Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

8 documenten

Ruimte nodig voor fietsen en lopen in coronatijden | Zwolle

GroenLinks GroenLinks PvdA Zwolle 15-05-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot het nemen van meer afstand. Raadslid Norman Finies stelt daarom vragen aan het Zwolse college over de gevolgen van de anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Zwolle.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen wil GroenLinks samen met de PvdA weten welke maatregelen nodig zijn om de ruimte in de komende weken te vergroten.

Veilig de weg op

De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen, zoals het verplaatsen van fietsenstallingen naar autoparkeerplaatsen om zo stoepen vrij te maken. Daarnaast kunnen fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen door het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid voor auto’s. Wegen worden daardoor breder inzetbaar en veiliger voor iedereen.

Raadslid Norman Finies: "De suggesties van de Fietsersbond zijn dubbel veilig. Aan de ene kant geven ze iedereen genoeg afstand om coronaproof de weg op te gaan, en aan de andere kant suggereren ze een heel andere manier van de straten gebruiken: auto's, fietsers en voetgangers kunnen samen de weg delen, mits iedereen rekening houdt met elkaar. Dat is goed voor de leefbaarheid van de stad." Norman ziet nog meer voordelen: "Dit is hét moment voor een proef met het verlagen van de maximumsnelheid in drukke gebieden zoals het centrum. En dat komt ook omwonenden ten goede: het vermindert de geluidsoverlast en verbetert de luchtkwaliteit."

 

/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.
/r/7f53ca578a69b5d4a13dd2009532e2db?url=http%3A%2F%2Fzwolle.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FOm+met+voldoende+afstand+over+de+stoep+in+Assendorp+te+lopen+zijn+er+maatregelen+nodig.+&id=76794605a06c648e17bf3092d1bb81e78d5f875d
Om met voldoende afstand over de stoep in Assendorp te lopen zijn er maatregelen nodig.

Bewoners Hoge Huis geven niet op

SP SP Zwolle 07-01-2020 22:31

Dinsdagochtend hingen bewoners van zorgcomplex ‘t Hoge Huis in Stadshagen twee spandoeken aan de balkons van hun woning. “Fijn die trein! Nu de bus!” staat erop te lezen. De bewoners vragen op deze manier aandacht voor hun verdwenen bushalte. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling stopt de stadsbus niet meer aan de overkant van de straat en daardoor werd het voor bewoners moeilijker om op pad te gaan.

Marianne Belder, bewoonster van ‘t Hoge Huis: “Sinds vorige maand stopt de trein op station Stadshagen. Dat is fijn voor de wijk en ook wij zouden graag eens met de trein gaan. Maar we komen niet bij het station, want veel bewoners kunnen niet meer fietsen en hebben geen eigen auto. Voor hen was de bus dé manier om op pad te gaan.” 

Sinds een aantal maanden voeren de bewoners daarom actie voor terugkeer van hun bushalte met de lokale SP. Robert  Bos, actie-coördinator van de SP: “In september maakten we een groepsfoto op de plaats van de oude bushalte. Bewoners boden deze foto aan aan de wethouder, helaas nog zonder resultaat.” Henk van Randeraat, bewoner van ‘t Hoge Huis: “De provincie gaat over het openbaar vervoer, daarom hebben we ov-gedeputeerde Bert Boerman van de provincie uitgenodigd. Volgende week komt hij langs en we hopen dat hij ons wil helpen.”

Bos:  “De SP is vóór openbaar vervoer dat mensen in staat stelt om zich vrij en zelfstandig te verplaatsen naar waar ze naartoe willen. Zo kan iedereen volop deelnemen aan onze samenleving. Voor deze ouderen is dat ook belangrijk. De politiek wil dat zij steeds langer zelfstandig blijven, en neemt vervolgens hun vervoer weg! Maar de bewoners laten het er niet bij zitten en in 2020 gaan ze dit voor elkaar boksen.”

Duurzaam verkeer in een gezonde stad | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 18-11-2019 00:00

De gemeenteraad vergadert over verkeer in de stad deze maandagavond. Raadslid Norman Finies geeft zijn kijk op mobiliteit in Zwolle.

GroenLinks heeft zich steeds sterk gemaakt om de fiets te bevoordelen, het openbaar vervoer te stimuleren en de auto terug te dringen. Ik ben blij dat deze drie ambities terug te vinden zijn in de plannen van het college.

Fietsen

Als je ergens in de stad naar toe moet, zou de fiets keuze nummer één moeten zijn. Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar ook vanwege de snelheid en het gemak. Ik ben daarom heel blij dat er nu regensensoren zijn bij kruispunten. Zo wordt de fietser bevoordeeld, en daarmee ook het groene vervoer. GroenLinks vroeg al in 2008 om zulke sensoren, dus we zijn blij dat dat nu is gelukt.

Ik kijk ook uit naar de realisatie van de fietsenkelder bij het station. Daarmee stimuleren we groene ketenmobiliteit: het wordt heel makkelijk om van het ene duurzame vervoersmiddel, zoals de fiets, over te stappen op het andere, zoals trein en elektrische bus.  

Dubbele slag

Op het gebied van autoverkeer valt er nog veel te winnen. Groenlinks vindt dat nu het moment is om een dubbele slag te slaan: van fossiel naar elektrisch, en van bezit naar gebruik. Eigenlijk is er sprake van een driedubbele transitie, want elektrische auto’s worden straks ook gebruikt voor de opslag van duurzame energie.

Auto's in een stedelijke omgeving zijn vaker een last dan een lust. Een geparkeerde auto neemt zomaar 25 vierkante meter aan schaarse stedelijke ruimte in. Dan rekenen we alle rijbanen en opstelstroken nog niet mee. En dit terwijl een auto gemiddeld maar 1,4 personen aan boord heeft. Fietsen en lopen, in combinatie met goed openbaar vervoer, is efficiënter en eerlijker voor iedereen. Een goed voetgangersbeleid leidt namelijk ook tot een toegankelijke en inclusieve stad. Bovendien is fietsen en lopen socialer en gezonder.

Uitstoot

GroenLinks kiest voor de gezondheid van Zwollenaren. Gezonde lucht is van groot belang voor de gezondheid en de leefbaarheid. In traditionele steden waar de auto alle ruimte krijgt, neemt de leefbaarheid af. GroenLinks werkt aan de gezonde, duurzame stad van de toekomst. Het weren van zeer vervuilende auto's en scooters, en het tegelijk faciliteren van alle andere vormen van schoon vervoer, past bij dit beleid. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld geven door uitstootvrije auto’s en bestelbussen te gebruiken. Laten we gaan uitzoeken of dat financieel haalbaar is.

De plannen van de gemeente laten belangrijke stappen in de goede richting zien. Ik heb er vertrouwen in dat het college de komende jaren met hun plannen het verkeer in Zwolle groener, gezonder en duurzamer zal maken.

SP start onderzoek naar busvervoer in Zwolle

SP SP Zwolle 15-06-2019 22:35

De SP doet onderzoek naar wat mensen vinden van de nieuwe stadsdienstregeling in Zwolle. Wil jij deelnemen aan dit onderzoek? Klik dan op deze link. Alvast bedankt voor je deelname! Lees verder voor meer informatie over deze acie.

Afgelopen dinsdag waren SP'ers op bezoek in het Zonnehuis in Stadshagen. Wij waren hier door enkele bewoners uitgenodigd op de gemeenschappelijke koffieochtend om te praten over het openbaar vervoer in Zwolle. Bewoners van het Zonnehuis willen graag met de bus naar het winkelcentrum of de binnenstad, maar sommigen geven aan dat zij aan huis gekluisterd zijn sinds de nieuwe stadsdienstregeling in werking trad op 9 december 2018. De bushalte voor de deur is verplaatst en er rijdt geen bus meer rechtstreeks terug, zodat een tripje naar de supermarkt te tijdrovend en te vermoeiend is geworden voor veel ouden-van-dagen.

Robert Bos, actiecoördinator voor de SP: "Als SP vinden wij dat het openbaar vervoer er moet zijn om alle Zwollenaren gemakkelijk en snel van A naar B te laten reizen. Door het beleid van opeenvolgende provinciale besturen wordt de stadsdienstregeling steeds verder uitgekleed en de bewoners van het Zonnehuis zijn daar nu de dupe van. Wat ook niet meehelpt is dat bewoners opeens meer moeten betalen voor een retourtje omdat de bus een veel grotere lus door de wijk rijdt. Maar de AOW stijgt al jaren niet en al die kleine beetjes tikken aan." Behalve met bewoners van het Zonnehuis spraken SP'ers ook met buschauffeurs en andere busreizigers in Stadshagen. Bos: "Wij horen bredere geluiden van ov-reizigers die ontevreden zijn over de nieuwe stadsdienstregeling. We zijn benieuwd naar de meningen en verhalen van al deze mensen over de nieuwe dienstregeling." Om in kaart te brengen hoe groot dit probleem is, zijn wij begonnen met een online onderzoek dat ov-reizigers kunnen invullen op de websites van de lokale SP. Wilt u deelnemen aan dit onderzoek? Klik dan op deze link!

De provincies besteden het openbaar vervoer aan in een meerjarige contract aan een vervoersbedrijf. Dat bedrijf verzorgt dan het ov in een zogenaamd concessiegebied voor een bepaald aantal jaren. De stadsdienstregeling Zwolle valt binnen het concessiegebied IJssel-Vecht, dat dit jaar zal worden aanbesteed. Eva Schaaij, burgerlid van de Provinciale Staten-fractie van de SP in Overijssel: "De provincie gaat over het ov en ook over de stadsdienstregeling in Zwolle. De koers van de provincie is al heel lang: geen cent erbij voor het ov en liefst nog minder. Maar steden en dorpen groeien in Overijssel en dus is er steeds minder geld voor een fatsoenlijke busdienstregeling. Dat willen wij veranderen, maar andere partijen in de Provinciale Staten denken daar anders over. Daarom hebben we hulp van busreizigers nodig. Ik hoop dan ook op een flinke respons op ons onderzoek, zodat we samen met de bewoners van het Zonnehuis en alle Zwollenaren dit probleem kunnen aanpakken."

Vervoer slimmer schoner zuiniger - ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 20-03-2019 08:44

PvdA steunt kritische reactie op OV plannen van provincie

PvdA PvdA Zwolle 30-11-2018 14:11

De fractie van de Partij van de Arbeid spreekt haar steun uit voor de kritische reactie op het OV-plan die het college heeft gestuurd aan de provincie Overijssel. Met het college maakt onze fractie zich zorgen over diverse onderdelen van dit plan die kunnen leiden tot een slechter OV-aanbod in Zwolle en de regio vanaf december 2020.

 

Wij noemen hierbij met name drie punten:
– de lijnen van de stadsdienst Zwolle gaan onder categorie B vallen waardoor de vervoerder het recht krijgt na een jaar naar eigen inzicht het aanbod en de frequentie aan te passen
– vormen van aanvullend vervoer die kunnen dienen als maatwerkoplossing, gelden vaak niet als OV en vallen daarom niet onder verantwoordelijkheid van de vervoerder. Daarmee is de kans groot dat er straks niet langer sprake is van een samenhangend net van OV-voorzieningen, waardoor gebieden in de regio maar ook delen van de stad verstoken raken van OV
–  er worden geen minimumeisen gesteld voor B-lijnen op werkdagen na 20.00u en in het weekend, wat slecht is voor het mobiel houden van bewoners en bezoekers van Zwolle.

 

Wij vragen het college de raad tijdig en regelmatig te blijven betrekken bij de ontwikkeling en de uitvoering van het nieuwe OV-plan

Het bericht PvdA steunt kritische reactie op OV plannen van provincie verscheen eerst op PvdA Zwolle.

SP Zwolle steunt plan voor beter ov

SP SP Zwolle 06-04-2018 13:01

Sinds vorig jaar voert de SP Zwolle actie voor goed openbaar vervoer met eerlijke arbeidsvoorwaarden. De Zwolse buschauffeur Cor de Vos heeft in de afgelopen maand een plan naar buiten gebracht om de stadsdienstregeling van Zwolle te verbeteren. Het plan heet: De basis in Zwolle versterkt. De dienstregeling die in het plan wordt voorgesteld, kost niet meer geld of meer arbeidsuren. Wel worden verbeteringen doorgevoerd die ervoor zorgen dat Zwolle beter bereikbaar wordt. Gisteravond heeft de SP-fractie in de Provinciale Staten van Overijssel het plan aangeboden aan de ov-commissie die beslist over het ov in Overijssel vanaf 2020.

De SP Zwolle vindt het plan van buschauffeur Cor de Vos een verbetering voor het ov in onze stad en wil dat de provincie zijn plan in de komende aanbesteding opneemt. Zo wordt het ov in Zwolle niet nog verder uitgekleed, maar kunnen we beginnen het weer verder op te bouwen.

Bent u benieuwd naar het plan van buschauffeur Cor de Vos? Klik hier.

Zie ook: SP-nieuws

oa Ellen Pot van ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 28-03-2018 18:16

oa Ellen Pot van reizigersorganisatie Rocov Overijssel heeft vanmiddag bij de provincie Overijssel haar zorgen geuit over de plannen die de provincie heeft met de toekomst van het openbaar vervoer 🚍🚉

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.