Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

5 documenten

Spaarndamseweg: meer groen en beter OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 30-08-2019 09:04

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278844/48317/IMG_20181102_092810946.jpgDe gemeente werkt aan een ontwikkelvisie voor diverse bouwlocaties langs de Spaarndamseweg. Er moeten woningen komen, werklocaties en 1 of 2 basisscholen. Sommige locaties spelen op korte termijn, andere bouwprojecten zijn verre toekomstmuziek. De ChristenUnie heeft gepleit voor meer groen en beter OV.

Voorzitter, de plannen die nu in hoofdlijnen op papier staan zijn mooi. Mooi vinden wij vooral het voorstel voor een nieuwe fietsbrug in het verlengde van de Paul Krugerkade en het voorstel voor een langzaam verkeersroute langs de oostoever van het Spaarne. De ChristenUnie heeft nog wel opmerkingen over de bouwhoogtes, de inrichting van de Spaarndamseweg en de mobiliteit.

Qua bouwhoogtes denken wij dat op sommige plekken nog een extra bouwlaag mogelijk is. Bijvoorbeeld op de plek van het 50Kv station bij de Schoterbrug en het terrein van bouwcentrum Filippo. Beide locaties gaan uit van 4 tot 6 bouwlagen. Wij denken dat op delen van deze kavels ook 7 bouwlagen moet kunnen.

Het idee voor een tweerichtingen fietspad op de Spaarndamseweg langs het Spaarne is mooi maar komende 10 jaar gebeurt dat niet want de weg is recent opnieuw ingericht. Op korte termijn kan de weg wel veel groener door de versteende middenberm groen te maken. Hier kan actie steenbreek letterlijk snel worden uitgevoerd. ChristenUnie heeft hier al eens een motie over ingediend. Wat houdt de wethouder tegen om hier nog voor de volgende zomer te vergroenen?

De visie stelt terecht: Het openbaar vervoer langs het Spaarne moet beter. Lijn 14 rijdt hier nu 1x per uur en in de spits 2x per uur. Maar de vraag is of hogere frequenties mogelijk worden met circa 650 extra woningen. Met een gewone buslijn lukt dat denk ik niet. De ChristenUnie stelt daarom voor om naar andere vormen te kijken zoals zelfstandig rijdende busjes. In Drimmelen, Den Haag en Capelle rijden ze al rond. Ze moeten alleen nog wat sneller worden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan hard, en dit zou wel eens rendabel kunnen zijn. Dan kan je hogere frequenties bieden dan de huidige lijn 14. Is de wethouder bereid dit te onderzoeken? Zelfde geldt voor de te onderzoeken busverbinding naar station Bloemendaal. Daar is denk ik de vervoervraag te klein voor, maar ook hier zouden automatische busjes kunnen helpen. Dan kunnen reizigers vanaf de Spaarndamseweg ook snel bij R-net Minahassastraat komen.

Voor parkeren is het uitgangspunt van de conceptvisie vooral oplossen op eigen terrein. Dat is echter duur en maakt bovendien de auto aantrekkelijker want je kan bij regen droog instappen. De ChristenUnie stelt voor juist te gaan werken met een wijkhub. Dat is goedkoper dan ondergronds parkeren onder elk gebouw en het stimuleert ook dat mensen gebruik maken van fiets en OV. Zo’n wijkhub zou bij het winkelcentrum kunnen komen. Dan worden parkeerplaatsen ook beter benut. Nu staan ze ’s avonds allemaal leeg. De ChristenUnie vraagt de wethouder zo’n wijkhub mee te nemen in de definitieve ontwikkelvisie.

Variantenstudie openbaar vervoer

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 16-02-2019 14:17

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1264193/48317/DSC02807.JPGWat is de beste investering in het openbaar vervoer voor Haarlem? Om dit goed in kaart te brengen heeft de ChristenUnie samen met Actiepartij en SP gepleit voor een variantenstudie. Een amendement om hier geld voor beschikbaar te stellen is echter door de gemeenteraad verworpen.

In 2019 is er 3 miljoen euro beschikbaar voor allerlei projecten in de openbare ruimte die passen bij de structuurvisie openbare ruimte. Een deel van dit geld wordt besteed aan twee onderzoeken naar mogelijke toekomstige parkeergarages rond de binnenstad namelijk bij de Parklaan en bij de Vijfhoek De ChristenUnie erkent de noodzaak van deze onderzoeken, zeker nu de Beynesgarage in de toekomst zal sluiten omdat de huur door de eigenaar is opgezegd.

De ChristenUnie vindt echter ook dat er onderzoek nodig is naar investeringen in het openbaar vervoer. Raadslid Frank Visser: “Een meerderheid van de gemeenteraad wil verduurzaming van de mobiliteit. Dan is het gek dat we wel geld stoppen in onderzoek naar 2 dure parkeergarages die tientallen miljoenen euro zullen kosten, maar geen serieus onderzoek doen naar investeringen in het OV. Als we een lightrail willen op het tracé van de Zuidtangent, een busbaan langs de A9 en/of verdubbeling van het spoor naar Amsterdam dan kan dat niet zonder een forse investering van provincie en Rijk. Dat geld komt er alleen als we als Haarlem ons huiswerk doen en zorgen voor een overtuigend rapport dat de noodzaak van deze projecten aantoont.”

Daarom heeft de ChristenUnie samen met Actiepartij en SP voorgesteld één van de parkeeronderzoeken anders te financieren. “Voor het onderzoek naar de eventuele parkeergarage bij de Parklaan is een directe aanleiding: deze straat gaat op de schop en de Beynesgarage gaat dicht. Voor het onderzoek naar een parkeergarage bij de Vijfhoek geldt dit niet. Het idee om de kansen van een parkeergarage op deze locatie te onderzoeken heeft alleen te maken met de wens deze wijk autoluw te maken. Prima om dat te onderzoeken, maar dat moet gewoon uit het parkeerbudget betaald worden. Het beschikbare budget voor dit onderzoek kunnen we dan gebruiken voor een onderzoek naar investeringen in het OV!”

Amendement “variantenstudie railgebonden OV”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 31 januari 2019,

bij de bespreking van het agendapunt Uitvoeringsprogramma SOR 2019,

constaterende dat,

- in de uitvoeringsagenda Structuurvisie Openbare Ruimte 2019 twee onderzoeken zijn opgenomen naar parkeergarages in de oude binnenstad van Haarlem,

- die parkeergarages samen rond de 80 miljoen gaan kosten waarmee maar beperkt parkeerplaatsen van de straat kunnen worden gehaald,

- deze investering ook kan worden ingezet als basis om bij het rijk en provincie geld los te maken voor een systeemsprong naar railgebonden OV,

- het aandeel OV tussen Haarlem en Amsterdam Centrum opvallend hoog is, maar het aandeel OV tussen Haarlem en Amsterdam Zuid/Amstelveen/Schiphol opvallend laag is terwijl hier dagelijks files staan;

- investeren in uitbreiding van railgebonden OV rond Haarlem dagelijks tussen de 20.000 en 40.000 inwoners kan helpen aan betere OV-verbindingen richting Schiphol, Amstelveen en Amsterdam, - daarmee een echte impuls wordt gegeven om de bereikbaarheid van de stad duurzaam te verbeteren,

- dit een verbetering zou betekenen voor een heel groot gedeelte van de stad wat betreft luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, leefbaarheid en geluidsoverlast, - daarmee vervoersarmoede bestreden kan worden, overwegende dat,

- de grenzen aan het huidige vervoersysteem met (dubbeldeks en gelede) bussen bereikt is, - de klimaatdoelstelling onvermijdelijk tot een herbezinning op collectief railgebonden vervoer zal leiden omdat het de meest ruimte en energie zuinige manier is om grote groepen mensen te verplaatsen, - goed OV met goede haltes leidt tot meer fietsen en lopen in de stad,

- ondergronds parkeren niet leidt tot minder autogebruik,

- een varianten studie naar uitbreiding van het railgebonden OV-netwerk rond Haarlem de mogelijk biedt uit te leggen aan bewoners, actiegroepen, bedrijfsleven, het Rijk, Vervoerregio en Provincie waar we in Haarlem aan willen werken,

- het realiseren van een spoor, lightrail of tram verbinding 8 jaar kan duren, geen tijd te verliezen dus,

BESLUIT;

- de behoeftestudie parkeergarages (onderdeel 22 van het uitvoeringsprogramma) te dekken uit extra inkomsten uit parkeren en indien de inkomsten in 2019 hiervoor onvoldoende blijken dit te dekken bij de eerstvolgende aanpassing van de parkeertarieven;

- het vrijkomende budget binnen het uitvoeringsprogramma SOR te besteden aan een spoor, tram of lightrail varianten studie om het overvolle spoor tussen Haarlem en Amsterdam en buslijnen 300 en 346/356 te ontlasten;

- dit onderzoek uit te voeren samen met de provincie en de vervoerregio Amsterdam - in dit onderzoek in kaart te brengen: impact op reistijden, reizigersaantallen en de modal split, de mogelijke nieuwe stations of halte locaties.

- In dit onderzoek ook de mogelijkheden van station Haarlem-West te onderzoeken gezien de woningbouwplannen in dit gebied;

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij Frank Visser, ChristenUnie Frits Garretsen, SP

Eén laag hoger bouwen project Delftwijk levert 60 extra woningen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks PvdA Heemstede 22-12-2018 15:48

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1236118/48317/IMG_5394.JPGEr moet onderzocht worden of meer woningen kunnen worden gebouwd achter het Marsmanplein in Delftwijk. Dit staat in een motie van de ChristenUnie die is aangenomen door de gemeenteraad.

De raad sprak over een startnotitie over een nieuwbouwproject aan de Aart van der Leeuwstraat. Hier worden 224 galerijwoningen in de sociale huursector gesloopt en vervangen door 228 nieuwe woningen. De ChristenUnie vindt dat er meer woningen terug moeten komen. Raadslid Frank Visser: “De woningnood is hoog. De wachtlijsten zijn al meer dan 7 jaar. Nu er nieuwbouw plaats gaat vinden moet daarom worden gekeken of er niet 1 bouwlaag extra kan komen. Dat kan zo 60 woningen opleveren”

De ChristenUnie had van te voren geïnformeerd bij de woningcorporatie. Die gaf aan ook graag meer woningen terug te bouwen. De enige zorg is het parkeren. Als er 228 woningen worden gebouwd zijn er volgens de modellen een paar parkeerplekken over. Komen hier 60 woningen bij dan is er juist een tekort. Visser: “Hiervoor moet een creatieve oplossing worden gezocht. Kijk of er nog ruimte is voor extra parkeerplekken, promoot het openbaar vervoer dat in deze wijk zeer goed is, stimuleer het gebruik van elektrische fietsen en bied deelauto’s aan”.

Nu de motie is aangenomen gaat het college samen met de woningcorporatie kijken wat de mogelijkheden zijn.

 

MOTIE Aart van der Leeuwstraat, mag het ietsjes meer zijn?

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 november 2018,

In beraadslaging over de startnotitie Aart van der Leeuwstraat,

Overwegende dat:

De woningnood in Haarlem hoog is; Aan de Aart van der Leeuwstraat door sloop/nieuwbouw van 4 wooncomplexen netto maar 4 woningen worden toegevoegd; In het plan volgens de parkeernormen nog restruimte is van 6,7 parkeerplaatsen; Door het toevoegen van 1 extra woonlaag dezelfde stedenbouwkundige kwaliteit behouden blijft en alleen voor het parkeren een oplossing gevonden dient te worden; Volgens de geldende parkeernorm van 0,9 plaatsen per woning met een extra bouwlaag (circa 67 woningen) een tekort ontstaat van circa 53 parkeerplaatsen; Het gebied zeer goed ontsloten is door het openbaar vervoer (stadslijnen 2, 3, 14 en 73 stoppen om de hoek); Het college de huidige parkeernormen aan het heroverwegen is;

Verzoekt het college:

In de verdere uitwerking van de plannen voor de Aart van der Leeuwstraat e.o. te onderzoeken of er een of meerdere bouwlagen kunnen worden toegevoegd om extra woningen toe te voegen door een oplossing te zoeken voor de overschrijding van de parkeernorm in:

Extra inzet op gebruik van de fiets en OV bijvoorbeeld door nieuwe bewoners als kennismaking een kortingskaart voor het OV te geven; Het aanbieden van een deelauto arrangement voor de nieuwe bewoners; Het meenemen van de resultaten van de heroverweging van de parkeernormen voor sociale huurwoningen of te onderzoeken of op deze locatie maatwerk mogelijk is ten aanzien van de huidige parkeernormen volgens het principe pas toe of leg uit;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Frits Garretsen, SP

Jasper Drost, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Maarten Wiedemeijer, PvdA

 

Begroting 2019: Begroten voor bereikbare en duurzame buurten

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA Heemstede 05-11-2018 22:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1234049/48317/IMG_20181102_092810946.jpgIn de eerste termijn van de begroting 2019 heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de zichtbaarheid van wat de gemeente doet in de wijken en buurten van afvalscheiding tot vervangen van stenen door groen en van buslijnen tot informatievoorziening over wegwerkzaamheden. Ook vraagt de ChristenUnie verder te zoeken naar mogelijkheden om efficiënter te werken. Investeringen zijn nodig, maar de schuld van Haarlem moet ook omlaag.

Voorzitter we kunnen uren spreken over de hoogte van de gemeentelijke schuld. De ChristenUnie herkent zich in de woorden van de VVD dat we voor investeringen meer zullen moeten gaan sparen. Als er meer geld dan verwacht binnenkomt via parkeren moeten we daarom denk ik beginnen met dat te sparen. Wij herkennen ons ook in de woorden van OPH dat we meer anti cyclisch moeten investeren omdat dit goedkoper is en Hart voor Haarlem laat met haar mooie infographic zien dat een aantal signalen op oranje staan. De ChristenUnie vindt daarom dat we naast noodzakelijke investeringen kritischer moeten kijken waar er bezuinigd kan worden. Nu doet het college dat door wat potjes waar geld overblijft terug te storten in de algemene middelen. De ChristenUnie vraagt het college meer te doen. Spit de hele begroting door en zoek naar slimme efficiency maatregelen en bezuinigingen. Ik ben benieuwd of de wethouder financiën voor dit spitten de komende dagen een schep zal vinden. Wat gaat het college doen met de tekorten op de jeugdzorg? Zo’n 70 gemeenten hebben 200 mln verdeeld. Haarlem heeft niets gekregen.

Wat ook uren kost is het lezen van de begroting. De leesbaarheid kan echt beter, vandaar de gezamenlijke oppositie motie. Maak het taalniveau toegankelijker en maak bijvoorbeeld beter onderscheid tussen regulier werk en wat we in 2019 echt anders gaan doen zodat je als raadslid de teksten die elk jaar hetzelfde zijn kunt overslaan.

We hebben vanavond geen uren daarom zal ik nu verder kort spreken over onze moties. En dan ben ik toch wat teleurgesteld. Sturen we als raad een keer moties 5 dagen van te voren en wat is het resultaat: nog meer dan vroeger worden ze ontraden door het college. Ik hoop vanavond een meer meedenkende houding van het college te zien en donderdag bij de stemmingen steun vanuit de raad.

Als voorbereiding van deze begrotingsbehandeling heb ik eens rondgevraagd wat inwoners van Haarlem missen in hun woonwijk, of waar ze zich aan ergeren. De meeste moties van de ChristenUnie gaan dit jaar over dit soort onderwerpen die spelen direct om de hoek van waar Haarlemmers wonen.

Als je Haarlemmers vraagt wat er beter kan dan gaat het  vaak over mobiliteit, wonen maar ook over duurzaamheid.

Mobiliteit

Ik begin bij mobiliteit. Een ergernis van veel Haarlemmers zijn de vele wegopbrekingen en vooral: dat ze zo lang duren. Zaanenstraat, Teding van Berkhoutstraat, Nagtzaamstraat ze zijn allemaal maandenlang dicht voor overigens noodzakelijke werkzaamheden. Kan dat niet wat sneller?

Een telefoontje met de omgevingsmanager leert mij dat er allemaal goede verklaringen voor zijn zoals complexiteit van rioolaanleg, onverwachte problemen met de ondergrond en ook bereikbaarheid voor hulpdiensten tijdens het wegonderhoud. De gemeente stuurt wel degelijk op snelle uitvoering en informeert omwonenden over de voortgang. Kortom: hierover is een motie niet nodig. Maar ja, als je niet uit de buurt komt of een informatiebrief hebt gemist weet je al dit soort dingen niet. Op de gemeentelijke website vind je wel voor elk project een planning maar niet het waarom van de planning. Graag hoor ik van wethouder Snoek of hij deze informatie voorziening kan verbeteren. Dat scheelt vast wat ergernissen!

Nog zo’n ergernis zijn de vele bestelbusjes van pakketdiensten. Mooi dat al naar verschillende locaties wordt gekeken voor pakketautomaten zoals de ChristenUnie samen met OPHaarlem, SP, Trots Haarlem en Actiepartij vraagt in motie 5. Toch ontraadt het college de motie. Wat betreft de ChristenUnie is het aannemen van de motie juist een steuntje in de rug om snel door te pakken. En kom bijvoorbeeld ook met zo’n pakketautomaat op station Haarlem.

Nog een ergernis: het fietsparkeren. Wanneer wordt nu eindelijk eens de eerste 24 uur stallen in het fietscarre onder het station gratis. We wachten hier al zeker 2 jaar op.

Dan het openbaar vervoer. Vandaag heb ik nog meegemaakt dat ik bij een bushalte in Schalkwijk stond en een volle bus zomaar voorbij reed. Nu was er een treinstoring, maar je zal maar bij de bushalte staan. En ook als de treinen normaal rijden gebeurt dit meerdere keren per week. Nu is het OV een taak van de provincie maar het college leunt volgens de ChristenUnie te veel achterover. In motie 6 vraagt de ChristenUnie samen met Trots Haarlem nieuwe buslijnen te onderzoeken om zo kortere reistijden te krijgen vanuit Haarlem Noord, Waarderpolder en Schalkwijk naar Amsterdam Zuid en om ook het Houtplein te ontlasten. Het college vindt dit geen prioriteit nu de concessie nog maar net een jaar is gestart en wil inzetten op een algehele mobiliteitsstrategie. Voorzitter, het aantal reizigers groeit hard en de reizigers willen gewoon nieuwe buslijnen. De wethouder kan simpelweg daarover het gesprek aangaan met de provincie en zou deze motie juist moeten omarmen.

Volgens het college kunnen er niet snel P&R plekken bijkomen bij Spaarnwoude zoals gevraagd in motie 2, mede ondertekend door OPHaarlem en Trots Haarlem. Dat is geen samen doen en jaagt mensen uit het OV. De ChristenUnie wil meer actie. Zeg niet waarom het niet kan, maar kijk hoe het wel kan. Tijdelijke invulling kan altijd, ook al is de bestemming van de grond anders.

Voor een echte kwaliteitssprong in het OV is meer geld nodig. Het college deelt de mening van de ChristenUnie dat hiervoor creatieve oplossingen nodig zijn. In motie 1 stellen wij voor om OV-investeringen te financieren uit woningbouw. Zoals het nu normaal is om parkeerplaatsen te financieren moet straks zo de busbaan of lightrail betaald worden. Het college neemt deze gedachte mee in het onderzoek Groei van Haarlem. Het college ontraad echter de motie. Omdat het college het wel meeneemt ben ik daar voor dit moment tevreden mee en trek ik de motie in.

Duurzaamheid

Dan duurzaamheid. De stad moet en kan groener. Wij hebben daarom van harte de motie 15 van de PvdA om in concrete stappen te komen tot een klimaatbegroting meegetekend. De klimaatbegroting gaat een paar jaar kosten. Maar waar zijn de ambities voor een gebiedsbegroting gebleven waar ook jaren over is gesproken? Ja er is nu een meerjarengebiedsprogramma maar bewoners kunnen hier nog steeds niet zien hoeveel geld er nu besteed wordt in hun wijk. Gaat het college dat nog doen?

Eerder had ik het over een schep voor de wethouder financiën. Deze zelfde wethouder gaat ook over de openbare ruimte. En ook daar is een schep nodig. In motie 3 vraagt de ChristenUnie samen met Trots Haarlem operatie steenbreek te versnellen en 2500 m2 tegels uit de stad te verwijderen en te vervangen door groen. Het college beweert het aantal m2 niet bij te houden maar in antwoord op technische vragen blijken er wel degelijk cijfers te zijn. En die zijn bedroevend laag, nog geen 900m2 in particuliere tuinen in 2017. De gemeente moet meer het goede voorbeeld geven. Het college ontraadt de motie omdat zij niet weet of 2500 m2 op gemeentegrond zoals de motie vraagt haalbaar is. Voorzitter, alleen al in de middenberm van de Spaarndamseweg kan je zo 2000 m2 winnen. Het is wel haalbaar en daarom hoop ik op brede steun van de raad.

We zijn goed op weg met het strategisch plan afvalscheiding. Maar waar moeten bewoners heen met hun piepschuim en hard plastic? Dat kan alleen op het Milieuplein. Voor kleine hoeveelheden is dat voor veel Haarlemmers te ver weg. Daarom motie 4 Mini milieuplein in de wijk samen met Trots Haarlem. Volgens het college zou dit een hoge kostenpost zijn en een hotspot worden voor afvaldumping. Hoezo? Doe eerst een experiment in 1 wijk! Nu verdwijnen dit soort kostbare grondstoffen bij het restafval. Ik hoop dan ook op steun voor deze motie. En ja, de Haarlemse afvalstoffenheffing is hoog. De kosten voor afvalverbranding zullen verder stijgen. Dat is zorgelijk. Laten we daarom mensen die afval goed scheiden belonen met een langere afvalstoffenheffing met DIFTAR. De afvalstoffenheffing is overigens in gemeenten met DIFTAR structureel lager dan in Haarlem. Dat lijkt mij voor D66 toch wel het overdenken waard.

In motie 33 vraagt de ChristenUnie samen met Liberaal Haarlem, PvdA en Trots Haarlem meer op het gebied van duurzaamheid te vragen van verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen. Het college neemt hier een afwachtende houding in en wil alleen de oproep onder de aandacht brengen. Organisaties zullen vanzelf verduurzamen. Voorzitter als ik in het postvakje van onze fractie kijk valt dat nog wat tegen. Nog steeds komen hier stapels papier binnen wat ook digitaal kan. Wij vragen hier duurzaam doen en concrete afspraken te maken.

Wonen

Dan wonen. Wij hebben van harte de motie 46 van de SP meegetekend over bed, bad en brood. Voor daklozen moet er geen wachtlijst zijn voor de daklozenopvang. En het is wrang dat er nu zo veel energie wordt gestoken in de handhaving op bewoning in de Waarderpolder. Zet liever een deel van deze energie in voor woningbouw. De nood is echt ontzettend hoog!

We moeten keihard werken aan versnelling en uitbreiding van de woningbouw. Wij maken ons zorgen dat nu al de discussies over percentages sociaal per saldo hebben geleid tot minder woningen. We moeten juist de andere kant op. Bij elk woningbouwplan kijken of niet wat extra woningen mogelijk zijn. Is het college daartoe bereid? In de praktijk lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Ik hoor van projectontwikkelaars dat er nog steeds te weinig ambtelijke capaciteit is en daardoor kansen voor verdichting worden gemist. Wij steunen de VVD motie om doorstroming te bevorderen. Zo kunnen ook sociale huurwoningen vrij komen.

Bereikbaarheid kan wel eens het obstakel worden of we de 10.000 woningen gaan redden. Daarom mijn motie 7 om in Haarlem West ondertunneling van 2 spoorwegovergangen te onderzoeken, ingediend samen met OPHaarlem en Trots Haarlem. Het college vindt dat niet voor de hand liggen gezien de hellingbanen. Maar voorzitter, het loopt straks compleet vast als er meer treinen gaan rijden EN meer woningen komen en dat is allebei wel het plan. Ja, tunneltjes kosten geld, maar je moet hier durven investeren en de woningbouw kan daaraan bijdragen. Bovendien is er mogelijkheid voor rijksfinanciering. Wij vragen in onze motie niets meer dan: onderzoek deze mogelijkheid! Ook de wijkraden ondersteunen dit.

Toegankelijkheid

Voorzitter ik sluit af met toegankelijkheid. Er wordt van alles onderzocht in het jaar van de toegankelijkheid. Wij missen in de begroting echter geld om concrete knelpunten op te lossen. Kunnen we bij de kadernota 2019 deze concrete voorstellen wel verwachten? Wij hebben motie 17 over de toiletten van Trots Haarlem meegetekend. Ja, het college is hiermee bezig, maar de nood is voor veel mensen hoog, dus graag nu snel resultaat.

2e termijn:

Voorzitter, wie kent nog het TV-programma de Uitdaging? Dit was een programma in de jaren 90 waar onder leiding van Angela Groothuizen met veel inzet van bedrijven en burgers projecten voor goede doelen die normaal weken of maanden duren in een dag of twee belangeloos werden gerealiseerd. Die mentaliteit zou ik graag ook bij het college zien. Of het nu gaat om Steenbreek, om nieuwe buslijnen, om het mini-milieuplein of om het P&R terrein bij Spaarnwoude. Vier voorstellen die kunnen zonder veel geld, zonder veel ambtelijk monitoren, en zonder het schrijven van dikke visies. Het is een kwestie van gewoon samen doen. We kunnen dit donderdag regelen bij de stemmingen over de moties. Die mentaliteit vraagt de ChristenUnie ook bij woningbouw. We moeten meer en sneller bouwen. Er zijn al technieken waarmee permanente woningen in 1 week of zelfs een dag kunnen worden gebouwd.

MOTIE 1 OV financieren uit opbrengst grondexploitaties

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Constaterende dat:

Realisatie van parkeren bij nieuwbouw doorgaans wordt gefinancierd uit de grondexploitatie (rechtstreeks, dan wel indirect op basis van parkeernormen en effect daarvan op de grondwaarde); Lagere parkeernormen impact zullen hebben op de behoefte aan openbaar vervoer voorzieningen; De geplande bouw van 230.000 woningen in de noordvleugel grote impact zal hebben op de mobiliteit in de metropoolregio Amsterdam en tot 2040 grote investeringen vragen in de OV-infrastructuur terwijl hiervoor nog onvoldoende middelen beschikbaar zijn; De staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat in haar brief aan de Tweede Kamer over openbaar vervoer in stedelijke gebieden d.d. 22 juni 2018 (Kamerstuk 23 645 Nr. 666) heeft aangegeven dat tot 2030 geen extra middelen beschikbaar zijn voor investeringen in het OV en de bestuurlijke partners waaronder gemeenten heeft gevraagd na te denken over alternatieve financiering en bekostiging en dat dit volgens de staatssecretaris aansluit bij een meer integrale benadering van opgaven op het vlak van mobiliteit, ruimtelijke ordening, duurzaamheid en leefbaarheid; Vanuit grondexploitaties doorgaans niet wordt bijgedragen aan investeringen in openbaar vervoer infrastructuur; Investeringen in infrastructuur voor openbaar vervoer lastig toerekenbaar zijn aan specifieke bouwontwikkelingen aangezien deze investeringen meer op regionale schaal spelen;

Overwegende dat

Integraal kijken naar mobiliteit en ruimtelijke ordening ook vraagt dat we integraal gaan kijken naar budgetten en dus niet alleen de financiering van parkeren maar ook die van OV betrekken bij de realisatie van bouwprojecten;

Verzoekt het college:

In het kader van het programma Groei van Haarlem te onderzoeken of per nieuwe woning gemiddeld (afhankelijk van de woningwaarde) 5.000 a 10.000 euro kan worden toegevoegd aan het regionale mobiliteitsfonds Zuid-Kennemerland, gelabeld voor investeringen in openbaar vervoer en daarbij te bezien of dit financieel mogelijk kan worden gemaakt door het waar verantwoord verder verlagen van de parkeernormen; In overleg te gaan met de partners in de Metropoolregio Amsterdam om dit voorstel uit te werken voor de hele metropoolregio zodat potentieel 230.000 x 5.000 a 10.000 = 1,15 tot 2,3 miljard beschikbaar komt voor OV-investeringen waardoor een groot deel van de knelpunten in de metropoolregio kan worden opgelost;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE 2 P & R nu echt doorpakken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Constaterende dat:

Op 15 december 2016 de motie “P&R nu doorpakken” bijna raadsbreed is aangenomen en in deze motie het college wordt verzocht uiterlijk voor de begrotingsbehandeling eind 2017 de resultaten van het aangekondigde onderzoek naar P&R locaties rond de stad te presenteren inclusief een concrete uitwerking van de mogelijkheden in het gebied Oostpoort; Deze resultaten nog steeds niet zijn gepresenteerd en in de programmabegroting 2019-2022 staat dat de gemeente in 2019 P&R concepten gaat uitwerken (blz. 181) Door de recente afsluiting van het parkeerterrein bij IKEA buiten openingstijden een acuut tekort aan parkeerplekken is ontstaan bij station Spaarnwoude; Het college blijkens antwoorden tijdens het vragenuurtje van 18 oktober 2018 tenminste voor maart 2019 geen maatregelen wenst te nemen omdat dan mogelijk eerste plannen beschikbaar komen voor ontwikkelingen Oostpoort;

Overwegende dat:

Tijdelijke parkeerplaatsen tegen geringe kosten kunnen worden gerealiseerd op het grasveld tussen de huidige P&R en het talud van de fly-over, zonder kostbare herinrichting; Voorkomen moet worden dat forenzen die voorheen bij station Haarlem Spaarnwoude parkeerden om verder te reizen met de trein voortaan weer de auto nemen in plaats van het openbaar vervoer;

Verzoekt het college:

Met spoed (binnen een maand) extra tijdelijke parkeerplekken te realiseren op de grasvelden bij station Spaarnwoude; Uiterlijk bij de Kadernota 2019 uitvoering te geven aan de motie P&R nu doorpakken;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieAnnemieke Kok, OPHaarlemSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 3 Operatie Steenbreek in de versnelling

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Constaterende dat:

In het concept uitvoeringsplan van de Structuurvisie openbare ruimte wordt voorgesteld om voor 2019 een budget te reserveren van € 50.000 te reserveren om bewoners te stimuleren om kleine groeninitiatieven in de openbare ruimte ter hand te nemen (operatie Steenbreek); In 2017 ruim 850 m2 openbare ruimte onttegeld is in het kader van Steenbreek en in 2018 nauwelijks openbare ruimte is onttegeld (antwoord vraag 56 technische vragen begroting);

Overwegende dat

Deze opbrengst erg minimaal is gezien het grote versteende oppervlakte in de stad Alleen al de Spaarndamseweg over een lengte van ruim 1,5 km met een paar onderbrekingen met afslagen een versteende middenberm heeft van circa 2 meter breed wat naar schatting 2000 m2 onnodig versteende oppervlakte is en er meer van dit soort locaties in de stad zijn die in aanmerking komen voor Steenbreek;

Verzoekt het college:

Bij de Kadernota 2019 zelf met een voorstel te komen waarmee uiterlijk najaar 2019 tenminste 2500 m2 van de openbare ruimte in Haarlem wordt onttegeld;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 4 Mini milieuplein in de wijk

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Overwegende dat:

Het Strategisch Programma Afvalscheiding uitgaat van het principe van omgekeerd inzamelen: gescheiden inzamelen zo dicht mogelijk bij huis en restafval juist verder van huis; Voor het scheiden van grof huishoudelijk afval dit principe op dit moment niet geldt en Haarlemmers alleen terecht kunnen op de milieustraat in de Waarderpolder; De milieustraat in de Waarderpolder voor veel Haarlemmers ver weg is: vanuit sommige delen van Haarlem is het op zaterdagen al snel 20 minuten met de auto; Dit verkeer naar het milieuplein in zich zelf een effect heeft op het milieu en op de bereikbaarheid van de stad; Niet alle Haarlemmers een auto hebben en er daarom ook een mogelijkheid is om grof huishoudelijk afval gratis thuis op te laten halen, maar dat hier uiteraard voor de gemeente wel kosten aan zijn verbonden die worden verrekend in de afvalstoffenheffing; Bij grof huishoudelijk afval het vaak gaat om kleine hoeveelheden afval (bijvoorbeeld: hard plastic, kleine stukken hout en metaal en piepschuim) waarvoor niet alle inwoners, mede gezien de afstand, de moeite nemen om het weg te brengen naar het Milieuplein, waardoor dit nog te vaak bij het restafval belandt;

Verzoekt het college:

Met Spaarnelanden een experiment op te zetten waarin de mogelijkheden om afval te scheiden op een centraal punt in de wijk worden uitgebreid (bijvoorbeeld bij winkelcentra of grote supermarkten) zodat bewoners voor kleine hoeveelheden grof huishoudelijk afval een alternatief in de buurt hebben voor het Milieuplein; Dit te financieren vanuit het budget voor SPA dan wel efficiency maatregelen bij Spaarnelanden;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 5 Pakketautomaat om overlast bezorgdiensten te beperken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Overwegende dat:

De overlast van pakketdiensten die af- en aanrijden in Haarlemse wijken toeneemt doordat steeds meer mensen online bestellen; ontvangers niet altijd aanwezig zijn en aflevering bij buren of servicepoints in winkels niet altijd mogelijk of gewenst is; meerdere bezorgdiensten actief zijn in de stad die vaak achter elkaar door dezelfde straat heen rijden; Op de markt inmiddels oplossingen beschikbaar zijn om dit verkeer te beperken zoals pakketautomaten op locaties waar veel mensen komen (winkelcentra en stations);

Verzoekt het college:

Met bezorgdiensten te verkennen of op tenminste één locatie in Haarlem een pakketautomaat kan komen, bijvoorbeeld op het station;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieGertjan Hulster, ActiepartijAnnemieke Kok, OPHaarlemFrits Garretsen, SPSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 6 Onderzoek nieuwe HOV-bussen vanuit Schalkwijk en Haarlem-Noord

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Overwegende dat:

Reizigers uit Haarlem Oost en Schalkwijk bij halte Reinaldapark regelmatig buslijn 346 naar Amsterdam Zuid voorbij zien rijden zonder dat ze mogen instappen omdat de bus zo vol zit dat er geen reizigers meer bij kunnen; In Schalkwijk de komende jaren veel nieuwe woningen zullen worden gebouwd en dit naar verwachting ook zal leiden tot een grotere vraag naar OV; De OV-reistijd vanuit het zuidelijke deel van Schalkwijk richting Amsterdam Zuid/Amstelveen door het ontbreken van een directe verbinding relatief lang is; Een nieuwe directe Hoogwaardige Openbaar Vervoer-verbinding (HOV) op deze route kan zorgen voor extra groei van het OV en ontlasting van het Haarlemse wegennet zonder dat dit leidt tot extra bussen op de bestaande route langs de binnenstad;

Voorts overwegende dat:

OV-reizigers uit Velsen en Haarlem Noord voor hun reis naar Amsterdam Zuid of Amstelveen nu altijd met een overstap via station Haarlem moeten reizen omdat daar alle bussen in deze richtingen vertrekken terwijl de snelste route over de weg door de Waarderpolder en langs het Rottepolderplein loopt; De Waarderpolder nu geen HOV-verbinding kent en alleen met openbaar vervoer is ontsloten door buslijn 15 (buiten spits 1x per uur) en door station Haarlem Spaarnwoude;

Verzoekt het college:

In gesprek te gaan met Connexxion als concessiehouder en de provincie Noord-Holland als concessiebeheerder of het mogelijk is om bij de start van de nieuwe dienstregeling in december 2020 of zo mogelijk eerder in aanvulling op het huidige HOV-aanbod van R-net nieuwe frequente directe HOV-busverbindingen te bieden op de trajecten (Heemstede)-Schalkwijk Centrum-Amsterdam Zuid/Amstelveen en Velserbroek-Haarlem Noord-Waarderpolder-Amsterdam Zuid/Amstelveen; Te onderzoeken of voor deze nieuwe HOV-verbindingen kleinschalige doorstromingsmaatregelen noodzakelijk zijn en zo ja of die gefinancierd kunnen worden uit het regionale bereikbaarheidsfonds Zuid-Kennemerland De raad voor de zomer van 2019 te informeren over de uitkomsten van deze gesprekken en onderzoeken;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 7 Onderzoek spoorwegovergangen Westergracht en Pijlslaan

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Overwegende dat:

Vanuit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) een betere inrichting van de spoorwegovergang Westergracht wordt onderzocht en hierbij wordt uitgegaan van een raming van 700.000 euro waarbij 50% door het Rijk wordt betaald (antwoord op technische vraag 64); De provincie blijkens het huidige coalitieakkoord niet wil bijdragen aan dit soort verbeteringen en het dus afwachten is of dit na de statenverkiezingen wijzigt; Ondertussen Haarlem plannen heeft voor veel nieuwe woningen in Haarlem West terwijl het verkeer op de Westergracht en Pijlslaan nu al vastloopt bij de spoorwegovergangen; In de toekomst hogere treinfrequenties op dit traject worden voorzien waardoor de overwegen vaker zullen sluiten; Ondertunneling van de spoorwegovergang Westergracht een meer structurele oplossing lijkt voor de veiligheid en de bereikbaarheid van Haarlem West, maar ondertunneling niet wordt onderzocht omdat dit niet past binnen het programma LVO; Het Rijk echter vanuit andere budgetten de ondertunneling van diverse drukke spoorwegovergangen in Nederland momenteel mede financiert en gezien de recente discussies over overwegveiligheid de kans reëel is dat de komende jaren hiervoor vanuit het Rijk extra budget beschikbaar komt; Voor dergelijke ondertunnelingen meestal gevraagd wordt om decentrale cofinanciering en het daarom van belang is dat Haarlem verkend wat de financiële mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld door dit mee te nemen in de grondexploitaties in Haarlem West;

Verzoekt het college:

In 2019 de mogelijkheden van ondertunneling van de overweg Westergracht en/of Pijlslaan te verkennen zodat de gemeenteraad bij een eventueel verzoek om cofinanciering van de LVO deze korte termijn maatregel kan afwegen tegen deze structurele oplossing.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieAnnemieke Kok, OPHaarlemSander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE 15 “Spoorboekje als opstap naar de klimaatbegroting 2022” 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 en 8 november 2018,

ter bespreking en vaststelling van de Programmabegroting 2019,

Constaterende dat:

het College voornemens is om uiterlijk bij de Programmabegroting 2022, een aparte klimaatbegroting te presenteren;

Overwegende dat:

het opstellen van een klimaatbegroting een noviteit betreft, vermoedelijk voorafgegaan door een complex, tijdrovend proces; samenwerking met gelijkgestemde gemeenten naar verwachting wenselijk, en het inwinnen van externe kennis noodzakelijk zullen blijken; een concreet stappenplan helpt, om: (i) de doelstelling van een volledige en inzichtelijke klimaatbegroting tijdig te kunnen bereiken; en(ii) de gemeenteraad gedurende het proces inzage te geven in de vorderingen daarvan, en daarbij te kunnen betrekken;

Draagt het College op om:

een zo concreet mogelijk “stappenplan Klimaatbegroting 2022” op te stellen; waarbij duidelijk blijkt hoe, en in welke stadia, de gemeenteraad bij het stappenplan wordt betrokken; dit stappenplan uiterlijk in Kadernota 2019 op te nemen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Isabelle Wisse, PvdAFrank Visser, ChristenUnieGroenLinksOPHaarlemD66

MOTIE 17 Hoge Nood! Snel openbare toiletten in Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Constaterende dat:

We langer thuis moeten blijven wonen Mensen zo lang mogelijk zelfstandig moeten blijven Wethouder meerder malen heeft aangeven te gaan kijken naar openbare toiletten en het aantal

Overwegende dat:

Een gebrek aan openbare toiletten weerhoudt één op de vier buikpatiënten er regelmatig van om de deur uit te gaan, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Maag Lever Darm Stichting Er 2 miljoen buikpatiënten en mensen met incontinentie zijn. De helft van hen heeft bij aandrang binnen vijf minuten een toilet nodig. En slechts één op de zes vindt een toilet binnen die tijd. Bovendien worden vier op de tien patiënten bij hoge nood weleens geweigerd bij een toilet. Vooral in winkels, maar ook bij cafés en restaurants. Zo'n 4 procent wordt wel eens geweigerd bij overheidsgebouwen. https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/detail/buikpatient-blijft-thuis-om-gebrek-aan-openbaretoiletten/  De Maag Lever Darm stichting vindt dat in stadscentra iedere 500 meter een openbaar of opengesteld toilet moet komen. Liefst rolstoeltoeganklijk, schoon en met een prullenbakje. In Haarlem slechts 7 plaskrullen zijn, alleen toegankelijk voor mannen en slechts 1 openbaar damestoilet die pas opengaat per 1 mei en sluit na de zomer

Verzoekt het college: Bij de Kadernota 2019 zelf met een voorstel te komen waarmee uiterlijk najaar 2019 tenminste 4 losstaande rolstoeltoegankelijke zelfreinigende openbare toiletten in de openbare ruimte in Haarlem worden geplaatst, betrek de doelgroep bij het vinden van de beste locatie

En gaat over tot de orde van de dag.

Sander van den Raadt, Trots HaarlemFrank Visser, ChristenUnie

MOTIE 33 Verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen digitaal en duurzaam

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 5 november 2018,

In beraadslaging over de programmabegroting 2019-2022,

Overwegende dat:

De gemeenteraad digitaal werkt en dit veel papier, tijd en geld bespaart; De raadsleden nog wel veel post krijgen van verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen zoals glossy jaarverslagen waarvan de doelgroep bovendien zeer beperkt van omvang is; Het geld wat in deze papieren wordt gestopt beter kan worden besteed aan de doelen van de verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen; De duurzame ambities van Haarlem ook op andere gebieden zoals energiebesparing en recycling moeten gelden voor de verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen;

Verzoekt het college:

De mogelijkheden van de gemeente in kaart te brengen om middels bijvoorbeeld subsidievoorwaarden te sturen op duurzaam gedrag van verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen; In gesprek te gaan met verbonden partijen en gesubsidieerde instellingen met als doel om te komen tot afspraken over vermindering van de papierberg door digitalisering en overige inspanningen op het gebied van verduurzaming; De raad binnen een jaar te informeren over deze mogelijkheden en over de gemaakte afspraken inclusief een beeld wat dit oplevert qua besparing van papier en geld;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnieMirjam Otte, Liberaal HaarlemSander van den Raadt, Trots HaarlemIsabelle Wisse, PvdA

MOTIE 42 Instellen 24/7 meldpunt niet acute zorg

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 8 november 2018,

Constaterende dat

de gemeente Haarlem er niet in is geslaagd om binnen de deadline van op 1 oktober jl. een sluitende aanpak te realiseren voor mensen met verward gedrag; een sluitende aanpak begint bij preventie en vroegtijdige signalering; staatssecretaris Blokhuis om die reden een landelijk publieksnummer voor meldingen van verward gedrag heeft aangekondigd, dat doorschakelt naar de regio; de organisatie ZonMw namens de staatssecretaris subsidies aan gemeenten uitdeelt voor het Actieprogramma Personen met Verward Gedrag; er gemeentes zijn die de subsidie van ZonMw hebben gebruikt voor de regionale inrichting van een dergelijk meldpunt; er nog altijd 7 miljoen subsidie op de plank ligt bij ZonMw voor soortgelijke initiatieven;

Overwegende dat

verward gedrag zich niet houdt aan kantoortijden; werken vanuit het perspectief van de inwoner volgens het college betekent dat de inwoner de regie heeft; het niet hulpverleners maar juist ‘gewone” inwoners zijn die verward gedrag vaak als eerste constateren; het college op vragen van de SP zelf heeft aangegeven dat in onze regio de 24/7 bereikbaarheid voor niet-acute zorg nog niet is geregeld; een landelijk meldnummer alleen kan werken als de regio’s hun zaken op orde hebben; een voorstel om het huidige meldpunt Zorg & Overlast uit te breiden naar een 24/7 bereikbaarheid nog niet meer is dan een papieren werkelijkheid; het college zelf heeft aangegeven een aanvraag te overwegen voor een Meldpunt niet acute zorg in ontwikkeling;

Geeft het college de opdracht

de regionale inrichting van het meldpunt met de grootste spoed op te pakken; een beroep doet op de subsidiemogelijkheden die de regionale ontwikkeling van een meldpunt kunnen bevorderen; na te gaan wat de lessen zijn uit de pilots met een regionaal meldpunt; zo mogelijk mee te doen met actieonderzoek vanuit ZonMw om op basis hiervan zelf een meldpunt in te richten;

en gaat over tot de orde van de dag.

Sibel Özogul-Özen SPFrank Visser, ChristenUnieActiepartij

MOTIE 46 Een bed, bad en brood

Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 5 november 2018,

Constaterende dat

Een OGGZ indicatie toegang tot de maatschappelijke opvang verschaft; Als je dakloos bent je vaak ook een maaltijd nodig hebt. Als een dakloze om 12 uur op de reservelijst komt, hij of zij pas om 22:00 uur hoort of hij/ zij een bed heeft, hierdoor er geen recht op een maaltijd is, ook als hij later om 22:00 uur wel een slaapplek krijgt. Stem in de Stad maar een paar dagen in de week een maaltijd aanbiedt; Er nog steeds een reserve lijst voor de maatschappelijke opvang bestaat; De dagopvang om 18:00 uur sluit en de mensen op de reservelijst pas na 22:00 uur naar binnen mogen; Eerder hierover een motie is aangenomen;

Overwegende dat:

Gemeente Haarlem een wettelijke zorgverplichting heeft. Nog steeds mensen om 22:00 weggestuurd worden omdat er geen plek is. Als een dakloze om 22:00 uur pas hoort dat er een slaapplek is, er geen recht op een maaltijd is terwijl hij er wel voor betaalt via de eigen bijdrage. Cliënten nu vaak geen dagbesteding hebben en s’ ochtends de opvang moeten verlaten, en mensen bij regen en of de kou nergens terecht kunnen. Dit niet wenselijk is in een sociale gemeente; Haarlem centrumgemeente is;

Geeft het college de opdracht

Om binnen zeer korte tijd met oplossingen te komen zodat niemand buiten slaapt, iedereen een maaltijd krijgt en overdag warm binnen kan zitten.

en gaat over tot de orde van de dag.

Sibel Ozügul SPFrank Visser, ChristenUnie

Structuurvisie: meer ambitie fiets en OV

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 02-12-2017 22:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1143019/48317/DSC02801.JPGDe ChristenUnie wil dat de ambities voor openbaar vervoer en fietsbeleid omhoog gaan in de nieuwe structuurvisie openbare ruimte van de gemeente Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De structuurvisie geeft voor de periode tot 2040 hoge prioriteit aan fiets en OV. Dat is mooi. Met name de plannen voor OV en voor fietsenstallingen moeten echter concreter.”

De commissie beheer besprak het voorstel van het college. Later deze maand volgt een tweede debat. Mogelijk zal de raad nog voor de kerst stemmen over eventuele wijzigingsvoorstellen en over de structuurvisie zelf.

Voorzitter, er is door het college goed geluisterd. Veel opmerkingen vanuit burgers, belangenorganisaties en raadsleden zijn verwerkt in dit voorstel voor de structuurvisie.

Zo zie ik op de themakaarten verschillende aanpassingen die de ChristenUnie-fractie heeft bepleit en is de uitvoeringsagenda nu veel gebalanceerder door minder nadruk op de sleutelprojecten. De Velserverbinding staat er nu prominenter in en voorstellen die gevoelig liggen zoals de Kennemerbrug zijn afgezwakt. Jammer is dat de plannen met onderdoorgangen van de Westelijke Randweg in verhouding tot andere sleutelprojecten nog erg vaag zijn. Dit moet snel beter worden uitgewerkt..

De aangepaste afwegingsmethodiek van prioriteiten vind ik veel beter dan de simpele volgorde: eerst voetganger, dan fiets, dan OV en dan de auto. Erkend wordt nu dat de regionale netwerken altijd voor gaan en dat ook beschermen en versterken van de groenstructuur van belang is. Ook is nu vastgelegd dat parkeren een lagere prioriteit heeft dan de doorstroming van voetganger, fiets, ov en auto.  Ik mis in het afwegingskader echter de mens. Als we in de processtappen op blz. 40 het gewenste programma inventariseren kan dat niet zonder ook de omgeving te betrekken. Kan de wethouder participatie hier toevoegen?

Op 3 punten wil de ChristenUnie nog aanscherpingen. In willekeurige volgorde de bomen, het OV en de fiets.

Bomen

Prima om bomen een hoog belang te geven in het afwegingskader. De ChristenUnie wil graag dat bomen in Haarlem oud worden. Maar de uitzondering bevestigd de regel. Soms is het verstandiger te kiezen voor een nieuwe structuur met jonge bomen op een iets andere plek als het totaalbeeld voor bijvoorbeeld fiets of OV beter wordt. Ik mis wat plekken in de wijkbomenstructuur zoals de Van Riebeecklaan in De Krim en het noordelijk deel van de Engelandlaan in Schalkwijk. Kan de wethouder deze nog toevoegen of moet ik dat amenderen?

Openbaar vervoer

De ambitie voor openbaar vervoer moet hoger. Willen we geld van het Rijk loskrijgen dan kunnen we niet hard genoeg roepen dat ingrijpen noodzakelijk is en dat onze regio meer inwoners heeft dan Almere waar het Rijk wel veel geld in het openbaar vervoer pompt. Het kan niet zo zijn dat de Velserverbinding wel de status van regionaal sleutelproject heeft maar het OV niet. Maak dus zowel van HOV A9 als van hoogfrequente lightrail van Amsterdam naar Zandvoort en wellicht ook naar Heemstede en Uitgeest een regionaal sleutelproject.

Verder moet de OV-kaart worden aangepast door deze ambities te markeren als ontbrekende of te verbeteren schakel zoals ook op andere kaarten is gedaan. De ChristenUnie overweegt een amendement op dit punt. Wat ook op de kaart moet komen te staan zijn

de ambities voor het stationsplein de nieuwe OV-route door de Waarderpolder knelpunten in de doorstroming (de gemeente is tenslotte wegbeheerder) HOV-knopen die een impuls moeten krijgen zoals Buitenrust en Spaarnwoude. De omvorming van lijn 50 in de toekomst naar HOV wordt Onderzoek hoe lijn 2 versneld kan worden bijvoorbeeld in Delftwijk Kijk naar mogelijkheden voor flexibel OV met kleine busjes in de haarvaten van onze stad afroepbaar met een app zoals Breng Flex.

 

Ik heb in technische vragen er al op gewezen dat een aantal HOV haltes missen op de visiekaart. Fijn dat dit nog wordt aangepast. Op de OV-kaart missen dezelfde haltes. Maar erger nog: er missen ook een aantal buslijnen zoals lijn 14 op de Westergracht ontbreekt, lijn 4 in Schalkwijk en lijn 7 op Spanjaarslaan en in Heemstede. Kan dit gecorrigeerd zonder amendement?

Op blz 82 staat dat de Kennemertunnel versterking van de HOV-corridor zal bieden. Maar voorzitter, er staat geen buslijn doorheen getekend! Natuurlijk zal de doorstroming op andere routes verbeteren maar komt er straks ook OV door de tunnel?

Deltaplan fietsparkeren

Ik sluit mij aan bij de pleidooien voor een deltaplan fietsparkeren. Waarom wordt bijvoorbeeld fietsenstalling onder stationsplein niet genoemd in de tekst, maar wel een stalling onder het Kennemerplein?

De tekst over fietsroutes is sterk verbeterd. Maar waarom is de drukste fietsroute van Haarlem: de Rijksstraatweg geen onderdeel van het regionale netwerk en wordt het Delftplein niet als knelpunt erkend? Mooi dat er nu ook ontvlochten routes door woonstraten zijn opgenomen. Ik mis er nog wel een paar zoals de Middenweg als alternatief voor de Rijksstraatweg. De ChristenUnie wil dat ook in de binnenstad fietsroutes blijven. Dit kan shared space zijn maar we moeten het belang van de fiets in de Binnenstad wel onderkennen! En in Haarlem Noord moeten ook oost-west routes zoals over de Kleverlaan worden toegevoegd aan het hoofdfietsnetwerk. De ChristenUnie overweegt een amendement op dit punt

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.