Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

17 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

SP start enquĂȘte openbaar vervoer: doe ook mee!

SP SP Zuid-Holland 17-04-2020 19:25

Omdat de SP uit verschillende hoeken berichten krijgt over verslechtering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, starten wij een onderzoek naar de ervaringen van reizigers en niet-reizigers.

Met uw mening en die van andere reizigers proberen wij een goed beeld krijgen van wat er op dit moment goed gaat, en wat er nog beter kan. Om vervolgens werk te maken van de nodige verbeteringen in het openbaar vervoer.

Klik op de link en vul de enquête direct in!

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

OV moet draaien om toegankelijkheid, zekerheid en veiligheid, niet om winst en rendement

SP SP Zuid-Holland 17-03-2019 11:01

Namens de SP deed onze nummer drie Marije van Hell mee aan het verkiezingsdebat over OV van reizigersvereniging Rover in Rotterdam. De SP steunt de meeste ambities van Rover, zoals meer en duurzamer OV, maar gaat ook een stap verder. Om toegankelijkheid, betaalbaarheid, fijnmazigheid voor reizigers en baanzekerheid voor werknemers te garanderen, moet deze publieke voorziening weer in publieke handen komen.

Marije van Hell (22) is in het dagelijs leven laatsejaars student Climate&Management aan de Haagse Hogschool. Daardoor is ze bijna dagelijks bezig met de klimaatverandering en de energietransitie.

Haar pleidooi voor systeemverandering geldt niet alleen voor klimaatrechtvaardigheid, maar ook voor rechtvaardige en duurzame mobiliteit. ‘Bij het klimaat wordt het hoog tijd dat de overheid afdwingt dat de grote vervuilers de zwaarste lasten gaan dragen.

 Op het gebied van OV is het hoog tijd voor veel betere toegankelijkheid, meer fijnmazigheid zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar wordt, meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

Van Hell is ook realistisch: ‘Op dit moment is er nog geen meerderheid voor ons idee. Daarom proberen we er binnen het huidige systeem het beste van te maken. De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Holland al veel bereikt, zoals extra investeringen in lagere tarieven.

Ook komt er een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid. Dit is belangrijk omdat de SP mobiliteit ziet als een grondrecht. Dit kunnen we alleen waarmaken als  mensen ook zonder auto snel van A naar B kunnen. Op dit moment is OV helaas vaak duurder en trager.

Dat moet veranderen, zodat het OV –ook in combinatie met bijvoorbeeld de fiets–  echt de aantrekkelijke, snelle en betaalbare vervoersoptie wordt die het zou moeten zijn. Het maakt Zuid-Holland aantrekkelijker en ook milieu en het klimaat zijn er zeker bij gebaat’.

Ruim baan voor voetganger en ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 13-03-2019 08:30

Ruim baan voor voetganger en fietser. Openbaar vervoer moet, zowel in stedelijk als landelijk gebied, duurzaam, efficiënt, betrouwbaar én toegankelijk zijn. Kortom, Partij voor de Dieren wil méér OV en minder CO2! Eens? Stem #PS2019 dan #PvdD En wil je meer weten over onze standpunten over vervoer, natuurbeheer, of het welzijn van mens en dier? Je kunt ons verkiezingsprogramma lezen, bekijken én beluisteren via: https://zuidholland.partijvoordedieren.nl/provinciale-staten-en-waterschapsverkiezingen-2019

Lijsttrekker Lies van Aelst in debat in Dordrecht over wonen, OV en Chemours

SP SP PvdA Zuid-Holland 09-03-2019 21:54

Lijsttrekker Lies van Aelst deed vandaag mee aan een verkiezingsdebat van de PvdA-jongeren in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/05/schrappen-intercitys-op-dordt-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2011/12/provinciale-staten-unaniem-voo... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/09/dupontchemours-doet-de-provinc...

Ruim baan voor voetganger en ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 26-02-2019 08:35

Ruim baan voor voetganger en fietser. Openbaar vervoer moet, zowel in stedelijk als landelijk gebied, duurzaam, efficiënt, betrouwbaar én toegankelijk zijn. Kortom, Partij voor de Dieren wil méér OV en minder CO2! En in Dordrecht waar deze foto is genomen, moet het station gewoon weer een intercitystation worden. Eens? Stem #PS2019 dan #PvdD

Onze Willem Vermaat deed ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-02-2019 13:27

Onze Willem Vermaat deed gisterenavond mee aan het Rover debat in Rotterdam: 'De PvdD wil méér OV en minder CO2! Er komt geen meter asfalt bij, maar we investeren in duurzaam Openbaar Vervoer!' Dat betekent volgens de #PS2019 kandidaat 3 dingen: '1. Uiterlijk in 2023 is al het Openbaar Vervoer emissievrij. 2. Het Openbaar Vervoer is toegankelijk voor iedereen. Ik kan zo in een trein, tram of bus stappen. Als je in een rolstoel zit, moet je maar afwachten of de dichtstbijzijnde halte toegankelijk is. Dat moet anders. 3. Het Openbaar Vervoer stelt de reiziger centraal. Het gaat niet om een snelle lijn, maar om effectief deur tot deur vervoer. Veiliger, sneller en goedkoper dan de auto. Toegankelijk, emissievrij vervoer waar de reiziger op de eerste plaats komt. Dat is de Partij voor de Dieren!' Een debat bijwonen? Kijk op onze website waar je onze kandidaten in actie kunt zien: https://zuidholland.partijvoordedieren.nl/provinciale-staten-en-waterschapsverkiezingen-2019

Veiligheid en reizigers met een beperking beter af met steward op elke trein MerwedeLingeLijn

SP SP VVD Zuid-Holland 07-12-2018 18:47

Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december wil de nieuwe vervoerder Qbuzz niet meer standaard op elke trein van de MerwedeLingeLijn een steward inzetten. De SP en de VVD zijn bezorgd over de gevolgen hiervan voor de veiligheid en voor mensen met een beperking. Het zou daarom goed zijn als het besluit wordt teruggedraaid.

Doordat de huidige vervoerder Arriva (tot 9 december) altijd standaard op iedere trein een steward inzet, gaven reizigers de afgelopen jaren aan zich juist erg veilig te voelen op de MerwedeLingeLijn. Ook is het aantal zwartrijders teruggebracht tot bijna nul.

‘Een steward op elke trein betekent daarnaast dat er altijd een aanspreekpunt is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn of met een rolstoel reizen,' aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Ook daarom is het zonde om met deze succesvolle regeling te stoppen.’

We roepen het provinciebestuur daarom op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Ook willen we weten of het stopzetten van de regeling wel in lijn is met de eisen die de provincie in de concessie stelt.

SP-bijdrage begroting 2019: nadruk op woonrechtvaardigheid, transportrechtvaardigheid, klimaatrechtvaardigheid en verkeersveiligheid

SP SP Zuid-Holland 14-11-2018 20:40

Tijdelijke, onzekere woningen zijn niet de oplossing voor de woningnood: betaalbare, betrouwbare huisvesting is immers een mensenrecht. Net zo goed vindt de SP dat toegankelijk, betaalbaar vervoer voor iedereen een recht zou moeten zijn. Dat is nu niet zo. Reizen met het OV duurt vaak minstens twee keer zo lang en is ook vaak duurder. Deze vervoersarmoede raakt vooral lage inkomens, jongeren en ouderen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst kreeg vandaag de handen op elkaar voor een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid in Zuid-Holland. Ze gaf daarbij het voorbeeld van Engeland, waar al veel bekend is over sociale uitsluiting door gebrekkig (openbaar) vervoer.

Dit kan leiden tot minder scholing, slechtere baankansen, minder sociale contacten en een slechtere gezondheid. Naar idee van planoloog Karel Martens komt er nu dus ook onderzoek voor Zuid-Holland, dat hopelijk leidt tot duidelijke normen waaraan het OV moet voldoen.

KlimaatVan Aelst pleitte vandaag ook opnieuw voor klimaatrechtvaardigheid. Veel energiesubsidies gaan nu naar mensen die al geld hebben. Deze subsidies maken investeringen in energiebesparende maatregelen en zelfopwekking mogelijk, waardoor zij nog weer goedkoper uit zijn.

Begin dit jaar is op initiatief van de SP voor Zuid-Holland al geld uitgetrokken om energiemaatregelen en zelfopwekking ook voor de lage(re) inkomens bereikbaar te maken. Van Aelst sprak vandaag de bereidheid uit hierin zo nodig meer te investeren.

WonenHet aanbieden van tijdelijke woningen aan spoedzoekers is wat de SP betreft geen oplossing voor de woningnood in Zuid-Holland. Tijdelijkheid betekent immers onzekerheid en onrust voor de betrokkenen. Daarnaast houden we ook grote zorgen over de betaalbaarheid.

Dat de provincie de bouw van 714 betaalbare woningen stimuleert is zeker een begin, maar niet genoeg. Het geld is ook alleen voor de Rotterdamse regio, omdat die stad 20.000 betaalbare woningen sloopt, terwijl het probleem in meer regio’s zoals Haaglanden speelt.

Verder moeten niet alleen de (grote) corporaties ondersteuning krijgen, maar ook kleinschalige woningbouwinitiatieven worden geholpen. Ook moet de stagnerende ombouw van kantoren en andere leegstaande panden in woningen worden gestimuleerd.

VerkeersveiligheidGezien de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in onze provincie moet er ook meer aandacht komen voor verkeersveiligheid. Hierbij gaat het vooral om betere voorlichting en het vergroten van kennis van weggebruikers over verkeersrisico’s.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.