Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

24 documenten

Praat mee over het OV!

SP SP Noord-Holland 11-12-2023 14:11

Wij zijn op zoek naar jouw mening over het OV op Texel! Wil jij ook meespreken over het Texelse openbaar vervoer of heb je verbeterpunten? Laat het ons weten via noordholland@sp.nl

Of reageer hieronder.

Samen zorgen we voor een goede verbinding op Texel!

Zie ook: Busvervoer

Honderdduizenden reizigers blijven verstoken van de buurtbus

SP SP Noord-Holland 21-08-2020 19:25

        Het openbaar vervoer heeft zwaar te lijden onder de coronacrisis. Het aantal reizigers is - ondanks (of ‘dankzij’) de mondkapjesplicht - nog lang niet op het niveau van vóór 16 maart 2020. Reguliere lijnbussen worden nu massaal voorzien van kuch-schermen, om de chauffeurs te behoeden voor besmettingsgevaar. Hierdoor kunnen passagiers weer gewoon langs de chauffeur aan de voorzijde de bus instappen en zal het aantal zwartrijders weer flink worden teruggedrongen. Maar hoe met het nu verder met de buurtbus?

Voor veel inwoners van onze provincie is de buurtbus het enige nog resterende openbaar vervoer. Met name dorpen en ook kleine steden worden binnen het almaar krimpende openbaar vervoernetwerk nog louter aangedaan door een buurtbus. En die rijden al maandenlang niet. De vrijwillige chauffeurs, vaak ouderen, behoren al snel tot een risicogroep. Ook zijn de kleine bussen niet toegerust op ‘corona-safe’ rijden.

In een statenbreed aangenomen motie van de SP *) is gedeputeerde Jeroen Olthof opgeroepen om snel en constructief met de buurtbusverenigingen en met Connexxion om tafel te gaan. Er moeten oplossingen worden gezocht en gevonden om de buurtbussen uiterlijk 1 september a.s. weer te kunnen laten rijden.  Via de media vernemen we af en toe dat er inderdaad gesprekken plaatsvinden, maar dat een oplossing nog altijd niet gevonden is.

“We hebben nog even, maar dan verwachten we toch echt daden”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “In de omgeving van Rotterdam rijden sommige buurtbussen alweer, met een kuch-scherm achter de chauffeur. Dat lijkt een vrij eenvoudige aanpassing te zijn. Maar mocht dat niet lukken, dan moet de provincie echt met iets anders komen. Het is onacceptabel dat onze inwoners in kleine kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, ook na 1 september geen gebruik kunnen maken van het OV.”

Als de buurtbus straks nog steeds niet kan rijden, blijven flinke delen van onze provincie verstoken van OV. “Daarmee krijgt het schrappen van reguliere lijndiensten – in het nabije verleden veel gebeurd – een extra zure dimensie. We nemen de vrijwilligers en de buurtbusverenigingen niets kwalijk; zij moeten kunnen rekenen op hulp van Connexxion en het provinciebestuur”, aldus Hoogervorst. “Desnoods laten ze maar weer voorlopig lijnbussen rijden op de buurtbustrajecten”.

*) Lees hier het artikel over de aangenomen SP-motie

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

SP blijft de Texelhopper volgen

SP SP Noord-Holland 29-04-2020 11:02

Sinds juli 2018 maakt de Texelhopper, als buitenbeentje in het systeem van openbaar vervoer, onderdeel uit van de concessie Noord-Holland-Noord. Connexxion, die de aanbesteding voor deze ov-concessie gegund werd, verzorgt nu de dienstverlening van de Texelhopper. Onlangs ontving de fractie de ‘eindevaluatie’ van het destijds als ‘pilot’ door Elisabeth Post gelauwerde project. Omdat de eindevaluatie dateert van juli 2018 grepen SP-statenleden Alberts en Hoogervorst de pen om schriftelijke vragen te stellen.

De SP is de afgelopen jaren zeer kritisch geweest over de Texelhopper. Deze vorm van openbaar vervoer, een soort vreemde mengvorm van taxi en belbus, werd op Texel geïntroduceerd oorspronkelijk ter vervanging van de reguliere buslijnen op het eiland. Uiteindelijk bleef er één lijn bestaan, maar konden bewoners èn toeristen een beroep doen op het kleine busje – eerst een kaartje kopen (“ergens”), bellen/reserveren en dan worden opgehaald bij één van de haltepalen die her en der op het eiland stonden. Voor de terugweg gold dezelfde procedure.

Tijdens de pilot bleken er enorme problemen te zijn met het reserveringssysteem – er moesten tonnen bij en toen was het nog maar de vraag of je reservering ‘door kwam’. “Bij het opgaan in de concessie, juli 2018, bleek Connexxion niet in staat om het systeem goed over te nemen en moest er opnieuw worden gesleuteld aan het systeem”, aldus Wim Hoogervorst. “De provincie legde Connexxion een flinke boete op, omdat het vervoer niet aan de gestelde eisen voldeed”.

Naar nu blijkt investeert de provincie deze boete nu in het bedrijf Connexxion, in de hoop bij te dragen aan de dienstverlening. Zo moet het busstation mèt informatiepunt bij de Veerhaven bemand worden en moet recht worden gedaan aan de eisen voor het OV op het Waddeneiland. “Wij zijn benieuwd of bij de invulling van het Texels OV ook de bewoners, de gemeente Texel en de mening en wensen van toeristen worden meegenomen. We blijven kritisch de ontwikkelingen volgen”.

Hieronder leest u de vragen van de SP n.a.v. de Eindevaluatie Texelhopper

 

Tevens treft u hieronder de eindevaluatie en de brief van GS aan PS aan in de bijlagen

Zie ook: Openbaar vervoer

OV-enquête: Doe Mee!

SP SP Noord-Holland 17-04-2020 17:46

Wat zijn uw ervaringen met het openbaar vervoer? Doe mee met onze enquête en vertel uw verhaal. De enquête kan worden ingevuld door zowel reizigers als niet-reizigers: https://doemee.sp.nl/openbaar-vervoer

Zie ook: Openbaar vervoer

Connexxion nalatig bij vervanging oplaadpunten voor OV

PvdA PvdA Noord-Holland 02-03-2020 12:33

Op 24 januari jl. bleek dat Den Oever, Julianadorp, Oude Niedorp en Hippolytushoef al drie weken geen oplaadpunten voor het openbaar vervoer hadden (Noord-Hollands Dagblad 24 januari 2020). De PvdA vindt het belangrijk dat openbaar vervoer goed toegankelijk en bereikbaar is en stelde direct vragen aan het College van Gedeputeerde Staten van de provincie. Daarop

Het bericht Connexxion nalatig bij vervanging oplaadpunten voor OV verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Bewoners de dupe van verwijderen oplaadpunten in kop van Noord-Holland

PvdA PvdA Noord-Holland 24-01-2020 14:45

De PvdA vindt het belangrijk dat openbaar vervoer goed toegankelijk en bereikbaar is. Daarom is de PvdA geschrokken van het bericht (Noord-Hollands Dagblad 24 januari 2020) dat Den Oever, Julianadorp, Oude Niedorp en Hippolytushoef al drie weken geen oplaadpunten hebben. Volgens Connexxion is de aanleiding dat eind 2019 de certificering op de oplaadautomaten is verlopen.

Het bericht Bewoners de dupe van verwijderen oplaadpunten in kop van Noord-Holland verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

SP stelt (wederom) vragen over de buurtbus

SP SP Noord-Holland 28-12-2019 16:57

Op een aantal plekken in onze provincie heeft een kaalslag plaats gevonden in het OV. Verschillende reguliere lijndiensten zijn, omdat ze ‘niet rendabel’ zouden zijn, vervangen door buurtbussen. Op die plekken zijn buurtbusverenigingen opgericht. Deze verenigingen van vrijwilligers rijden in kleine, acht-persoonsbusjes door kleinere dorpen en steden, om toch een vorm van openbaar vervoer te kunnen bieden. De SP heeft respect voor al die vrijwilligers - zonder hen zou er waarschijnlijk op veel plekken helemaal geen bus meer rijden.

Met regelmaat krijgen wij berichten dat buurtbussen overvol zijn. Bussen waar dertien, veertien passagiers in zitten zijn geen uitzondering. Dit levert grote problemen op, omdat dit wettelijk helemaal niet mag en dit gevolgen heeft voor de chauffeur als zich een ongeval voordoet. De statenfractie van de SP heeft hier schriftelijke vragen over gesteld: hoe zit het met de voorlichting aan vrijwillige chauffeurs en met controle op de eisen?

Verder heeft GS een nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen om buurtbusverenigingen te steunen bij het zoeken van vrijwilligers. Reden voor de SP om het hele subsidieplaatje eens op een rijtje te zetten. Uiteraard blijven wij zoeken naar mogelijkheden om reguliere lijndiensten weer terug te krijgen. Ook daarover stelt de SP-fractie vragen.

Een interview met Wim Hoogervorst over de buurtbussen en zijn vragen, van WF Nieuws treft u hier

Alle vragen van statenlid Hoogervorst treft u hieronder

Zie ook: Openbaar vervoer

Maidenspeech Statenlid Marcel Steeman

D66 D66 Noord-Holland 18-11-2019 16:46

Voorzitter, Ik moet eerlijk bekennen, ik had hier liever niet willen staan. Maar daar kom ik straks op terug.

Vorig jaar rond deze tijd mochten de Noord-Hollandse D66-ers zich buigen over het concept-verkiezingsprogramma voor de Statenverkiezingen. Op 24 november hielden we in Hilversum een ledenvergadering en de uitgesproken en levendige discussies rondom het onderwerp verkeer, vervoer en mobiliteit staan me nog helder voor de geest. Niet alleen dat elke regio zo zijn eigen specifieke oplossingen wil voor knelpunten op de weg of in het openbaar vervoer waarbij de Provincie een rol zou moeten spelen maar vooral de innovatieve manier van denken rondom die thema’s viel me toen echt op. En dat past ook bij D66: nooit blijven hangen in stokpaardjes en gewoontes, altijd vooruit kijken en soms op het irritante af buiten de lijntjes blijven denken.

Veel van wat ik die dag in Hilversum heb langs horen komen heeft via ons uiteindelijke verkiezingsprogramma “Bouwen aan de Toekomst” zijn weg weten te vinden in het coalitieakkoord “Duurzaam Doorpakken”. De fiets centraal, smart mobility, duurzaam bermbeheer, leefbaarheid rond rijkswegen, een meer duurzaam mobiliteitsbeleid, goed ingerichte OV-hubs en, nog terugkomend op de heel lokale thema’s: ook de expliciete inzet op de bereikbaarheid in de Gooi- en Vechtstreek, de N247 in Broek in Waterland en het doortrekken van de noord-zuid-lijn… het zijn allemaal onderwerpen die op die novemberdag in Hilversum al voorbij kwamen. En gelukkig heeft D66 in de Staten medestanders gevonden na de verkiezingen.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
MSteeman
En zo zie je maar: met een actieve politieke vereniging, een fantastisch team vrijwilligers (die veel meer waardering verdienen dan ze aan het eind van de dag daadwerkelijk krijgen) en een grote verzameling progressieve liberalen kun je zelfs al in het eerste Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) van dit provinciale college de discussies uit een zaaltje in Hilversum terugvinden. Biodiversiteit, biologisch en ecologisch bermbeheer, natuurlijke oevers bij vaarwegen, een nadrukkelijke aandacht voor omliggende natuurgebieden… zo snel kan het gaan. Alhoewel… snel.. een jaar…

Kritische noten over het voorkomen van risico’s bij, bijvoorbeeld, brugonderhoud; de mogelijkheden van asset management planning en de enorme mogelijkheden die het heeft om ook bij simpel onderhoud inwoners en belanghebbenden nauw te betrekken heb ik al gedaan bij de commissie, die zal ik hier niet herhalen (maar ik heb het bij deze toch gedaan). Een opdracht voor het onderzoeken van de mogelijke voordelen van snelheidsverlaging op Provinciale wegen is al bij de begroting aangenomen, maar in diezelfde lijn is er nu een aantal partijen dat de situatie op en rond de N200, de Zeeweg van Bloemendaal, veiliger, overzichtelijker en leefbaarder wil maken en daarvoor wordt door D66 een motie mede-ingediend. Voorzitter, het zal geen verrassing zijn dat D66 uiteindelijk akkoord is met dit PMO, maar er moet me wel nog een heel ander pleidooi van het hart en daar neem ik in mijn maidenspeech nog heel even de gelegenheid voor.

Want als regelmatig woon-werk-fietser heb ik het besef dat ik nog maar de op twee na duurzaamste manier van vervoer heb gekozen. Zelfs lopen is nog duurzamer; maar om nou elke dag 42 kilometer te lopen… dan zie ik mijn gezin wel heel erg weinig. Nee, ik wil graag een warm pleidooi houden voor de meest duurzame manier van vervoer: geen vervoer. Gewoon niet reizen. Het voorkomen van reiskilometers.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
PNH
Ook daar heeft de Provincie een grote rol in, niet in de laatste plaats een voorbeeldrol. Wonen en werken zo dicht mogelijk bij elkaar brengen is al een inzet van de Provincie, maar kan nog veel slimmer. Door OV-knooppuntenbeleid nog veel extremer door te voeren, bijvoorbeeld. Wonen en werken zo dicht mogelijk bij een betrouwbaar, hoogwaardig en duurzaam openbaar vervoer te brengen en desnoods eens goed te kijken of er niet op heel nieuwe plekken slimme OV-knooppunten of transportknooppunten voor goederen- en -pakketvervoer bij moeten komen. En ook zeker door ook een andere infrastructuur hoger op de agenda te zetten: de digitale infrastructuur. Zodat thuiswerken en werken op afstand een aantrekkelijk alternatief wordt voor het maken van reiskilometers.

En om dat pleidooi kracht bij te zetten had ik mijn maidenspeech eigenlijk anders willen houden. Zoals gezegd: ik had hier liever niet gestaan. Vanmiddag hebben we nog getest: en ik had mijn iPad hier neer kunnen zetten en via Facetime kunnen verder gaan vanuit de gang hiernaast om te laten zien dat ook in de staten werken op afstand heel goed mogelijk is, maar helaas. Overleg met de voorzitter maakte duidelijk dat het fysiek en aanspreekbaar aanwezig zijn in deze statenzaal bij de Statenvergadering een erg groot goed is en simpelweg weglopen tijdens een maidenspeech buiten de vergaderorde is, dus daar voeg ik me naar. Geen speech op afstand dus. Voor nu dan. Want zeg nou zelf: als je, bijvoorbeeld als inspreker, vanaf Texel op afstand in de statenzaal zou kunnen inspreken scheelt dat al vier-en-een-half uur vervoer.

https://noordholland.d66.nl/2019/11/18/maidenspeech-statenlid-marcel-steeman/
ConnyvS

De ‘ladder van duurzame mobiliteit’ begint met niet reizen en stond niet voor niets -na een mooie discussie in Hilversum- prominent in ons verkiezingsprogramma. De progressieve denkers van D66 kijken over mijn schouder mee met nog veel meer ideeën om zo laag mogelijk op die ladder te blijven. En, voorzitter, als het vervoer dan niet te voorkomen is: reis dan zo duurzaam mogelijk. Zo laag mogelijk op de ladder. Met een Provincie die dat ondersteunt en stimuleert.

Wij zijn in ieder geval blij dat het onderhoud van de huidige Provinciale infrastructuur goed geregeld is en zullen met het PMO instemmen.

Wim Hoogervorst voor de tweede keer Statenlid

SP SP Noord-Holland 03-04-2019 11:39

Ik ben Wim Hoogervorst, 52 jaar oud - geboren in Delft, en via Purmerend en Hoorn vijftien jaar geleden in Enkhuizen beland. Ik ben begonnen aan mijn tweede termijn als Statenlid voor onze partij. Naast alles wat ik politiek en voor de SP doe - ik ben ook afdelingsvoorzitter van Westfriesland-Oost (waar de gemeenten Enkhuizen, Hoorn, Medemblik, Stede Broec, Drechterland en Koggenland onder vallen) - ben ik leerkracht en schoolleider op een basisschool.

In de periode 2015-2019 heb ik me vooral bezig gehouden met onderwerpen rond Verkeer en Vervoer (in de provincie heet dat: mobiliteit) en Financiën. Daarbij heb ik, samen met mijn collega's, veel aandacht besteed aan contacten met inwoners. In het beleid van de provincie is er weinig oog voor de belangen van burgers. De vorige coalitie legde de nadruk op 'de auto' en op het nog meer aanleggen van wegen. Dit gaat ten koste van het openbaar vervoer, van de natuur en van de leefbaarheid in het algemeen. Veel mensen voelen zich genegeerd door de overheid - de SP doet dat niet, en investeert in onze inwoners. Waar nodig trekken we met de bewoners op in hun strijd tegen onrecht.

We moeten met elkaar beter voor elkaar zorgen. We streven naar een rechtvaardig en sociaal Noord-Holland - en daarvoor hebben we nog heel veel werk te doen. Ik zie het als een grote opdracht om veel meer mensen om ons heen ervan te overtuigen dat er maar één partij is die het kapitalistisch systeem echt wil veranderen. Dat is de SP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.