Nieuws van politieke partijen in Horst aan de Maas inzichtelijk

5 documenten

Hernieuwde oproep voor nulmeting bij spoorlijn America

SP SP Horst aan de Maas 11-03-2020 12:38

Maandag 3 oktober 2016 presenteerde de SP Horst aan de Maas een rapport over de overlast van de treinen op het spoor, die inwoners van America ervaren. Bijna een jaar later, op donderdag 13 juli 2017 gingen de Americanen – ondersteund door de SP - met de wethouder in gesprek over de overlast en hoe die weg te nemen (bericht over dat gesprek is hier te lezen).

Onlangs vond er een vervolgbijeenkomst plaats van de werkgroep ‘Treinoverlast America’ die de bewoners langs de spoorlijn vertegenwoordigd. Daarbij kwam een eerder verzoek voor een nulmeting langs het spoor in alle hevigheid terug. Deze vraag speelt al vanaf het onderzoek dat de SP in 2016 heeft uitgevoerd naar overlast door treinen op het traject Sevenum, Hegelsom, America en Griendtsveen. In november 2017 is tijdens de gemeenteraadsvergadering van de gemeente Horst aan de Maas een motie van de SP over deze problematiek door de voltallige gemeenteraad gesteund. Helaas heeft er tot nu toe – ruim twee jaar later ! – nog steeds geen nulmeting plaatsgevonden. Dit tot groot verdriet en ongenoegen van de aanwonenden van het spoor.

De huidige wethouder is wel actief bezig om in samenwerking met andere partijen een pilot van de grond te krijgen om geluidsschermen te regelen tussen het spoor en de woningen. Het gaat om schermen met zonnepanelen. Als dit gaat lukken, zouden de aanwonenden van het spoor daar al ontzettend blij mee zijn. Maar zij vinden, en met hen de werkgroep, nog steeds dat er een nulmeting gehouden moet worden, vóórdat de geluidsschermen in 2021/2022 eventueel geplaatst gaan worden.

Het onderzoek moet gegevens opleveren over de hoeveelheid aan decibel en stikstof/fijnstof, en het aantal trillingen. Dergelijke metingen hadden al in 2016 plaats moeten vinden, zoals de SP destijds constateerde. Dan had men een beter zicht gehad op de situatie van vóór de start van de werkzaamheden aan de Betuwelijn. Vanaf die start denderen de treinen namelijk regelmatig, in plaats van over de Betuwelijn, over de Brabantlijn met alle gevolgen van dien. Want hoe is het om in deze omstandigheden langs het spoor te wonen? Hoe is het als er weer een Duitse dieselgoederentrein achter je huis langsdendert? Men kan geen fatsoenlijk gesprek voeren in de tuin, men kan niet rustig slapen, komt niet tot rust……... enz.

De aanwonenden zijn het spoor bijster. Maar we hopen dat er een nulmeting geregeld wordt, zodat men het gevoel heeft als aanwonende van het spoor gehoord te worden. Kortom, de trein naar het succes rijdt gewoonlijk op het spoor van de vastberadenheid. De aanwonenden strijden voort.

Zie ook: Verkeer

Station Grubbenvorst-Greenport-Venlo (GGV)

CDA CDA Horst aan de Maas 28-01-2020 15:00

Vorige week is in de raad een motie aangenomen waarin het college wordt opgeroepen met de stakeholders actief te lobbyen en de financiële mogelijkheden te verkennen voor realisatie van Station Grubbenvorst-Greenport-Venlo waarbij het college verzocht is met een voorstel naar de raad te komen voor het vormen van een financiële reserve van maximaal € 500.000 . Sinds de stekker uit dit project is getrokken is het belang van dit station eigenlijk alleen maar toegenomen. Daar waar eerst de directie van Greenport zich niet uitsprak over wel/geen station, predikt men vandaag de dag (terecht) op diverse platforms dat dit station een grote bijdrage zou leveren aan de ontsluiting van Greenport en het een gemiste kans is. Ook vanuit Freshpark komen positieve geluiden over nut en noodzaak van station GGV. Het succes van Greenport, De Brightlands Campus en alle nieuwe en toekomstige ontwikkelingen bevestigen deze nut en noodzaak. De ontsluiting van Grubbenvorst (Lottum/Broekhuizen/Broekhuizenvorst) komt in gevaar met de toename van studenten, werknemers en arbeidsmigranten die zich in dit gebied mobiel verplaatsen. Zie ook de oproep van ondernemers om de A67 te verbreden. De komst van een station zou ook andere meer logische en meer gevraagde busverbindingen mogelijk moeten kunnen maken. Als je een duurzame mobiliteitsvisie op dit hele gebied zou maken zou je als vanzelf een station intekenen. Kortom : Gemeente, Regio, Provincie, Ondernemers en andere Stakeholders: Sla de handen ineen en ga op zoek naar middelen om Station GGV zo snel mogelijk te realiseren. Dat getuigt pas van toekomstvisie! Voor ons als CDA is dit alles zeker nog geen gepasseerd Station. John Jenniskens CDA Horst aan de Maas

PvdA VenrayVergeet morgen niet om ...

PvdA PvdA Horst aan de Maas 16-02-2019 10:32

Mooi weer, fijne mensen, heel goed ...

PvdA PvdA Horst aan de Maas 16-02-2019 10:32

Mooi weer, fijne mensen, heel goed initiatief.......wat heb je nog meer nodig? Meedoen dus!

Wie is er verantwoordelijk voor de ...

PvdA PvdA Horst aan de Maas 27-01-2018 13:21

Wie is er verantwoordelijk voor de bordjes die naar station Grubbenvorst verwijzen? En waarom is het 23 februari “Do or die” voor station Grubbenvorst. Onze raadsleden Roy Bouten en Richard van der Weegen hebben, met Tweede Kamerlid Gijs van Dijk en Provinciale Statenlid Aleida Berghorst, in slechts 5 minuten alle antwoorden. Samen gaan we voor station Grubbenvorst!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.