Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

12 documenten

Regeling Leerlingenvervoer blijft vragen oproepen

PvdA PvdA Maastricht 15-10-2019 07:48

Op 8 oktober jl. verstuurde het college een Raadsinformatiebrief over het leerlingenvervoer van/naar de Talententuin. Aangegeven wordt dat de eerder gemaakte afspraak met MosaLira is teruggedraaid en er wordt uiteen gezet hoe het leerlingenvervoer met ingang van 1 augustus 2019 is geregeld. De PvdA-fractie is bijzonder geschrokken van en ontstemd over het besluit en de berichtgeving daarover. Te meer omdat bij de behandeling van het Beleidskader Jeugdhulp Zuid-Limburg de wethouder aangaf dat het leerlingenvervoer gewaarborgd moest blijven en de zorgen van sommige fracties over de ontwikkelingen van het leerlingenvervoer met name voor jongere kinderen leken te worden gedeeld. Wij constateren nu dat vooral de groep kinderen onder 9 jaar die niet langer in aanmerking komt voor een voorziening nu – mogelijk letterlijk – in de kou komt te staan. Maren Slangen stelde daarom de volgende vragen aan het college:

1. Het leerlingenvervoer is een openeindregeling. Kunt u het huidig tekort van €300.000,00 toelichten?

2. Hoe kan MosaLira een gemaakte afspraak inzake leerlingenvervoer zomaar terugdraaien en u met de rekening ‘laten zitten’? Het is niet de eerste keer dat door een draai van dit schoolbestuur de gemeente voor onaangename verrassingen komt te staan.

3. Kunt u gedetailleerd uitleggen hoe de voorgenomen besparing van €60.000,00 is opgebouwd?

4. Hoe groot is de groep leerlingen voor wie er niets wijzigt in de vervoersvoorziening (de groep benoemd in de eerste bullet van uw RIB)?

5. Leerlingen die in dit schooljaar (peildatum 1/08/2019) jonger dan 9 jaar zijn “behouden vooralsnog hun afspraak op door de gemeente georganiseerd vervoer”. Betekent dit dat het voor die leerlingen volgend schooljaar ook weer kan veranderen? Bent u het met ons eens dat “vooralsnog” geen zekerheid en dus gerustheid bij ouders en hun kinderen oplevert?

6. Leerlingen die jonger zijn dan 9 jaar en vanaf 1 januari 2020 voor het eerst gebruik gaan maken van het leerlingenvervoer kunnen geen aanspraak maken op taxi/schoolbus, maar wel op openbaar vervoer/vergoeding voor een fiets. Klopt onze aanname dat dus U zegt dat een 4- of 5-jarige straks maar zelf – of met begeleiding – met de bus of fiets naar school moet gaan? Waarom bent u van mening dat voor een 4- of 5-jarige dezelfde ‘regels’ zouden kunnen gelden als voor een 10- of 11-jarige?

7. Ouders kunnen een tegemoetkoming voor het gebruik van eigen vervoer ontvangen, aanvragen hiervoor worden “ruimhartig” beoordeeld. Mogelijk zullen n.a.v. de aangekondigde veranderingen meer ouders zo’n aanvraag indienen. Denkt u niet dat

zo’n ruimhartig beleid mogelijk niet juist tot hogere kosten aan vergoedingen leidt dan het gemeentelijk organiseren van taxivervoer of een schoolbus?

8. Daarnaast kunnen ouders aanspraak maken op door de gemeente georganiseerd vervoer wanneer zij kunnen aantonen dat het begeleiden van hun kinderen leidt tot een onevenredige benadeling van het gezin. Hoe groot schat u de groep ouders voor wiens kinderen het georganiseerd vervoer nu komt te vervallen, die alsnog aanspraak maakt op georganiseerd vervoer op basis van bovenstaande voorziening in de verordening?

9. Wanneer meer leerlingen uiteindelijk gebruik zullen maken van het openbaar vervoer of de fiets om op school te komen, bent u dan niet ook van mening dat de situatie rondom bijvoorbeeld bushaltes of de fietsroutes richting de school een kritische evaluatie verdienen alvorens deze groep leerlingen op pad te sturen?

10. Kunt u toelichten hoe u deze verandering ziet in het licht van de nog vast te stellen gemeentelijke onderwijsvisie, en uw eigen visie op passend onderwijs/inclusie?

Het bericht Regeling Leerlingenvervoer blijft vragen oproepen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Betreft: Art. 47 vragen van SAB inzake handhaving wet gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding.

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 29-07-2019 11:30

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht

Postbus 1992,

6201 BZ  MAASTRICHT

Maastricht, 29 juli 2019

Betreft: Art. 47 vragen van SAB inzake handhaving wet gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding.

Geacht college,

De Sociaal Actieve Burgerpartij Is tegen gelaat bedekkende kleding, dit staat ook in ons verkiezings- en partijprogramma.

De nieuwe wet inzake gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding gaat per 1 augustus van kracht. Vanaf die datum is het niet toegestaan om in zorg- en onderwijsinstellingen en in het openbaar vervoer een boerka, bivakmuts, integraalhelm of nikab te dragen.

De OV bedrijvengaven al aan dat deze wet voor hen onwerkbaar is en laten de handhaving, volgens hun mededelingen, over aan politie en de dienst Handhaving van de desbetreffende gemeente.  De medewerkers OV krijgen de instructie zelf te bepalen of zij iemand willen aanspreken om daarmee te wijzen op de nieuwe wet.

De politie gaf, volgens een artikel in het Algemeen Dagblad op 25 juli 2019, al aan dat de handhaving van deze wet voor hun niet de hoogste prioriteit heeft .

De fractie van SAB heeft over deze wet enkele vragen:

1.     Bent u het met ons eens dat het dragen van gelaat bedekkende kleding maatschappelijk beperkend en integratie belemmerend is?

2.     Welke instructies krijgt de dienst Handhaving Maastricht inzake de wet gedeeltelijk verbod gezicht bedekkende kleding?

3.     Wordt er een verschil gemaakt tussen het dragen van een integraalhelm, een bivakmuts of een boerka (cq nikab). Zo ja, waarom wordt dit verschil gemaakt?

4.     Ervaart u regelgeving rondom deze wet anders dan de regelgeving  rondom het verbod tot het dragen van maskers buiten de carnavalsdagen?

5.     Bent u het met ons eens dat een wet ten aller tijde gerespecteerd dient te worden?

Namens de Sociaal Actieve Burgerpartij

Jos Gorren (Raadslid)

Wim Schulpen (Burgerlid)

Het #Floriadeterrein blijft ...

PvdA PvdA Maastricht 22-06-2019 19:42

Het #Floriadeterrein blijft permanent open! Samen met de PvdA Venlo en Pvda Horst aan de Maas vroegen we aandacht voor het openhouden van het floriadeterrein voor recreanten die daar dagelijks gebruik van maken. Jasper Kuntzelaers diende daarvoor een motie in waarin hij de provincie opriep om met de gemeenten en de directie van Greenport Venlo in gesprek te gaan om openstelling te garanderen. Dit is dus nu gelukt! #zekerzijnvangoederecreatie

Als stad van Europa moeten de ...

M:OED M:OED Maastricht 04-04-2019 19:32

Als stad van Europa moeten de internationale verbindingen van Maastricht gekoesterd worden! Juist het busvervoer dat voor velen een betaalbaar alternatief is zouden we moeten stimuleren. Om ervoor te zorgen dat we in de toekomst sneller en goedkoper in het buitenland zijn hebben we de vragen hieronder gesteld aan het college.

De motie "Gratis OV voor ouderen ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 20-03-2019 09:41

De motie "Gratis OV voor ouderen 65+" heeft SAB moeten intrekken omdat wij zagen dat deze geen meerderheid in de raad zou halen. Nog voor de raadsvergadering heeft SAB hem aangepast en ingediend als “Gratis ov voor alle burgers in de daluren”. Deze uitgebreidere motie heeft een ruime meerderheid gehaald in de Maastrichtse gemeenteraad. Het is nu aan de wethouder om in contact te treden met de Provincie om dit te realiseren. SAB is trots en dankt alle partijen die ons voorstel gesteund hebben!

Verbetering mobiliteit = verbetering ...

SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) SAB (Sociaal Actieve Burgerpartij) Maastricht 12-03-2019 06:50

Verbetering mobiliteit = verbetering sociale participatie Experimenten met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers zijn in diverse steden in Nederland succesvol verlopen en hebben gezorgd voor een aanzienlijke toename van het aantal reizigers binnen deze doelgroep. Gratis openbaar vervoer voor ouderen zorgt voor een verbetering van de mobiliteit van deze doelgroep en zodoende de sociale participatie van deze mensen kan verbeteren. Het invoeren van ‘gratis’ openbaar vervoer draagt bij aan het bestrijden van eenzaamheid van ouderen, is goed voor de economische ontwikkeling, het milieu en de vermindering van het gebruik van de auto. Wij verzoeken het college om deze redenen om op provinciaal niveau te onderzoeken of gratis openbaar vervoer voor ouderen binnen de gemeentegrenzen van Maastricht mogelijk is en deze uiterlijk december 2019 voor te leggen aan de gemeenteraad.

Mooi terrein hé? Dat ...

PvdA PvdA Maastricht 16-10-2018 19:05

Mooi terrein hé? Dat #Floriadeterrein in Venlo? Vinden wij ook. Daarom is het ook vreemd dat het gebied binnenkort buiten werktijden niet meer toegankelijk is voor recreanten. Jasper Kuntzelaers, Hay Janssen (PvdA Venlo) en Roy Bouten (Pvda Horst aan de Maas) vinden er ook wat van. Wil jij dat het terrein gewoon geopend blijft voor recreanten? Kom dan zaterdag om 10u óp het Floriadeterrein het manifest tekenen. Kun je meteen zien hoe tof het daar is!

Doe mee!Burgertop Limburg 2018 - ...

PvdA PvdA Maastricht 22-09-2018 09:38

Doe mee!

Vandaag werd in Venlo het ...

PvdA PvdA Maastricht 26-08-2018 14:21

Vandaag werd in Venlo het #RozeJaar2018 geopend! Het komende jaar zijn er in Venlo en Krefeld vele tientallen activiteiten die in dit thema passen, met als ultieme afsluiting de Roze Zaterdag 2019 volgend jaar in juni. Onze Jasper Kuntzelaers mocht samen met de burgermeester van Venlo, de burgermeester van Krefeld én natuurlijk de Voorzitter van Roze Zaterdag 2019, Dennis Heijnen het jaar aftrappen. #LHBT #Limburgregenboogprovincie #Venloregenboogstad

Goed OV is belangrijk, meer dan ...

PvdA PvdA Maastricht 27-06-2018 16:49

Goed OV is belangrijk, meer dan belangrijk. Onmisbaar zelfs. Voor heel veel mensen. En toch wordt er gestaakt. En niet even, maar zoals het er nu naar uitziet de rest van deze werkweek. Lastig voor velen. En voor sommigen gewoonweg een probleem. En toch staan we voor de stakingen. Machinisten en chauffeurs verdienen namelijk een fatsoenlijke waardering voor hun onmisbare werk. Met reële werktijden, en genoeg pauzes. En die krijgen ze niet. Al heel lang niet. Omdat onder andere Arriva Nederland niet overstag wil gaan. Wij zijn er voor iedereen: voor de gedupeerde reizigers, én voor de stakende chauffeurs en machinisten. Voor goed OV, én voor goede werkomstandigheden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.