Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

20 documenten

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Utrecht 30-03-2020 13:32

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Al een aantal weken is de ...

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 20-05-2019 15:20

Al een aantal weken is de ChristenUnie samen met vier andere partijen druk aan het onderhandelen onze Arne Schaddelee geeft hier een tipje van de sluier..

Onderzoek toont aan: PvdA-plannen ...

PvdA PvdA Utrecht 16-03-2019 14:18

Onderzoek toont aan: PvdA-plannen gratis OV Utrecht haalbaar Gratis openbaar vervoer voor mensen met een krappe beurs kan een nuttige bijdrage leveren aan het terugdringen van eenzaamheid en ‘vervoersarmoede’. Toegepast op de juiste doelgroep is het ook goed betaalbaar. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat de PvdA-Statenfractie heeft laten uitvoeren door mobiliteitsbureau Mobycon. Lees het complete nieuwsbericht hier: https://psutrecht.pvda.nl/nieuws/onderzoek-toont-aan-pvda-plannen-gratis-ov-utrecht-haalbaar/

De toekomst van laadpalen in Utrecht

VVD VVD Utrecht 14-03-2019 09:19

Tijdens het debat over de toekomst van de infrastructuur voor laadpalen heeft de VVD een paar belangrijke punten aan de wethouder meegegeven: zorg voor de mogelijkheid van snelladen, o.a. voor taxi’s en bestelbusjes (stadsdistributie) en zorg voor snelheid van het plaatsen van laadpalen.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/34493/de-toekomst-van-laadpalen-in-utrecht

Een debat over het Strategisch Plan Laadinfrastructuur heeftlaten zien dat de politieke partijen in Utrecht voor een groot gedeelte op eenlijn zitten. Nieuw in dit plan is dat er meer gecentreerde laadpleinen komen endat er in overleg gebruik wordt gemaakt van private laadpalen bij bijvoorbeeldbedrijven. Op dit moment worden laadpalen alleen vraaggestuurd geplaatst:iemand vraagt een laadpaal aan, en daar wordt (na een lange wachttijd) eenbeslissing over genomen. Straks wordt er naast vraaggestuurd ook datagestuurdgewerkt: met data over de groei van het aantal elektrische auto’s wordt ergekeken hoeveel laadpalen er nodig zijn.

De VVD heeft aangegeven dat naast nieuwe elektrische auto’ser nu ook een tweedehands markt ontstaat en dat het belangrijk is om daarrekening mee te houden. Een tweedehands elektrische auto heb je meteen en daarvoormoeten wel genoeg laadpalen beschikbaar zijn. De zorgpunten die de VVD heeft isallereerst dat het uitrollen van de laadinfrastructuur te lang duurt: hetaantal elektrische auto’s houdt geen rekening met vertraging, dus het isbelangrijk dat er snelheid in zit. Dat betekent ook dat de gemeente goed entijdig moet communiceren met de netwerkbeheerder en met aanbieders vanlaadpalen. Daarnaast is het voor commerciële voertuigen, zoals taxi’s enstadsdistributie belangrijk dat zij snel kunnen laden. De aanwezigheid vansnelladers in de stad (en niet alleen langs snelwegen) is voor hen belangrijk omde overstap naar elektrisch vervoer te maken. Dus ook daar wil de Utrechtse VVDaandacht voor.

Als de wethouder deze punten meeneemt, dan gaat het de goedekant uit: er komt meer ruimte voor elektrische auto’s. Consumenten enfabrikanten beslissen of ze deze stap willen maken. De gemeente faciliteert enzorgt ervoor dat er in ieder geval genoeg ruimte is voor laadpalen. Gebruikmaken van deze nieuwe technieken zorgt ervoor dat er minder CO2-uitstoot is.Kortom, op een realistische manier klimaatverandering tegen gaan zonder in teboeten op welvaart!

Van de week in het Rode Café, ...

PvdA PvdA Utrecht 16-02-2019 09:44

Van de week in het Rode Café, vandaag ‪in een opiniestuk in het AD: onze visie op openbaar vervoer in de Provincie Utrecht. In de krant pleiten Agnes Jongerius en Julie D'Hondt voor de komst van een OV-bureau. Daarmee kan onze provincie beter laten zien dat de kwaliteit van het openbaar vervoer, voor haar inwoners en voor de buschauffeurs, vooropstaat. ‬

Nog even een terugblik op onze ...

PvdA PvdA Utrecht 07-02-2019 08:40

Nog even een terugblik op onze Utrechtse campagnestart, afgelopen zaterdag. Het bezoek aan de chauffeurs deden we samen met het FNV. FNV-bestuurder Remko Mast was erbij... Stem 20 maart PvdA. Zeker zijn van goed openbaar vervoer.

Statenlid Julie D'Hondt, nummer 2 op ...

PvdA PvdA Utrecht 05-02-2019 10:13

Statenlid Julie D'Hondt, nummer 2 op onze lijst, legt uit wat er beter kan in het Utrechts openbaar vervoer. De PvdA heeft heldere ambities. Zeker zijn - van goed openbaar vervoer.

De PvdA wil veranderingen in het ...

PvdA PvdA Utrecht 04-02-2019 07:27

De PvdA wil veranderingen in het Utrechts openbaar vervoer, in het belang van reizigers en werknemers. Bij de start van onze campagne gingen we het gesprek aan met de buschauffeurs. Agnes Jongerius vertelt wat daar uit kwam. Lees hier het hele verhaal over de doorgeslagen marktwerking: https://psutrecht.pvda.nl/nieuws/pvda-utrecht-in-actie-stop-met-doorgeslagen-marktwerking-in-het-openbaar-vervoer/

Start #campagne PvdA Provincie ...

PvdA PvdA Utrecht 03-02-2019 07:00

Start #campagne PvdA Provincie Utrecht met veel enthousiaste leden.💪🏻🌹Voor goed openbaar vervoer. Niet aanbesteden voor de laagste prijs, maar neem het #OV weer in eigen hand!

PvdA-Utrecht in actie “Stop met ...

PvdA PvdA Utrecht 02-02-2019 14:26

PvdA-Utrecht in actie “Stop met doorgeslagen marktwerking in het openbaar vervoer” Vandaag kwamen we (in samenwerking met de FNV) in actie voor het openbaar vervoer in Utrecht. In gesprekken met reizigers en chauffeurs bleek dat er veel ontevredenheid is over de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer. De PvdA wil daarom dat de provincie het OV weer in eigen hand neemt. Dat wordt een belangrijke inzet bij de komende verkiezingen. “Er wordt vaak naar Brussel gewezen als oorzaak van alles wat verkeerd gaat in het openbaar vervoer. Maar dat is grote onzin,” legde Agnes Jongerius zaterdagochtend uit bij de start van de actie. “Europa verplicht helemaal niet om het OV in de markt aan te besteden voor de laagste prijs. Dat is een politieke keuze, die in Utrecht heel verkeerd heeft uitgepakt.” Nijpend Er is nog veel mis met het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht, hoorden we vandaag. Reizigers zien hun bushalte (of hele lijnen) verdwijnen. Het concept van marktwerking met een keuze voor de goedkoopste aanbieder blijkt niet te leiden tot een tevredenstellend product. “We zijn erg geschrokken van de klachten die we van de buschauffeurs hebben gehoord. Er is vorig jaar met acties gevochten voor verbeteringen, maar de werkdruk is nog steeds veel te hoog,” vertelt Statenlid Julie d'Hondt. “De werksituatie is voor veel chauffeurs nijpend: oververmoeid, slecht betaald en geen tijd voor toiletbezoek. Dat komt allemaal door het feit dat het provinciebestuur voor de goedkoopste oplossing kiest.” FNV-bestuurder Remko Mast bevestigt deze lezing. Start PS2019 en WS2019 De rode PvdA-campagnekaravaan ging in gesprek met de buschauffeurs van U-OV in hun kantine, in samenspraak met FNV kaderleden. De partij was zaterdagmiddag ook zeer zichtbaar rond het Centraal Station van Utrecht, met lijsttrekkers Rob van Muilekom (Provinciale Staten) en Constantijn Jansen op de Haar Lijsttrekker PvdA Stichtse Rijnlanden (Waterschap), plus een grote groep andere kandidaten. OV in eigen hand Het Utrechts openbaar vervoer wordt een belangrijk strijdpunt tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten op 20 maart. De PvdA komt met concrete oplossingen, met de belangen van de reiziger en de werknemer voorop. De kern van dat verhaal: de PvdA wil wil dat het openbaar vervoer weer door het provinciebestuur in eigen hand wordt genomen, naar voorbeeld van de provincies Groningen en Drenthe. Daar bepaalt een provinciaal OV-bureau de dienstregeling. Daarmee kunnen randvoorwaarden op het gebied van arbeidsomstandigheden voor chauffeurs beter worden gecontroleerd door Provinciale Staten. En kunnen zij ook zelf bepalen of lijnen moeten worden geschrapt of niet, zonder gegijzeld te worden door het business model van een commerciële marktpartij. Daarmee komen er ook mogelijkheden voor gratis OV buiten de spits voor mensen met een krappe beurs.