo goed willen we die duurzaamheidseis verbinden aan Schiphol. Als de Noord-Zuidlijn leidt tot meer internationale treinen zijn we daar heel blij mee, maar niet als tegelijkertijd die ruimte op Schiphol weer wordt ‘volgevlogen’ met andere vluchten.

De tweede eis, bereikbaarheid, had vooral betrekking op ons huidige openbaar vervoer. Bij veel grote OV-projecten is te zien dat andere lokale OV-lijnen daaronder lijden. Dat willen we hier voorkomen. Met name de trein naar Nieuw Vennep vraagt daarbij de aandacht. Zullen daar niet veel treinen verdwijnen, als tussen Hoofddorp en Amsterdam een metrolijn rijdt? Daarom zeggen we ook hier: geen verslechtering van ander, lokaal OV is voor ons voorwaardelijk.

Een derde eis is: betaalbaarheid. Rondom de A9 hebben we geleerd wat het betekent als we als gemeente onze nek in een financiële strop steken. Daarvoor moeten heel veel projecten gerealiseerd worden wil dat ooit worden terugverdiend. En die druk willen we helemaal niet. Dus waarom zou de gemeente hier eigenlijk (substantieel) aan meebetalen? Een bod ligt er nog niet, we hebben ook nog geen idee van de kosten. Dat komt (waarschijnlijk) pas in november. Maar met de gemeentelijke financiën onder druk, weegt dit voor ons heel zwaar. Als we hiermee vooral Schiphol lijken te helpen, leg daar dan ook de rekening neer, zo is ons idee.

De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Amsterdam eiste in 2018 minder uitstoot, minder geluidsoverlast en minder vliegbewegingen in ruil voor gemeentelijke investeringen in deze lijn. Dat geldt ook voor ons. Want alleen dan schieten wij er iets mee op.

Foto Wikimedia Commons

Welke kansen biedt gratis openbaar vervoer in Haarlemmermeer? | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 28-02-2020 00:00

Gratis openbaar vervoer. Steeds meer steden en regio’s experimenteren ermee, vooral in Frankrijk en België. Maar zou het ook kans van slagen hebben in Nederland? En wat zouden de effecten zijn als we het bijvoorbeeld in Haarlemmermeer zouden invoeren?

Parken in plaats van parkeerplaatsen. Dat was een van de aanlokkelijke scenario’s die André van der Veen schetste in zijn inleiding op de discussieavond van GroenLinks Haarlemmermeer, op woensdag 26 februari. In sommige steden die hij aanhaalde waar gratis openbaar vervoer was ingevoerd, werden nu groene parken aangelegd op plekken waar eerst grijze parkeerplaatsen lagen.

Zoals Duinkerken, de kustregio in Noord-Frankrijk, die een aantal kenmerken heeft die vergelijkbaar zijn met die van Haarlemmermeer: een grote kerngemeente (van ruim 80.000 inwoners), omringd door een aantal kleinere dorpen (daar 17, hier 30), die samen een regio opleveren van zo’n 200.000 inwoners. En net als hier was het autogebruik eerst hoog, en was er sprake van sterke vervoersarmoede voor mensen die -  om wat voor reden dan ook - niet kunnen, mogen of willen autorijden. En dat zijn er ook daar heel wat.

De successen van het gratis openbaar vervoer dat in de regio is ingevoerd zijn groot gebleken. Na 1 jaar was het aantal buspassagiers al met 65 procent gestegen, in het weekend zelfs met 125 procent, en 10 procent van de ondervraagden in een enquête zei nu de tweede auto de deur uit te hebben gedaan. Die was toch niet meer nodig.

Meteen maar iets soortgelijks bepleiten in Haarlemmermeer dan? Zo simpel is het ook weer niet, aldus de voorzitter van Historisch Halfweg. Want ondanks de overeenkomsten tussen Haarlemmermeer en Duinkerken zijn er natuurlijk ook grote verschillen. De luchthaven bijvoorbeeld. Of het feit dat we hier in een verkeersregio zitten, te midden van steden als Haarlem, Leiden en Amsterdam. Wat zal lokaal gratis openbaar vervoer daarvoor betekenen? En hoe zit het met de toch substantieel hogere kosten, die gratis OV met zich mee zou brengen? Zouden we dan wel dezelfde kwaliteit kunnen blijven garanderen?

In het debat dat volgde kwamen veel aspecten naar voren. Van het succes van de (kostendekkende!) trekschuit van 400 jaar geleden, dat zelfs William Temple nog tot een lofzang verleidde, tot het gratis openbaar vervoer in het hele vorstendom Luxemburg, dat volgende week ingaat. En van ‘mensen uit hun isolement halen’ tot 20 miljard euro aan maatschappelijk begrote kosten die met de auto samenhangen.

De conclusie? Er zijn al best veel ervaringen in het buitenland met gratis openbaar vervoer. Meestal gaat het daarbij over buslijnen (dus niet over treinen of trams). En die bussen zien hun gebruik vaak wel verdubbelen. Maar een ‘koude’ omschakeling – oftewel: in één keer alles gratis – dat leidt doorgaans tot chaos. Een omschakeling in stappen – bijvoorbeeld: eerst ouderen en/of jeugdigen gratis, of eerst bepaalde daluren (of juist spitsuren) – werkt dan meestal beter. Een conclusie die de ook aanwezige raadsfractie beloofde goed in de oren te knopen. Waarna ze zeiden te hopen hier snel het debat in de raad over te kunnen voortzetten, in de hoop op een groenere, socialere én beter bereikbare gemeente.

Fractie GroenLinks Haarlemmermeer blikt terug op 2019 | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 20-12-2019 00:00

Het was opnieuw een turbulent jaar in de Haarlemmermeerse politiek. Waar heeft de fractie van GroenLinks zich allemaal voor ingezet? En wat leverde dat op? Een overzicht.

Het is bijna één jaar geleden dat de nieuwe gemeente Haarlemmermeer van start ging. De huidige fractie van GroenLinks Haarlemmermeer is dus ook alweer bijna een jaar aan de slag. Een jaar waarin we elkaar als fractie goed hebben leren kennen, afscheid namen van onze fractie-assistent Maria, een fractieplan hebben geschreven, en waarin we heel hard aan het werk zijn gegaan om vanuit de oppositie de kernwaarden van onze groene, sociale en progressieve partij binnen de Haarlemmermeerse politiek te laten horen. We werken daarbij constructief samen binnen de gemeenteraad met diverse andere fracties, met het bestuur van GroenLinks Haarlemmermeer en met onze partijgenoten in de provincie en in de Tweede Kamer. In dit stuk blikt de fractie (niet uitputtend!) terug op het jaar 2019.

Klik op de hyperlinks voor het achtergrondverhaal (en soms een podcast!)

Schiphol

We vroegen op vele momenten aandacht voor Schiphol. Zo stelden we vragen over de ultrafijnstofproblematiek en drongen aan op een openbare bijeenkomst waarin het RIVM haar bevindingen over het onderzoek naar de effecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijnstof op de volksgezondheid presenteerde. We stelden ook schriftelijke vragen over de stikstofuitstoot van en rondom de luchthaven van Schiphol. En we stuurden als fractie minister Cora van Nieuwenhuizen een eigen zienswijze naar aanleiding van de planMER voor de luchtvaartnota. We spraken onze collega’s in de gemeenteraad erop aan dat de gemeenteraad van onze gemeente het college al tien (!) jaar lang geen kaders meegeeft als het gaat om het beleid ten aanzien van Schiphol. Zo is volksgezondheid formeel nog altijd geen ‘kader’ en dat is echt niet langer vol te houden. Gelukkig is deze gedachte inmiddels bij de rest van de raad en bij het college aan het kantelen. Natuurlijk was onze fractie ook vertegenwoordigd bij het Protestival van Greenpeace op Schiphol in december. En tijdens het recente werkbezoek van de gemeenteraad aan Schiphol spraken we de heer Benschop (Schiphol), de heer Cornelisse (KLM) en de heer Van Dorst (LVNL) aan op de thema’s volksgezondheid, geluidsoverlast en het klimaat.

Leefomgeving, wonen, mobiliteit, klimaat

Een belangrijk aandachtspunt voor GroenLinks is de kwaliteit van onze leefomgeving, dus milieugrenzen en handhaving daarvan door de Omgevingsdienst. Zo stelden we vragen over het Groene Schip en over de PFOS-vervuiling op Schiphol. We hebben gepleit voor een verbod op vervuilende luchtballonnen. We pleitten onvermoeibaar voor schoon vervoer, voor fietsvoorzieningen, voor openbaar vervoer op de lange afstand maar vooral ook voor ‘fijnmazig’ openbaar vervoer zodat onze kernen beter bereikbaar zijn en zodat ook mensen zonder auto zich kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. We stelden vragen over de stations in onze gemeente, bijvoorbeeld voor de voorzieningen op station Hoofddorp: een stationshuiskamer komt er voorlopig niet, maar dankzij ons is er nu wel eindelijk een stationsklok! We stuurden Laura Bromet die als formateur betrokken was bij de coalitievorming in de Provinciale Staten, een eigen brief waarin we onder andere pleitten voor de woningbouw en ‘schoon’ vervoer binnen onze gemeente, om een heroverweging vroegen van de Duinpolderweg (omdat volgens ons nut en noodzaak van deze weg nooit zijn aangetoond), schoon (H)OV, en aandacht voor onze leefomgeving en gezondheid. In het coalitie-akkoord van de provincie is inderdaad opgenomen dat de provincie niet langer geld reserveert voor de aanleg van de Duinpolderweg. Natuurlijk liep onze fractie in maart ook mee met de klimaatmars. En in en buiten het gemeentehuis spraken we meermalen over de energietransitie.

Groen

We maken ons grote zorgen over het groen in onze gemeente en proberen daar ook op een positieve wijze aandacht voor te vragen, bijvoorbeeld met de motie Geboortebos die unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen. Helaas lijkt het college deze motie naast zich neer te leggen. Positief was ook ons bezoek aan de prachtige eendenkooi bij Vijfhuizen en net buiten onze gemeente aan de eendenkooi van Ruigoord. Vreselijk is dat er al jarenlang ontzettend veel bomen verdwijnen, zoals bij de kaalslag op de Geniedijk die momenteel gaande is. Daarvoor vroegen we uiteraard aandacht.

En verder

Op ons initiatief sprak de raad begin dit jaar ook over dierenwelzijn. We stelden vragen over de ontwikkeling van Hoofddorp Centrum, waar het college echt veel meer regie moet nemen, bijvoorbeeld bij het bestrijden van de (soms jarenlange) leegstand en de verpaupering. Hetzelfde geldt voor het centrum van Nieuw-Vennep: onze inwoners en ondernemers verdienen écht beter. We stelden daarnaast vragen over bouwwerkzaamheden aan bruggen waaronder zwaluwen broeden. We stelden vragen over wifi-tracking en over AirBnB. We vroegen aandacht voor ‘ethisch bankieren’. Onze motie voor extra ‘verhalenpalen’ in de oude gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude werd uitgevoerd: de palen Stomp, Vuur, Ruig, Vink en Geus werden kortgeleden onthuld. We stelden ook vragen over het schoolvervoer. en vragen over kinderarmoede. En op ons verzoek sloot Haarlemmermeer zich aan bij de Alliantie Kinderarmoede. En GroenLinks vroeg met succes 5 debatten aan voor de eerste helft van 2020, namelijk over volksgezondheid in relatie tot luchtkwaliteit, integraal vrijwilligersbeleid, behoud van de Houtrakpolder, Huis van Haarlemmermeer (het nieuwe Raadhuis) en SADC (een samenwerking tussen de gemeente en drie andere - vooral - publieke partijen om meer bedrijventerreinen rondom Schiphol te ontwikkelen).

 

Tijd voor duidelijkheid in Rijsenhout

VVD VVD Haarlemmermeer 27-05-2019 23:35

De Haarlemmermeerse VVD wil graag meer duidelijkheid voor de inwoners van Rijsenhout. Eind vorig jaar is op 1 november 2018 gesproken over de “analyse woningbouw Rijsenhout” (Nota van B&W met nummer 2018.0064919). Daar is in aangekondigd dat we begin dit jaar informatie van het college konden verwachten inzake de voortgang van de toen aangekondigde te nemen stappen.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/35610/tijd-voor-duidelijkheid-in-rijsenhout

Zie op deze video om welke verpauperde kassen het gaat

Aangezien dit inmiddels ruimschoots is verstreken, heeft de Haarlemmermeerse VVD via schriftelijke vragen het College gevraagd naar de status. VVD Raadslid Trudie van ’t Hull-Bettink: “Voor de inwoners is er al veel en lang onduidelijk geweest en is het onzeker wanneer en óf er woningen gebouwd kunnen worden. Zij hebben daarvoor actief ons college meegenomen in hun wensen, waardoor het college de te nemen stappen ook kon doen. We willen graag duidelijkheid voor hen.” 

De woningbouw kan nu niet gerealiseerd worden, want zoals in de bovengenoemde nota dd 9 oktober 2018 verwoord is:

“Woningbouw in Rijsenhout, en dan specifiek woningbouw op de locaties van de verpauperende kassenbouw in de nabijheid van Rijsenhout is op dit moment vanwege rijks- en provinciale regelgeving niet mogelijk. Rijsenhout ligt binnen de invloedssfeer van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) en de Provinciaal Ruimtelijke Verordening (PRV) staat op dit moment woningbouw niet toe op (voormalige) kassenlocaties.”

Vorige week is bekend geworden dat de Provincie Noord-Holland heeft besloten het mogelijk te maken verpauperde kassen te slopen en woningen te bouwen. Komende week moet dit worden bekrachtigd door Provinciale staten.

Het college heeft eind vorig jaar aangegeven ook in gesprek te gaan met ILT (de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat), om in samenspraak met ILT én provincie een planning te maken. Dit zodat partijen met voorstellen kunnen komen voor woningbouw, mede om oude kassengebieden te transformeren.

“De schriftelijke vragen moeten duidelijk maken wat de huidige status van de voorgenomen maatregelen is en welke vervolgacties het College onderneemt om er voor te zorgen dat in Rijsenhout woningbouw kan worden gerealiseerd.” Aldus Trudie van ’t Hull-Bettink, raadslid van de Haarlemmermeerse VVD.

functioneren AML Flex

PvdA PvdA Haarlemmermeer 18-12-2018 06:26

Ons als PvdA bereiken steeds vaker berichten van reizigers over het onvoldoende functioneren van AML Flex. De klachten van reizigers komen vooral uit Rijsenhout en komen op het volgende neer: • De bestelde auto komt regelmatig pas na een uur. • De bestelde auto komt niet. • De klantenservice kan niet helpen en is soms onbeschoft.

Verder hebben ons de volgende signalen bereikt:

a. Connexxion besteedt ritten uit aan A-Tax. De chauffeurs klagen vaak over A-Tax als werkgever en veel chauffeurs vertrekken dan ook weer snel nadat ze zijn aangenomen. Daardoor ontstond enkele maanden geleden een personeelstekort.

b. De chauffeurs die op Hoofddorp station / Abbenes / Nieuw-Vennep staan kunnen ook opgeroepen worden voor ritjes buiten de gemeente. Wanneer dit gebeurt kunnen passagiers rekenen op een lange wachttijd. Ook omdat de auto dan al weer snel aan de lader moet.

c. Het lijkt er nu op dat Connexxion alleen maar elektrische auto’s & busjes heeft rijden. Toch is er bijna een jaar lang met benzine busjes gereden.

d. De auto’s hadden een tijd lang het oplaadpunt op de A4. Dit zijn snelladers en zorgen ervoor dat de auto’s binnen 30-45 minuten weer helemaal opgeladen zijn. De stroom uit deze palen is echter wel duurder. Nu mogen de chauffeurs niet meer gebruik maken van de palen bij de A4. Ze weten niet waarom. De palen in Rijsenhout geven onvoldoende stroom om de auto weer helemaal vol te laden, met als gevolg dat er veel chauffeurs niet kunnen rijden.

e. Chauffeurs rijden regelmatig hard en roekeloos. Onlangs werd er een (reeds verwijderde) video in de Rijsenhoutse FaceBook groep gepost waarin te zien is dat een AML chauffeur 105+ km/u rijdt op de Rijnlanderweg. Er zijn inmiddels al meerdere ongelukken gebeurd met de auto’s. De beschadigingen zijn op sommige auto’s nog te zien.

f. Mobiele nummers zijn zichtbaar voor de chauffeurs. Dit heeft in de praktijk tot vervelende situaties geleid.

g. Het wordt kouder weer een dat heeft invloed op de actieradius. Er moet dus vaker opgeladen worden.

De Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in Haarlemmermeer. Vanuit de Regioraad zal de PvdA aan de  portefeuillehouder openbaar vervoer dan ook vragen aandacht aan de geschetste problematiek te besteden.

Daarnaast heeft de PvdA aan het college de volgende vragen gesteld:

Een groot voordeel van AML Flex is dat elektrisch gereden wordt. In de praktijk blijkt dat ook gebruik gemaakt wordt van benzine- en dieselauto’s. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet? Een ander groot voordeel is dat op afroep gereden wordt. Dit blijkt in de praktijk niet altijd te lukken. Hierdoor staan mensen soms een uur of tevergeefs te wachten. Dit is in de huidige winterse omstandigheden nog zorgelijker. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet? De telefoonnummers van passagiers zijn zichtbaar voor de chauffeurs. De PvdA heeft diverse vragen hierover gekregen van vrouwen die zich hierdoor onveilig voelen. Ook is ons een situatie bekend waarbij een chauffeur misbruik heeft gemaakt van het telefoonnummer van een vrouwelijke passagier. De PvdA vindt dat in het openbaar vervoer de privacy van passagiers gegarandeerd moet zijn. Bent u het met de PvdA eens dat de geschetste situatie ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet? De klantenservice kan bij ernstige vertragingen de klant vaak niet helpen. Bent u het met de PvdA eens dat dit ongewenst is en zo ja, wat gaat u ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

 

We wachten de beantwoording af van het college en zullen dat dan in een nieuw bericht later plaatsen.

Het bericht functioneren AML Flex verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Wij willen de menselijke maat weer ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 07-11-2018 15:04

Wij willen de menselijke maat weer als uitgangspunt bij de totale ruimtelijke inrichting. Klinkt mooi maar wat betekent dat? 👉 Wij geven ruim baan aan de (elektrische) fiets, de voetganger en vormen van duurzaam openbaar vervoer. Meer asfalt of peperdure subsidies op parkeren is niet het startpunt. Dat moet een integrale mobiliteitsvisie zijn. #tijdvoorverandering #gr2018

PvdA: vragen over herinrichting Fanny Blankers-Koenlaan

PvdA PvdA Haarlemmermeer 19-04-2018 12:11

Op 3 april heeft de gemeente voor een informatiebijeenkomst voor bewoners, ondernemers en instellingen over de herinrichting van de Fanny Blankers-Koenlaan georganiseerd.

Royal Haskoning DHV presenteerde 3 mogelijke inrichtingsvarianten. Belangstellenden kunnen online hun voorkeuren aangeven.

In alle gepresenteerde varianten bevinden de HOV bushaltes zich tegenover de mid-stay woningen.

Sinds de nieuwe OV dienstregeling op 10 december 2017 is ingegaan, rijdt HOV buslijn 341 over de Fanny Blankers-Koenlaan. Zoals bekend vindt de PvdA dit een slechte zaak om de volgende redenen:

Een deel van de route van lijn 168 over de Deltaweg, Bennebroekerweg en Nieuwe Molenaarsweg is vervallen. Hierdoor is de bereikbaarheid van het openbaar vervoer voor veel bewoners in Floriande Zuid, voor scholieren van het Haarlemmermeer Lyceum en voor gebruikers van het SKWA zeer verslechterd. De Fanny Blanker-Koenlaan is een erftoegangsweg waar 30 km per uur gereden mag worden. Aan deze weg liggen een winkelcentrum, scholen en woningen. Het is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid dat per etmaal 236 bussen van 18 meter lengte over deze weg rijden.

In het voorjaar van 2019 wordt het Vervoerplan geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie kan het lijnennet per december 2019 waar nodig aangepast worden. Het is niet heel erg onwaarschijnlijk dat uit de evaluatie naar voren komt dat HOV lijn 341 een andere route dan de huidige moet krijgen.

In de raadssessie Kredietaanvraag maatregelen bushaltes als gevolg van nieuwe OV-concessie (2017.0060025) heb ik gevraagd de bushaltes op het stukje tussen de Nieuwe Molenaarslaan en de Baron de Coubertinlaan aan te leggen.

Wethouder Reneman gaf het volgende antwoord:

“De Fanny Blankers-Koenlaan, mijnheer Klijn vraagt zich af waar die haltes komen. Dat staat volgens mij ook precies in het stuk, die komen precies tussen die twee in, tussen de Nieuwe Molenaarslaan en de Baron de Coubertinlaan, daar komen twee haltekolommen, dat staat in het stuk in die waslijst dus ik weet niet of dat precies uw wens was, want dat kon ik niet helemaal goed volgen, maar in het stuk staat dat ze daar komen. Dat is niet zo’n lang stuk dus daar kun je niet veel schuiven.”

Vandaag heeft de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld;

Wat is de reden dat u, in afwijking van hetgeen met de raad is afgesproken, voorstelt de haltes tegenover de mid-stay woningen te realiseren? Bent u bereid een variant te laten uitwerken met HOV haltes tussen de Nieuwe Molenaarslaan en de Baron de Coubertinlaan? De PvdA vindt dat de HOV haltes zoals gepresenteerd in de huidige 3 varianten niet gerealiseerd mogen worden tot een besluit is genomen over het vervoerplan dat ingaat in december 2019. Bent u bereid om tot dat moment een tijdelijke oplossing te realiseren?

wij wachten de antwoorden op onze vragen nader af.

Het bericht PvdA: vragen over herinrichting Fanny Blankers-Koenlaan verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Flexibel en slim - De toekomst van het openbaar vervoer

VVD VVD Haarlemmermeer 28-06-2017 05:12

In Nederland is het openbaar vervoer een wettelijke taak van het rijk en de provincie. Die taak wordt uitgevoerd door de provincies en vervoerregio’s met geld van het rijk, de zogenaamde Brede doeluitkering (BDU) verkeer en vervoer. Deze uitkering is een financiële bijdrage voor de uitvoering van het verkeer- en vervoerbeleid op lokaal en regionaal niveau. In de metropoolregio Amsterdam is deze taak neergelegd bij de Vervoerregio Amsterdam. Het gaat om openbaar vervoer per bus, tram en metro, de trein valt er niet onder. De gemeente heeft geen wettelijke verplichting als het gaat om openbaar vervoer.

De laatste 15 jaren dalen de BDU-gelden fors. Van 150 miljoen in 2011 naar 36 miljoen in 2024. Ik ben er van overtuigd dat u en ik nog gaan meemaken dat er geen cent subsidie meer naar het openbaar vervoer gaat. Zo is het openbaar vervoer ook begonnen, de eerste bus- en trammaatschappijen waren commerciële maatschappijen. In de jaren 60 nam het openbaar vervoervolume af vanwege de opkomst van de auto. De overheid stelde zich op toen op het standpunt dat iemand die zich geen auto kon veroorloven toch de mogelijkheid moest hebben om zich te verplaatsen. Vanuit die gedachte, maar ook om behoud van werkgelegenheid, ontstond het gesubsidieerde openbaar vervoer.

Tegenwoordig zijn we al zo ver dat het openbaar vervoer in stedelijke gebieden renderend kan zijn wanneer je het inricht op snelle verbindingen met veel reizigers. Die inrichting gaat wel weer ten koste van de sociale functie die het openbaar vervoer ook heeft. Goede ontsluiting van bijvoorbeeld Abbenes of Buitenkaag met een busverbinding is te duur. Omdat inwoners in kleine kernen net zoveel recht hebben op een goed aanbod van openbaar als inwoners in stedelijke gebieden, moet worden geïnvesteerd in nieuwe gebruiksvriendelijke en slimmere voorzieningen. Voorzieningen die beter aansluiten op de behoeften van reizigers. Nieuwe deelautoconcepten, e-shuttles of e-fietsvoorzieningen zijn voorbeelden van soorten vervoer die de bus die eens per uur langs een beperkt aantal haltes rijdt moeiteloos kan vervangen. Door slim en gericht te investeren in bestaande infrastructuren, maken we het openbaar vervoer beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler. Als Vervoersregio Amsterdam vragen we dan ook aan vervoersbedrijven om vraaggerichter te werken en met kleinere vervoersmodaliteiten die kleine kernen te ontsluiten.

Het openbaar vervoer raakt steeds meer ingericht op individuele verplaatsingen van openbaar vervoer-knooppunt naar openbaar vervoer-knooppunt. Op een dergelijk knooppunt komen ook allerlei parkeervoorzieningen voor fietsen en voor een deel zijn er ook al parkeervoorzieningen voor auto’s. Op die manier worden haltes niet meer naar reizigers gebracht maar worden reizigers individueel, met efficiënt voor en na transport, naar een openbaarvervoer-knooppunt gebracht. Om vervolgens verder te reizen van knooppunt naar knooppunt.

Tegelijkertijd collectiviseert het openbaar vervoer op grote stedelijke verbindingen zoals de Zuidtangent. Een concentratie van openbaar vervoer op de grotere woon- en werkkernen én een vaste dienstregeling in veel rustige gebieden is niet meer het gepaste en betaalbare antwoord op de vervoersbehoefte van de toekomst. In mijn ogen moeten vervoersbedrijven een zo goed en zo fijnmazig mogelijk aanbod doen dat commercieel houdbaar is en dat zo veel mogelijk mensen vervoert. Ik ben erg voor vraaggericht openbaar vervoer en voor het definiëren van knooppunten waarbij heel veel mensen worden vervoerd. En ik denk dat die fijnmazigheid helpt om de sociale functie die het openbaar vervoer ook heeft overeind te houden. Wanneer het openbaar vervoer erg vraaggericht wordt en mensen zélf naar een knooppunt toe moeten bereik je een deel van je reizigers niet meer. Denk daarbij aan mensen die slecht ter been zijn of mensen die überhaupt hulp nodig hebben met vervoer. Voor die groep komt de sociale functie van de gemeente om de hoek kijken. Mensen denken vaak dat ze op gemeentelijke niveau inspraak hebben over het al of niet plaatsen van een bushalte of de ontsluiting van een kleine kern maar dat is de taak van de vervoerder. De zorg voor mensen die zich niet zelfstandig kunnen verplaatsen is een gemeentelijke taak. Je kunnen verplaatsen is immers een voorwaarde om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving en wie dat niet op eigen gelegenheid kan heeft onze hulp nodig. Die taak is geregeld via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of het doelgroepenvervoer zoals leerlingenvervoer.

Wat de wereld echt interessant maakt is dat het openbaar vervoer steeds meer individualiseert en zo fijnmazig mogelijk iedereen naar zijn of haar bestemming wil brengen. Voor een deel misschien met eigen vervoer. Daarnaast zie je dat het autoverkeer in toenemende mate collectiviseert. Autonome auto’s die jou vervoeren terwijl jij in die auto de krant gaat lezen. Het autoverkeer wordt een collectief systeem dat voor jou beslist hoe je naar je bestemming gaat. En is het niet via de techniek dan is het wel via het parkeerbeleid. Het parkeerbeleid van Amsterdam maakt nu al dat je geen vrijheid van bewegen hebt met je auto. Sowieso de drukte in Amsterdam maakt dat je met je auto geen vrijheid van bewegen hebt. Je wordt er gestuurd. Dat is een collectieve ingreep op jouw verplaatsingsmogelijkheid.  Je ziet ook meer auto’s over de A- en N-wegen gaan, de rijks- en provinciewegen.

Ons autoverkeer lijkt meer en meer op een grote trein. En waar vroeger geprobeerd werd autobestuurders uit de auto te halen en te verleiden om met het openbaar vervoer te gaan, wat overigens nooit gelukt is, staan die modaliteiten niet meer tegenover elkaar. Reizen doe je allang niet meer met de auto óf het openbaar vervoer óf de fiets. Mensen stellen zich de vraag wat helpt mij het snelst van A naar B en wat is daar voor nodig. Steeds vaker is het antwoord én de auto én het openbaar vervoer én de fiets of op donderdag de fiets en op vrijdag de auto want er moeten ook boodschappen worden gedaan.

Deelauto’s, ‘Mobility as a service’ waar je als consument mobiliteit inkoopt in plaats van een auto te kopen, zijn allemaal ontwikkelingen waarbij je je aansluit bij een collectief en op die manier je vervoer regelt. Ons openbaar vervoer individualiseert en het individuele vervoer collectiviseert. Beide werelden integreren steeds meer met elkaar en worden steeds meer één.

Nieuwe mobiliteit vraagt om integrale en elkaar aanvullende maatregelen. Ik pleit er dan ook voor om vooral in te zetten om meer mensen met het openbaar vervoer te laten gaan zodat voor dezelfde prijs meer mensen kunnen worden vervoerd en daarmee uiteindelijk de subsidie naar beneden kan. Het openbaar vervoer gaat dermate aantrekkelijk worden dat dit in de voorzienbare toekomst gaat gebeuren.