Nieuws van politieke partijen in Limburg inzichtelijk

15 documenten

Niemandsland

SP SP Limburg 11-12-2020 07:38

Calimero-gedrag is mij niet eigen, maar in dit geval is er voldoende om over te klagen. Sterker nog: om het niet meer te pikken. Sinds het tijdperk van concessieverlening in het openbaar vervoer draait het om kosteneffectiviteit en niet om reisgemak, want kaartjes zijn alleen maar duurder en het aantal lijnen en diensten minder. Een kapitalistische gang van zaken die -zeker gezien de sociale ongelijkheid en onze duurzaamheidsopgave- zeer onwenselijk is en vraagt om een radicaal ander systeem.

Ook als we in acht nemen dat ons wegennet en spoorverbindingen niet lijken te bestaan voor de landelijke politiek, totdat de spreekwoordelijke emmer over loopt. Zo ook nu weer met de Maaslijn.

Uiteraard is het regionale vervoer en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor het vastgoed over de randstedelijke schutting geflikkerd. Miljoenen betaalden onze gezinnen voor elektrificatie van iets wat onze toekomst is en een Rijksinvestering had moeten zijn. En nu wij in de Staten dachten alles voor de Maaslijn op de rit te hebben, ontspoort het project tóch nog een keer.

Foutieve calculaties van ProRail zorgen voor de nieuwste kostenoverschrijding die ons weer belastinggeld moet kosten. “Helemaal klaar zijn we er mee; in 2024 is het klaar zonder dat we er nog één euro extra aan besteden”, zo luidde het advies aan Den Haag.

Limburg is geen Niemandsland, niet het wormvormig aanhangsel van Nederland. Maar met verbinding naar Aken, Düsseldorf en Luik de corridor naar de rest van Europa. Waar mensen samenleven, ondanks het gebrek aan de eerste levensbehoefte die het OV tegenwoordig is.

Wat ons betreft is de lijn die we moeten volgen helder: een nationaal openbaar vervoer bedrijf, dat ook eigenaar is van het spoor. Een overheid die fors investeert om ook het “buitengebied” beter bereikbaar te maken, ons land fatsoenlijk laat aansluiten op het Europese spoorboekje en het reisgemak aan ons Limburgers teruggeeft, waar wij netjes belastingen voor betalen.

--- Jorge Wolters Gregorio ---

Zie ook: Openbaar vervoer

Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

PvdA PvdA Limburg 06-04-2020 09:20

Ondanks de Coronacrisis gaat de politiek in de provincie door. Gewoon is deze politiek op dit moment zeker niet. Er worden alleen stukken behandeld die op een ruime meerderheid kunnen rekenen. Hierdoor is het mogelijk dat eenmalig één Statenlid namens de hele Provinciale Staten stemt. Wel hebben alle partijen de mogelijkheid gekregen om een stemverklaring in te dienen. Zo kunnen alle partijen toch hun mening over het te behandelen stuk delen. De Statenfractie van de PvdA Limburg heeft over  de Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf  de volgende stemverklaring geformuleerd.

In Nederland wonen en in Duitsland werken. In België wonen en in Nederland winkelen. Inwoners van de Euregio laten zich niet beperken door de landsgrenzen.

Grenscontroles kennen we gelukkig al 27 jaar niet meer. De Euregio, en haar inwoners, profiteert volop van de vier Europese vrijheden: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. De Partij van de Arbeid is van mening dat goede grensoverschrijdende verbindingen van essentieel belang zijn voor onze euregionale economie. En met name op het gebied van grensoverschrijdende OV verbindingen valt dan nog wel nodige te verbeteren.

Grote Europese steden zoals Brussel, Antwerpen, Luik, Düsseldorf, Aachen en Keulen, liggen op een steenworp afstand van Limburg. En toch zijn deze steden vanuit Limburg met de trein nog steeds zeer beperkt bereikbaar. Verandering is nodig, zeker ook als we de Klimaatdoelen van Parijs willen halen. Immers, reizen met de trein is beter voor het milieu dan reizen met de auto of het vliegtuig.

Met het PIP Spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf zetten we een stap vooruit richting het verbeteren van de spoorverbinding Maastricht – Heerlen – Aachen. De spoorverdubbeling maakt het mogelijk om twee keer per uur een trein naar Aachen te laten rijden, in plaats van één keer per uur. Op de lange termijn maakt de spoorverdubbeling ook een intercity mogelijk van Amsterdam via Heerlen en Aachen naar Keulen.

En daarmee zou een langgekoesterde wens de van Partij van de Arbeid in vervulling gaan en daarom zullen wij het voorstel steunen.

Wel maakt de Partij van de Arbeid zich zorgen over de risico’s die nog in dit dossier zitten en de financiële gevolgen voor de Provincie Limburg. Die zorgen hebben we tijdens de commissievergadering van Mobiliteit en Duurzaamheid van 13 maart 2020 gedeeld.

De Europese subsidie is nog onzeker en marktwerking is niet meegenomen in de kostenraming. Ook blijkt uit dit statenvoorstel dat het laten rijden van een extra drie landen trein mogelijk extra kosten met zich meebrengt, omdat Arriva deze treinkilometers op dit moment al elders in Limburg inzet. Wij verwachten daarom van Gedeputeerde Staten dat zij ons tijdig en proactief zullen informeren over dit dossier.

Het bericht Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf verscheen eerst op PvdA Limburg.

Dat is een goede ontwikkeling! Met ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 29-08-2019 13:52

Dat is een goede ontwikkeling! Met vliegen spaar je niet veel tijd en ook b.v. de Deutsche Bahn heeft veel goedkope treinreizen. Alleen zo kunnen we het luchthavendilemma oplossen!

Stop vlieghinder Maastricht Aachen ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 09-08-2019 17:50

‼️🚉Geweldig! Het is gelukt!💚 De ...

D66 D66 Limburg 02-04-2019 15:04

‼️🚉Geweldig! Het is gelukt!💚 De treinen op de Maaslijn: ⏱ worden een stuk betrouwbaarder door elektrificatie en een dubbel spoor ; 🍀 rijden niet meer op vieze diesel maar elektrisch; 💪 worden ook in de periode vóór de elektrificatie met slimme maatregelen comfortabeler en betrouwbaarder. Gezond, schoon en betrouwbaar openbaar vervoer: een van onze belangrijkste pijlers in het verkiezingsprogramma. #voordemaaslijn

Pepijn Baneke: “Limburg, neem het ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 16-01-2019 21:26

Pepijn Baneke: “Limburg, neem het voortouw inzake Maaslijn!” Het onderstaande artikel in de Gelderlander gaat over het extra geld dat nodig is om de Maaslijn, de treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond, van gedeeltes dubbelspoor en bovenleiding te voorzien. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat er in plaats van dieseltreinen straks elektrische treinen kunnen gaan rijden, met minder storingen, meer capaciteit en bovendien beter voor het milieu en omwonenden. De verbetering van de Maaslijn staat al heel lang in de planning, maar door financiële tegenvallers is het steeds uitgesteld. Vanuit het Rijk is aangegeven dat er niet op meer geld hoeft te worden gerekend. De drie provincies waar de Maaslijn doorheen gaat, Limburg, Brabant en Gelderland, moeten de financiering zelf sluitend krijgen. De vraag hoe dat moet ligt al een tijdje op tafel. Wat er gaandeweg is ontstaan is een situatie waarbij de provincies naar elkaar blijven wijzen: ‘Ja maar, als hij het niet doet dan hoef ik het ook niet’. Een eensgezinde oplossing ligt niet in het verschiet. GroenLinks vindt dat de provincie Limburg, als concessiehouder en provincie met het grootste gedeelte van de Maaslijn op haar grondgebied, over haar schaduw heen moet stappen en het voortouw moet nemen om tot een snelle oplossing te komen.

Doorbreek de crisis in de publieke ...

GroenLinks GroenLinks Limburg 25-08-2018 11:26

Doorbreek de crisis in de publieke sector. Op zondag 9 september komen we met duizenden mensen in actie in de Grootste Kantine van Nederland, om het kabinet te laten horen: het is tijd voor een keerpunt.

PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn.

PvdA PvdA Limburg 22-02-2018 18:30

Op 21 februari 2018 ontving Provinciale Staten een mededeling van Gedeputeerde Mackus (portefeuillehouder OV) waaruit onder anderen blijkt dat er op de Maaslijn een extra tekort van 13,2 miljoen te verwachten is.

De PvdA is onaangenaam verrast door dit nieuwe tekort, dat behoorlijke gevolgen kan hebben voor de realisatie van de Maaslijn. Daarom wil de PvdA in het Limburgs Parlement zo snel mogelijk met Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten in debat over de gang van zaken en het ontstane tekort.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het bestuurlijk overleg MIRT en de teleurstellende resultaten van de lobby in Den Haag had de PvdA een motie in voorbereiding om Station Grubbenvorst Greenport Venlo in de scope van het project te houden en de kans op financiering van opstelsporen door het Rijk te vergroten.

Nu we geconfronteerd worden met een extra tekort op de Maaslijn van 13,2 miljoen en mogelijk extra kosten door het omvormen van Prorail naar een Zelfstandig Bestuursorgaan met rechtspersoonlijkheid kunnen wij de motie niet indienen. Het project, maar ook de Railagenda in algemene zin, bevat daar op dit moment teveel onzekerheden voor.

Aleida Berghorst, Statenlid Mobiliteit: “We hebben het vorige tekort nauwelijks opgelost of een volgend miljoenentekort op de Maaslijn dient zich alweer aan. De PvdA is echt onaangenaam verrast door deze situatie, die mogelijk grote gevolgen heeft voor de verdere realisatie van de elektrificatie en verdubbeling Maaslijn. Hier moeten we echt eens goed over met elkaar over praten.”

Het bericht PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn. verscheen eerst op PvdA Limburg.

D66 zet zich in voor ...

D66 D66 Limburg 30-01-2018 10:03

D66 zet zich in voor fietsvriendelijke binnensteden. Gisteren werd de nieuwe fietsenstalling bij het station in Maastricht geopend in aanwezigheid van o.m. staatssecretaris Stientje van Veldhoven en Kamerlid Matthijs Sienot D66.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.