Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

7 documenten

Startnotitie integrale visie stationsgebied

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 20:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283041/48317/DSC02807.JPGAuto, fiets, voetganger en OV zitten elkaar in de weg rond het station van Haarlem. Daarom werkt de gemeente samen met de provincie aan een nieuw inrichtingsplan dat het gebied klaar moet maken voor de toekomst. Zo wordt er gedacht aan de komst van een tram naar Amsterdam langs de A9, een ondertunneling van de N200 ten noorden van het station en aan bouwen van nieuwe woningen en andere voorzieningen boven het busstation.

Al deze denkrichtingen staat in de startnotitie integrale visie stationsgebied. Er staan nog geen stedenbouwkundige schetsen op papier. Er is alleen nog op hoofdlijnen gekeken wat de mogelijkheden zijn in het gebied. De verschillende vervoersstromen zijn daarin leidend. Zo wordt er gekeken of er meer buslijnen elders in Haarlem kunnen komen, met name in Haarlem Oost, zodat de groei van het busverkeer bij station Haarlem kan worden geremd. Niet iedereen die in de bus zit naar het station moet immers in het centrum zijn.

Lees hieronder de bijdrage van de ChristenUnie aan het debat over de startnotitie in de commissie ontwikkeling:

 

Voorzitter, de ChristenUnie wil in heel Haarlem goed openbaar vervoer en we willen bij het station een mooie stadsentree met voldoende ruimte voor voetgangers en fietsers en extra woningen. Daarom zijn we blij dat nu een plan wordt gemaakt voor de hele omgeving van het station. Nu eigenaar Pinnacle met de Beyneshal aan de slag wil heeft Haarlem de kans om een mooie nieuwe entree voor de stad te maken.

Het college schetst een aantal hoofdkeuzes zonder zelf nu al te kiezen. Daar is het ook nog te vroeg voor. In hoofdlijnen steunt de ChristenUnie de denkrichting van het college. Maar voorzitter, dit is typisch een gevalletje waar het om de details gaat en daarom heeft de ChristenUnie nog wel een paar punten die wij aan de wethouder willen meegeven voor de verdere uitwerking.

Allereerst de omvang en de locatie van het busstation. Het college redeneert dat herrouteren van bussen betekent dat het aantal bussen niet zal groeien en dat dus het busstation niet groter hoeft. Voorzitter, dat is echt een misrekening. De huidige perrons zijn gevaarlijk smal en bieden geen ruimte om te schuilen. Ook zitten de bussen elkaar in de weg omdat ze achter elkaar moeten stoppen en pas weg kunnen rijden als de voorganger vertrokken is. Er zijn dus sowieso meer en bredere perrons nodig zelfs als het aantal bussen niet groeit. Maar meer en bredere perrons hoeft niet perse extra ruimte te kosten. Je kunt beter 16 korte brede perrons hebben dan 8 lange smalle perrons.

Met meer perrons zit de Beyneshal wel in de weg. Het stuk schetst daarvoor een goede oplossing: een dubbel maaiveld of te wel bebouwing boven het busstation. Dan heb je voldoende ruimte voor de bussen en hopelijk in de toekomst de tram, dan staan de reizigers droog en dan heb je tegelijkertijd onderhandelruimte met Pinnacle om de noodzakelijke sloop van de Beyneshal te regelen.

Een optie die wordt genoemd is om het busstation te verplaatsen naar de noordkant van het station. Dat lijkt de ChristenUnie een slecht idee. Dat wordt heel onoverzichtelijk voor reizigers en het leidt tot lange loopafstanden als dan de tram wel aan de zuidzijde is.

Dan de fietsenstallingen. Volgens het stuk zijn er 5000 extra nodig. In de stukken over de structuurvisie openbaar ruimte die we donderdag bespreken wordt gesproken over een optie van een kelder voor 2000 plekken die op korte termijn mogelijk is zelfs als het Beresteyncomplex niet bij de ontwikkeling wordt betrokken. Het lijkt mij dat een stalling met 2000 plekken verhoudingsgewijs duurder is dan een stalling voor 5000 plekken. Maar sowieso wil de ChristenUnie geen halve oplossingen. Dus wethouder hoe zit dit?

Dan de N200: het college schetst de opties korte tunnel, lange tunnel of stadsstraat. Bij de optie korte tunnel valt op dat het niet meer mogelijk is om via het Kennemerplein de Kennemerbrug op te gaan. Dat lijkt mij een groot probleem want dan kunnen bussen uit Haarlem Noord niet meer verder rijden dan het station. Er zijn volgens mij meer opties. In het verleden is gesproken over een knip voor auto’s op de Schoterweg. Je zou ook kunnen denken aan een knip op de N200 voor auto’s om zo het autoverkeer om de stad heen te leiden.

Dan het herrouteren van bussen. Prima om in Haarlem oost nieuwe buslijnen te ontwikkelen om zo een deel van de groei af te vangen. Daar hoeven we niet mee te wachten. Waarom niet in december 2021 al met enkele nieuwe buslijnen starten? Dan kunnen we ook de effecten zien aan de hand van de keuzes die reizigers maken. Zelfde geldt voor bussen van Schalkwijk naar Amsterdam Zuid. Ik heb daar wel wat ideeën voor en ik vermoed andere fracties ook. Normaal kunnen gemeenteraden in december of januari input geven voor het vervoerplan 2021. Gaat het college die input nog ophalen?

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van het plan is de gewenste komst van de tram. Wij zijn het met het college eens: de komst is urgent. Maar het geld is er nog lang niet. Als we voor elkaar willen krijgen dat de tram er komt is een hele stevige lobby nodig. We moeten investeren in onderzoeken maar tegelijk niet wachten tot dit allemaal klaar is. Kijk hoe Noord-Nederland dat heeft gedaan. Een paar maanden geleden was pas het eerste symposium en nu al heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om de Lelylijn te onderzoeken. Dit komt omdat een breed platform onvermoeibaar aan het lobbyen is. De motie is perfect getimed om het onderzoek klaar te hebben bij de kabinetsformatie 2021 als het geld verdeeld gaat worden. Ook een aantal andere grote projecten zijn politiek gezien inmiddels goed voorgesorteerd zoals lightrail in Den Haag, een nieuwe metrolijn in Rotterdam en een nieuw intercity station in Utrecht. Haarlem is nog niet zo ver. De ChristenUnie wil dat het college een tandje bij gaat zetten voor lightrail langs de A9 dat tot in de Tweede Kamer de urgentie gevoeld gaat worden.

Tenslotte nog een technisch puntje: ik zie alleen een bovengrondse oplossing getekend voor de tram. Maar in het regionale OV-toekomstbeeld zit ook een tunnelvariant. Neemt de wethouder die ook mee in een volgende fase? Het lijkt de ChristenUnie verstandig om in elk geval bouwkundig een tunneltracé beschikbaar te houden, bijvoorbeeld als we een tweede fietsenkelder gaan bouwen is het slim om daar rekening mee te houden.

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

P&R Spaarnwoude moet met spoed uitgebreid

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 25-10-2018 20:38

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1233650/48317/DSC02710.JPGIKEA Haarlem is begonnen met het afsluiten van het parkeerterrein bij station Haarlem Spaarnwoude met slagbomen. Straks kunnen hier alleen nog IKEA bezoekers terecht. Hierdoor dreigt op korte termijn een parkeerchaos te ontstaan omdat forenzen dit terrein gebruiken om verder te reizen met de trein. Luister het interview met ons raadslid Frank Visser bij Radio Haarlem 105.

Stop afsluiten parkeerterrein IKEA

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 17-10-2018 05:21

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1232675/48317/DSC02705.JPGDinsdag is IKEA Haarlem begonnen met het afsluiten van het parkeerterrein bij station Haarlem Spaarnwoude met slagbomen. Straks kunnen hier alleen nog IKEA bezoekers terecht. Hierdoor dreigt op korte termijn een parkeerchaos te ontstaan omdat forenzen dit terrein gebruiken om verder te reizen met de trein. De ChristenUnie gaat donderdag vragen stellen in de gemeenteraad. Raadslid Frank Visser: "De raad vraagt al jaren om extra P&R plekken bij het station. Het aantal OV-reizigers groeit namelijk sterk. Wij willen dat het college die parkeerplaatsen nu met spoed realiseert en tot die tijd afspraken maakt met IKEA om de slagbomen nog niet te sluiten."

Momenteel staat elke ochtend het P&R terrein aan de noordzijde van station Spaarnwoude al snel vol. Daarom gebruiken veel forenzen het naastgelegen IKEA parkeerterrein. Als dat straks niet meer kan vreest de ChristenUnie dat reizigers gaan wildparkeren of voortaan weer de auto kiezen ipv overstappen op de trein. Visser: "Dit is slecht voor het OV en de files rond het Rottepolderplein zullen dan verder groeien."

Volgens de ChristenUnie moet het aantal parkeerplaatsen bij het station snel worden uitgebreid. Tussen de flyover, het IKEA parkeerterrein, het spoor en het bestaande P&R terrein is op het grasveld ruimte voor circa 150 extra plekken. Dit gebied zou zo kunnen worden ingericht als parkeerterrein. Visser: "Desnoods worden het parkeerplekken in het gras totdat de definitieve plannen voor het gebied klaar zijn. Dan hoeft de wethouder alleen de parkeerstroken te markeren met wat palen en touwen en te zorgen voor een oprit vanaf het bestaande terrein. Totdat zo'n oplossing is gerealiseerd vraag ik van de wethouder af te spreken met IKEA dat de slagbomen nog even open blijven."

Uiteindelijk wil de gemeente bij station Spaarnwoude woningen bouwen en een parkeergarage. Visser: "De gemeente moet zorgen dat deze garage groot genoeg is om de groei van het aantal reizigers op te vangen. Het is mooi dat steeds meer mensen hun auto bij het station parkeren om verder te reizen met de trein. Dat moeten we als overheid stimuleren en niet ontmoedigen!"

Stembureau station mogelijk volgend jaar vroeger open

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 25-03-2017 12:44

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1110235/48317/DSC02794.JPGHet stembureau op station Haarlem was bij de Tweede Kamer verkiezingen zo populair dat er lange rijen ontstonden. Veel kiezers misten hierdoor hun trein. Het Haarlemse stationsstembureau ging pas om 7.30 uur open zoals alle andere stembureaus in de stad. Op station Castricum kon je echter al vanaf middernacht stemmen. De ChristenUnie stelde daarom daags na de verkiezingen mondelinge vragen in de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Ik heb ervoor gepleit het stembureau op het station voortaan al voor de spits te openen dus niet om 7.30 maar al om 6 uur bijvoorbeeld. De burgemeester heeft toegezegd dit te gaan onderzoeken. Dus mogelijk kunnen Haarlemse kiezers volgend jaar bij de raadsverkiezingen al vroeg terecht op het station.”

De bestuurlijke soap van Heemstede: de overgang Alverna

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Heemstede 03-10-2016 06:26

De VVD kiest altijd voor veiligheid en vindt dat gemeenschapsgeld aan de gemeenschap moeten worden uitgegeven, niet aan het plezier van enkelen!

Donderdag 29 september wees de gemeenteraad van Heemstede vier verzoeken tot onttrekking van de overweg bij Alverna af. Deze vier verzoeken kwamen o.a. van de omwonenden en van ProRail.

De VVD vroeg andere raadsleden in het debat de volgende punten niet naast zich neer te leggen.

Ten eerste, alle fracties en raadsleden stemden in 2011 unaniem voor een veilige ontsluitingsweg. Die weg is aangelegd. Nu spreken deze fracties en raadsleden, bij herhaling, zich duidelijk uit dat zij het risico van een nieuw ongeluk toch wel aanvaardbaar vinden. En dat voor de aller kwetsbaarste weggebruikers.

Ten tweede, de ontsluitingsweg aangelegd door ProRail met een prijskaartje van 770.000 Euro en betaald van uw en mijn geld, voorziet in het recreatieve belang van een kleine groep. De VVD vindt dit een nauwelijks te verteren politiek foute keuze!

Ten derde, nu niet onttrekken faciliteert een nieuw makkelijk weggetje bestaand uit een onvoldoende bewaakte gelijkvloerse overweg en de nieuwe ontsluitingsweg naar het station. Daarom heeft ProRail de nieuwe ontsluitingsweg voorlopig afgesloten.

Ten vierde, in en na het komende juridisch gevecht ligt de rekening voor een innovatieve beveiliging straks ook op de mat van de gemeente en voor de inwoners van Heemstede. Beveiliging die rond de 500.000 Euro kost voor knipperlichten en bellen die 13 keer per uur of straks meer afgaan. Of richting de één miljoen Euro voor een tunnel. Kan gewoon niet vindt de VVD.

Ten slotte, Wandelnet en Fietsersbond impliceren met hun acties dat ook het Laantje van Alverna openbaar is en gaan daarvoor naar de rechter.

De keuze van raadsleden en fracties van afgelopen donderdag om niet te onttrekken hint daar ook op. De VVD vindt het niet uit te leggen hoe we hier in Heemstede richting een uitspraak gaan over het eigendom van de achtertuin van onze buren en vindt het ook niet uit te leggen dat kennelijk politieke keuzes belangrijker zijn dan veiligheid. Wij zijn en blijven voor onttrekking!

Daarom draaiden de VVD fractie en in totaal 9 van de 21 raadsleden niet. De VVD vindt dat we zo niet mogen omgaan met veiligheid, gemeenschapsgeld, de tuin van onze buren en bestuurlijke afspraken. Wij stemden voor onttrekking en dienden gezamenlijk een amendement vóór onttrekking in. Maar Jammer genoeg haalde dit amendement tot onttreking het ondanks de steun van CDA, een raadslid van D66 en een raadslid van HBB het niet (9 stemmen voor onttrekking, 12 voor niet-onttrekking)

En dat voor een gezond ommetje van een paar honderd meter over de veilige en hiervoor aangelegde ontsluitingsweg waar je niet eens je 10.000 gezonde stappen per dag mee haalt.  En op de Binnenweg maakt GroenLinks zich ontzettend bezorgd over de veiligheid van kwetsbare weggebruikers. Snapt u het nog?

Eveline Stam, Fractievoorzitter VVD Heemstede

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.