Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

9 documenten

Een dagje weg met vrienden of een ...

PvdA PvdA Nederland 02-09-2019 08:28

Een dagje weg met vrienden of een bezoek aan opa en oma wordt voor veel mensen steeds duurder. Het kabinet kiest ervoor de btw op dagelijkse boodschappen, de bus en de trein te verhogen, terwijl ze de winstbelasting voor grote bedrijven fors verlagen. Dat moet en kan anders. Lees hier hoe 👉 https://www.pvda.nl/nieuws/nibud-pvda-plan-goed-voor-koopkracht/

https://www.facebook.com/165704078452 ...

PVV PVV Partij voor de Vrijheid Nederland 26-07-2019 11:12

https://www.facebook.com/1657040784522924/posts/2634073776819615/

Overlastgevende asielzoekers in een ...

VVD VVD Nederland 18-04-2019 15:05

Overlastgevende asielzoekers in een aparte buslijn? Nee. We willen deze mensen vastzetten en uitzetten. Een verbod op de toegang tot het openbaar vervoer is de eerste stap.

Meer ambitie nodig voor OV in de regio

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 04-04-2019 10:34

Door Nico Drost op 4 april 2019 12:30

Meer ambitie nodig voor OV in de regio

De ov-plannen van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur voor het OV in Nederland in 2040 schieten tekort voor de regio’s buiten de Randstad. We vragen de staatsecretaris aan om meer ambitie te tonen. De reistijd tussen de verschillende delen van ons land en zeker de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland moet omlaag.

Vandaag bespreekt de Tweede Kamer het ‘Toekomstbeeld OV 2040’ waarin de ambities voor het OV in Nederland worden geschetst. Het is erg goed dat er zo’n visie ligt met het doel om echt een sprong te maken op OV-gebied. De mobiliteit groeit en het spoor moet aangepast worden om dat mogelijk te maken. Die urgentie ziet deze staatssecretaris ook.

Ik vrees echter dat de ambities voor de regio ondersneeuwen. Toen ik de kaartjes zag met de verbeterde spoorverbindingen , schrok ik wel. De ambities lijken te stoppen bij Zwolle. Ik weet dat veel inwoners van de noordelijke provincies dat gevoel delen. De stad Groningen en de spoortafel Noord-Nederland hebben veel behoefte aan versnelling. De staatsecretaris moet zorgen dat Noord-Nederland verbonden blijft. Er zijn goede ambities voor de lange termijn voor de regio, maar we mogen niet het risico lopen dat het vooral mooie toekomstdromen zijn.

Kortere reistijd tussen Randstad en Noord-Nederland moet prioriteit krijgen.

Concreet vraag ik vandaag om snel stappen te zetten om de reistijdverkorting tussen de Randstad en de landsdelen te realiseren. Dat betekent bijvoorbeeld dat de reistijd tussen Groningen en de Randstad snel korter wordt. Een succesvolle testrit liet al zien dat het echt niet lang hoeft te duren. Ook de ambities en voor de verbindingen met Zeeland mogen sneller gestalte krijgen. Wat de ChristenUnie betreft gaat de staatsecretaris nog voor het einde van dit jaar met de provincies en andere betrokken overheden om de tafel om maatregelen te nemen. De provincies spreken nu over hun coalitieakkoorden en dat biedt concrete kansen. Deze trein moet in beweging komen!

👉 Selçuk Öztürk tegen minister ...

DENK DENK Nederland 26-03-2019 17:08

👉 Selçuk Öztürk tegen minister Hoekstra: "Wat heeft u tegen taxichauffers? Zijn ze te klein? Stemmen ze niet op u?'' Steeds meer taxi-chauffers worden oneerlijk behandeld en raken daarmee in financiële problmen. DENK wil een eerlijke behandeling voor iedereen.

Politiek moet Uber en taximarkt aanpakken met regelgeving

PvdA PvdA Nederland 22-03-2019 11:59

Door Gijs van Dijk op 22 maart 2019 Delen  

Mede door het gebrek aan regelgeving vanuit het rijk en Europa, zijn we de grip op de taximarkt grotendeels kwijt. Dit leidt tot volle straten met lege taxi’s die rondjes door de binnenstad rijden, fraude, handel in Uber-accounts en gevaarlijke wegsituaties vanwege onvoldoende rusttijd voor opgejaagde Uber-chauffeurs.  De huidige markt kent bijna alleen nog maar verliezers: de chauffeurs, de verkeersdeelnemers en daarmee de maatschappij als geheel.

De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber.

De enige winnaar van de huidige situatie zijn de Amerikaanse aandeelhouders van Uber. En dat zijn zowel reguliere taxi-chauffeurs als Uber-chauffeurs helemaal zat. De afgelopen weken protesteerden zij in Den Haag en Amsterdam tegen de oneerlijke concurrentie op de taximarkt en de lage inkomsten. En terecht! De lusten komen volledig ten goede van Uber en de lasten bij de chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.

Natuurlijk heeft het bestellen van een taxi via een app veel voordelen. Je weet hoeveel het kost en wanneer je taxi komt. Maar door schunnige ZZP-constructies van Uber met afdrachtsregelingen moeten chauffeurs meer dan 60 uur per week werken om aan het minimumloon te komen. Uber zoekt hierbij de randen van de Europese- en landelijke regels op. Regels die stammen uit een tijd waarin de smartphone nog niet eens bestond.

Door de bedrijfsvoering van Uber zien we dat de verkeersveiligheid in het geding is.

Ook zien we dat door deze bedrijfsvoering van Uber de verkeersveiligheid in het geding is. Jonge chauffeurs, met nauwelijks rijervaring, die halsbrekende toeren uithalen om een klant op te pikken. Alleen maar om nog een minimaal inkomen te kunnen verdienen. Amerikaans onderzoek laat zien dat door deze werkwijze van Uber het aantal ongelukken toeneemt. Door deze toename stijgen ook de verzekeringspremies naar onbetaalbare hoogte. Door deze hoge kosten kunnen steeds meer chauffeurs zich niet meer verzekeren met alle gevolgen van dien voor chauffeur en klant.

Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld.

Politiek optreden is daarom hard nodig in deze wildwest wereld. Omdat we de steden leefbaar en veilig willen houden, omdat zowel Uber- als taxichauffeurs zeker willen zijn van een fatsoenlijk inkomen, omdat alle chauffeurs het recht hebben op normale werktijden en omdat je als klant zeker wilt zijn van een veilige taxirit.

Dus, staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat. De regelgeving van de belmarkt, waar Uber op dit moment onder valt, is namelijk gedateerd. Bovendien is Uber niet alleen een digitale marktplaats van vraag en aanbod maar een volwaardig taxibedrijf. Dit is door het Europese Hof van Justitie zelfs bevestigd. Uber moet dus voldoen aan de regels die op de opstapmarkt gelden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ook moeten we jonge, onervaren chauffeurs in bescherming nemen. Daarom vinden wij dat alle taxichauffeurs minimaal 23 jaar moeten zijn en twee jaar rijervaring moeten hebben.

Staatssecretaris Van Veldhoven: zorg voor regelgeving waardoor er een gelijk speelveld ontstaat.

Daarnaast vragen wij de staatssecretaris om gemeenten de instrumenten te geven om het aantal taxi’s in hun stad te maximeren. Het is natuurlijk raar dat Amsterdam en pak ‘m beet Purmerend aan dezelfde landelijke regels moeten voldoen. Geef gemeenten zelf de bevoegdheid om dit te bepalen, zij weten namelijk het beste wat er binnen hun grenzen speelt.

Tot slot roepen we Europa op om iets te doen aan belastingregels waardoor platformbedrijven als Uber en Deliveroo geen belasting over hun winst betalen  in het land waar ze winst maken. Dit terwijl dit land wel de kosten heeft van handhaving, onderhoud aan openbare ruimte en het sociale stelsel. Daarom moeten er Europese regels komen die alle bedrijven verplichten om belasting te betalen in het land waar ze winst maken. Voor de PvdA wordt dit één van de belangrijkste pijlers voor de Europese verkiezingen eind mei.

Als we al het bovenstaande realiseren, roepen we de wildwesttaferelen op de taximarkt in de grote steden als Amsterdam een halt toe en gaat iedereen meeprofiteren van de vooruitgang. Want dat is wat wij willen: dat iedereen zeker is van een eerlijke en veilige toekomst.

Gijs van Dijk, Tweede Kamerlid PvdA Sofyan Mbarki, fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Tweede Kamerlid

#vooreenbereikbareprOVincieSGP voert ...

SGP SGP Nederland 07-03-2019 12:56

#vooreenbereikbareprOVincie

Met onze OV-actie laten we zien hoe ...

SGP SGP Nederland 07-03-2019 08:38

Met onze OV-actie laten we zien hoe (on)bereikbaar sommige delen van Nederland zijn! Om 7:41 vertrokken Harry vd Maas & Jos vd Breevaart vanuit Aagetekerke (Zeeland). Zij zijn nu Roosendaal gepasseerd. Zij willen meer sneltreinen vanuit Zeeland naar de Randstad.#vooreenbereikbareprOVincie

De SGP organiseert vandaag een ...

SGP SGP Nederland 07-03-2019 07:20

De SGP organiseert vandaag een OV-actie om te laten zien hoe (on)bereikbaar sommige delen van Nederland zijn! Chris Stoffer legt hier uit hoe en wat. 👇 #vooreenbereikbareprOVincie