Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

2 documenten

Mobiliteit in Harderwijk

CDA CDA Harderwijk 27-10-2023 14:19

Door Wilco Mazier Wethouder Financiën, Verkeer en Recreatie Mobiliteit is naast wonen en duurzaamheid één van de grote opgaven in niet alleen ons land, maar ook in Harderwijk. Willen we onze steden leefbaar houden dan zullen we anders om moeten gaan met onze mobiliteit in een verstedelijkende omgeving als Harderwijk. Zeker als je de aankomende jaren wilt doorgroeien naar 60.000 inwoners. Daarom neem ik u graag mee in de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit in Harderwijk. “We zetten in op Harderwijk als loop- en fietsstad volgens het STOMP-principe: de volgorde Stappen, Trappen, OV, Mobility as a Service (deelauto’s), Privéauto. We gaan voor een gezonde leefomgeving waarin de gezonde keuze - zelf bewegen - de makkelijkste is.” Dit is onze ambitie die we hebben opgeschreven in het collegeprogramma. Aan de hand van het STOMP-principe wil ik u meenemen in de ontwikkelingen. Stappen Wandelen of hardlopen is een populaire bezigheid. Dat zien we terug in de hoeveelheid loopgroepen, populariteit van klompenpaden, maar ook in de grote groep mensen die graag in de avond of tijdens de lunch, eventueel met partner, vrienden of collega’s, lekker een stukje gaat wandelen. Een mooie ontwikkeling die we als gemeente alleen maar willen stimuleren. Zo hebben we het afgelopen jaar twee klompenpaden aangelegd, één bij Sonnevanck en één in Hierden. Trappen Het voordeel van de grootte van Harderwijk is dat je eigenlijk alles qua afstand op de fiets kunt bereiken. Aangezien Harderwijk de aankomende jaren doorgroeit naar 60.000 inwoners is de verwachting dat de drukte op de weg alleen maar zal toenemen. Daarom willen we het fietsgebruik stimuleren. Hiervoor gaan we de fietser meer de ruimte geven. Dat gaan we doen door in te zetten op meer fietsstraten en slimmere fietsverbindingen, maar ook op meer fietsparkeerplekken in en bij de binnenstad. Ook hebben we meer dan de helft van de paaltjes op fietspaden weggehaald. Daar ontstaan veel ongelukken door. Ouders en hun kinderen willen we ertoe bewegen om met de fiets naar school te gaan. Dit gaan we aankomend jaar doen met een hele leuke fietscampagne op scholen, genaamd High-Five. (Zie de link hieronder.) In samenwerking met de fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland bieden we ouderen de cursus ‘veilig elektrisch fietsen’ aan. Verder willen we de fietsverbinding tussen de omliggende gemeente verbeteren, met als ultieme wens een fietsbrug tussen Ermelo en Zeewolde. https://www.youtube.com/watch?v=Cqt1jQd5Q94&t=90s OV De wens en behoefte voor een beter dienstregeling op het spoor is er al lang. Vanaf de start van mijn collegeperiode ben ik druk aan het lobbyen voor een keervoorziening in Harderwijk. Dat is niet makkelijk en vergt een lange adem. Wat mij daarbij nu helpt is dat de provincie, in de persoon van gedeputeerde Klaas Ruitenberg, ook actief mee-lobbyt. We zitten in december met alle betrokken partijen voor het eerst ook aan tafel: Provincie, ministerie, ProRail en NS. Hopelijk komt het daarmee tot concrete eerste stappen. De dienstregeling voor het busvervoer wordt wel beter. Zo komt er een snelle busverbinding met Lelystad- Bataviastad en stopt de stadsdienst weer aan de Vitringasingel. Ook wordt de verbinding met Zeewolde en Almere opgewaardeerd en kunnen mensen straks ook vanuit het Waterfront aan de kant van de N302 opstappen om zo de bus te pakken naar het station. Al met al flinke verbeteringen. Mobility as a service De deelauto staat qua ontwikkeling nog enigszins in de kinderschoenen in Harderwijk. Daarvoor zijn we nu met Endura aan het kijken of we hier meer op kunnen inzetten. De deelauto is een hele mooie oplossing om het aantal tweede auto’s te verminderen. Bij veel huishoudens staat de tweede auto namelijk vaak stil. Ook is de deelauto een oplossing in het kader van het verlagen van de parkeernorm in delen van het Waterfront, maar ook Nieuw-Weiburg. Privéauto In Harderwijk doen we niet aan auto pesten, maar kijken we wel hoe we de leefbaarheid in de wijken kunnen verhogen, bijvoorbeeld in de binnenstad. De auto willen we daar meer naar de rand van het centrum brengen om zo de leefbaarheid te verhogen. Het mooie is dat inwoners van de binnenstad hier enthousiast op reageren. Ook zij zien dat de auto het straatbeeld vervuilt en door deze te verplaatsen er meer ruimte ontstaat om elkaar te ontmoeten. Zo gaan we op initiatief van de inwoners kijken of we de Kleine Oosterwijck en een deel van de Grote Oosterwijck autoluw/autovrij kunnen maken. Dat neemt niet weg dat we bezoekers aan onze binnenstad op een gastvrije manier willen ontvangen en daar horen voldoende en goede parkeervoorzieningen bij. Ondertussen doen we ook mee in de lobby voor de aanpak van Knooppunt Hoevelaken. De minister heeft deze voorlopig in de koelkast gezet en daarom zijn we samen met Nijkerk en de regio Utrecht-Amersfoort aan het lobbyen voor een ander pakket. Als hij het knooppunt niet gaat aanpakken, dan willen we alternatieve oplossingen zoals extra investeringen op het spoor en snelle fietsverbindingen om maar een paar zaken te benoemen. We zitten niet stil op het gebied van mobiliteit. Er is een hoop gaande, dat is ook nodig om onze mooie gemeente bereikbaar te houden.

Elektrische havenboot op initiatief van de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Harderwijk 06-04-2018 09:12

https://harderwijk.christenunie.nl/blog/2018/04/05/groene stekker

De gemeente Harderwijk wil het gastheerschap voor de havens uitbreiden door extra havenmeesters aan te stellen. Ook stelt het college voor om voor het vervoer in en tussen de havens een havenboot aan te schaffen. Vanavond heeft de Raad in de raadsvergadering hier voor gestemd.

Jos Aikema heeft namens de ChristenUnie voorgesteld om uit het oogpunt van duurzaamheid te kiezen voor een elektrische havenboot. Op één stem na heeft de hele raad het voorstel aangenomen.

De motie van de ChristenUnie sluit aan bij de ambitie van de gemeente om de CO2-productie in Harderwijk te verminderen en hierin voorop te willen gaan door ‘zelf het goede voorbeeld’ te geven. Een elektrische havenboot gebruikt geen fossiele brandstof en veroorzaakt geen CO2-uitstoot. Ook veroorzaakt een elektrische boot geen trillingen en nauwelijks geluid.

Esther Maas en Jos Aikema schreven in hun motie o.a.: "Wij zijn erg blij dat Harderwijk een grote ambitie heeft als het gaat om klimaatbestendig en duurzaam beleid. De ChristenUnie ziet duurzaamheid in de komende raadsperiode graag integraal terugkomen op de agenda. Ambitie hebben is prachtig, maar ‘doen’ is nog beter! Dus wat ons betreft vaart er straks in de havens van Harderwijk een elektrische boot als ‘boegbeeld’ voor Harderwijk als Energieke Stad!"

Esther Maas: "Goed voorbeeld doet goed volgen. Natuurlijk hopen wij dat met de komst van een elektrische havenboot van de gemeente, bedrijven en particulieren aangemoedigd worden om ook te kiezen voor elektrisch varen en rijden. Daarom heb ik van harte bijgedragen aan het tot stand komen van deze motie."

Labels: Harderwijk, 2018, groen, Esther Maas, duurzaam, Jos Aikema, haven, stekker, aangenomen, motie, succes

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.