Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

130 documenten

Tramlijn 19: the story continues…

VVD VVD Delft 01-06-2023 07:00

Een nieuw hoofdstuk in het boek dat heet “De ellende van tramlijn 19”. Want ja, hij gaat binnenkort écht over de Sebastiaansbrug naar de campus van de TU rijden. Maar nee, dat doet hij niet ná 19.00 uur, ook niet in het weekend, en ook niet verder dan de Kruithuisweg. Dat betekent een achteruitgang van de OV-dienstverlening dan nu nog het geval is, namelijk met een buslijn die zowel vaker, langer als verder rijdt. Wat er mis ging? Een een-tweetje tussen de TU en een regionaal samenwerkingsverband, de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag).

Vorige week vertrok ik voor een lang Pinksterweekend met het vliegtuig vanaf Rotterdam The Hague Airport. Dat betekende eerst een stuk lopen naar het station met onze koffers, dan met de trein naar Rotterdam Centraal en daarna met een bus weer een heel stuk ‘terug’ naar het vliegveld. Reistijd van deur tot deur: een uur. Manlief informeerde maar weer eens bij me: “Jij hebt dat tramdossier 19 toch in je portefeuille? Wanneer gaat hij nou eens doorrijden naar het vliegveld? Dat scheelt de helft aan reistijd!”. Ik moest hem teleurstellen: tram 19 die doorrijdt naar het vliegveld, dat zie ik eigenlijk niet meer gebeuren. Sterker nog: hij gaat voorlopig niet eens door tot het zuidelijkste puntje van de campus. En als kers op de taart: in de avonden en weekenden mag hij ook niet rijden.

Op het moment dat ik dit uitschrijf, realiseer ik wederom hoe bizar dit moet klinken. Dat was toch immers het doel van de nieuwe tramlijn: een betere verbinding naar het TU-terrein? Waarom dan deze koerswijziging? Ik kan jullie vertellen: de gemeente heeft er in ieder geval geen invloed op gehad. Het blijkt een onderlinge afspraak te zijn tussen de TU als eigenaar van de grond waar de tram overheen rijdt en het regionale samenwerkingsverband MRDH die het openbaar vervoer in de regio organiseert. Saillant detail: de gemeente Delft is één van de deelnemers van dat regionale samenwerkingsverband. Maar desondanks zegt de wethouder van niks te weten en lijken we helemaal buitenspel gezet.

Hoe dan nu verder? Hoe voorkomen we een verslechterde dienstverlening van het openbaar vervoer voor de Delftenaren die wonen aan de zuidkant van de campus? En hoe krijgen we als gemeenteraad de touwtjes weer een beetje in handen?  

Tijdens de raadsvergadering spraken alle fracties hun afkeer uit tegen het handelen van de TU en de MRDH. We hebben het college opgeroepen om met de MRDH en de TU in overleg te gaan om de tram toch óók in de avonden, weekenden en schoolvakanties te laten rijden op het hele traject. Verder stemde de raad unaniem in met de motie Verbeterde busdienstregeling Campus Zuid. Die motie vraagt het college om te lobbyen voor extra buslijnen in het zuiden van de campus en/of een ruimere dienstregeling van de buslijnen, zodat het zuidelijke deel van de campus tenminste net zo goed bereikbaar blijft met het openbaar vervoer als nu. Een meerderheid van de raad stemde ook in met de motie Verlenging Tram 19 naar Campus Zuid. In dat scenario zou de lijn via de Schoemakerstraat/Huismansingel alsnog naar het zuiden van de campus kunnen doorlopen.

Genoeg huiswerk voor de wethouder dus. En hopelijk is het ook een eyeopener voor dit college en de raad, namelijk dat we er in dossiers met de ‘reus’ TU echt bóvenop moeten zitten om de belangen van al onze inwoners goed te kunnen bewaken.    

Terugkijken: Jorik Franssen bij WeertFM

VVD VVD Nederweert 15-01-2022 01:35

Jorik Franssen was te gast in de studio van WeertFM. Tijdens het interview vertelt Jorik over onze partij en de aanstaande verkiezingen. Bekijk hier de uitzending van WeertFM.

https://nederweert.vvd.nl/nieuws/47203/terugkijken-jorik-franssen-bij-weertfm

Bekijk het volledige interview in de onderstaande video.

Enquête tweede supermarkt Zevenhuizen

VVD VVD Zuidplas 11-02-2021 10:27

Op 13 februari verspreidt de VVD-fractie huis-aan-huis een brief in Zevenhuizen. 

Hierin roepen we de inwoners op een vragenlijst in te vullen met als doel de behoefte in kaart te brengen voor de realisatie van een tweede supermarkt in Zevenhuizen. 

Hoe kijkt u tegen een mogelijke tweede supermarkt aan? En waar zou deze dan moeten komen? 

Link naar de enquête --> KLIK HIER VOOR DE VRAGENLIJST

Inwoners gevraagd deel te nemen aan online enquête over mobiliteit in Zaanstad

VVD VVD Zaanstad 10-09-2020 00:58

Zaanstad werkt aan een nieuw mobiliteitsplan, waarbij met alle vormen van vervoer rekening wordt gehouden. VVD Zaanstad vindt dat iedereen vrij moet zijn in de keuze van vervoer en hoort dan ook graag uw mening.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/40639/inwoners-gevraagd-deel-te-nemen-aan-online-enquete-over-mobiliteit-in-zaanstad

Of je nu met de eigen auto, met de bus, met de trein, met de fiets of te voet gaat, iedereen heeft zijn eigen goede reden om een keuze te maken. Zaanstad vraagt haar inwoners een enquête in te vullen om zo een beeld te krijgen wat inwoners en bedrijven nu het liefst willen. Doen jullie ook mee? De enquête is hier te vinden:  https://mobiliteitsplan.zaanstad.nl/

Verkeersveiligheid in Venlo in gedrang?

VVD VVD Venlo 01-09-2020 06:05

De zomervakantie zit er weer op, de scholen zijn weer begonnen. Kortom het is weer drukker op de Venlose wegen en langzamerhand worden de dagen weer korter en het weer wisselvalliger. Een “gevaarlijke” cocktail die de verkeersveiligheid onder druk zet.

https://venlo.vvd.nl/nieuws/40571/verkeersveiligheid-in-venlo-in-gedrang

De VVD-Venlo is van mening dat een wegbeheerder alles in het werk moet stellen de verkeersveiligheid met maximale inspanningen te garanderen. De gemeente Venlo heeft de afgelopen 10 jaar dan ook flink geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur voor voetgangers, fietsers en bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Iets dat tot een jaar of twee geleden dan ook leidde tot structurele afname van het aantal ongevallen.

Helaas is deze trend doorbroken en loopt het aantal ongevallen (met voetgangs, fietsers en gemotoriseerd verkeer) in Venlo naar ons beeld toch weer op. Treffend is de afgelopen zomerperiode, waar in de maanden juli en augustus tussen de 15-20 ongevallen (veelal met letsel) te registreren viel, met als absolute dieptepunt de dodelijke ongevallen in de maanden juni-juli. Dit is voor onze raadsleden Maurice en René aanleiding tot het stellen van schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Check de bijlage voor de vragen.

Schriftelijke vragen negatieve berichtgeving Keolis

VVD VVD Almere 08-07-2020 10:53

De Almeerse VVD is teleurgesteld dat Keolis in opspraak is geraakt. Wij zijn benieuwd wat dit voor effect heeft op het busvervoer in Almere. Keolis heeft namelijk een belangrijke rol in onze stad. Daarom hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college.

1.    Bent u bekend met de berichtgeving over de door Keolis gepleegde Fraude?2.    Wat vindt u van de handelswijze van Keolis?3.    In hoeverre heeft de handelswijze van Keolis gevolgen voor de Almeerse concessie?4.    Bent u bereid te onderzoeken of de handelswijze van Keolis ook invloed heeft gehad op het verkrijgen van de concessie in Almere? Zo ja/nee, waarom?5.    Wat vindt u ervan dat het openbaar vervoer in Almere verzorgd wordt door een partij die op deze wijze in opspraak is gekomen?Toelichting: Inmiddels is duidelijk dat Keolis bij het verkrijgen van de concessie IJssel- en Vechtstreek, frauduleus gehandeld heeft. Provinciale staten van de betreffende provincies hebben daarom besloten dat de aanbestedingsprocedure overnieuw moet en dat Keolis het vervoer niet mag uitvoeren. Sinds 2018 verzorgt Keolis het busvervoer in Almere, zij vervult dus een belangrijke rol in de stad. Het is echter bepaald niet prettig om te vernemen dat een belangrijke partner zich op deze wijze schuldig maakt aan fraude. Daar komt bij dat ook in Almere de bussen van de Chinese fabrikant BYD rijden. Juist met die fabrikant zouden geheime ontoelaatbare afspraken gemaakt zijn. De Almeerse VVD hecht aan een standpunt van het college in deze kwestie.

HOV-bus variantenstudie

VVD VVD Ridderkerk 16-06-2020 03:12

https://ridderkerk.vvd.nl/nieuws/39902/hov-bus-variantenstudie

De VVD houdt op een verantwoorde manier van doorpakken. Wij zien echter nog steeds de spoedeisendheid niet in om het raadsvoorstel HOV-bus variantstudie vanavond te bespreken. Het tramtracé is van de baan en de subsidie-aanvraag bij de MRDH kan het gehele jaar door. Vanwege de omstandigheden zijn slechts 15 raadsleden aanwezig en het betreft toch een voorstel, waar vele miljoenen mee zijn gemoeid.

Bij een goed openbaar vervoer zijn veel mensen gebaat. Een railverbinding had daarbij zeker geholpen. In de plaats daarvan willen we als Ridderkerk investeren in Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dit HOV zou o.a. moeten leiden tot forse toename in regionale bereikbaarheid, verbeterde reistijd en meer comfort. Voor de verwezenlijking van deze doelen moeten we echter diep in de buidel tasten en de vraag daarbij is of de genoemde doelen wel behaald kunnen worden.

Voor de eerste fase is ongeveer 4,5 miljoen euro nodig, waarbij ervan uitgegaan, en als voorwaarde wordt gesteld, dat de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag eveneens zo’n 4,5 miljoen investeert. Dit laatste is echter nog niet zeker. En wat krijgen hiervoor terug? Twee HOV-lijnen en een geschatte tijdwinst door Ridderkerk van enkele minuten. Die tijdwinst is alleen mogelijk, wanneer alle benodigde aanpassingen gedaan kunnen worden en er geen files staan/opstoppingen zijn.

Helaas kan er ook niet gegarandeerd worden, dat alle buslijnen binnen Ridderkerk behouden blijven en de loopafstand naar bushaltes kan door de nieuwe lijnvoeringen een stuk groter worden. Er wordt aangegeven dat het aantal reizigers door de verbeteringen met 12-15% kan groeien. Op de vraag hoeveel passagiers, die in Ridderkerk van het openbaar vervoer gebruik maken, dat in absolute aantallen zijn, blijft men het antwoord schuldig. Dat hangt van zoveel factoren af, dat men geen absolute getallen kan noemen. De percentuele reizigersgroei zullen we dan maar als aanname beschouwen.

De VVD heeft grote vraagtekens of de forse investering voor een zeer beperkt aantal minuten tijdwinst, enig extra comfort, een beperkt aantal extra passagiers en de bijkomende nadelen, de moeite waard is. Waarbij ook nog in ogenschouw genomen moet worden, dat op de langere termijn investeringen van maar liefst tussen de 23 en 28 miljoen euro nodig zijn, wanneer de snelheid, regelmaat en betrouwbaarheid van de HOV lijnen niet langer gegarandeerd kunnen worden.

Gezien alle onzekerheden in de plannen en de nog onbekende (financiële) gevolgen van de corona crisis vindt de VVD de investeringen buiten proportie en is daarom tegen het raadsvoorstel.

Artikel 43-vragen over de relatie met de Dorpsraad Swalmen.

VVD VVD Limburg 01-04-2020 09:08

https://roermond.vvd.nl/nieuws/38917/artikel-43-vragen-over-de-relatie-met-de-dorpsraad-swalmen

“Wat heeft de Dorpsraad Swalmen een prachtig mooi Jaarverslag 2019 gemaakt! En wat is er hard gewerkt en veel tot stand gebracht in Swalmen!”, was de eerste spontane reactie die binnen onze fractie viel te beluisteren. De hartenkreet van voorzitter Wim Suilen in het voorwoord, door hem aangeduid met “kritische noten”, verdient natuurlijk bestuurlijke aandacht. VVD-fractieleden Ernest Oele en Vincent Zwijnenberg nodigen via schriftelijke vragen het college uit om hierop een reactie te geven. Zie bijlage.

Bouwend Haarlem organiseerde een bijeenkomst

VVD VVD Haarlem 12-02-2020 09:16

Bouwend Haarlem organiseerde een bijeenkomst om van gedachten te wisselen over de “Mobilitietstransitie”. Twee experts vertelden hun verhaal.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/38317/bouwend-haarlem-organiseerde-een-bijeenkomst
Samen Bouwen aan BereikbaarheidMooie historische steden, een rustiek polderlandschap en een ruim werkaanbod: de Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een aantrekkelijke en veelzijdige regio. Ruim 2,4 miljoen mensen wonen hier. De economie groeit flink en dat trekt nóg meer bedrijven en mensen aan. Tussen 2017 en 2040 komen er zelfs nog 250.000 woningen bij.Deze verstedelijking biedt kansen, maar heeft ook een schaduwzijde. De wegen en het openbaar vervoer hebben hun grenzen al bijna bereikt. De uitdaging is om in deze dynamiek een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat te behouden. Dat lukt alleen door goed samen te werken. Daarom slaan Rijk en MRA-regio de handen ineen met het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid.Aldus programmamanager Lennart Salemink. Niet onverwacht, maar toch een beetje teleurstellend was dat er nog geen concrete plannen zijn voor een Kennemertunnel of een Lightrail naar Schiphol en de Zuidas. De focus voor onze directe omgeving ligt op dit moment op het Rottepolderplein.Het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid bepaalt de ambities voor bereikbaarheid tot 2040 en werkt deze uit in een stappenplan. Met prioriteiten, maatregelen en een heldere taakverdeling, zodat duidelijk is langs welke weg de komende jaren vooruitgang wordt geboekt. Joris en ik hebben bij Lennart nog een keer onze wensen onder de aandacht gebracht. We wachten af!Mobility as a ServiceRaymond Gense van “Pon Next Urban Mobility” vertelde over Mobility as a Service, kortweg MaaS. Pon is bekend van Volkswagen en natuurlijk als importeur van uw Lamborghini, maar is ook producent van fietsen en eigenaar van Greenwheels.Het begrip MaaS wordt momenteel gebruikt als een soort verzamelnaam voor een verscheidenheid aan technologische oplossingen rondom multi modaal reizen. Volgens Gense is er dringend behoefte aan een meer concrete invulling van het begrip MaaS. De aankomende periode zal daarom gebruikt moeten worden om de eerste MaaS-achtige oplossingen in Nederland operationeel in gebruik te nemen. Hierdoor raken alle betrokken stakeholders meer vertrouwd met de praktische en operationele aspecten van een MaaS oplossing. Daarnaast geven pilot projecten het inzicht in de eerste ervaringen van reizigers, op basis waarvan MaaS weer kan worden doorontwikkeld.Er zijn veel mogelijkheden, maar de eindgebruiker van een MaaS oplossing moet de noodzaak om zijn mobiliteitsgedrag te veranderen echt daadwerkelijk inzien om MaaS succesvol te laten zijn, bijvoorbeeld in een verkorting van de reistijd, een financiële besparing of een meer plezierige ervaring waarbij verschillende modaliteiten naadloos op elkaar aansluiten.MaaS-achtige oplossingen zullen volgens Gense in de aankomende 5-10 jaar steeds verder worden doorontwikkeld tot een punt waarop mobiliteit in grootstedelijke gebieden dermate collectief beschikbaar is, dat de stedelijke inwoner ook zonder het bezit van eigen voertuigen efficiënt kan reizen. Hij ziet daarbij meerdere MaaS oplossingen voor zich die onderling verbonden zijn. En dat onderling verbinden is één van de grote uitdagingen. En ook logistiek zijn er uitdagingen. Zo zijn er mensen die een elektrische auto leasen, maar in de schoolvakantie willen die allemaal tegelijk een stationcar met benzinemotor om naar de wintersport te gaan. En waar haal je die auto’s dan vandaan? Kortom, er zal nog heel wat water door het Spaarne stromen voor we allemaal onze auto hebben vervangen door een mobiliteitspas.

3e ontsluitingsweg

VVD VVD Edam-Volendam 24-01-2020 04:02

De aanleg daarvan is weer een stap dichterbij gekomen! Het is alweer even geleden dat ik een stukje schreef. Het Kerstreces en een vakantie zaten er tussen. Maar inmiddels draait alles weer op volle toeren. De hoogste tijd voor een nieuwe ‘thema van de week’ dus. En het ging ergens over deze week!

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/38086/3e-ontsluitingsweg

Wat ik persoonlijk erg leuk vind om te horen, is dat zowat de hele regio geïnteresseerd is in onze aanpak van de Omgevingsvisie. Wij kozen voor een zeer uitgebreid participatietraject, met betrokkenheid van jong tot oud, een mobiel praathuis, een spel-aanpak over de toekomst van Edam-Volendam.

En nu worden nu regelmatig gevraagd om bij anderen te komen vertellen over onze aanpak en onze aanpak vindt daar navolging. Een mooi compliment! Zeker voor de betrokken ambtenaren die hier hard aan hebben getrokken. Ondertussen krijgen we een grotere rol in de regio. Zo schuiven we aan in de Regiegroep van de Metropoolregio Amsterdam en gaan we naast Economie, nu ook een trekkersrol vervullen bij het thema Landschap. Daardoor krijgen we meer zicht en grip op de kansen en bedreigingen.

Maar het grootste nieuws is wat mij betreft de mondelinge deal met Scholtens. Zij hebben gezegd ons bod onverkort te accepteren, voor de aankoop van de laatst benodigde stukken grond voor de 3e ontsluitingsweg. Dat gaan we zo snel mogelijk zwart op wit vastleggen. Dat betekent dat onteigening dan niet meer nodig is en dat het risico op vertraging een stuk kleiner is geworden! Het kan ons denk ik ook een stap dichter bij woningbouw in de Lange Weeren brengen.

En dan zijn we er nog niet. Deze week was er ook een inloopbijeenkomst over de kermis in Volendam in 2020. Het verliep soms wat rommeling, maar iedereen kon zijn vragen kwijt. Die vragen gingen meer over taxi’s bijvoorbeeld, dan over de kermisopstelling zelf. Dat klinkt goed. Wat de kermis betreft, verandert er aan het gebied rondom de Conijnstraat niets.

En ook op het Europaplein, in de Zeestraat en op het AMVO-terrein blijft de kermis. Om alle attracties kwijt te kunnen, komt er een stukje Julianaweg bij, namelijk aan 1 kant van de weg, tussen de Zeestraat en de Bokkingstraat. Zodra dat kan, zullen we bekend maken hoe de opstelling ongeveer gaat worden.

En dan is er nog de markt in Volendam. Deze warenmarkt heeft een tijdje in de Populierenlaan gestaan. Dat was zowel economisch als qua openbaar vervoer geen blijvende situatie. Nadat de markt terug was gekeerd in de Zeestraat en op het Europaplein, kwamen ook de klachten over het aanzicht (op de achterkant) van de markt weer terug.

Vanaf volgende week wordt de opstelling van de markt daarom anders. In de Zeestraat komen kramen tegenover elkaar. Daardoor ontstaat er deze zomer ook ruimte voor terrassen op het Europaplein. Het AMVO-terrein blijft straks bereikbaar via de Zeestraat. En de parkeergarage onder Havenhof blijft bereikbaar via de Bokkingstraat. En wie weet zijn we er daarmee nog niet. Want rondom het Europaplein ontstaan steeds meer ideeën en initiatieven. Ook voor evenementen. Aan de animo ligt het niet!

Wim RunderkampWethouder

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.