Nieuws van politieke partijen in Katwijk inzichtelijk

4 documenten

Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO

PvdA PvdA Katwijk 06-02-2020 16:12

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer blijft voor ouderen en mensen met een beperking. Tom Reedijk voerde hierover het debat en was kritisch. Als PvdA vinden we dat: https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Er een garantie moet komen op goed vervoer en de gemeente hier een actieve coördinerende rol moet spelen https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 We niet alles aan vrijwilligers kunnen overlaten waarvan we ook nog eens veel vragen. Chauffeur zijn is een baan. https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Mensen moeten kunnen terugvallen op de regiotaxi wanneer er geen alternatief voorhanden is.

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer…

Geplaatst door PvdA Katwijk op Donderdag 6 februari 2020

Het bericht Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO verscheen eerst op PvdA Katwijk.

CDA: Betere bereikbaarheid Rijnsburg en Valkenburg met openbaar vervoer

CDA CDA Katwijk 22-10-2019 08:00

Het CDA zet zich al een tijdje in voor betere bereikbaarheid van Valkenburg en Rijnsburg met het openbaar vervoer. Fractievoorzitter Barend Tensen heeft afgelopen donderdag in de raadscommissie ervoor gepleit om dit bij de provincie onder de aandacht te brengen.Nieuwe aanbesteding busvervoerOp dit moment worden voorbereidingen getroffen voor een nieuwe aanbesteding van het OV die per 2022 in moet gaan en vervolgens wel 8 tot 10 jaar geldig kan zijn. De gemeente moet echter nú al aangeven wat de prioriteiten zijn. De wethouder heeft toegezegd "de bereikbaarheid van de dorpskernen, specifiek Valkenburg en Rijnsburg, alsook een goede spreiding en frequentie" in de reactie van Katwijk richting de provincie op te nemen.Sneller naar Leiden CentraalOp het voorstel om de bustarieven iets te verhogen voor mogelijke kwaliteitsverbetering reageerde het CDA, net als de meerderheid, terughoudend. Barend Tensen: "Als we het OV aantrekkelijker willen maken ten opzichte van de auto is dat geen logische stap. Bovendien is niet duidelijk wat die kwaliteitsverbeteringen dan concreet in kunnen houden." Het CDA pleit er daarnaast voor, met het oog op aantrekkelijk, woon- en werkverkeer, dat de reis per openbaar vervoer van of naar het Centraal Station in Leiden inclusief looptijd en wachttijd niet meer dan 30 minuten moet bedragen. Dat is nu niet altijd het geval.Meedenken?Het CDA vindt het belangrijk dat de inwoners ook meedenken. Tensen: "Zij zijn het immers die elke dag met hun werktas of rugzak bij de halte staan te wachten op een bus die al dan niet komt. Ik heb al veel feedback gekregen maar om in het complexe proces van een aanbesteding effectief te kunnen handelen hoor ik graag van nog meer Katwijkse, Rijnsburgse en Valkenburgse busreizigers waar zij tegenaan lopen. Bijvoorbeeld als het gaat om frequentie. Zij kunnen een mailtje sturen naar fractie@cdakatwijk.nl of contact met ons opnemen via Facebook of Instagram."

DURF: Motie nachtelijk vervoer in ...

DURF DURF D66 VVD Katwijk 09-11-2018 16:00

DURF: Motie nachtelijk vervoer in Teylingen aangenomen! In Teylingen is gisteravond een motie aangenomen die het college oproept om binnen Holland Rijnland het gesprek aan te gaan over de mogelijkheid voor een nachtelijk vervoersnet. Wij willen D66 en de VVD Teylingen van harte feliciteren met dat resultaat en het kan worden gezien als een voorbeeld voor de regio. DURF pleit al geruime tijd om te kiezen voor een nachtbus vanuit Leiden die door de regio rijdt. Dit heeft niet enkel voordelen voor jonge mensen die bijvoorbeeld in de regio zijn gaan stappen, maar biedt bovenal voordelen voor mensen die late diensten hebben. Ook zorgen we er daarmee voor dat ons OV-netwerk aansluiting vindt op die van Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Als je in Den Haag, Leiden of Amsterdam later naar de bioscoop gaat of wat gaat eten moet je al gauw opletten of je niet in knel komt met de tijd dat de laatste bus vertrekt. In een tijd dat we OV-gebruik juist willen stimuleren lijkt ons dat geen goede zaak. De komende tijd wordt er werk gemaakt van de nieuwe OV-visie en de nieuwe aanbesteding voor het OV. Als we ervoor willen zorgen dat er nachtelijk vervoer mogelijk wordt in de gemeente, dan is dit het moment. De motie in Teylingen laat zien dat er in ieder geval al een regionale gemeente warmloopt voor het idee van een nachtelijk vervoersnet en dat geeft ons moed. Aankomende maandag zal DURF daarom in samenwerking met diverse partijen in de regio een initiatief lanceren betreffende de nachtbus. Als we ervoor willen zorgen dat dit slaagt en de nachtbus er daadwerkelijk komt, dan zullen we dit in regionaal verband moeten oppakken. Een enkele motie in een enkele gemeente zal geen verandering brengen. We houden u op de hoogte!

Zelfrijdend vervoer zonder chauffeur naar locatie Valkenburg

ChristenUnie ChristenUnie Katwijk 05-06-2018 15:50

https://katwijk.christenunie.nl/k/n10755/news/view/1214630/129959/640px-Self-driving_bus_line_opening_in_Tallinn_(35404284934)

De gemeente Katwijk gaat onderzoeken of zelfrijdende voertuigen zonder chauffeur ingezet kunnen worden voor het laatste stukje vervoer vanaf een OV knooppunt naar de bedrijven en eerste woningen op locatie Valkenburg.

Technisch is steeds meer mogelijk. De overstap naar automatisch rijden biedt veel kansen. De eerste stap voor Katwijk is het maken van een snelle haalbaarheidsanalyse. Wethouder Klaas Jan van der Bent: “In de komende jaren is de OV verbinding naar Unmanned Valley en de eerste woningen op Locatie Valkenburg nog beperkt. Zelfrijdend vervoer kan hiervoor een uitkomst bieden. En dergelijke onbemande vervoersoplossing past natuurlijk perfect bij Unmanned Valley Valkenburg en de duurzame ontwikkeling van de locatie”.Zelfrijdende auto’s en busjes die onder (bij)sturing van een chauffeur een route kunnen afleggen rijden al op verschillende plekken in Nederland. Meestal wel in een testomgeving die niet of beperkt over de openbare weg gaat. Technisch is steeds meer mogelijk. De ontwikkeling van automatisch rijden lijkt logisch. Er is steeds meer sprake van situaties waarin het huidige OV of autogebruik niet meer past in de behoeften van reizigers. Vervoer op maat is erg kostbaar. Omdat locatie Valkenburg de komende jaren per OV nog niet goed bereikbaar zal zijn biedt zelfrijdend vervoer kansen om de locatie goed te ontsluiten door dat laatste stukje van de reis (de zogenaamde ‘last mile’) mogelijk te maken met comfortabele zelfrijdende voertuigen. “Onbemand vervoer zou een primeur zijn voor Katwijk. Wanneer blijkt dat starten hiermee haalbaar is en de toekomst uitwijst dat dit vervoer ook echt werkt, zie ik kansen om zelfrijdende voortuigen als volwaardig openbaar vervoer in te zetten naar andere locaties in Katwijk. Met deze gedachte gaan we dit traject ook in”, aldus wethouder Klaas Jan van der Bent.

De eerste stap is om aan de hand van een snelle analyse te bepalen of het idee van zelfrijdende voertuigen haalbaar zou kunnen zijn. Daarbij wordt gekeken naar het verwacht aantal reizigers, fasering, bestaande en benodigde infrastructuur en financiën. De analyse op hoofdlijnen geeft inzicht in de investeringen die nodig zijn en de verwachte jaarlijkse kosten en opbrengsten. Naar verwachting is de informatie voor zomer de beschikbaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.