Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

242 documenten

Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief

PvdA PvdA Overijssel 09-09-2020 11:10

Het openbaar vervoer komt weer op gang, maar de buurtbus staat nog aan de kant. In kleine bussen is het moeilijker om chauffeurs te beschermen tegen corona. Maar inwoners moeten daarvoor niet de prijs betalen. Door het uitvallen van de buurtbus komt op sommige plekken al sinds maart geen openbaar vervoer meer. De provincie denkt dat in november de buurtbussen weer veilig de weg op kan. Dat duurt te lang. Wij willen dat er tot die tijd een alternatief arrangement wordt georganiseerd zodat mensen toch naar de stad, school of supermarkt kunnen.

Buurtbussen zijn krapper en worden vaak gereden door oudere vrijwilligers. Zij lopen extra risico op besmetting met het coronavirus. Daarom is TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar benodigde extra maatregelen voor natuurlijke ventilatie. Dat onderzoek is begin oktober afgerond.

“Natuurlijk is het goed dat we veel aandacht hebben voor de veiligheid,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar er is een groep inwoners die straks een half jaar zonder openbaar vervoer heeft gezeten. Het is een kleine groep, maar juist een groep die geen alternatief heeft. Wij vinden dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat dat alternatief er wel komt, en liefst zo snel mogelijk.”

Het bericht Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen

PvdA PvdA Roermond 31-08-2020 13:04

De Partij van de Arbeid Roermond heeft een Wob-verzoek ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen rond het centrum Swalmen. Lynn Rulkens, voorzitter van de PvdA Roermond: “Het is nog geen twee, maar wel vijf voor twaalf voor het centrum van Swalmen. Voor de sociale samenhang, het behoud van ondernemers en banen, maar ook voor de identiteit van Swalmen is een compact en levendig centrum ongelofelijk belangijk. Momenteel is het voor ons, maar ook voor veel inwoners van Swalmen onduidelijk welke acties en investeringen de gemeente Roermond heeft gedaan om de problemen in het centrum aan te pakken. Met dit Wob-verzoek willen we inzicht krijgen in wat er de afgelopen tijd is gedaan voor Swalmen.” 

 

Ron Piepers, Swalmenaar en tevens voorzitter van de Jonge Socialisten in Limburg: “Het centrum van Swalmen heeft een enorm potentieel. Op dit moment wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van die potentie. Juist ons centrum moet een kloppend hart zijn voor de Zjwamer gemeenschap.” Piepers doelt hiermee op het gebrek aan plannen voor het centrum, waar o.a. de Brugstraat steeds leger raakt en op het Marktplein verschillende gebouwen leegstaan. 

 

Verschillende media hebben bericht over de aan- en vervolgens ook weer verkoop van panden door de mysterieuze firma Baidu Europe. De PvdA Roermond vindt het onverkoopbaar richting inwoners van Swalmen dat er onduidelijkheid blijft bestaan over de plannen van de gemeente. De gemeente moet duidelijkheid geven, maar ook in actie komen.” Ron Piepers: “We vragen de gemeente wat ze hebben gedaan en wat hun plan is. Het antwoord op leegstand komt niet uit zichzelf, daarom moeten we zelf als gemeenschap, samen met de gemeente, komen met een echte oplossing voor Swalmen.” 

Het bericht PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen verscheen eerst op PvdA Roermond.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.”

PvdA PvdA ChristenUnie Gelderland 09-08-2020 10:08

Wie valsspeelt krijgt straf, maar het algemeen belang mag er niet aan ten onder gaan.

Na een lange periode van wikken en wegen hebben de Gedeputeerde Staten van Flevoland, Overijssel en Gelderland gezamenlijk besloten tot het definitief intrekken van de concessie IJssel-Vecht die vervoersbedrijf Keolis vorig jaar gegund was. Deze zou 13 december ingaan voor de komende tien jaar. De concessie is ingetrokken omdat, naar achteraf bleek, bewust beloftes zijn gemaakt door Keolis die zij niet waar kunnen maken. Dit via zogenaamde sideletters met leveranciers van bussen en batterijen.

Tijdens de Statenvergadering van 8 juli heeft de PvdA al aangegeven het voorgenomen besluit van de Gedeputeerde Staten te steunen: vals spel moet altijd afgestraft worden. Het gaat hier over een concessie voor 10 jaar waar een bedrag van 900 miljoen euro aan gekoppeld is. Deze miljoenen zij afkomstig uit publieke middelen. Vervoersbedrijven mogen, ook bij aanbestedingen in de toekomst, niet de indruk krijgen dat ze door te liegen meer kans maken op het krijgen van concessies.

Echter maakten we ons toen al ernstige zorgen over de impact die deze keuze zou hebben op de uitvoering van de dienstregeling, maar bovenal over het personeel van Keolis. De vervoerder had tijdens de aanbesteding vorig jaar namelijk veruit het beste bod als het ging om werkgelegenheid, de hoeveelheid vervoersbewegingen en ook erg belangrijk: duurzaamheid. Mocht een andere vervoerder de concessie over moeten nemen dan zal de kwaliteit voor reiziger en werknemer stukken lager zijn. Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Ineens waren er 260 banen in gevaar, deels van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Om deze reden ben ik dan ook, samen met collega-Statenlid Freek Rebel van de ChristenUnie, zo snel als mogelijk was op werkbezoek gegaan naar de chauffeurshub in Apeldoorn waar we met de regiomanager van Keolis, vakbonden en chauffeurs over de problemen in gesprek gingen. De zorgen die we hebben uitgesproken in de Statenvergadering hoorden we daar overduidelijk terug. Twee vrouwen die ik in die kantine sprak zeiden het erg treffend: “Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”. Dat kwam binnen en maakte me meer nog meer vastberaden: wij zullen ons als PvdA voor deze werknemers blijven inzetten.

“Moeten wij nu écht de dupe worden van het prutswerk van twee mannetjes achter een bureau?”

Nu het stof is neergedaald, en de gevolgen van de beslissing door Gedeputeerde Staten helder zijn uitgelegd in een Statenbrief, maken we op dat de gedeputeerde onze zorgen heeft gehoord. Keolis zal zoals het nu lijkt de zogenaamde noodconcessie vervullen de komende twee jaar, terwijl een nieuwe aanbestedingsronde in de maak is. Dit zorgt voor stabiliteit voor reizigers en personeel. Of Keolis over twee jaar mee mag dingen naar de concessie hangt af van hoe goed ze hun integriteit in ere herstellen. Wat ons betreft begint dat met het vervullen van de noodconcessie en vooral: mét de 260 extra banen die ze in hun bod hadden staan. We zullen dat als PvdA nauw in de gaten blijven houden.

De casus Keolis geeft te vragen: is het bij het aanbesteden van dergelijke gigaprojecten wel verstandig om het vervoer aan enkele oligopolisten over te laten? Is er wel sprake van eerlijke concurrentie? Zijn de bedrijven eigenlijk niet too big to fail? Dat lijkt ons een zaak om landelijk op te pakken. Voor nu lijkt het er in elk geval op dat de bussen in de regio IJssel-Vecht blijven rijden en dat chauffeurs en ander personeel hun geliefde baan kunnen behouden. Zo werken we eraan dat iedere Gelderlander zeker kan zijn van een eerlijke toekomst.

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/over-keolis-wie-valsspeelt-krijgt-straf/

Jan Daenen op werkbezoek bij Keolis in Apeldoorn. Foto: Freek Rebel.

 

Het bericht Over Keolis: “Wie valsspeelt krijgt straf.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2020 06:30

Keolis verliest de gunning van het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zijn voornemens de concessie in te trekken. Keolis heeft gefraudeerd bij de aanbesteding. De juiste beslissing, vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter: “dit is een principekwestie. Valsspelen bij een aanbesteding mag niet lonen. We maken dus nu een pas op de plaats. Maar dat betekent ook dat we nu snel stappen moeten gaan zetten om snel duidelijkheid te scheppen voor de reizigers en voor de medewerkers van het bedrijf.”

“Wat er ook gebeurt, onze inwoners moeten gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. Het belang van de reizigers staat voorop. En ook de buschauffeurs verdienen duidelijkheid over de toekomst van hun werk. Het geknoei bij de aanbesteding is het gesprek van de dag in menige chauffeurskantine. Die vrouwen en mannen op de werkvloer moeten niet het slachtoffer worden van gerommel in directiekamers.”

Noodconcessie

Het intrekken van de concessie betekent dat Keolis niet kan gaan rijden. Toch moeten er vanaf december bussen op de weg zijn. De provincie wil er via een noodconcessie voor zorgen dat er straks ‘gewoon’ vervoer is. Voor de duur van de noodconcessie zal volgens de huidige dienstregeling worden gereden. In de tussentijd wil de provincie opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning. Dit moet leiden tot een duurzame en blijvende oplossing die uiterlijk eind 2022 van start gaat.

Het bericht Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs verscheen eerst op PvdA Overijssel.

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan

PvdA PvdA Den Helder 24-06-2020 11:17

Wilt u elektrisch rijden maar heeft u geen mogelijkheid om thuis te laden? Dan kunt u via de website van gemeente Den Helder vragen om een openbare laadpaal. Een aanvraag doen gaat eenvoudig, snel en is gratis.

Een laadpaal in de buurt helpt om Den Helder stap voor stap te verduurzamen. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en de lokale luchtkwaliteit. Bovendien draagt het bij aan de klimaatdoelstellingen. Daarom willen we het in Den Helder zo aantrekkelijk mogelijk maken om een elektrisch te gaan rijden.

Het college van B&W verwacht dat het gebruik van Helderse laadpalen eind 2021 is gestegen. De cijfers laten in de laatste drie jaar ook een toename zien, zowel in aantal als in energiegebruik (zie tabel). Dat zou dus betekenen dat het elektrisch rijden een vlucht neemt en dat juich ik toe.

Monica Anthonijsz, namens de fractie, gaf aan positief te zijn over deze nieuwe mogelijkheid die de inwoners  kans geeft om  een laadpaal bij huis te laten plaatsen. “In de vorige raadsperiode heeft de toenmalige PvdA fractie al eens een motie ingediend om het aantal laadpalen uit te breiden. Daar is toen een voorzichtige start meegemaakt.”

Voornamelijk elektrisch

De verwachting is dat vanaf 2030 nieuw verkochte auto’s voornamelijk elektrisch zijn. Zo’n twee miljoen elektrische auto’s rijden er dan rond in Nederland, is de voorspelling. Naast de milieuvoordelen en schone lucht, kan elektrisch rijden een impuls geven aan de economie, het MVO-ondernemerschap en aan stiller, lokaal vervoer. Maar daarvoor moet het aantal openbaar toegankelijke laadpalen dus groeien.

Een laadpaal bij u in de buurt?

Via www.denhelder.nl/laadpaal kunt u een aanvraag indienen. Als het verzoek aan de voorwaarden voldoet en er onvoldoende publieke laadpalen in de buurt staan, kiest de gemeente een geschikte locatie. Een van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de laadpaal voor meerdere elektrische rijders beschikbaar moet komen. Als een bepaalde locatie populair blijkt te zijn, dan komen daar in de toekomst meerdere palen.

Voor plaatsing is een verkeersbesluit, een vergunning en netaansluiting nodig. Het proces neemt gemiddeld 16 weken in beslag, maar daarna is elektrisch rijden een fluitje van een cent. De eerste aanvraag is al binnen en in behandeling.

Laadpalen elektrische auto’s in toekomst van MRA-E

Om beter aan te kunnen sluiten bij een toenemende vraag naar publieke laadpalen in de buurt, stapt Den Helder eind mei over naar het regionale netwerk MRA-Elektrisch (MRA-E). Hierin werken overheden, waaronder de Noordkopgemeenten, Schoorl, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Den Helder kan zo meer bereiken dan in haar eentje.

 

Het bericht Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis

PvdA PvdA Overijssel 19-06-2020 08:57

Overijssel neemt extra maatregelen voor de aanpak van de coronacrisis. Op korte termijn treft de provincie noodmaatregelen voor het openbaar vervoer en de culturele sector. Daarnaast worden ondernemers en instellingen geholpen om deze lastige periode door te komen door te werken aan digitalisering en andere slimme oplossingen.

Fractievoorzitter Annemieke Wissink: “Wij zijn enorm blij met de extra inzet van de provincie. Onze cultuur en ons openbaar vervoer verbinden mensen, elk op hun eigen manier. Het is belangrijk daar extra oog voor te hebben en er extra in te investeren, nu in deze tijd van afstand houden maar juist ook voor straks, zodat we samen sterk uit de crisis komen.”

Noodmaatregelen culturele sector en openbaar vervoer

Voor cultuur en het openbaar vervoer stelt Overijssel voor om 3,4 miljoen euro extra uit de spaarpotjes van de provincie te halen. De culturele infrastructuur in Overijssel is van groot belang en is hard geraakt de afgelopen maanden. Zeker tot eind dit jaar heeft de sector nog fors nadeel door alle maatregelen in het kader van de 1,5 meter afstand.

Ook het openbaar vervoer is hard getroffen door de coronacrisis. De dienstregeling was de afgelopen periode voor de helft geschrapt met daarbij een heel laag aantal reizigers. Vanaf juni rijdt het openbaar vervoer weer op volle kracht, maar ligt het percentage reizigers nog steeds laag. Voor de provincie is de inschatting dat alleen al in 2020 zo’n 11 miljoen aan reizigersopbrengsten uit het openbaar worden misgelopen. Dit bedrag kan de komende jaren nog oplopen. De provincie overlegt met het rijk over financiële compensatie. 

Overbrugging naar herstel

Daarbovenop stelt de provincie voor om nog eens 3,3 miljoen euro beschikbaar voor verschillende overbruggingsmaatregelen. De maatregelen moeten ondernemers en instellingen helpen om de komende periode, waarin de 1,5 meter leidend is, door te komen. Voor de vrijetijdssector betekent dit bijvoorbeeld het digitaliseren van routes en meten van drukte. Op het gebied van mobiliteit stimuleert de provincie inwoners om meer gebruik te maken van fiets en taxi’s of deelauto’s. Vanuit de verschillende ‘taskforces’ op het gebied van cultuur en (vrijetijds)economie zullen de komende tijd nog meer voorstellen volgen, daarvoor is een flexibel budget van € 2 miljoen beschikbaar.

Op woensdag 1 juli vergaderen Provinciale Staten over het voorstel. In het najaar komt het college met een voorstel voor maatregelen die gericht zijn op het herstel.

Het bericht Miljoenen extra voor cultuur en ov in Overijsselse aanpak coronacrisis verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 15-06-2020 17:12

De gemeenteraad heeft besloten de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan Alphen Stad te starten. Hierdoor kan een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties (Klompenmaker, Parkeerterrein Oudshoorn, Bospark GHL, Parkeerterrein ARC en Asfaltcentrale ’s Molenaarspad) in ontwikkeling worden genomen. Met het ontwikkelen van deze locaties wordt een extra impuls gegeven aan de woningbouwproductie met een variatie aan woningen in prijs, eigendom en woningtype. De raad heeft bij dit onderwerp ook de PvdA motie “Maak haast met de komst van Knarrenhoven” aangenomen. In de motie “Knarrenhof” wordt het college opgedragen om bij de voorbereiding van het bestemmingsplan met woningcorporaties en marktpartijen onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het bestemmen en laten realiseren van een Knarrenhof (seniorenhuisvesting) bv op locaties Bospark en Klompenmaker bij Noorderbrink. Het zijn ideale locaties, vindt de PvdA, dichtbij zorg- en winkelvoorzieningen, openbaar vervoer en wat die eerste locatie betreft dichtbij een prachtig wandelgebied. De PvdA is blij dat we weer een stap gemaakt hebben om te komen tot realisatie van Knarrenhoven. Al in de raad van 31 oktober 2019 is een PvdA-motie aangenomen om de belangstelling en behoefte onder Alphenaren te peilen naar de realisatie van een Knarrenhof in de gemeente Alphen aan den Rijn en bij gebleken behoefte de realisatie van een Knarrenhof op (een) daarvoor geschikte locatie(s) te faciliteren c.q. te ondersteunen.

Hieronder het dictum van de PvdA-motie van 28 mei:

De raad draagt het college op:

– om ten tijde van de voorbereiding van het te wijzigen bestemmingsplan Alphen Stad o.a. samen met woningcorporaties Woonforte en Habeko en andere daarvoor in aanmerking komende marktpartijen concreet onderzoek te doen naar de (financiële) haalbaarheid van een Knarrenhof op in ieder geval de bedoelde locaties in Bospark en aan Klompenmaker; – bij een positief resultaat uit het nog uit te voeren onderzoek de geduide locaties dienovereenkomstig als Knarrenhof te bestemmen; – de organisatie en de resultaten van deze inspanningsverplichting in de aanloop naar het vast te stellen te wijzigen bestemmingsplan periodiek te delen met de raad, zodat tijdig kan worden bijgestuurd c.q. de noodzakelijke ondersteuning kan worden geboden voor de realisatie van deze Knarrenhoven.

Het bericht Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn.

PvdA PvdA Zutphen 05-06-2020 15:03

Reizigers moeten van deur tot deur gemakkelijk en voor een betaalbare prijs kunnen reizen.

Openbaar vervoerverbindingen Om het openbaar vervoer voor reizigers gemakkelijker te maken investeren wij meer in openbaar vervoerverbindingen. Het openbaar vervoer van de toekomst gaat niet langer uit van een type vervoer (bus of trein) maar van de behoefte van reizigers. Het vervoersaanbod moet veel meer op maat gesneden worden. Het individu krijgt meer aandacht en het systeem is niet langer leidend

Openbaar vervoer was niet toereikend voor ouderen in Zutphen.

In Zutphen was het Openbaar Vervoer niet toereikend voor ouderen. Daarom is de PvdA in Zutphen zeer blij met het initiatief van de Stichting Stap in Stap uit om een buslijn tegen een zeer gunstig tarief en vooral ook duurzaam met vrijwilligers te organiseren. Hij rijdt nu op proef!

Kijk voor meer info op: https://www.stapinstapuit.eu

#openbaarvervoer #ouderen #Zutphen #Stapinstapuit

 

Het bericht Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn. verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.