Enorm ziekteverzuim, ritten die uitvallen, vele elektrische bussen die stuk zijn waardoor er diesels in Dordrecht rijden, zomaar een greep uit de onderwerpen die de revue passeerden tijdens de hoorzitting in de Provinciale Staten. De hoorzitting werd geïnitieerd door onder andere de SP en gesteund door alle partijen in de Provinciale Staten. In de bijeenkomst werd het ene na het andere schrijnende verhaal verteld over welke gevolgen het mismanagement en zogenoemde opstartproblemen heeft voor de Drechtsteden, Gorinchem en Molenlanden. Door de inzet van slecht en verouderd materieel en het te snel invoeren van de nieuwe dienstregeling zijn zowel reizigers als medewerkers van Qbuzz de dupe. SP Fractievoorzitter in de Provinciale Staten Lies van Aelst: ‘De provincie heeft van de talloze insprekers luid en duidelijk te horen gekregen dat zij willen dat het provinciebestuur ingrijpt. De mobiliteit van reizigers, veiligheid van reizigers én personeel, maar ook de fijnmazigheid van het OV in deze regio staan zwaar onder druk.’ 

De problemen in het gebied zijn zeer niet alleen ernstig, maar ook heel erg uiteenlopend. Op de MerwedeLingelijn is er een enorme toename van zwartrijders door minder personeel op de trein, lijnen 387 en 388 naar Utrecht rijden vaak niet of niet op tijd en in Molenlanden zijn studenten aangewezen op belbussen die hun OV studentenkaart niet dekt. En dat is nog maar een bloemlezing. Kortom, de chaos is compleet. Dit alles gaat de medewerkers van Qbuzz aan het hart. Van Aelst: Als je een buschauffeur hoort die bijna smeekt of we in kunnen grijpen omdat er voor het eerst in de 35 jaar dat hij rijdt lijnen niet worden gereden of dat een gehandicapte vrouw niet de bus in kan na veel moeite van de chauffeur doordat de bus lift kapot is dan doet dat wat met je. Het provinciebestuur moet dit echt gaan rechttrekken samen met Qbuzz. Het kan niet langer zo!’ De SP zal dit onderwerp op de agenda houden en niet rusten totdat de problemen zijn opgelost. 

Van Aelst: ‘Een deel van de problemen komt voort uit het feit dat we het streekvervoer verplicht aanbesteden. Bij iedere aanbesteding komt er nieuwe onzekerheid voor medewerkers en reizigers, gaat het lijnennet op de schop en zijn er weer groepen reizigers de dupe. De discussie nu gaat over het goed laten functioneren van Qbuzz, maar het stoppen van deze aanbestedingswaanzin staat voor de SP zeker ook hoog op de agenda!’