Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

5 documenten

SCHOLIERENLIJN NAAR DRIESTAR BLIJFT ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP - De Ronde Venen 12-09-2018 17:06

SCHOLIERENLIJN NAAR DRIESTAR BLIJFT VOORLOPIG RIJDEN Vandaag werden wij door onze statenleden van ChristenUnie en SGP op de hoogte gebracht van het besluit wat gedeputeerde staten eerder deze week hebben genomen over de scholierenlijnen 646 en 647 naar de Driestar in Gouda De provincie was voornemens om die lijn vanaf medio december in te korten tot het NS station in Woerden, waarna de kinderen met de trein verder moeten naar Gouda. Door de grote hoeveelheid onrust die dit besluit gaf, waar velen richting de provincie uiting aan hebben gegeven, maar ook statenleden, raadsleden en wethouders de provincie op hebben aangesproken, is nu besloten dat de lijnen zoals nu in tact blijven tot aan de zomer van 2019. Wat ons betreft blijft de lijn ook na de zomer 2019 in tact, want zij voorziet duidelijk in een behoefte. Maar dit uitstel met een half jaar geeft ook ruimte om als politiek, school en ouders wellicht te zoeken naar een goed alternatief.

RTV Ronde VenenINKORTING ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Utrecht 18-07-2018 17:40

Gedoe om de scholierenlijn naar de Driestar (Gouda)

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 02-06-2018 11:16

Op 30 mei jl werd de ChristenUnie-SGP De Ronde Venen door meerdere ouders uit onze gemeente geïnformeerd over het voornemen van Syntus om de scholierenlijn naar Gouda vanaf 2019 niet meer in de huidige vorm uit te gaan voeren. Zij maken zich daar erg bezorgd om en hebben ons gevraagd wat wij daar nog aan zouden kunnen doen.

Een dag eerder, op 29 mei jl, werd het Driestar College in Gouda in een gesprek door Syntus geïnformeerd over dit voornemen.  Op dit moment rijden er twee scholierenlijnen, de huidige buslijnen 646 en 647, rechtstreeks vanaf Mijdrecht, via Wilnis, Kamerik, Woerden en de A12 naar Gouda. Daarmee hebben dagelijks ca 100-150 leerlingen (waarvan een groot deel uit De Ronde Venen) een directe busverbinding naar hun school daar, het Driestar College.

Syntus geeft aan dat men dit wil om daarmee een betere inzet van bussen in de provincie Utrecht te kunnen realiseren. Bijkomend argument is, dat de bussen nu op de A12 regelmatig in de file staan en te laat bij school aankomen. De verbinding met de trein vanaf Woerden is naar het oordeel van Syntus sneller. Wel onderkent Syntus, zo blijkt uit een brief van hen aan het Driestar College, dat er meerkosten voor de ouders gaan ontstaan, waarvoor men nog een oplossing met de NS probeert te vinden.

Met de ouders, maakt ook de ChristenUnie-SGP zich hier grote zorgen over en dus hebben wij de kans gegrepen om dezelfde avond nog een motie in te dienen tijdens de geplande raadsvergadering over de Kadernota 2019. Temeer daar we in het verleden niet zulke goede ervaringen hebben met aanpassen van buslijnen omdat de NS dat wel zal compenseren; we noemen het vervallen van de lijn 140 destijds waardoor scholieren niet meer direct door konden reizen naar scholen in Utrecht-Noord. De o zo mooie oplossingen in samenwerking met NS waren van korte duur. Maar de populaire lijn kwam niet terug. Nu herhaalt zich een soortgelijke situatie, dus de ChristenUnie-SGP vindt dat eventuele mooie beloften van Synthus en of NS ons niet te snel moeten verleiden. Iets wat eenmaal weg is komt niet snel meer terug. Wij willen een verbetering van ons bus-netwerk, geen verslechtering.

De kwestie was ook voor de wethouder een verrassing, maar zij gaf aan hier zeker aandacht aan te willen geven. De voltallige raad heeft zich eveneens achter onze motie geschaard; die werd unaniem aangenomen. In de motie vragen we het college “Zo spoedig mogelijk, in samenspraak met het Driestar College en andere gemeentes, in overleg te treden met de provincie en Syntus om bij voorkeur dit besluit te laten terugdraaien en mocht dat niet mogelijk zijn, te voorkomen dat ouders en leerlingen met nadelige gevolgen in de vorm van langere reistijd en hogere kosten geconfronteerd worden”

We hebben het verzoek expres zo geformuleerd, omdat de aanpassing niet perse een verslechtering hoeft te zijn, mits het kostenprobleem wordt opgelost en men ook nadenkt over nog een aantal andere gevolgen. Wij denken dan concreet aan het volgende:

Onze fractie heeft in de korte tijd tussen het ontvangen van het bericht en het indienen van de motie een klein onderzoekje gedaan en wij concluderen dat de kosten gemiddeld genomen ongeveer zullen verdubbelen per leerling. Als de ouders nu op jaarbasis ca € 800 per kind betalen, zal dat door de combinatie van een busabonnement en een treinabonnement al snel naar ca €1500 oplopen. Voor gezinnen die meerdere kinderen op de Driestar hebben, kan dat dus jaarlijks een paar duizend euro extra kosten betekenen. Het is nog de vraag of de verbinding inderdaad sneller is. Als de aansluiting van de bus op de trein goed wordt afgestemd, zou dat een tijdvoordeel kunnen opleveren. De treinreistijd inclusief  overstappen zal in het gunstigste geval ca een kwartier zijn, maar daar komt nog minstens 10 minuten looptijd in Gouda van het station naar de school bij. Dus het reistijdvoordeel zal beperkt zijn. Vervolgens is het de vraag wat er gebeurt als de aansluiting gemist wordt. Op dit moment rijden er twee treinen per half uur tussen Woerden en Gouda, maar dat is met 4 minuten verschil. Mis je de laatste van die twee, dan moet er 26 minuten gewacht worden voor de volgende trein gaat. Ook is het zo dat de eerste van deze twee treinen er 12 minuten over doet, de tweede echter (door een lange stop op Goverwelle) doet er 20 minuten over. Gaat Syntus bij het missen van de aansluiting dan alsnog doorrijden naar Gouda? Ook vernemen we dat met regelmaat het treinverkeer tussen Woerden en Gouda gestremd is. Gaat Syntus in dat geval ook doorrijden naar Gouda? Anders moeten de kinderen via Alphen aan de Rijn omreizen: Een reistijd van 40 minuten. Verder is niet zeker of de verbetering ook in de toekomst bestendig is. Op dit moment kan de buslijn afgestemd worden op het gebruik. Maar in de nieuwe situatie is de treinenloop de bepalende factor. Als de NS de dienstregeling aanpast, zou dat gunstiger, maar ook ongunstiger uit kunnen pakken. De provincie, noch Syntus heeft daar invloed op. Verder vragen wij ons af of de NS überhaupt wel op deze reizigersstroom berekend is. De huidige capaciteit en bezetting van de trein verdraagt ons inziens geen extra 100-150 passagiers. Tot slot ontstaat er ook nog een mogelijk veiligheidsprobleem in Gouda, want na aankomst moet deze hele stroom leerlingen (100-150 jonge kinderen) bij het station Gouda een zeer drukke weg oversteken en dan door en woonwijk naar de school lopen.  In de huidige situatie is dat niet geval, want de kinderen worden op de stoep voor de school afgezet.

Wellicht zijn er nog ander consequenties die wij nu niet overzien, maar we gaan ervan uit dat het Driestar College in het overleg met onze wethouder daar dan wel duidelijkheid over zal geven.

Uiteraard hebben wij ook onze partijgenoten in de provinciale staten op de hoogte gebracht, net zoals onze collega’s van de ChristenUnie en SGP in Stichtse Vecht, Woerden en Nieuwkoop. We hebben in de raadsvergadering onze collega raadsleden opgeroepen datzelfde te doen.

We wachten nu af wat de verdere stappen van ons college dan wel acties vanuit onze statenfracties gaan opleveren. Het gaat hier per slot van rekening om het welzijn van onze kinderen en de portemonnee van onze inwoners.

Bijlagen: Motie, brief van Syntus aan Driestar College en brief van Driestar College aan ouders

Drechtstedentour Carla Dik-Faber

ChristenUnie ChristenUnie SGP Sliedrecht 16-03-2018 20:36

https://sliedrecht.sgp-christenunie.nl/k/n37731/news/view/1204572/639816/Carla Dik-FaberZaterdag 17 maart aanstaande komt Carla Dik, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, op werkbezoek in Sliedrecht. Zij zal rond 14.10 uur aankomen bij station Baanhoek-West waar ze wordt ontvangen door diverse fractieleden van de SGP-ChristenUnie Sliedrecht. De fractie praat haar bij over bereikbaarheid van Sliedrecht, onze zienswijze over zonnepanelen op geluidsschermen en natuurlijk over Chemours.

Aansluitend vertrekken zij met elkaar naar Pand 33. Zij zullen daar om ongeveer 14.45 uur arriveren en met jongeren deelnemen aan een activiteit. Het bezoek wordt rond 15.30 uur afgerond.

Bij de ontvangst in Pand 33 zal aan Carla Dik een document worden overhandigd met standpunten van de lokale fractie SGP-ChristenUnie waarvoor in Den Haag gelobbyd moet worden. De Sliedrechtse fractie zal de voortgang hiervan nauwlettend blijven volgen.

Het bezoek is onderdeel van de Drechtstedentour die Carola Schouten en Carla Dik op deze zaterdag maken. In iedere gemeente wordt een bijzonder programma afgewerkt.

Nog geen oplossing voor Leerdamse ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leerdam 28-10-2017 14:11

Nog geen oplossing voor Leerdamse spoorbomen LEERDAM • Het duurt nog een paar jaar voor Leerdammers minder lang hoeven te wachten voor de gesloten spoorbomen in het centrum. Dat liet wethouder Teus Meijdam de gemeenteraad donderdag weten. ProRail zou proberen nog dit jaar wat te doen aan die wachttijden die vooral in de 'spits' flinke wachtrijen veroorzaken in het centrum van de Glasstad. Maar dat blijkt de spoorbeheerder niet waar te kunnen maken. Doorgeschoven "Het slechte nieuw is dat dit jaar er niets meer gebeurt. De zaak wordt doorgeschoven naar 2019 en misschien zelfs 2020."Dat komt omdat ProRail op dit moment de situatie van een paar honderd overwegen onderzoekt. "Het goede nieuws is dat er inmiddels een methode is ontwikkeld die meer tijdwinst oplevert", vertelde Meijdam. Eerst leek een winst van hooguit acht tot tien seconden per passage mogelijk, nu zou het al gaan om vijftien tot twintig seconden. Harry Wolting CU) en 'spoorboomridder' Matteo de Visser (SGP) – die de problemen al eerder aankaartten – schrokken van het uitstel. "Dat betreuren we zeer. Welke maatregelen nemen we in de tussentijd, want de problemen worden steeds groter." Alternatieven Volgens de wethouder blijft de gemeente druk uitoefenen op ProRail om de Leerdamse situatie zo snel mogelijk aan te passen. En daarnaast zijn er alternatieve oplossingen, zoals de aanleg van een tunnel of een rondweg. Maar realisatie daarvan kost ook tijd, terwijl beide varianten fors in de papieren lopen: al gauw tien tot twaalf miljoen euro. André Bijl (Het Kontakt)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.