Nieuws van PvdA inzichtelijk

234 documenten

Progressief Ermelo vraagt om actie voor terugkeer dubbeldekker op treintraject Utrecht – Zwolle

PvdA PvdA Ermelo 12-04-2024 14:42

Progressief Ermelo heeft woensdagavond in de raadsvergadering aan het College gevraagd om in gesprek te gaan met NS, ProRail, provincie en buurgemeenten met als doel de dubbeldekker terug te laten keren op het treintraject Utrecht – Zwolle. Veel Ermeloërs worden … Vervolgd

The post Progressief Ermelo vraagt om actie voor terugkeer dubbeldekker op treintraject Utrecht – Zwolle first appeared on Progressief Ermelo.

De Lelylijn

PvdA PvdA Smallingerland 27-12-2023 10:47

“Nu de Lelylijn definitief op de Europese TEN-T spoorkaart staat kan Nederland er niet meer onderuit om de snelle spoorlijn van Lelystad naar Heerenveen, Drachten en Groningen aan te leggen.” Dat zegt gedeputeerde Matthijs de Vries. Mooi nieuws, zo eind van het jaar. Met een station vlakbij het Karmelklooster staan Drachten forse veranderingen te wachten.… Lees verder »De Lelylijn

The post De Lelylijn first appeared on PvdA Smallingerland.

Nieuwe huisvesting kindercentrum  ‘t Kasteeltje

PvdA PvdA Vught 12-03-2022 11:08

Het college heeft voorgesteld  bestemmingsplan Bestevaer in de directe omgeving van sporthal Ouwerkerk te wijzigen. Belangrijk onderdeel daarvan is het huisvesten van kindercentrum ‘t Kasteeltje dat nu gevestigd is aan de Wolfskamerweg.

Gevolgen verdiepte aanleg spoor voelbaar

Langzaam maar zeker komen de gevolgen van het besluit om het spoor verdiept aan te leggen in beeld. Het herhuisvesten van ‘t Kasteeltje is er daar een van. De bestaande huisvesting moet worden gesloopt om een onderdoorgang van het spoor bij die locatie aan de Wolfskamerweg mogelijk te maken. Daarnaast moet het plan aangepast worden omdat naast Ouwerkerk het tijdelijk station Vught moet komen.

Speelveld Ouwerkerk komt voor belangrijk deel terug

Als het verdiepte spoor eenmaal is aangelegd wordt het tijdelijke station weer afgebroken en wordt het speelveld bij Ouwerkerk voor het grootste deel weer hersteld. Kindercentrum ‘t Kasteeltje wordt daar echter definitief gehuisvest.

Niet alle omwonenden zijn daar erg enthousiast over en dat is te snappen. Vanzelfsprekend bestaan er veel zorgen over de hele periode dat de ombouw van het spoor gaat plaatsvinden. Daarnaast wordt een stukje groen bebouwd en dat doet het uitzicht natuurlijk geen goed. Ook roept dit  extra verkeersbewegingen op in de buurt. Het college heeft beloofd hierop toe te zien en daar waar nodig extra maatregelen te nemen.

Samen met de toezegging dat de groene uitstraling van het plein hersteld wordt na de ombouw van het spoor heeft dat geleid tot instemming van onze kant op dit voorstel.

https://www.pvda-gl.nl/nieuwe-huisvesting-kindercentrum-t-kasteeltje/Ton van der Vossen

Het bericht Nieuwe huisvesting kindercentrum  ‘t Kasteeltje verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Even voorstellen: Hans van den Brink (nummer 16)

PvdA PvdA Barneveld 08-02-2022 14:44

Waar houd ik me mee bezig: Ik pendel veel tussen Barneveld en Den Haag (waar Marijke en ik tijdelijk fulltime wonen) op en neer. In Barneveld hebben wij de meeste...

Het bericht Even voorstellen: Hans van den Brink (nummer 16) verscheen eerst op Pro'98 - Politieke Partij Gemeente Barneveld.

Kandidaten 2022

PvdA PvdA Barneveld 02-02-2022 15:06

1. Arjen Korevaar Barneveld 2. Frank van der Lubbe Barneveld 3. Eva de Man- Rosbergen Barneveld 4. Martin Lentink Stroe 5. Henri Mulder Barneveld 6. Ernest Meijer Barneveld 7. Elvia...

Het bericht Kandidaten 2022 verscheen eerst op Pro'98 - Politieke Partij Gemeente Barneveld.

De gemeente is niet meer aan zet voor een railterminal

PvdA PvdA Barneveld 10-11-2021 18:38

,,Is het niet verstandiger de railterminaltrein na zes jaar tot stilstand te laten komen en de capaciteit in te zetten voor andere uitdagingen” Deze vraag stelde ik eind maart aan...

Het bericht De gemeente is niet meer aan zet voor een railterminal verscheen eerst op Pro'98 - Politieke Partij Gemeente Barneveld.

Eindstation railterminal

PvdA PvdA Barneveld 30-03-2021 14:21

Naar aanleiding van de beantwoording van de gedeputeerde staten van Gelderland d.d. 23 maart 2021 en de reactie in de Barneveldse Krant van het college d.d. 29 maart 2021 heeft...

Het bericht Eindstation railterminal verscheen eerst op Pro'98 - Politieke Partij Gemeente Barneveld.

Gemeenteraad Bunnik vraagt om heroverweging Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

PvdA PvdA Bunnik 09-12-2020 16:41

Op initiatief van P21 heeft de gemeenteraad van Bunnik een brief gestuurd aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat om het besluit over de verbreding van de A27 te heroverwegen.

Lees de brief hier

Thema_bijeenkomst: verkeersafwikkeling rondom station Castricum

PvdA PvdA Castricum 05-08-2020 09:44

De PvdA Castricum organiseert een thema bijeenkomst over de verkeersafwikkeling rond het station Castricum. Blijven er genoeg intercity’s stoppen in Castricum? Verdwijnt de gelijkvloerse kruising Beverwijkerstraatweg? De verkeersafwikkeling wordt sterk beïnvloed door besluiten over het spoorverkeer in Amsterdam. Dave van Ooijen zal vertellen en in gesprek gaan over de duivelse dilemma’s die rond dit thema leven.

Dinsdag 22 september

De Kern Overtoom 15 Castricum

Van 20.00-22.00 uur

Zaal open 19.30

Agenda:

20.00-20.30 algemeen

20.30-22.00 Duivels Dilemma door Dave van Ooijen

(zie artikel website)

De coronamaatregelen worden in acht genomen.

Graag vooraf aanmelden bij Ankie Dil

 

Het bericht Thema_bijeenkomst: verkeersafwikkeling rondom station Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.

Duivels dilemma verkeersafwikkeling rond station Castricum

PvdA PvdA Castricum 28-07-2020 11:42

De bestaande gelijkvloerse spoorkruising bij de Beverwijkerstraatweg zal moeten verdwijnen. Dat blijkt uit een op 7 juli 2020 door het College aan de gemeenteraad doorgestuurde brief van ProRail. Volgens de brief moet de overweg verdwijnen om in 2028 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in te kunnen voeren.

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt een ‘metroachtige’ spoorverbinding tussen de grotere steden aangelegd. Volgens de huidige plannen rijden er uiterlijk in 2028 meer treinen op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam. In totaal 6 IC’s per uur per richting. Dat zijn er nu 4. De extra treinen moeten ook een antwoord zijn op de toename van het personenvervoer door de bouw van de woningen in de kop van Noord-Holland. Volgens de op 18 juni 2020 aan de Tweede Kamer aangeboden Woondeal Noord-Holland Noord van de provincie Noord-Holland is afgesproken in de kop van Noord-Holland 50.000 extra woningen te bouwen, bovenop de al geplande 23.000.

De eerder in het kader van de Beverwijkerstraatweg voorgestelde maatregelen om de veiligheid op korte termijn te verbeteren zijn onvoldoende bij invoering van PHS, zo blijkt uit de brief. Het gaat daarbij onder meer om eenrichtingsverkeer Gasstraat en Schoutenbosch, een linksaf voorsorteerstrook richting Puikman en een tweerichtingsfietspad aan de zuidoostkant overweg.

Nu ProRail helderheid heeft gegeven zal alle aandacht moeten worden gericht op meer ingrijpende ruimtelijke ingrepen. Grofweg gaat het daarbij nog om vier hoofdvarianten. De eerste betreft een tunnel aan de oostkant van het spoor. Deze loopt voor het NS-station langs en komt ter hoogte van de Burgemeester Mooijstraat weer op het maaiveld. De tweede betreft een tunnel aan de westkant van het spoor. Deze loopt achter het NS-station via Kramersweg en komt bij de Mient weer op maaiveld. Beide varianten zullen voor veel overlast zorgen.

https://castricum.pvda.nl/nieuws/duivels-dilemma-verkeersafwikkeling-rond-station-castricum/

Daarnaast zijn er nog twee varianten aan de rand van Castricum in beeld. De eerste betreft een nieuwe weg aan de westkant van het spoor tot aan de Zeeweg. De tweede betreft een ter hoogte van de rotonde bij de Oude Haarlemmerweg beginnende weg die via een tunnel onder het spoor die via een zuidoostelijke randweg aansluit op de N203 tussen Uitgeest en Limmen, met een afslag op de CF Smeetslaan.

Hoe je het ook wendt of keert, Castricum lijkt steeds dichter voor een duivels dilemma komen te staan. Zo zou aan de ene kant het voorstel voor een nieuwe route via de Zeeweg wel eens onvoldoende kunnen zijn om de bereikbaarheid op de lange termijn te kunnen garanderen. Deze variant vergroot niet alleen de overlast, maar vergroot ook de barrièrewerking tussen Bakkum en Castricum. Aan de andere kant zouden ook de twee varianten voor een tunnel ten oosten en westen van het NS-station, aansluitend op het bestaande wegennet door Castricum, voor veel overlast kunnen zorgen en onvoldoende kunnen zijn voor een structurele oplossing.

Bij alle plannen zal overigens niet alleen rekening moeten gehouden met toename van het aantal IC’s van 4 naar 6. Want naast PHS wordt er door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, in het kader van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer (TBOV), ook nog doorgestudeerd op varianten met 8 IC’s. Dit om het groeiend personenvervoer op te kunnen vangen. Mocht het die kant op gaan (PHS 2.0), dan zal naast mogelijke verdubbeling van het aantal door Castricum rijdende IC’s ook nog sprake zijn van grote hoeveelheden auto’s die door Castricum zullen blijven rijden.

Komt in dat geval komt de optie voor een zuidoostelijke randwegweg met een afslag op de CF Smeetslaan en aansluitend de N203, niet steeds dichterbij? Wat de uitkomst van de nog te bestuderen hoofdvarianten ook zal zijn, mocht de optie voor een zuidoostelijke randweg op enig moment onvermijdelijk worden, dan zal Castricum zich niet door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een zo goedkoop mogelijke variant het bos in moeten laten sturen. We hebben tenslotte te maken met een karakteristiek stuk open landschap, een weidevogelgebied, dat met het archeologische monument ‘Cronenburg’ en het Oerij van grote historische waarde is.

Mocht een zuidoostelijke randweg onvermijdelijk worden, dan zal Castricum een stevig eisenpakket op tafel moeten leggen, zowel wat betreft inpasbaarheid, herstel, compensatie en verbetering van natuur en landschap, de aanleg van langzaam verkeertunnels tussen Bakkum en Castricum als de herinrichting van de spoorzone en versterking van het dorpshart.

Klik hieronder voor een uitgebreid discussiestuk over dit duivelse dilemma.

Diskussiestuk Beverwijkerstraatweg Nieuwsbrief PvdA Castricum juli 2020 (versie 15 juli 2020)

 

Dave van Ooijen

Fractievoorzitter PvdA, gemeente Castricum, 2014-2018, Secretaris PvdA-afdeling Kennemerland Midden (Uitgeest, Castricum, Heiloo). Dit discussiestuk is geschreven op persoonlijke titel

 

Het bericht Duivels dilemma verkeersafwikkeling rond station Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.