Nieuws van politieke partijen in Helmond inzichtelijk

5 documenten

Murat Memis moet vrij! Ga je mee?

SP SP Helmond 21-06-2019 21:52

Eind april is Murat Memiş, raadslid en voorzitter van de SP in Eindhoven, in Turkije gearresteerd. In afwachting van zijn proces mag hij het land niet uit.

Murat wordt beschuldigd van zaken die in een functionerende rechtsstaat, wat Turkije niet meer is, onder de vrijheid van meningsuiting en vereniging vallen. Het betreft uitingen op sociale media, bijvoorbeeld over de strijd tegen Islamitische Staat. Murat is een democratisch gekozen Nederlandse volksvertegenwoordiger die in Turkije wordt vervolgd om uitingen die hij in Nederland heeft gedaan. Turkije heeft geen enkel recht Murat vast te houden.

Nog steeds zit de Eindhovense fractie voorzitter Murat Memis vast in Turkije. Hij mag het land niet uit. Ons Tweede Kamerlid Sadet Karabulut heeft een debat met de minister van Buitenlandse Zaken over Murat aangevraagd. Dat debat gaat plaatsvinden op woensdag 26 juni aanstaande om 10.15 uur in de Tweede Kamer in Den Haag.

Voorafgaand aan het debat om 9.30 uur is er een manifestatie voor Murat op het Plein voor de Tweede Kamer. Om Murat te steunen willen we graag met zoveel mogelijk mensen naar Den Haag. Daarom aan jullie de vraag om mee te helpen zoveel mogelijk mensen naar Den Haag te krijgen. Niet alleen SP-ers, iedereen is van harte welkom! Omdat in de Tweede Kamer uitgebreide veiligheidscontroles gebruikelijk zijn is het belangrijk om goed op tijd te komen.

 

Vanuit Eindhoven kun je gratis mee met een bus (met airco). De bus vertrekt om 6.30 uur bij het NS station in Eindhoven.

Je kunt je hiervoor opgeven bij Frans van Boekhold (SP-regiovertegenwoordiger). Bij voorkeur via een mailtje fvanboekhold@kpnmail.nl  Informatie: telefoon 06-44852519

Vermeld daarbij a.u.b. een telefoonnummer waarop je goed bereikbaar bent. Reageer snel. We moeten aanstaande maandag de bus boeken.

 

NB: EEN GELDIG IDENTITEITSBEWIJS IS VERPLICHT EN EEN RIJBEWIJS WORDT NIET GEACCEPTEERD.

SP jassen, shirts en/of andere zichtbare herkenningstekenen zijn niet toegestaan.

 

Kom met zoveel mogelijk naar Den Haag uit solidariteit met Murat en zijn familie!

Woensdag 26 juni 2019

9.30 u manifestatie voor Murat op het Plein in Den Haag

10.15 u aanvang Kamerdebat over Murat in de Tweede Kamer (ingang Lange Poten 4)

 

Kunt u woensdag niet mee, teken dan alstublieft de petitie:DoeMee/Murat

Collegevragen – Toename giftreinen

D66 D66 Helmond 24-03-2019 15:02

Vragen aan College van B&W gemeente Helmond

Datum: 19-03-2019

Betreft: Toename giftreinen door Helmond

Geacht college,

Al jaren is er sprake van hinder van met name zware goederentreinen die op een steenworp afstand voorbij razen. Ook in het kader van veiligheid blijven er zorgen over de hoeveelheid zware goederentreinen en de snelheid van deze treinen door de bebouwde kom. In het Eindhovens Dagblad lezen we dat de afgelopen jaren steeds meer treinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute reden dan wat toegestaan is. Daarnaast worden de snelheidslimieten overschreden. Vanuit het Rijk wordt overwogen om regels te versoepelen door de zogeheten ‘risicoplafonds’ in het Basisnet aan te passen, waardoor er nog meer giftreinen door Helmond gaan rijden. Deze combinatie is voor onze fractie zorgwekkend.

De fractie van D66 heeft daarom de volgende vragen:

1) In 2016 en in 2017 werd gerapporteerd dat de afgesproken risicoplafonds zijn overschreden.

De rapportage over 2018 is nog niet gereed. Verwacht wordt dat ook in dat jaar en de komende jaren de normen worden overschreden. Heeft het college zicht op waarom de risicoplafonds niet worden nagekomen? Wat vindt het college van deze constatering?

 

2) Wat is de reactie van het college naar aanleiding van het nieuws dat de risicoplafonds mogelijk

worden aangepast? Bent u het met ons eens dat een aanpassing de veiligheid van bewoners

rondom het spoor onder druk zet? Zo nee, waarom niet?

 

3) Strengere veiligheidseisen kunnen leiden tot kostbare aanpassingen van bouwplannen in Helmond. Hoe kan de woningdeal (27.000 extra in het stedelijk gebied Eindhoven-Helmond) gerealiseerd worden indien het Rijk kiest om meer trein met gevaarlijke lading toe te staan? Wat zijn de effecten op de geplande woningbouwprojecten dicht bij het spoor in Helmond (o.a. realisatie Slimste Wijk)?

 

4) Bent u het met ons eens dat de veiligheid van onze bewoners wonende langs het spoor voorop staat? Zo nee, waarom niet? Wat kunnen we als gemeente doen om veiligheid op het spoor te garanderen in onze stad? Hebt u inzicht in de veiligheidsrisico’s van deze toename in giftreinen voor de omwonenden in Helmond?

 

5) Onze fractie wil dat er zo min mogelijk treinen met gevaarlijke stoffen door woonwijken rijden. Op welke manier kan het college hier iets aan doen en welke acties heeft u tot nu toe ondernomen om dit duidelijk te maken bij het Rijk en de verantwoordelijke organisaties?

 

6) Heeft het college inzicht in hoe vaak snelheidsovertredingen door treinen met gevaarlijke

stoffen in onze regio worden begaan?

 

7) De toename van het aantal giftreinen en de extra drukte op het spoor is het gevolg van werkzaamheden aan de Betuwelijn. Is er zicht op verbetering van de situatie?

 

8) Onze fractie vraagt zich af of een toename van het aantal goederentreinen wel samengaat met de eveneens te verwachten groei van het personenvervoer. In hoeverre zorgt een toename van het aantal goederentreinen voor problemen voor het personenvervoer?

 

Alvast hartelijk dank voor de beantwoording.

Namens de fractie van D66 Helmond,

Jochem van den Bogaard  

Mooi initiatief Helmond als eerste ...

HELDER HELMOND HELDER HELMOND Helmond 20-01-2019 11:04

Mooi initiatief Helmond als eerste gemeente heeft weer de primeur. Goed bezig.

Onze wethouder Cathalijne Dortmans ...

GroenLinks GroenLinks Helmond 19-01-2019 07:41

Onze wethouder Cathalijne Dortmans was deze week bij de start van het project ‘Koffie in Helmond’. Reizigers krijgen in de ochtendspits een gratis kopje koffie aangeboden en moeten in ruil daarvoor een kleine tegenprestatie leveren. De ‘ontvanger’ moet op zijn beurt aan een wildvreemde een kop koffie overhandigen. De bedoeling is dat er zich daarna een gesprekje ontvouwt tussen twee of meerdere mensen, die elkaar niet kennen. Bij een soortgelijke publiekscampagne in Groot Brittannië zou 69% van de ondervraagden hebben aangegeven dat contact met een voorbijganger ze uit een vervelende stemming haalde. De Gemeente Helmond draagt financieel bij aan de campagne. ,,We vinden het belangrijk om ons hier achter te scharen. Uit onderzoek blijk dat er in onze stad best een aantal jongeren en volwassenen rondlopen met gevoelens van eenzaamheid”, zegt Dortmans. 29 procent van de jeugd in Helmond zegt zich weleens eenzaam te voelen, bij volwassenen ligt dat percentage zelfs op 44. ,,Als we er met dit soort activiteiten aan kunnen bijdragen dat mensen in contact komen met elkaar, dan moeten we dat altijd doen. De koffie die we schenken, draagt overigens het fair trade label.” Helmond heeft overigens de landelijke primeur met deze campagne. Wanneer initiatiefnemers NS en ProRail positief zijn over de pilot, dan zal de actie ook navolging krijgen op andere treinstations in Nederland.

Vragen over Bravo-Flex

Lokaal sterk Lokaal sterk PvdA Helmond 23-11-2017 21:01

Gepubliceerd op

Helmond, 18 november 2017

Geacht college,

Gisteren ontvingen wij de antwoorden op de vragen van de PVDA inzake Bravo-Flex (VA25). VA 025 PvdA Busvervoer via Bravo Flex

De antwoorden die u geeft stellen ons niet gerust en roepen bij ons vervolgvragen op.

U verwijst in uw antwoorden naar het systeem in Arnhem-Nijmegen; wij willen u er op wijzen dat een vergelijkbaar systeem als in Arnhem en Nijmegen reeds jaren in Helmond draait, namelijk naast het ‘reguliere’ openbare vervoer, een flexibel systeem, in Helmond in de vorm van Taxbus, die voor elke Helmonder beschikbaar is.

De ritprijs voor zo’n taxbusrit bedraagt €4,20, weliswaar iets meer dan de €3,- van de Bravo-Flexbus, maar daarentegen kan men van deur tot deur reizen.

Dat brengt ons meteen op onze eerste vraag:

Blijft het taxbussysteem zoals wij dat in Helmond kennen bestaan naast Bravo-Flex, of bent u voornemens deze vorm van openbaar vervoer voor niet-geïndiceerden te beëindigen.

In de antwoorden geeft u aan dat de provincie heeft aangegeven dat er geen sprake kan zijn van een sluitende businesscase wanneer studenten op hun OV zouden kunnen reizen.

Bent u het met ons eens dat op deze manier een businesscase over de rug van studenten sluitend wordt gemaakt en dat men zich af moet vragen of een businesscase die niet sluitend is een goede businesscase is.

Helmondse studenten en forenzen die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer tussen thuis en station, zijn op maandbasis +/- €130, = p.m. kwijt aan de extra kosten. Bent u het met ons eens dat dit een ongewenste situatie is, waardoor het openbaar vervoer in Helmond een luxe dreigt te worden ipv een basisvoorziening?

Bent u bereid met de provincie verder in gesprek te gaan om alsnog tot een, voor elke Helmonder, bevredigende oplossing te komen

Bent u bereid om, indien u met de provincie niet tot een bevredigende oplossing kunt komen, in gesprek te gaan met de minister, daar op deze manier het studentenreisproduct, voor studenten uit Helmond gekort wordt.

Bent u bereid studenten en forenzen tegemoet te komen in deze kosten?

In Rijpelberg rijden sinds enige tijd kleine busjes ipv een stadsbus

Bent u er van op de hoogte dat in de ochtend tussen 7-9 uur twee busjes achter elkaar rijden omdat er een te groot aanbod van reizigers is voor een busje?

Hoe is de verwachting dat dit in andere wijken zal gaan?

De gemeente Helmond streeft naar minder autoverkeer richting centrum om te gaan shoppen; wanneer een ouder met twee kinderen naar het centrum van Helmond wil, gaat dit retour €18, = kosten(er bestaat geen kindertarief). Dit zal hoogstwaarschijnlijk gaan resulteren in een toename van autoverkeer

8. Bent u het met ons eens dat deze maatregel kan gaan leiden tot meer parkeerders in het centrum en daarmee samenhangend meer parkeeroverlast in de omliggende wijken?

Bent u het met ons eens dat op deze manier de kans groot is dat met name vanuit de oostelijke wijken, men eerder geneigd zal zijn naar Deurne te gaan om te winkelen, omdat daar parkeertarieven lager zijn?

In het kader van leerlingenvervoer vergoedt de gemeente Helmond in sommige gevallen ook de kosten van openbaar vervoer van thuis naar school en vice versa.

Gaat u de vergoedingen aanpassen aan de hogere kosten die de Bravo-Flex met zich brengt?

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet

Met vriendelijke groeten,

Namens Lokaal sterk,

Henriëtte Verouden