Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

276 documenten

Noord-Zuidlijn: GroenLinks alleen onder voorwaarden akkoord | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-09-2020 00:00

Gegarandeerd mínder CO2, géén verslechtering van het lokale openbaar vervoer, en geen nieuwe financiële strop. Dat zijn voor de lokale fractie van GroenLinks harde voorwaarden voor eventuele doortrekking van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Hoofddorp.

Al sinds de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, wordt er ook in Haarlemmermeer druk over gesproken. De verlenging vanaf station Zuid naar Schiphol, en liefst zelfs verder, naar Hoofddorp, zou namelijk een aantal voordelen hebben. Zo zouden Haarlemmermeerders (vooral Hoofddorpers) en Schiphol-toeristen er sneller mee in de hoofdstad kunnen komen, schept het weer allemaal kansen voor werkgelegenheid, en zou de veiligheid in de tunnelbuis van Schiphol erop vooruitgaan, wat extra internationaal treinverkeer zou mogelijk maken. Niet gek dus dat de wens van de doortrekking twee jaar geleden al in het coalitieakkoord terecht kwam.

Inmiddels is er echter veel gebeurd. We leven in een behoorlijk andere wereld. En dat roept de vraag op: is de aanleg nog wel zo verstandig, zo die dat ooit al was?

Op 3 september sprak de gemeenteraad voor het eerst in het openbaar over de wens van de collegepartijen. Eindelijk dus. De fractie van GroenLinks bracht daarbij in wel een voorstander te zijn van meer openbaar vervoer, maar wel stevige bedenkingen te hebben bij déze lijn. Want was precies het nut en de noodzaak? Waren we hier niet vooral Schiphol aan het helpen, en weer extra bedrijventerreinen mogelijk te maken, waar we eigenlijk nauwelijks behoefte aan hebben?

GroenLinks bracht drie cruciale voorwaarden in voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn: duurzaamheid, bereikbaarheid en financiën.

Qua duurzaamheid moet voor ons duidelijk worden dat de aanleg écht leidt tot een beloofde modal shift. Oftewel: we moeten aantoonbaar terugzien dat de aanleg leidt tot minder verkeer over de weg.

Maar net zo goed willen we die duurzaamheidseis verbinden aan Schiphol. Als de Noord-Zuidlijn leidt tot meer internationale treinen zijn we daar heel blij mee, maar niet als tegelijkertijd die ruimte op Schiphol weer wordt ‘volgevlogen’ met andere vluchten.

De tweede eis, bereikbaarheid, had vooral betrekking op ons huidige openbaar vervoer. Bij veel grote OV-projecten is te zien dat andere lokale OV-lijnen daaronder lijden. Dat willen we hier voorkomen. Met name de trein naar Nieuw Vennep vraagt daarbij de aandacht. Zullen daar niet veel treinen verdwijnen, als tussen Hoofddorp en Amsterdam een metrolijn rijdt? Daarom zeggen we ook hier: geen verslechtering van ander, lokaal OV is voor ons voorwaardelijk.

Een derde eis is: betaalbaarheid. Rondom de A9 hebben we geleerd wat het betekent als we als gemeente onze nek in een financiële strop steken. Daarvoor moeten heel veel projecten gerealiseerd worden wil dat ooit worden terugverdiend. En die druk willen we helemaal niet. Dus waarom zou de gemeente hier eigenlijk (substantieel) aan meebetalen? Een bod ligt er nog niet, we hebben ook nog geen idee van de kosten. Dat komt (waarschijnlijk) pas in november. Maar met de gemeentelijke financiën onder druk, weegt dit voor ons heel zwaar. Als we hiermee vooral Schiphol lijken te helpen, leg daar dan ook de rekening neer, zo is ons idee.

De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Amsterdam eiste in 2018 minder uitstoot, minder geluidsoverlast en minder vliegbewegingen in ruil voor gemeentelijke investeringen in deze lijn. Dat geldt ook voor ons. Want alleen dan schieten wij er iets mee op.

Foto Wikimedia Commons

De stad schoon bereikbaar voor iedereen | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 27-07-2020 00:00

Wethouder ufuk Kâhya: Er is veel veranderd als het gaat om mobiliteit en bereikbaarheid. Dat blijkt wel uit dit artikel in het Brabants Dagblad (van Roel Kuilder).

Maar er gaat nog veel meer veranderen. Vooral rond het spoor.”

“Bereikbaarheid gaat voor mij over comfortabel, veilig en schoon vervoer. Mobiliteit die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is en die gebruik maakt van slimme technologie.”

Het artikel ‘Van vieze stadsbussen over de Markt naar elektrische scootertjes’ beschrijft de veranderingen van de afgelopen dertig jaar en schetst kort de ontwikkelingen die gaan komen.

 

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

Investeren in bus blijft tweede keuze | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 17-06-2020 00:00

Met chocoladeletters opende het Algemeen Dagblad donderdag: Gemeenten financieel klem door pandemie. Tientallen gemeenten hebben moeten lenen om alleen al de salarissen uit te kunnen betalen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten verwacht dat het merendeel van de gemeenten kortlopende kredieten zal moet afsluiten. 

We leven in een bijzondere tijd. Het is bijna een holle betekenisloze zin geworden. Maar wat deze gigantische corona crisis economisch gaat betekenen krijgen we de komende maanden pas een klein beetje een inkijkje in. Donderdag, in deel één van deze raadsvergadering, hebbende bijvoorbeeld de begrotingen van de GGD en de veiligheidsregio vastgesteld. Slechts twee regionale samenwerkingsverbanden waar het nog niet duidelijk is waar alle gigantische extra kosten terecht zullen komen die er gemaakt worden. Van extra personeel tot een noodziekenhuis. En zo zijn er nog 101 financiële gevolgen die bij de gemeentes terecht komen.  Voorzitter, tegen dit licht zet jet college de gemeenteraad voor een duivels dilemma. 

Een keuze die voor GroenLinks gigantisch lastig is. Het college vraagt de raad en de MRDH bijna 9 miljoen te investeren. 

Over het voorstel zelf. GroenLinks is blij dat er een nieuwe reservering door de provincie is neergelegd voor een echt snel hoogwaardig openbaar vervoer, een lightrail op de lange termijn. Wat ons opviel is dat de college propaganda daarover zwijgt in alle talen.  Het gaat dus niet om het schrappen, maar verplaatsen van de claim op het tramtracé. 

Dat is de lange termijn, maar voor de korte termijn gaan we voor de 2nd best optie. Het oppimpen van twee buslijnen. Daar zijn we in Ridderkerk goed in, gaan voor de tweede beste keuze. Geen directe verbindingen meer naar een belangrijk intercitystation, geen filevrij openbaar vervoer, maar opgeleukte rode bussen die een paar minuten sneller bij de file voor de Brienenoordbrug kunnen aansluiten. 

Inhoudelijk kunnen we natuurlijk overal wat van vinden, maar ik vertrouw erop dat de verkeersspecialisten uitgebreid naar de routes hebben gekeken. Ik kan me voorstellen dat het winkelhart en minder blij mee is dat de halte in het centrum, Koningsplein, alleen nog maar aangedaan wordt door buurtboemeltjes. Dat klinkt misschien denigrerend, maar dat is het niet, de vrijwilligers van bijvoorbeeld buurtbus 601 doen fantastisch werk. Maar de grotere reizigersstroom gaat het centrum voorbij. Daarnaast ziet GroenLinks mazen in het netwerk in Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam, Bolnes…

Voorzitter, het blijft een duivels dilemma. Enerzijds is investeren, misschien wel juist nu, in het OV één van de speerpunten van GroenLinks. Anderzijds is en blijft een bus 2nd best en blijft de vraag, is het verstandig om nu 9 miljoen uit te trekken voor het verbeteren van twee buslijnen. Ik weet dat Wethouder Meij met veel passie strijdt voor een beter OV voor Ridderkerk. GroenLinks is daar blij mee. Ik hoop dat hij ons kan overtuigen waarom juist NU wij deze investeringen moeten doen. 

Voorzitter, Ik dacht Nog even over de tram claim. Ik heb net het persbericht van het college nog eens erbij gepakt. Daarin staat geen woord over de nieuwe claim op de ruimte voor HOV-lightrail door Ridderkerk.  Wat mij betreft is het college propaganda dus bewust onvolledig over het verleggen van de claim.

Voorzitter, in eerste termijn heb ik u het duivelse dilemma geschetst. 

Nu veel investeren ondanks deze crisis. Investeren in de bus is volgens GroenLinks 2nd best. Geen directe verbinding naar een belangrijk intercitystation op korte termijn. Misschien op lange termijn met een Lightrail. Maar investeren in een verschraald busnetwerk is toch nodig. Ondanks dat het niet mijn eerste voorkeur heeft denk ik dat deze investering belangrijk is. 

Verslag Inputavond Delft ná corona | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 14-06-2020 00:00

Door Emma den Brok

Op 24 mei kwamen bijna twintig Delftse GroenLinksers online samen om te praten over hoe Delft er ná de coronacrisis uit kan zien. Want in zekere zin biedt de coronacrisis ook kansen voor reflectie en actie. Doordat “normaal” even niet meer bestaat, worden we ons extra bewust van zowel de problemen in onze huidige maatschappij, als de solidariteit en creativiteit die we allemaal bezitten. Met die gedachte had de fractie de avond opgezet om ideeën en input van leden te verzamelen over hoe we nu verder kunnen. 

We bespraken in twee rondes sociale en groene thema’s. We spraken in kleinere groepen, dus het was interessant om te zien welke onderwerpen in beiden groepen kwamen bovendrijven. Basisinkomen bijvoorbeeld was zo’n onderwerp. De observatie was dat veel mensen juist nu waarde hechten aan vrijwilligerswerk en het helpen van anderen. Basisinkomen zou een manier kunnen zijn om mensen de vrijheid te geven daarmee door te gaan in de toekomst. Ook kan de coronacrisis een kans bieden om de transitie naar een circulaire en sociale economie te versnellen: het besef dat beroepen als leraar, zorgmedewerker of schoonmaker ondergewaardeerd zijn is nu groter dan ooit. 

In de tweede ronde kwam duurzaamheid en de openbare ruimte aan bod. We zagen dat thuiswerken een oplossing kan bieden voor files, maar dat thuiswerken ook een privilege is: niet iedereen heeft de spullen of de thuissituatie die het toelaat. Tegelijkertijd zijn online activiteiten voor anderen wél bereikbaarder, zoals voor mensen met een beperking die niet makkelijk het huis uit kunnen.  

Twee onderwerpen kwamen wederom in beide groepen naar boven. Ten eerste dat er een kans is dat mensen het OV gaan mijden en eerder de auto pakken, nu we weer voorzichtig de straat op mogen. Hier zagen we allemaal een belangrijke taak voor GroenLinks weggelegd: zorg voor voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers, en zorg dat het OV aantrekkelijk blijft! Ten tweede hebben we allemaal een herwaardering van de natuur ervaren. Mensen zijn zich er bewuster van dat de wereld niet volledig maakbaar is. Aan ons is nu de taak om die waardering en dat bewustzijn vast te houden en te doen groeien. 

Na al deze ideeën en observaties kwam tijdens de afsluiting de scherpe vraag: Maar hoe kunnen wij als GroenLinks nu echt deze kansen realiseren? Veel van de waarden die tijdens de coronacrisis door iedereen omarmd worden passen in de ideeën van GroenLinks. Aan ons dus de taak om de vertaalslag van deze waarden naar concrete plannen te maken, en die plannen te verspreiden én uit te voeren. Na deze avond hebben we in ieder geval genoeg inspiratie om daarmee aan de slag te gaan. 

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.

 

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zeewolde 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.

 

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Waadhoeke 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.

 

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Kralingen-Crooswijk 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.

 

Geef duidelijkheid over toekomst OV | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Noord 28-05-2020 00:00

Het openbaar vervoer is een publieke dienst waar miljoenen mensen dagelijks gebruik van maken. Waar de luchtvaart op dag één van de crisis al aan tafel zat bij twee ministers, duurde het lang voordat er zicht was op welke stappen gezet worden om het OV te laten draaien.

En nog steeds is er onduidelijkheid over hoe de OV-bedrijven, die grote verliezen leiden, ondersteund worden als zij straks weer op volle capaciteit moeten draaien maar dan met veel minder inkomsten. OV moet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn. Voor mensen in de vitale beroepen, voor studenten en voor mensen voor wie het OV de enige optie is. Ook mensen met een beperking mogen niet de dupe worden. Zij hebben meer ruimte nodig, meer begeleiding, meer tijd. Dat is soms lastig, maar juist een overheid is er voor iedereen.

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: Over vier dagen gaat OV weer op volle capaciteit draaien terwijl ze maximaal 40% van hun inkomsten krijgen. Terwijl KLM koste wat het kost gered moet worden is er voor onze bussen, treinen en trams nog geen oplossing.

Ook ligt er geen concreet plan voor het stimuleren van de fiets. De meeste verplaatsingen zijn dichtbij huis en dan is de fiets de eerste keus. Ook om het OV te ontlasten is het van groot belang dat mensen zoveel mogelijk de fiets pakken. De minister doet wel de oproep om te gaan fietsen, maar neemt amper concrete maatregelen. We moeten nu investeren in genoeg ruimte voor fietsers. Maar het tegenovergestelde dreigt te gebeuren: 40% van de gemeenten geven aan dat juist om beheer en onderhoud gekort gaat worden door de financiële tekorten die dreigen. Voor mobiliteit en verkeersveiligheid in de 1.5 meter samenleving is meer ruimte voor fietsers en voetgangers nodig. GroenLinks wil ruim baan aan de fiets; door te investeren in snelle fietspaden en lokale infrastructuur en door te zorgen dat de fiets mee kan in de trein.