Nieuws van politieke partijen in Nieuwkoop inzichtelijk

3 documenten

Het mbo- en hoger onderwijs is voor ...

D66 D66 Nieuwkoop 18-03-2018 16:06

Het mbo- en hoger onderwijs is voor jongeren uit Nieuwkoop vaak slecht bereikbaar. Belabberde aansluitingen en reistijden van meer dan 1,5 uur zijn geen uitzondering. Dat kan zo niet langer! Nu de nieuwe aanbesteding van het OV in Zuid-Holland Noord eraan komt ligt er een kans die D66 met twee handen wil aanpakken. Wethouder Annette Pietersen heeft de aandacht van de regio, laat haar de klus afmaken. Stem 21 maart D66 in het belang van betere OV-bereikbaarheid van onderwijs, zorg en werk!

D66 wil snel meer laadpunten voor elektrische auto’s

D66 D66 Nieuwkoop 28-01-2018 09:24

Lantaarnpalen prima bruikbaar als laadpaal voor elektrische voertuigen.

D66 Nieuwkoop wil dat er een proefproject wordt opgestart om lantaarnpalen te voorzien van laadpunten. Gemeentes bouwen nu veel lantaarnpalen om naar LED-verlichting. Omdat er dan overcapaciteit overblijft kan een lantaarnpaal zonder verzwaring van de stroomvoorziening eenvoudig worden voorzien van een oplaad-stopcontact. Liselot Hoekstra (nr 10 op onze lijst) interviewde Erno Bammens over dit onderwerp.

Erno Bammens, 30 jaar wonend in Nieuwveen houdt zich bezig met lokale politiek omdat het je direct aangaat, het niet vaag is en je kan in het hier en nu invloed hebben en verantwoordelijkheid nemen. Erno is al 4 jaar werkzaam bij energienetwerkbeheerder Enexis.

Bereikt in de politiek: Doet vaak werk op de achtergrond waar anderen geen tijd voor hebben, plek opengemaakt voor een nieuw basisschoolgebouw in Nieuwveen. Hij heeft een ondersteunende rol en is fractie-assistent geweest.

 

Waarom moeten er laadpalen komen op lantaarnpalen?

We willen met zijn allen dat we effectiever met het milieu omgaan en de omgeving. Daar hoort bij dat we elektrische auto’s een goed idee vinden en dat wij dit daarom makkelijker moeten maken. Mensen met een lease auto stappen vrij makkelijk over naar een elektrische auto mits je hem dan ook kan opladen. Als er veel laadpalen zijn wordt het ook aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden. Voor een eigen laadpaal moet je een vergunning aanvragen en als je geen eigen oprit hebt wordt deze verderop geplaatst waardoor je 100 meter verderop met slechts 2 aansluitingen zou moeten gaan laden. Dit terwijl je potentieel meer mensen hebt die elektrisch zouden willen rijden. Als je geen aparte parkeerplekken maakt, krijg je ook geen strijd en weerstand van mensen die hun auto niet kwijt kunnen en er is altijd wel een laadplek.

 

Is het plan om gelijk alle lantaarnpalen om te bouwen?

Je begint ergens, niet meteen alle lantaarnpalen, je gaat eerst een testcase doen op plekken in de wijk waar relatief veel vraag kan zijn naar elektrisch rijden, zoals bij koophuizen. Als je van elke lantaarnpaal een laadplek maakt is er altijd wel een plekje in de buurt waar je je auto kwijt kan.

Een lantaarnpaal heeft maar 4.3 ampère. Dit betekent dat hij 19 km/u oplaad en bij een normaal laadpunt is dat 25 ampère wat 50 km/u oplaad, is hiervoor een oplossing?

Dat heeft ermee te maken dat er een aparte aansluiting is via transformatenhuisjes die niet op de huizen is aangesloten. als je wilt dat lantaarnpalen meer spanning krijgen moet je een extra groep bijschakelen waardoor je alsnog 50 km/u kan opladen en dus in 6 uur tijd 300 km kan opladen. Dat is voor veel mensen de drempel, want niemand woont 300 km van het werk. Op het werk zijn meestal ook voorzieningen alleen je moet wel het weekend door kunnen komen.

Als jij zonnepanelen hebt, dan lever je stroom aan het net. Dat wordt dan getransporteerd. Heb je bijvoorbeeld veel laadpalen staan waar veel elektrische auto’s op staan, dan gaat die stroom niet helemaal het land in, maar dan gaat die stroom die jij op het dak opwekt gelijk naar de straat. Dat is voor iedereen heel voordelig waardoor zonnepanelen ook aantrekkelijker worden.

 

Om hoeveel laadpalen zou het gaan als je daar mee gaat beginnen?

Je moet gaan kijken welke delen van straten van het dorp de meeste potentie hebben. Van een lantaarnpaal een laadpaal maken kost ongeveer 300 tot 500 euro, deze kosten worden veelal door de leverancier gedragen. Een eigen laadpaal kan oplopen tot 3000 euro. Het is dus veel voordeliger om een lantaarnpaal om te vormen waar iedereen gebruik van kan maken. Dan begin je bij een aantal straten met oplaadstations en als dat aanslaat ga je steeds meer laadpunten maken.

 

Op wat voor termijn zou dat moeten gebeuren?

Het liefst dit jaar nog. Het is wel een pilot-experiment maar de techniek is gewoon beschikbaar. Er zijn genoeg bedrijven die dit doen en kleine gemeentes in de omgeving hebben ook al deze laadpunten.

Het bericht D66 wil snel meer laadpunten voor elektrische auto’s verscheen eerst op Nieuwkoop.

Vrij liggend fietspad Zevenhovenseweg

VVD VVD Nieuwkoop 02-02-2016 06:32

De VVD is blij met steun van inwoners voor de aanleg van een veilige fietsroute op de Zevenhovenseweg in Zevenhoven. In 2015 is daartoe op ons initiatief raadsbreed een motie aangenomen, die B&W oproept zich maximaal in te spannen voor een vrij liggend fietspad. Die oproep geldt wat ons betreft nog steeds.

Uiteraard blijven wij de aanleg van een veilige fietsroute bepleiten bij de VVD-Statenfractie en de VVD-Gedeputeerde voor verkeer en vervoer.  

Met betrekking tot het burgerinitiatief zijn wij van mening, dat politiek en inwoners  dienen te handelen vanuit ieders eigen rol en verantwoordelijkheid. De politiek via de politiek/bestuurlijke weg, inwoners door bijvoorbeeld het initiatief tot een petitie te nemen. Dat houdt rollen zuiver en dient de zaak. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.