Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

5 documenten

D66 vraagt het college naar mobiliteit en Corona + beantwoording college

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-05-2020 15:12

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg. Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe . Vandaar de volgende vraag rond dit thema:

Vragen

Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? Denkt het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al lange termijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Antwoord:

Ja. Wij volgen hierin het protocol dat hiervoor vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt verspreid. Bovendien werken wij vooruitlopend daarop reeds aan maatregelen in de binnenstad, zoals meer groen voor lopen en fietsen bij verkeersregelinstallaties. Wij denken aan een combinatie van verkeersmaatregelen en communicatiemaatregelen. Verkeersmaatregelen zijn onder andere de instellingen bij verkeersregelinstallaties (meer/langer groen voor lopen en fietsen), het realiseren van schoolstraten en aan een verlaging van de maximumsnelheid in gebieden waar het meerwaarde heeft om zodoende de 1,5m afstand onderling te kunnen invullen. Omdat het gedrag van verkeersdeelnemers essentieel is, zetten wij hier met communicatie ook nadrukkelijk op in. Bijvoorbeeld door de oproep te doen vooral te lopen en te fietsen, conform het aankomende protocol van het Rijk. Ja, in het gehele gebied binnen de Ringbanen wordt de norm 30 km per uur, met uitzondering van de Hart van Brabantlaan en de Spoorlaan ter hoogte van de Interpolis en specifiek in het Dwaalgebied wordt de norm 20 km per uur, onder voorbehoud van juridische mogelijkheden. Het mobiliteitsbeleid is gericht op meer fietsen en lopen, dus dat sluit aan bij de korte termijnmaatregelen die we nu treffen. Wel laten we de maatregelen aansluiten op middellange termijn ambities van de stad, namelijk het vrijmaken van ruimte voor lopen, fietsen en de bus in de binnenstad.

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Tilburg beter bereikbaar door meer fiets en OV | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 21-11-2019 00:00

Er is een onderzoek dat aantoont dat meer investeren in de fiets en het openbaar vervoer loont. Ook voor autogebruikers! En het is goed voor het klimaat. Raadslid Bas van Weegberg vraagt het college hoe ze dit ook echt gaan doen.

Het is beter om te investeren in fiets en openbaar vervoer in plaats van de auto. Dat zorgt voor een 3 tot 4 keer betere bereikbaarheid én is goed voor het klimaat. De uitstoot van broeikasgassen neemt af tot 10% en fijnstof tot 8%. Dit blijkt uit een recent onderzoek ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’, uitgevoerd door CE Delft en Move Mobility. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

Ook de bereikbaarheid van Tilburg is onderzocht. De conclusie is dat investeringen in fiets en OV leiden tot een betere bereikbaarheid, lagere gebruikskosten, meer milieuwinst, meer geluidsreductie en minder ruimtebeslag. 

Voor GroenLinks is dit onderzoek reden tot nieuwsgierigheid. Vandaar de volgende vragen aan het college:

1.    Hoe kijken jullie naar de resultaten van dit onderzoek? 2.    Wat gaat het college doen met deze resultaten? a.    Nemen jullie het bijvoorbeeld mee in het nieuwe fietsbeleid en in de nieuwe concessie voor OV? 

Raad Tilburg unaniem achter motie schoon taxivervoer | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 17-12-2018 00:00

De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van maandag 17 december unaniem ingestemd met de motie van GroenLinks-raadslid Bas van Weegberg om de beweging te maken naar schoon, emissieloos taxivervoer. 

De motie roept op om in goede samenwerking met de taxibranche de mogelijkheden te verkennen voor het stimuleren van schoon taxivervoer.

Bas van Weegberg: “Geweldig dat de raad de beweging naar schoon taxivervoer unaniem steunt! Dat is belangrijk voor schone lucht en de stap naar mobiliteit van de toekomst.”

De resultaten van de verkenning worden voor 1 mei verwacht. 

 

 

Duurzaam inkopen van vervoer | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 02-11-2018 00:00

Het Tilburgse college heeft afgelopen maand de ambitie uitgesproken voor volledig uitstootvrij doelgroepenvervoer in 2025. De fractie van GroenLinks ondersteunt de ambitie van het college om in Tilburg zo snel mogelijk naar emissieloos over te gaan volledig, maar heeft hierover wel enkele vragen aan het college.

In oktober heeft Natuur & Milieu een onderzoek gepubliceerd naar de duurzaamheid van de gemeentelijke vervoersaanbestedingen, de Benchmark Duurzaam Inkopen van Vervoer*. Hieruit blijkt dat maar 6 procent van de onderzochte gemeenten voldoet aan de landelijke criteria voor duurzaam inkopen. Omdat de gemeente Tilburg afgelopen jaar geen aanbesteding had lopen, is ze niet meegenomen in het onderzoek.

Wel heeft het Tilburg college deze maand het bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer getekend. Hierin wordt de ambitie uitgesproken voor volledig uitstootvrij doelgroepenvervoer in 2025**. Uit het bovengenoemde onderzoek van Natuur & Milieu blijkt echter dat gestelde ambities zich vaak niet vertalen in een ambitieus inkoopbeleid.

De fractie van GroenLinks ondersteunt de ambitie van het college om in Tilburg zo snel mogelijk naar emissieloos over te gaan volledig. Door duurzaam in te kopen, zowel voor de aanbestedingen van doelgroepenvervoer als voor het eigen wagenpark, kan de gemeente Tilburg een bijdrage leveren aan een schone toekomst. Daarom hebben wij enkele vragen aan het college:

Is het college bekend met de inhoud van het onderzoek ‘Benchmark Duurzaam Inkopen van Vervoer’ van Natuur & Milieu? Tot op welke hoogte herkent het college voor de Tilburgse situatie de conclusie van het onderzoek dat er een kloof is tussen gestelde ambities en het werkelijke inkoopbeleid? Hoe neemt het college de aanbevelingen van dit onderzoek mee in haar eigen beleid?   Wat is de stand van zaken wat betreft de duurzaamheid van het doelgroepenvervoer in Tilburg? Wat is de stand van zaken van de duurzaamheid van het eigen wagenpark van de gemeente? Voldoet deze stand van zaken aan de landelijke criteria voor duurzaam inkopen en de minimumeisen van PIANOo? Zo nee, wanneer verwacht het college wel aan deze criteria en minimumeisen te voldoen en welke acties worden ondernomen om hier te komen?

* https://www.binnenlandsbestuur.nl/Uploads/2018/10/Benchmark-Duurzaam-Inkopen-van-Vervoer-2018.pdf ** https://zeroemissiedoelgroepenvervoer.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.