Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

2 documenten

BENCHMARK OPENBAAR LADEN 2019: OPVALLENDE VERANDERINGEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 09-08-2019 06:43

De verwachte groei van elektrisch vervoer in Nederland zet flink door. Net als voorgaande jaren brengen we met onze Benchmark Openbaar Laden in beeld in hoeverre gemeenten voorbereid zijn op het aantal elektrische voertuigen in 2020 en 2025, want laden mag geen barrière zijn voor het kiezen voor een elektrisch voertuig.

Ten opzichte van vorig jaar zijn er een aantal opvallende veranderingen te zien in de benchmark Openbaar Laden van Over Morgen. De top 4 is gelijk gebleven, met Schiermonnikoog aan kop en daarachter Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De drie grootste steden doen het goed, terwijl Utrecht niet in de top 10 te vinden is. De gemeente Utrecht is wel gestegen van de 16e naar de 13eplek. Leiden maakt een flinke stap de top 10 in, en stijgt van plek 12 naar plek 8.

Werk aan de winkel

De andere van de 10 grootste steden van Nederland, Eindhoven, Tilburg, Groningen en Almere, staan allemaal relatief laag in de ranking. Met Tilburg op plek 44 als best scorende van deze steden. Alle 4 zijn ze nauwelijks van plek veranderd en dus is te concluderen dat deze gemeenten nog werk aan de winkel hebben.

De opvallendste daler van de lijst is Zoetermeer, dat vorig jaar nog op plek 30 stond maar nu naar plek 251 is gegaan. In deze gemeente heeft de groei van het openbare laadnetwerk niet in de pas gelopen met het toenemende aantal elektrische voertuigen. Gemeenten die flink zijn gestegen zijn bijvoorbeeld Bunnik (van plek 35 naar plek 11) en Zeist (van 45 naar 23). De uitkomsten van de benchmark 2019 zijn per gemeente op digitale kaart te bekijken via deze link. Daarin is ook een doorkijk naar 2025 gegeven.

GELDERLAND STOPT MET OPROEPBUS

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 11-07-2019 08:25

De provincie Gelderland stopt eind dit jaar met Breng Flex, een vervoerssysteem waarmee een bus met een app besteld kon worden. Er moest teveel geld bij, verklaart de provincie in een persbericht.

App

Breng Flex werd drie jaar geleden gestart als proef met busvervoerder Transdev (Connexxion, Hermes). De bussen konden in de regio Arnhem en Nijmegen besteld worden met een app op de mobiele telefoon, waarna bij een reguliere halte kon worden opgestapt. Volgens de provincie ging het om een ‘extra’ systeem, en was het geen vervanging van de bestaande buslijnen.

Kosten

Gelderland noemt de proef een succes door het gebruik en de waardering van de reizigers. Maar de kosten waren te hoog. Een ritje kostte 3,65 euro per rit, maar de provincie legde daar jaarlijks nog 2,5 miljoen op toe. Opgeteld komen de kosten dan op 25 euro per rit. Dat geld wil het provinciebestuur liever besteden aan buslijnen waar veel meer mensen gebruik van maken.

MaaS

De stap is een teleurstelling voor vervoerder Transdev, die in 2017 nog pleitte voor uitbreiding van de diensten naar de buitengebieden van de provincie. In toekomstvisies van overheden en verkeerskundigen komt Mobility-as-a-Service (MaaS), vervoersdiensten die op afroep beschikbaar zijn, vaak als oplossing naar voren voor gebieden waar andere ov-oplossingen als trein, tram of bus minder rendabel zijn.