Nieuws van politieke partijen in Westland inzichtelijk

13 documenten

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Vragen aan College inzake op- en aanmerkingen openbaar vervoer EBS

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 04-11-2019 11:59

Het College van Burgemeester en Wethouders

4 november 2019

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake op- en aanmerkingen openbaar vervoer EBS

Edelachtbaar College,

Onze fractie blijft te maken krijgen met opmerkingen en aanmerkingen over het huidige openbaar vervoer verzorgd door EBS in Westland. Bijgaande statistiek ontvingen wij van de voorbeelddatum 29 oktober.

“Datum 29 oktober 2019

Rit 1014

Rit 1013

Ln 34 +10 vanuit Monster naar Maassluis geen buffer

Rit 1033

Ln32 Delft – ‘s-Gravenzande +12 vanuit Delft

Rit 1036

Uitgevallen tussen Naaldwijk en ‘s-Gravenzande (vertraging verkorten)”

Dit leidt tot de volgende vragen:

Zijn deze klachten bekend en wat onderneemt het College hiertegen en is het juist dat er al boetes zijn opgelegd aan EBS omdat zij de afgesproken regels niet in acht nemen?

Kan er ook iets gedaan worden aan het te hoge tempo waarop de bussen zich door de dorpskernen begeven en het niet houden aan de snelheidsregels?

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,

Namens de fractie Westland Verstandig,

Publicatie Groot Westland-Westland ...

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 02-05-2019 09:53

Publicatie Groot Westland-Westland moet meer geld krijgen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor beter openbaar vervoer

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 02-05-2019 09:51

Westland moet meer geld krijgen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor beter openbaar vervoer

Jarenlang is het openbaar vervoer in Westland door de diverse Colleges van Burgemeester en Wethouder verwaarloosd. Nu zijn we de enige gemeente in de buurt zonder trein- of metroverbinding. Dit terwijl Den Haag met Randstadrail tot aan Wateringen komt en Rotterdam wel miljoenen over heeft voor een metro naar Hoek van Holland. Aantakking van Westland is noodzakelijk wil Westland een aantrekkelijk woon-, werk- en studeergebied worden of blijven. Echter vreemd is het dat op de dringende projectenlijst van de Metropool vooral Den Haag en Rotterdam voorkomen. Ook valt op dat plaatsen als Pijnacker, Nootdorp, Barendrecht, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis veel beter openbaar vervoer hebben. Westland Verstandig vindt dat gezien de grote achterstand op openbaar vervoergebied Westland met stip boven aan moet staan bij de Metropool. De komende 10 jaar zou dit toch gerealiseerd moeten worden, samen met betere wegenstructuren in en rond onze dorpskernen. Ons College van Burgemeester en Wethouders en de coalitie wachten te veel af en zijn te veel onder indruk van de Metropool en komen niet echt voor Westland op. Dat moet echt anders.

Wilt u contact: Westland Verstandig, Pr. Julianastraat 43a, 2671 EH Naaldwijk / 06-53401068 / mail info@duijsens.net. Zie: www.westlandverstandig.nl of bezoek op maandag, woensdag en vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur het BURGERKANTOOR ’s-Gravenzande, Langestraat nr.131 of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur het BURGERKANTOOR Naaldwijk aan de Prinses Julianastraat 43a.

Publicatie 's-Gravenzander-Goed ...

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 06-03-2019 14:02

Publicatie ‘s-Gravenzander-Goed openbaar vervoer voor jong en oud steeds belangrijker

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 06-03-2019 14:01

Goed openbaar vervoer voor jong en oud steeds belangrijker

Opvalt dat Westland Verstandig steeds meer wensen ziet komen van ‘s-Gravenzandse inwoners voor een beter openbaar vervoer zowel binnen Westland als naar Den Haag, Rotterdam en richting Schiedam/ Vlaardingen. Wat Westland Verstandig betreft worden de eerste stappen gezet naar een railverbinding vanuit de Uithof / Wateringseveld en Hoek van Holland. Daarmee wordt een echte stap gezet naar verbetering van snel vervoer. Het is natuurlijk niet meer uit te leggen dat de metropoolregio wel regelt dat Nootdorp, Barendrecht, Vlaardingen, Maassluis en Schiedam -allemaal veel kleinere gemeenten dan Westland- aansluiting hebben en Westland niet! Waarom stoppen de moderne railaansluitingen op de randen van Rotterdam (Hoek van Holland) en Den Haag (Uithof, Erasmusweg, Wateringse Veld) en lopen deze niet gewoon door. Dit moet anders en Westland moet zich inspannen om op kosten van de metropool aansluiting te krijgen.

Wilt u contact: Westland Verstandig, Pr. Julianastraat 43a, 2671 EH Naaldwijk / 06-53401068 / mail info@duijsens.net. Zie: www.westlandverstandig.nl of bezoek op maandag, woensdag en vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur het BURGERKANTOOR ’s-Gravenzande, Langestraat nr.131 of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur het BURGERKANTOOR Naaldwijk aan de Prinses Julianastraat 43a.

Publicatie Monsterse Courant-Goed ...

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 06-03-2019 14:00

Publicatie Monsterse Courant-Goed openbaar vervoer voor jong en oud steeds belangrijker

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 06-03-2019 13:59

Goed openbaar vervoer voor jong en oud steeds belangrijker

Opvalt dat Westland Verstandig steeds meer wensen ziet komen van inwoners van Monster voor een beter openbaar vervoer zowel binnen Westland als naar Den Haag, Rotterdam en richting Schiedam/ Vlaardingen. Wat Westland Verstandig betreft worden de eerste stappen gezet naar een railverbinding vanuit de Uithof / Wateringseveld en Hoek van Holland. Daarmee wordt een echte stap gezet naar verbetering van snel vervoer. Het is natuurlijk niet meer uit te leggen dat de metropoolregio wel regelt dat Nootdorp, Barendrecht, Vlaardingen, Maassluis en Schiedam -allemaal veel kleinere gemeenten dan Westland- aansluiting hebben en Westland niet! Waarom stoppen de moderne railaansluitingen op de randen van Rotterdam (Hoek van Holland) en Den Haag (Uithof, Erasmusweg, Wateringse Veld) en lopen deze niet gewoon door. Dit moet anders en Westland moet zich inspannen om op kosten van de metropool aansluiting te krijgen.

Wilt u contact: Westland Verstandig, Pr. Julianastraat 43a, 2671 EH Naaldwijk / 06-53401068 / mail info@duijsens.net. Zie: www.westlandverstandig.nl of bezoek op maandag, woensdag en vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur het BURGERKANTOOR ’s-Gravenzande, Langestraat nr.131 of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur het BURGERKANTOOR Naaldwijk aan de Prinses Julianastraat 43a.

Wat kan Westland zelfstandig, wat ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Westland 11-02-2019 20:45

Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen) Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen. Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben. Als eerste is het OV aan bod. Lees verder op onze website voor een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag. (www.cusgpwestland.nl)

Serie: Gemeenschappelijke regelingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP ChristenUnie Westland 11-02-2019 20:33

Wat kan Westland zelfstandig, wat doen we samen met anderen? (Gemeenschappelijke regelingen)

Doordat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer verantwoordelijkheden hebben gekregen, is de noodzakelijkheid om als gemeenten samen te werken toegenomen. Voor kleinere gemeenten is dit noodzakelijk, maar ook voor een grote gemeente als Westland is het onontkoombaar om zaken samen met andere gemeenten op te pakken. Als duidelijk voorbeeld geldt het Openbaar Vervoer. Wij willen binnen het Westland kunnen reizen, maar ook naar omliggende plaatsen.

Voor wat we samen met anderen doen zijn er overeenkomsten getekend: de Gemeenschappelijke Regelingen. In de komende tijd nemen we de lezers mee langs een aantal activiteiten die met zulke regelingen te maken hebben.

Als eerste is het Openbaar Vervoer aan bod. Hieronder een impressie van een bijeenkomst op het provinciehuis waar van gedachten gewisseld werd over de MRDH: Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

MRDH-commissie in het provinciehuis.

De commissie bestuur en middelen van de provincie heeft raadsleden uit de gemeenten die aangesloten zijn bij de MRDH uitgenodigd voor een overleg. Het was interessant om te zien hoe raadsleden uit de verschillende gemeenten staan tegenover de MRDH. Sommigen (ook uit Westland) vinden dat zij zelf de MRDH zijn. Anderen zien MRDH als een extra (lastige) overheidslaag.

Misschien gaat dat gebeuren, uit het overleg heb ik opgestoken dat Rotterdam niet meer afwijzend staat tegen samenwerking van MRDH en provincie.

Zelf ben ik van mening dat de MRDH op gebied van openbaar vervoer Westland  stiefmoederlijk bedeelt. Zoals u op onderstaand kaartje kunt zien zit een echt met Openbaar Vervoer ontsloten Westland nog (steeds) niet in de plannen. Wij blijven er ons voor inzetten. En ook voor de beste oplossing: een Lightrail door het Westland, zodat ieder vlot op de bestemming kan arriveren.

Willy de Zoete, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Westland