Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

8 documenten

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Stichtse Vecht 31-03-2020 20:55

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie UtrechtMichel Eggermont, Statenlid SP Provincie UtrechtJoop Welter, regiovertegenwoordiger SP UtrechtTim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Inkrimping van het OV? Nee! SP Stichtse Vecht roept andere partijen op tot verzet

SP SP GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Stichtse Vecht 07-07-2019 11:49

Het openbaar vervoer in onze gemeente verloedert. In eerdere berichten op deze website heeft u al kennis kunnen maken met de tweestrijd tussen het grote geld en de belangen van onze inwoners op het gebied van openbaar vervoer. De SP roept de andere partijen op een duidelijke grens te trekken.

De gevestigde orde luistert nu eindelijk eens naar de inwoners van onze gemeente: het gemeentebestuur heeft zich uitgesproken tegen de inkrimping van lijn 5. Dat weerhoudt Qbuzz en de Provincie er echter niet van verder te bezuinigen op ons openbaar vervoer. In een open brief aan de lokale besturen en raadsfracties van de PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie roept de SP Stichtse Vecht hen op zich te verzetten tegen de inkrimping en flexibilisering van het openbaar vervoer in onze gemeente.

Open brief aan de besturen en raadsfracties van PvdA, GL, CDA en CU in Stichtse Vecht.

Beste Raads- en Bestuursleden,

Zoals bekend dreigt er weer een verslechtering van het openbaar vervoer in onze gemeente. Eerder werden al haltes van buslijn 524 in Breukelen geschrapt, nu is lijn 5 door Zandweg-Oostwaard aan de beurt. Gelukkig heeft het gemeentebestuur, ook gesteund door uw fracties, zich duidelijk  uitgesproken tegen de voorgenomen inkrimping van lijn 5. De Wethouder zou dit ook aan het Provinciebestuur melden. Inmiddels lijken busexploitant Qbuzz en de Provincie (opdrachtgever van Qbuzz) een nieuw plannetje voor te koken: lijn 5 in Zandweg-Oostwaard wordt dan vervangen door een soort regio-flex-tax-bus met bijbetaling. Eventueel met vrijwilligers als chauffeur.

Wij krijgen niet de indruk dat een internationaal bedrijf  (Qbuzz is voor 100% eigendom van de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane, dat volledig in handen is van de Italiaanse staat) oprecht geïnteresseerd is in goed openbaar vervoer voor Stichtse Vecht. Het lijkt er op dat zij vooral geïnteresseerd is in een maximaal “verdienmodel”.

In andere regio’s wordt met flex-busjes geëxperimenteerd en het lijkt daar een compleet fiasco  te worden. Lange wachttijden, geen vaste opstapplaatsen, extra ritprijs, en slechte aansluitingen met reguliere lijndiensten leiden ertoe dat mensen steeds minder gebruik maken van dit flex-OV en meer de auto gaan gebruiken. En dat geeft dan weer aanleiding om na enige tijd ook deze flex-bus volledig op te doeken. Voor minder mobiele ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn, betekent het dat ze meer geïsoleerd raken buiten de samenleving in plaats van er zo lang mogelijk aan deel te nemen.

 Wij hebben op 10 juni bij de Provincie onderstaande vragen ingediend:

Stemmen GS (Gedeputeerde Staten)  en PS (Provinciale Staten)  in met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 5?

Zijn GS en PS het met ons eens dat de OV-bereikbaarheid van onze kleine kernen van groot belang is voor de inwoners?

Zijn er, naast lijn 5, nog andere buslijnen in onze gemeente waarvan de dienstregeling bedreigd wordt?

Hoe verhoudt de nu door Qbuzz voorgenomen inkrimping van buslijn 5 zich tot het nieuwe collegeakkoord? 

Wat gaan GS en PS er aan doen om buslijn 5 niet in te krimpen bij Zandweg-Oostwaard? 

Wij kregen geen direct antwoord op deze vragen, behalve de mededeling dat de Provincie op 17 september een definitief besluit neemt. Wij zijn echter erg ongerust over dit nog onbekende besluit. Als SP afdeling Stichtse Vecht zijn wij niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd, echter wel in de Provinciale Staten. Daarom hebben wij onze Statenfractie hierover goed geïnformeerd en deze zal al het mogelijke  doen om de geplande inkrimping van het OV tegen te houden. Wij vragen u in deze open brief om hetzelfde te doen en de Statenleden en Gedeputeerden van uw partij op te roepen deze inkrimping in Zandweg-Oostwaard tegen te houden en ons openbaar vervoer niet te laten vervangen door een soort flex-bus, die gedoemd is na enige tijd helemaal te worden uitgefaseerd.

Namens het bestuur van de SP afdeling Stichtse Vecht,Tineke de Vries, voorzitter

Weer dreigt inkrimping buslijn in Stichtse Vecht: Italiaanse aandeelhouder profiteert, Zandweg-Oostwaard ontbeert

SP SP Stichtse Vecht 07-06-2019 09:50

Het nieuwste vervoersplan U-OV (Q-buzz) voor 2020 werd vorige week gepresenteerd. Daarmee werden de inwoners van Maarssen overvallen met de mededeling dat de dienstregeling van buslijn 5 wordt ingekrompen. In dit nieuwe plan gaat lijn 5 (tussen Maarssen NS en Utrecht-CS) voortaan niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard in Maarssendorp. Q-buzz vindt dat zij te weinig winst maakt op de haltes in Zandweg-Oostwaard, dus heft ze gewoon de haltes op.

Q-buzz is voor 100% eigendom van de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane, dat volledig in handen is van de Italiaanse staat. Als SP Stichtse Vecht vinden we het opheffen van de haltes een slechte zaak, temeer omdat het geen natuurverschijnsel is maar een direct gevolg van politici die slaafs achter Europa aanlopen en alles aan de markt willen overlaten. Sinds ons openbaar vervoer door de provincie is verkwanseld aan buitenlandse bedrijven is het er niet beter op geworden.

Buslijn 524 tussen Breukelen en Woerden werd al draaiende gehouden door vrijwilligers omdat het Frans-Canadese bedrijf Keolis/Syntus vond dat er te weinig winst werd geboekt op deze buslijn. En nu vinden de Italiaanse aandeelhouders dat lijn 5 in Maarssendorp moet worden opgeofferd aan hun “verdienmodel”. Bij de provinciebestuurders is klaarblijkelijk nog steeds het kwartje niet gevallen dat het openbaar vervoer geen winst hoeft te maken. Voor deze voorziening betalen we niet alleen belasting, we kopen ook nog een kaartje. Blijkbaar verdwijnt dit geld bij de provincie aan voor ons onzichtbare andere zaken

Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden waar wij de zeggenschap over hebben. Daarom stellen wij als SP aan de Gedeputeerde Staten de volgende vragen:

Stemt het college in met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 5? Is het college het met de SP eens dat de OV-bereikbaarheid van kleine kernen van groot belang is voor de inwoners? Zijn er, naast lijn 5, momenteel nog andere buslijnen waarvan de dienstregelingen bedreigd worden? Hoe verhoudt de nu door Q-buzz voorgenomen inkrimping van buslijn 5 zich tot het nieuwe collegeakkoord? Wat gaat het college er aan doen om buslijn 5 niet in te krimpen bij Zandweg-Oostwaard?

Plannen voor nieuwe dienstregeling ...

Lokaal Liberaal Lokaal Liberaal Stichtse Vecht 22-05-2019 13:42

Plannen voor nieuwe dienstregeling bussen. U-OV heeft onlangs een vervoersplan voor een nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Deze regeling gaat einde van dit jaar in. Het plan is te lezen op https://www.u-ov.info/reizen/vervoerplan Hierin staat beschreven dat de haltes in Zandweg-Oostwaard en velen op de straatweg gaan vervallen in de dienstregeling. Als alternatief komt er U-flex, ons inziens een soort belbus, voor terug. Zoals op de site van U-OV staat te lezen:“Jaarlijks maakt U-OV een vervoerplan voor het volgende jaar, met daarin voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling. Het geeft invulling aan de uitgangspunten die de provincie Utrecht, onze opdrachtgever, heeft vastgesteld. Het vervoerplan van U-OV wordt altijd ter consultatie voorgelegd aan gemeenten, reizigersorganisaties en de reizigers zelf . Hierna worden er eventueel nog zaken aangepast, en wordt het vervoerplan vastgesteld.” Lokaal Liberaal heeft hier vanmiddag direct schriftelijke vragen over gesteld. Vraag 1 Is het college op de hoogte van dit vervoersplan? Vraag 2 Is het college en Gemeente van Stichtse Vecht betrokken geweest in het opstellen van dit plan? Vraag 3 Is het college voorstander van deze actualisatie van de dienstregeling? Vraag 4 Heeft het college in het kader van de participatie op enigerlei wijze de inwoners betrokken bij deze plannen, of is zij nog voornemens dat te doen? Vraag 5 Wat gaan de stappen worden van onze gemeente richting U-OV om voor de belangen van onze inwoners op te komen? Vraag 6 Bent u met ons van mening dat een geschatte afstand van 450, 950 tot maximaal 1350 meter tot de eerstvolgende bushalte onacceptabel is, rekening houdend met onze minder valide inwoners? Zodra we antwoorden hebben op deze bovenstaande vragen informeren wij u direct!

Buurtbus 524: rechtse politiek in de praktijk. De SP stelt vragen.

SP SP VVD Stichtse Vecht 03-05-2019 15:00

In april publiceerden wij al een artikel over de staat van het openbaar vervoer in de kleine kernen van onze gemeente, en ook in de VAR kon u lezen over het inkorten van de route van buurtbus 524 als gevolg van een vrijwilligerstekort. Hoog tijd voor SP-Statenlid Michel Eggermont om aan te kloppen bij VVD-Gedeputeerde Dennis Straat, onder andere verantwoordelijk voor Mobiliteit in onze provincie. Namens de SP stelde Eggermont kritische vragen over de asociale aanpak van het openbaar vervoer door de Gedeputeerde Staten.

Eggermont: "Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst op gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden, gereden door professionals."

Namens onze fractie stelde Eggermont de volgende vragen:

Waarom heeft het college ingestemd met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 524, in weerwil van wat daarover staat opgenomen in het vervoerplan van Syntus? Wat is de reden waarom het college PS niet expliciet per brief of memo heeft geïnformeerd over deze tussentijdse wijziging van het vervoerplan? Is het college het met de SP eens dat de OV-bereikbaarheid van kleine kernen niet afhankelijk mag zijn van de beschikbaarheid van vrijwilligers? Zo nee, waarom niet? Waarom is er niet voor gekozen Syntus te houden aan het vervoerplan en de ontstane problemen op te lossen door de inzet van professionele chauffeurs? Is het college alsnog bereid dit bij Syntus op tafel te leggen? Zo nee, waarom niet? Zijn er, naast lijn 524, momenteel nog andere buurtbuslijnen waarvan de dienstregelingen bedreigd worden door soortgelijke problemen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de ander ‘uitdagingen’, genoemd in het vervoerplan 2019 van Syntus? Wat gaat het college doen om in de toekomst vergelijkbare gevallen te voorkomen?

De SP blijft zich, op welk bestuursniveau dan ook, inzetten voor rechtvaardigheid en mobiliteit voor iedereen - ook in de kleine kernen!

Busje komt zo. Of toch niet?

SP SP Stichtse Vecht 15-04-2019 11:44

Deze week werden de inwoners van een aantal dorpen in onze gemeente Stichtse Vecht overvallen met de mededeling dat de dienstregeling van buurtbus 524 wordt ingekrompen. Als SP Stichtse Vecht vinden we dit een slechte zaak, temeer omdat het geen natuurverschijnsel is maar een direct gevolg van de rechtse politiek die slaafs achter Europa aanloopt en alles aan de markt wil overlaten.

Alweer dreigt er een verslechtering van het openbaar vervoer op het platteland. Sinds ons openbaar vervoer door de provincie is verkwanseld aan buitenlandse bedrijven is het er niet beter op geworden. Buslijn 524 tussen Breukelen en Woerden werd al draaiende gehouden door vrijwilligers omdat het Frans-Canadese bedrijf Keolis/Syntus vond dat er te weinig winst werd geboekt op deze buslijn. Bij de provinciebestuurders is klaarblijkelijk nog steeds het kwartje niet gevallen dat het openbaar vervoer geen winst hoeft te maken. Voor deze voorziening betalen we niet alleen belasting, we kopen ook nog een kaartje. Blijkbaar verdwijnt het geld bij de provincie ergens aan voor ons onzichtbare andere zaken. Omdat Keolis weigert om betaalde buschauffeurs aan te nemen hebben vrijwilligers deze taak op zich genomen, waarvoor zij alle respect verdienen.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2019/04/busje-komt-zo-of-toch-niet

Maar als er vrijwilligers wegvallen ontstaat er een probleem met ons openbaar vervoer. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor buslijn 524 betekent het dat alle haltes tussen Breukelen Station en de halte Vrijheidslaan/Straatweg vervallen. Het is nog maar de vraag of je niet extra moet betalen als je van bus 120 overstapt op bus 524 of omgekeerd. Er blijven nog 2 in plaats van 3 busjes rijden tussen Woerden en Breukelen. Als dit zo doorgaat wordt het erg lastig om met het openbaar vervoer vanuit Portengen, Teckop, Kockengen of Kamerik naar NS station Breukelen of Woerden te komen.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2019/04/busje-komt-zo-of-toch-niet

SP Stichtse Vecht eist van de provincie, als opdrachtgever van Keolis, harde garanties dat buslijn 524 gehandhaafd blijft.

 

 

Geen 🚗 maar meer ( gratis ) OVPvdA ...

PvdA PvdA Stichtse Vecht 05-02-2019 16:24

Geen 🚗 maar meer ( gratis ) OV

De motie van ChristenUnie-SGP en CDA ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie CDA Stichtse Vecht 13-09-2018 06:47

De motie van ChristenUnie-SGP en CDA heeft effect gehad! Niet in december maar in juli pas aanpassing dienstregeling. Nog niet ideaal maar stukken beter.