Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal inzichtelijk

7 documenten

Vroem vroem, een nieuw wagenpark of toch een geluidscherm voor Overveen?

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 06-11-2019 08:16

Morgen is de begrotingsraad. De gemeente Bloemendaal geeft te veel geld uit. Dat is een ding dat zeker is. Maar wordt het geld wel goed besteed? Doelmatig, efficient? Nee. Elk jaar opnieuw worden voorstellen ingediend waarin het college extra geld vraagt aan de raad. Bijvoorbeeld om voertuigen te vervangen die nog lang niet zijn afgeschreven. Voertuigen die nog prima mee kunnen. Vorig jaar werd langs die weg ruim EUR 100.000 vrijgemaakt voor dit doel. Dit jaar bedelt het college om bijna EUR 800.000 meer. Want, het wagenpark moet vooral duurzamer.

Zo wordt er in amper vijf jaar tijd een miljoen uitgegeven aan de complete vernieuwing van het wagenpark. Allemaal leuke dingen voor de ambtenaren en wethouder Wijkhuisen van Duurzaamheid.

Een smak geld terwijl dat helemaal niet nodig is.

Wij dienden vorig jaar een alternatieve begroting in. Resultaat: een miljoenenbesparing. Maar ja, geen enkel voorstel haalde de eindstreep. De raad stemde overal tegen. Dit jaar zien we daarom af van een alternatieve begroting, terwijl een herziening van beleid dringend nodig is. Cruciaal zelfs omdat de schuldpositie uit de hand loopt en risico’s toenemen en de solvabiliteit te wensen overlaat. Maar als de meerderheid in de raad niet verder komt dan ‘dank u voorzitter’ is dat het resultaat van democratie. Het is niet anders.

Morgenavond zullen wij wel enkele amendementen indienen. Een van deze amendementen treft u aan het slot van dit bericht. Wij stellen voor de investering voor het wagenpark voorlopig in de ijskast te zetten. Geen nieuwe wagens meer voorlopig. We stellen voor dat geld te besteden aan een geluidscherm langs het spoor ten behoeve van de inwoners van Overveen.

Een kansloze missie? Wat ons betreft zeker niet. Wij vinden het niet meer dan logisch dat de wethouder eens een keer iets doet voor de inwoners in plaats van ze te confronteren met ‘gedane zaken’. De wind kan niet alleen maar 1 kant opwaaien. Als de wethouder een beetje creatief was, dan had hij geld losgepeuterd bij de MRA of bij de sponsoren en bij Amsterdam en Zandvoort. Voor vele tientallen miljoenen worden er goede zaken gedaan en is Amsterdam straks van een heleboel toeristen af die richting de F1 races gaan. Prima, maar doe dan ook niet moeilijk over geluidwerende maatregelen langs het spoor in Overveen!

Onderhandelen is een kunst. Een vak. Niet iedereen kan dat. En als je het dan niet kunt, en het onderhandelingsresultaat is nul, dan zal de wethouder zelf de broekriem moeten aantrekken. Dan is er even geen geld meer voor leuke dingetjes als nog duurzamer auto’s en kan het wagenpark niet helemaal ‘top of the bill’ zijn. Het is niet anders wethouder. Je moet keuzes maken in het leven. Wij hebben die keuze gemaakt. Nu de rest van de gemeenteraad nog!

Ons amendement:

Overwegende :

Dat de in voorstel 14 en 15 genoemde voertuigen nog niet zijn afgeschreven;

de noodzaak van vervanging van de voertuigen in 2020 niet aanwezig is;

de wethouder laat weten dat deze voorstellen niet strikt noodzakelijk zijn in 2020 en uitstel niet voor onverhoopte problemen zal zorgen;

de wethouder heeft verklaard dat de voertuigen niet zijn afgeschreven;

het investeringsprogramma laat zien dat de totale investering in de periode 2020-2023 voor wat betreft het wagenpark uitkomt op afgerond EUR 770.000;

EUR 770.000 ook doelmatiger kan worden besteed in de periode 2020-2023, nl ten behoeve van de financiering van een geluidscherm naast het spoor ten behoeve van omwonenden in Overveen teneinde geluidsoverlast van de opwaardering van het spoor te compenseren;

Wijzigt het voorgesteld besluit 2019006226 dat luidt:

De raad van de gemeente Bloemendaal;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 september 2019 dat luidt als volgt:

b e s l u i t:

de begroting 2020 vast te stellen;

de nieuwe voorstellen nummers 1 t/m 26 vast te stellen;

het meerjarenperspectief 2021-2023 evenals het investeringsprogramma 2020-2023 voor kennisgeving aan te nemen;

de 1e begrotingswijziging 2020 Septembercirculaire 2019 vast te stellen.

Te wijzigen als volgt:

b e s l u i t:

de begroting 2020 vast te stellen;

de nieuwe voorstellen nummers 1 t/m 26 vast te stellen, m.u.v. voorstellen 14 en 15;

3. het meerjarenperspectief 2021-2023 evenals het investeringsprogramma 2020-2023 voor kennisgeving aan te nemen met uitzondering van Taakveld 5.7: vervanging voertuigen;

4. de gelden die vrijkomen als gevolg van het komen te vervallen van de vervanging van de voertuigen, te reserveren voor de aanleg van een geluidscherm ten behoeve van de inwoners van Overveen die langs of aan het spoor wonen;

de 1e begrotingswijziging 2020 Septembercirculaire 2019 vast te stellen.

______________________________________________________________________________

Ingediend door:  Hart voor Bloemendaal, …

VVD Bloemendaal steunt investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

VVD VVD Bloemendaal 03-11-2019 03:53

De overlast voor aanwonenden mag niet of nauwelijks toenemen. De VVD Bloemendaal staat achter de upgrade van het spoor. Een goede spoorverbinding is essentieel om de kust bereikbaar te houden en de verkeersoverlast in Overveen enigszins te kanaliseren. Zij heeft voor de bijdrage gestemd omdat de wethouder Wijkhuizen tevens kon aangeven dat de overlast voor omwonenden niet of nauwelijks gaat toenemen. Daarom komt er een gedegen onderzoek en nadat de resultaten bekend zijn zal onder regie van de regio met de aanwonenden in overleg worden getreden over mitigerende maatregelen die effectief en efficiënt zijn. Dit staat los van de normen van ProRail. Voor de financiering is hulp uit de regio, uit het gemeenschappelijke fonds, toegezegd. Dit is voor de VVD heel belangrijk.

De bereikbaarheid naar de kust laat al decennia te wensen over. Het autoverkeer zoekt zijn weg door de kernen van Overveen (en Aerdenhout). Een by-pass ten zuiden van de kern Overveen zit er niet in. Bij de begroting vragen wij daarom aandacht voor de route Julianalaan – Militairenweg – Zeeweg.

Het betekent dat wij moeten inzetten op andere manieren om het verkeer door Overveen te beteugelen: De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen: auto, fiets, bus en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

31 oktober jl. heeft de raad van Bloemendaal besloten om te investeren in het verbeteren van het spoor. Wij steunen van harte de investeringen die nodig zijn om de trein in de zomermaanden vaker te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Een dienstregeling van 2 x 6 treinen is een volwaardig treinproduct. Meer mensen hebben dan een echt alternatief voor de auto.

Voor onze inwoners langs het spoor in Overveen is dit niet per se leuk. Juist in de zomermaanden zitten onze inwoners graag in hun tuin. Op de informatieavond, de maandag voorafgaand aan de raad heeft ProRail aangegeven dat de hinder binnen de wettelijke normen blijft. Er werd duidelijk dat er daarmee een groot gat zou ontstaan tussen wat nodig is volgens de Nederlandse wetgeving en de door de inwoners ervaren hinder. Dat gegeven maakte de VVD zeer ongerust.

De VVD is daarom nu verheugd dat er los van de normen van ProRail, een geluidonderzoek zal worden opgestart door de Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de Stuurgroep Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Er zal eerst een nulmeting worden gedaan en daarna nog metingen tijdens het F1 weekend en tijdens de zomerdienstregeling van 2x6 treinen om goed in beeld te krijgen wat de situatie is. Onder regie van de regionale stuurgroep zal er met de bewoners worden gesproken over de resultaten. Uitgaande van de raadsbrede motie van 5 september jl wordt in overleg getreden met de aanwonenden aan het spoor over het onderzoek en wordt op basis van de uitkomsten bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficiënt zijn.

Financiering

Dezelfde regionale stuurgroep heeft uitgesproken deze maatregelen dan mede te financieren uit het Regionale Mobiliteitsfonds. Dat laatste is voor de VVD essentieel. De gemeente Bloemendaal heeft de F1 zelf niet in haar begroting staan. We hebben de OZB vorig jaar al verhoogd en dat deed pijn.

Ook de gedeputeerde leefbaarheid van de provincie heeft zijn hulp aangeboden. En last but not least heeft ook Zandvoort in een brief aan het college van Bloemendaal haar betrokkenheid bij het belang van Bloemendaal duidelijk gemaakt en haar medewerking toegezegd om via het regiofonds geld vrij te maken voor mitigerende maatregelen voor de overlast binnen de gemeente Bloemendaal.

 

Extra treinen voor de F1 en mobiliteitsplan

Bovenop dit besluit voor de upgrade van het spoor die de extra treinen in de zomermaanden mogelijk maakt, speelt de inzet van extra treinen ten behoeve van grote evenementen. Actueel is de Formule 1 race begin mei 2020.

Dit evenement wordt een uitdaging en vraagt om een mobiliteitsplan voor alle modaliteiten: auto, openbaar vervoer, fiets, veiligheid. De NS heeft aangeboden dan drie dagen lang met 20 treinen te gaan rijden: 10 heen en 10 terug. Het is in ons aller belang dat de verkeersstromen beheersbaar blijven. De inzet van die extra treinen is daarom essentieel.

Dit mobiliteitsplan hebben we nog niet gezien, daar moet snel helderheid over komen. Zodra dat voorhanden is zullen we het als fractie bestuderen en toetsen aan onze belangen. We kunnen nu alvast aangeven dat we ook hier op begrip rekenen van de regio om ook de overlast van de verkeersstromen en andere effecten voor Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout zo draaglijk mogelijk te maken.

Overveen is een prachtig dorp met een kleine schaal waar het goed en rustig wonen is, en dat moet vooral zo blijven.

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD

Dutch Grand Prix en Spoorverzet

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 28-10-2019 12:46

Wat staat Overveen te wachten? Valt het mee of valt het tegen? Hoe zit het met de Dutch Grand Prix en de geplande investering in het spoor?

Vanavond, 28 oktober 2019, is er een informatieavond ‘Opwaardering spoor’ in het gemeentehuis van #Bloemendaal.  Inloop vanaf 19.00 uur. De omwonenden zijn uitgenodigd via een brief: bewonersavond Overveen ivm opwaardering spoor

#ProRail en #NS zullen aanwezig zijn om toelichting te geven.  Eerder berichtten wij u dat de gemoederen in #Overveen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Momenteel rijden er twee treinen heen en terug. Vier per uur dus. Als het straks 24 treinen per uur zouden worden, dan zorgt dat volgens een groot aantal omwonenden voor veel overlast. Dat niet alleen, het zou ook met zich mee kunnen brengen dat de spoorbomen dicht gaan. Dat is nogal wat. Zeker als het niet voor een paar dagen is maar voor langere tijd. Want als de activiteiten in Zandvoort niet beperkt blijven tot twee dagen maar worden uitgebreid met andere evenementen, dan is de vrees dat het hek van de dam is. Amsterdam wil immers dolgraag van zijn toeristen af. Amsterdam is overvol en het zou goed dus uitkomen als een aanzienlijk aantal mensen afreist naar Zandvoort. #ZandvoortbeachforAmsterdam heet het al. Wat voor Amsterdam een goede denkwijze is, is dat voor Zandvoort ook. Althans: de gedachte is dat het geld in het laatje brengt. Voor Overveners is het een ander verhaal. Die zien vooral de lasten en geen lusten. De bereidwilligheid van de gemeenteraad om met de Metropoolregio Amsterdam in zee te gaan, valt veel omwonenden rauw op het dak. Wij vinden het sowieso geen goed idee dat de MRA zo veel te zeggen heeft. Want het is een ondemocratisch orgaan. Wij kunnen niemand ter verantwoording roepen, zelfs onze wethouder en burgemeester niet die onmiddellijk zeggen dat ze binnen de MRA geen enkele rol spelen. Bloemendaal stelt binnen het ‘geweld van de MRA’ niets voor. De MRA is als een stoomwals die over een sok zonder voet walst. Waarom zou Bloemendaal zich daaraan onderwerpen? Wij zijn dus zeer teleurgesteld in het optreden van de politieke partijen in Bloemendaal die geen veto willen uitspreken waaronder D66, VVD en GroenLinks.

In het artikel van rtlZ  Spoorverzet dd 26 oktober 2019 staat het als volgt:

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

“Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten”, legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. “Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien.”

Los van het feit dat de wethouder en de gemeenteraadsleden voor hun eigen inwoners horen op te komen ipv voor de MRA, hebben wij bedenkingen bij deze ontwikkeling. Daarover schreven wij u eerder ook al. Maar gaat de overgang dicht, dan zijn wij benieuwd wat dat betekent voor het dorp Overveen en voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en kinderen die op de fiets naar school gaan en straks niet meer het spoor over kunnen fietsen, of reizigers die bijv met de trein naar hun werk gaan of ouderen die zijn aangewezen op de trein als openbaar vervoer. Wij zijn bezorgd en zien dit niet zitten. Tenzij deze maatregel beperkt blijft tot een weekend. Maar structureel afsluiten voor langere tijd is geen optie wat ons betreft.

Over wat de partij van wethouder Wijkhuisen, #D66, van het plan vindt, leest u meer in het artikel van rtlZ. Daarin komt ook raadslid Kuijs aan het woord.

Vers van de pers: de staatssecretaris over spoor Haarlem-Zandvoort

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 14-10-2019 15:14

Er zijn kamervragen gesteld over de voorgenomen investering in het spoor Haarlem Zandvoort imv de Dutch Grand Prix. De staatssecretaris heeft vandaag antwoord gegeven.

Hoeveel extra treinen? NS drong aan op 6 treinen per uur. Maar dat worden er meer als gevolg van het grote aantal extra reizigers.

Wat zegt de staatssecretaris (cursief gedrukte tekst):

In de zomermaanden is de vraag naar capaciteit op het spoor rondom Zandvoort structureel knellend. In het voorjaar van 2018, voordat sprake was van een mogelijke Formule 1 race in Zandvoort, heeft NS bij ProRail aangegeven op zomerse dagen de treinfrequentie te willen verhogen naar 6 treinen per uur. Het grote aantal extra reizigers door de Dutch Grand Prix (DGP) maakt de kostenbatenanalyse om te investeren in dit traject positiever. Ook heeft de komst van de DGP de urgentie vergroot om samen met de regio in gesprek te gaan over realisatie en cofinanciering daarvan.

Hoe zit het met stikstofdepositie? De Minister hanteert een knip.  Hij kijkt alleen naar de extra stikstofdepositie als gevolg van werkzaamheden aan het spoor. De impact van de DGP en alles daaromheen inclusief bezoekers per auto, de evenmenten die in de zes weken daaromheen worden georganiseerd hangen natuurlijk onlosmakelijk samen met alle andere ontwikkelingen zoals het upgraden van het spoor.

Stikstofdepositie komt bij spoor vooral voor bij de aanleg van een project, zoals door aanvoerend vrachtverkeer. Bij de uitwerking van de aanpassingen aan het spoor zal worden bekeken of, en in welke mate, sprake is van stikstofdepositie die schade veroorzaakt in Natura 2000-gebieden. Als blijkt dat dit het geval is, wordt bezien op welke wijze toestemmingverlening eventueel plaats kan vinden. De keuze tussen in- of extern salderen of een ADC-toets is pas aan de orde als blijkt dat toestemmingverlening nodig is.

In hoeverre worden de zorgen vanwege de extra treinen, zoals toename van geluidsoverlast en spoorwegovergangen die continu dicht zitten, van omwonenden meegenomen? Worden er bijvoorbeeld extra geluidsschermen geplaatst?

Er wordt rekening gehouden met omwonenden en de omgeving. Zo worden voor de overwegen maatregelen genomen om deze veiliger te maken. Hiervoor is een bedrag gereserveerd binnen de investering. Op evenementdagen waar het aantal treinen hoger ligt dan zes treinen per uur worden specifieke maatregelen genomen. ProRail geeft aan dat de toename van het aantal treinen en bijbehorend geluid binnen het huidige geluidsproductieplafond blijft.

Onze voorlopige conclusie:

de staatssecretaris noemt het veiliger maken van de overgangen het beperken van overlast;

op evenmentdagen worden specifieke maatregelen genomen. Specifiek: dat is dan in ieder geval geen blijvend geluidscherm. Welke maatregelen hiermee dan wel worden bedoeld is onduidelijk. Bovendien lijkt dit beperkt te blijven tot de drie DGP dagen en niet tot de overige evenementen;

Prorail zegt dat het allemaal meevalt met de overlast omdat de toename binnen het plafond blijft. Maw: de dorpskern Overveen hoeft niet te rekenen op substantiele maatregelen ter vermindering van overlast. Daarbij is de vraag wat er gebeurt als de spoorwegovergang te lang dicht is, niet beantwoord.

De F1- snelkookpan

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 09-10-2019 13:14

‘In 2020 wordt er op het Circuit van Zandvoort de Dutch Grand Prix gereden. Het evenement belooft een groot spektakel te worden met spraakmakende races, sport en spel voor jong en oud. Naast de activiteiten op en rond het circuit ziet de gemeente kans om met side-events heel Zandvoort mee te laten profiteren.’

Maar wat zijn de gevolgen voor de inwoners van Overveen? De Metropoolregio Amsterdam (MRA), NS en Prorail willen extra treinen inzetten op het spoor van Haarlem naar Zandvoort. Als dat beperkt zou blijven tot drie dagen F1 races, dan is dat goed te overzien en valt er niets te klagen. Zeker niet als dat ook nog zou leiden tot minder verkeer op de doorgaande wegen.

De vraag is alleen of dat zo is. Blijft het bij drie dagen en krijgen we inderdaad minder auto’s op de doorgaande wegen richting het strand? Dat laatste trekken wij sowieso in twijfel. Onderzoek wijst het tegendeel uit. De auto wint het van de trein: meer gemak en meer onafhankelijkheid, maar dat is nog niet alles. Want het blijft beslist niet bij de Grand Prix dagen. Er komt een storm op ons af. Een ondemocratische storm…

De wethouder van Zandvoort heeft namelijk al toegegeven dat het hele circus niet wordt opgetuigd vanwege slechts die 3 dagen Grand Prix. De bedoeling is Zandvoort structureel commercieel op de kaart te zetten en de zes weken rondom deze races volledig vol te plannen met grootschalige evenementen. Dan spreken we dus over 35 extra evenementendagen los van alles wat er al gebeurt in Zandvoort. Dat komt dus ook nog eens bovenop de 12 UBO-dagen.

Wat zijn dat, UBO-dagen? Binnen de huidige milieuvergunning mogen het hele jaar race-activiteiten plaatsvinden op het circuit van Zandvoort. Voor 12 dagen per kalenderjaar zijn er UBO-dagen. Op deze dagen mogen de geluidsnormen worden overschreden. Voor de overige dagen gelden de geluidsnormen zoals vastgelegd in de milieuvergunning.

In de raadsvergadering van 31 oktober as zal de raad definitief beslissen over een investering van EUR 1,4 miljoen in het spoor. Veel inwoners in Overveen zeggen nee tegen 20 tot 24 treinen per uur heen en weer dwars door Overveen, omdat het dorp dan volledig op slot gaat en onbereikbaar wordt en dan hebben we het nog niet eens over de overlast als gevolg van het toegenomen verkeer. Daarbij komt: Overveen krijgt alleen maar met de nadelen te maken. Het is prima voor Zandvoort misschien, maar voor Bloemendaal kent deze plannenmakerij geen enkel voordeel. Voor de verontruste inwoners van Overveen is 12 treinen per uur de absolute max. Zij hopen op een veto van de raad. De raad heeft de mogelijkheid een veto uit te spreken omdat het spoor over grondgebied van onze gemeente loopt.

Onze partij wil en zal een veto uitspreken over het geld dat Bloemendaal moet ophoesten voor deze investering in het spoor. De MRA wil van onze regio een ‘Groot-Amsterdam’ maken inclusief Amsterdam Beach en alle andere pretpark- en plezier-evenementen waar Zandvoort en Amsterdam zo vurig op hopen.

Bloemendaal is anders. Bloemendaal staat voor kwaliteit, voor behoud van natuurwaarden, voor een mooie leefomgeving. De wethouder denkt dat het uitspreken van een veto niet helpt. De wethouder heeft ambities en dat heeft hij ook laten merken.  In de vergadering riep hij: ‘dit is wat Zandvoort wil!’. Nee zeggen tegen deze ontwikkeling heeft wat hem betreft geen enkele zin. Hij wil meedoen met de ‘grote jongens’.

Wij vragen ons af waarom hij zo weinig weerstand biedt tegen de MRA. Wat is de democratische legitimiteit van de MRA? De heer Wijkhuizen is wethouder van Bloemendaal en niet van de MRA maar dat is hij blijkbaar in het enthousiasme voor de regio eventjes vergeten. Wat ons betreft past hem bescheidenheid en hoort hij zich bij uitstek sterk te maken voor onze inwoners en het belang van Bloemendaal voorop te stellen. De wethouder: ‘Wij gaan de zaken vastleggen in een bestuursovereenkomst, maar ik geef de gemeenteraad van Bloemendaal geen enkele garantie dat die zaken ook worden uitgevoerd’.

Tja, dan weet je als inwoner wel hoe dit gaat aflopen: slecht. De druk in deze snelkookpan is blijkbaar te hoog.

Wordt vervolgd in de raadsvergadering van 31 oktober as. Dan zullen de partijen toch echt kleur moeten bekennen. Gaan zij voor landelijk partijbelang of kiezen ze voor hun inwoners?

100.000 bezoekers per dag naar de F1 ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 28-08-2019 06:26

100.000 bezoekers per dag naar de F1 races. En: voor racebezoekers die met de auto komen is Zandvoort niet toegankelijk. Dat is de gemeenteraad in Zandvoort verteld. Wij horen zoals gebruikelijk helemaal niets. Bloemendaal is niet zo spontaan met het verstrekken van informatie aan de raad. De NS belooft meer dan 4 treinen per uur te kunnen laten rijden. De minister wil ruim baan geven via vergunningverlening. Maar dan: Raad van State en het stikstof arrest. Alle zekerheden worden opeens onzeker. We zijn benieuwd hoe het allemaal gaat aflopen. Zakendoen en natuur. Bloemendaal als toevoer en sluis richting Zandvoort. We gaan het zien. De hordes die de GP van Zandvoort nog moet nemen voor groen licht.

Een extra raadsvergadering. Omdat er ...

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 26-08-2019 15:07

Een extra raadsvergadering. Omdat er ongerustheid is in Overveen over inzet meer treinen. Het spoor doorkruist het dorp. Het is ingewikkeld. Meer mensen in de trein betekent als het goed is minder mensen op de weg. Toch vinden wij ook dat er naar de bewoners goed geluisterd moet worden door de wethouder. https://m.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190826_61120278/extra-raad-bloemendaal-op-5-september?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.