Nieuws van politieke partijen in Nijmegen inzichtelijk

9 documenten

Burgerinitiatief Veilig van Spoor tot Stier aangenomen

GewoonNijmegen.NU GewoonNijmegen.NU Nijmegen 21-01-2022 14:28

Een burgerinitiatief moet een voorstel aan de raad bevatten voor een door de raad te nemen besluit, voorzien van een motivering en moet, om in behandeling te kunnen worden genomen, worden ondersteund door ten minste 100 ingezetenen van Nijmegen van veertien jaar en ouder.

Het burgerinitiatief ‘Veilig van Spoor tot Stier’ is ingediend door bewoners van de Molenweg, de Fuchsiastraat en de Tweede Oude Heselaan te Nijmegen

Dit is het 1e burgerinitiatief dat in behandeling wordt genomen. Het is ook het 1e initiatief dat überhaupt in Nijmegen is ingediend.

Het burgerinitiatief vroeg aan om de Nijmeegse gemeenteraad het college van B& W opdracht te geven tot de uitvoering van een integraal onderzoek naar de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de Tweede Oude Heselaan en de Molenweg.

Dit onderzoek zou moeten leiden tot een geïntegreerde reeks van maatregelen die het traject van de spoortunnel tot aan het Daniëlsplein op korte, maar vooral lange termijn veiliger, leefbaarder en duurzamer moeten maken.

GewoonNijmegen.Nu ondersteunde dit initiatief en heeft dit kenbaar gemaakt tijdens de gespreksronde van 19 januari jl. Unaniem waren de gemeenteraadsleden/fractievolgers van alle fracties van mening dat dit initiatief moet leiden tot uitvoering. Aldus werd besloten en het Burgerinitiatief staat als hamerstuk op een volgende Besluitronde van de Gemeenteraad.

Wij feliciteren de initiatiefnemers met het behaalde resultaat.

Overwegingen bij het dossier Mobiliteit - Delano van Luik

CDA CDA Nijmegen 03-05-2020 10:22

Het College wil betaald parkeren invoeren in de Hof van Holland en aan de westzijde van het station. Aangezien er veel nieuwbouw gerealiseerd gaat worden rond station Lent en station Nijmegen en hier minder parkeerplekken voor vrijgemaakt kunnen worden, is de vrees dat de parkeerdruk in omliggende wijken op zal lopen. Vandaar ook de redenatie van ons College. Bewoners weten wat het beste is voor de wijk: ook bij betaald parkeren Tot zover kan het CDA de redenatie van het College volgen. Waar de redenatie spaak loopt, is dat er bij de bewoners in betrokken wijken geen steun blijkt voor deze plannen. Dat betekent nogal wat, aangezien het College voorstelt om de enquête waaruit 80% steun voor invoer betaald parkeren moet blijken wordt geschrapt. Voor het CDA geldt dat betaald parkeren zo een ingrijpend instrument is voor het leven in een wijk dat dit niet zomaar van bovenaf kan worden opgelegd. De wijkbewoners weten zelf wat het beste voor hun wijk is en daarom is voor betaald parkeren instemming op het laagste niveau noodzakelijk. De gemeente kan niet bewoners vragen om te participeren en tegelijkertijd het draagvlak onder burgers negeren. De wethouder hoeft daarbij ook niet te vrezen dat hierdoor de nieuwbouwplannen niet door kunnen gaan: zodra de parkeerdruk toeneemt kunnen wijkbewoners het verzoek doen tot een enquête om toch betaald parkeren in te voeren. Dat duurt wel wat langer, maar dan weten we wel zeker dat betaald parkeren noodzakelijk is en gedragen wordt. Delano van Luik, fractievolger CDA Nijmegen

De eindspurt op station #Nijmegen ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 22-05-2019 17:22

De eindspurt op station #Nijmegen was voor Jeanine, Daan, Jitske en Jennie. #spreekjeuit #EP2019 #flyer

Meer treinen, minder vliegen! - ...

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 21-02-2019 17:40

Het is een leuk idee dat ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nijmegen 22-01-2019 02:52

Het is een leuk idee dat #StoomgroepdeGoffert het #Gofferttreintje wil terugbrengen in het Nijmeegse #Goffertpark! Kinderen zullen er heel blij mee zijn. En ongetwijfeld levert dit voor veel volwassenen ook positieve jeugdsentimenten op. Er zitten echter wat haken en ogen aan dit plan. In de #Avondshow van #RN7 d.d. 21 januari 2019 (19-22 uur, 3e uur op -41:21 minuten) had ons raadslid Eline Lauret een gesprek met #RensTurk over waarom het geen goed en al helemaal geen duurzaam idee is, dat dit treintje op houtbriketten gaat rijden. De Partij voor de Dieren roept de Stoomgroep op 1) dit klimaatonvriendelijke idee te laten varen, en 2) het treintje te laten rijden op groene elektriciteit of op waterstof! Wie wil er nu dat kinderen rijden in een treintje dat negatieve gevolgen heeft voor hun eigen toekomst, doordat de uitstoot van het treintje bijdraagt aan klimaatverandering? De Stoomgroep toch ook niet? https://rn7.nl/radio-gemist/de-avondshow-242#program-2

SP-voorzitter Ron Meyer komt naar Nijmeegse Wijkfabriek

SP SP Nijmegen 22-10-2018 12:24

Landelijk SP-voorzitter Ron Meyer zal maandag 12 november Nijmegen aan doen in een tour door het land. Tijdens een openbare avond in de Wijkfabriek in de Nijmeegse wijk de Wolfskuil spreekt Meyer graag met de aanwezigen. Onlangs publiceerde Meyer het boek Grip, in gesprek over de staat van ons land, dat bestaat uit gesprekken met honderd wetenschappers, schrijvers en denkers over de staat van Nederland. Hij sprak met mensen als Nijmegenaar Sinan Can, David van Reybrouck, Jan Terlouw, Roxane van Iperen en bisschop De Korte. Ze lieten allen hun kritische licht schijnen op onze huidige samenleving.

Meyer: "Fascinerend hoe al die verschillende denkers het over één ding volstrekt eens zijn: ons land kan veel rechtvaardiger. Niemand kan zich nog permitteren afzijdig te blijven. Wie grip wil, zal moeten grijpen. Wie begrip wil, zal moeten begrijpen.”

De avond is inmiddels de zesde in een drukbezochte tour door het land en vindt plaats in de Wijkfabriek, op loopafstand van het station en in de Nijmeegse wijk de Wolfskuil. Aanvang is 20:00 uur, ontvangst met koffie vanaf 19:30 uur. Van het boek Grip, in gesprek over de staat van ons land' is inmiddels de derde druk uitgekomen. Tijdens de avond is het boek te koop.

Wanneer:            Maandag 12 november

Waar:                    De Wijkfabriek, Koninginnelaan 1, Nijmegen (op loopafstand van station, in de Wolfskuil)

Hoe laat:              Aanvang om 20:00 uur, ontvangst met koffie vanaf 19:30 uur

Kom je ook? Laat het weten op Facebook!

Raad steunt Aldenhof: lijn 4 moet uitgebreid

SP SP Nijmegen 07-07-2018 16:48

Nijmegen gaat bij Breng en de provincie Gelderland pleiten voor het uitbreiden van buslijn 4 uit Aldenhof. Bijna de volledige gemeenteraad schaarde zich woensdagavond achter een voorstel van de SP dat hiertoe opriep.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/07/raad-steunt-aldenhof-lijn-4-moet-uitgebreidMatthias van Hunnik, gemeenteraadslid namens de SP: “Bewoners van Aldenhof strijden al meer dan een half jaar voor een goede buslijn. Lijn 4 is nu een slap pendelbusje tussen de wijk en station Dukenburg, maar veel wijkbewoners willen ook een verbinding naar Hatert en het Canisius Wilhelinaziekenhuis. Omdat Breng in gesprekken positief reageerde op dat voorstel, kan Nijmegen niet achterblijven. Dat deze oproep zo breed gesteund wordt is een geweldige overwinning voor de wijkbewoners die hier al sinds december mee bezig zijn. ”

Twee weken geleden nog deelden bewoners uit Aldenhof geraniums uit aan gemeenteraadsleden. Hiermee vroegen zij aandacht voor hun wens tot een betere dienstregeling van de bus. Wanneer de huidige pendelbus lijn 4 niet gaat verbeteren, vreest de wijk ‘achter de geraniums te moeten zitten’. Buslijn 4, ooit een directe verbinding naar Hatert en het centrum, is sinds eind 2017 gedegradeerd tot pendelbusje naar station Dukenburg en Lindenholt. In gesprekken met Breng en de provincie werd duidelijk dat ook zij niet tevreden zijn over de huidige dienstregeling. De gemeente Nijmegen gaat de komende weken de wensen voor een nieuwe dienstregeling bespreken met de provincie en vervoerder Breng. 

Aldenhof: “Zet ons niet achter de geraniums en steun lijn 4”

SP SP Nijmegen 13-06-2018 18:51

Bewoners van Aldenhof hebben woensdagavond symbolisch geraniums aangeboden aan gemeenteraadsleden van Nijmegen. Met deze actie vragen zij aandacht voor hun wens tot een betere dienstregeling van de bus in de wijk Aldenhof. Wanneer de huidige pendelbus lijn 4 niet gaat verbeteren, vreest de wijk “achter de geraniums te moeten zitten”. Ze deden een oproep aan de Nijmeegse politiek om hun voorstel tot doortrekken van de bus naar Hatert en het CWZ ziekenhuis te steunen. De SP fractie zal tijdens de eerstvolgende raadsvergadering een voorstel indienen om het plan van de bewoners te steunen.

Buslijn 4, ooit een directe verbinding naar Hatert en het centrum, is sinds eind 2017 gedegradeerd tot pendelbusje naar station Dukenburg en Lindenholt. In gesprekken met Breng werd positief gereageerd op het doortrekken van lijn 4 naar Hatert en CWZ. Bewoners grepen deze handreiking aan om hun verhaal weer onder de aandacht te brengen bij de gemeente. De gemeente Nijmegen gaat de komende weken de wensen voor een nieuwe dienstregeling bespreken met de provincie en vervoerder Breng. Sinds november 2017 strijden bewoners van Aldenhof samen met de SP voor een betere busverbinding in Aldenhof.

 

Bewoner Monique Vos: “Wij vragen onze volksvertegenwoordigers om aan ons te laten zien wat Aldenhof voor ze waard is. Iedere wijk hoort een goede busverbinding te hebben. Breng heeft al positief gereageerd op ons voorstel om bus 4 door te laten rijden naar Hatert en CWZ. Nu moet er doorgepakt worden. En dan pakken wij lijn 4 weer terug!”

Snel aan de slag met een beter stationsgebouw | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks Nijmegen 16-03-2018 00:00

Het stationsgebouw in Nijmegen moet mooier en beter toegankelijk worden. Treinreizigers willen makkelijker en sneller op de perrons komen, en dat geldt ook voor perron 1A dat snel weer in gebruik moet worden genomen. Dat is althans de mening van reizigers die reageerden op een oproep van GroenLinks. Lijsttrekker April Ranshuijsen: “Wij roepen de gemeente, ProRail en NS op om snel aan de slag te gaan met deze verbetersuggesties. Laten we ervoor zorgen dat het stationsgebouw echt een visitekaartje wordt voor onze mooie stad!”

Top vijf

Enkele honderden reizigers reageerden op een oproep van GroenLinks eerder dit jaar om verbeterpunten voor het stationsgebouw aan te dragen. De top vijf van meest gegeven reacties ziet er als volgt uit:

Grotere deuren in de stationshal Mooiere stationshal Bredere trappen Extra roltrappen Perron 1A terug in gebruik

10e station van Nederland

GroenLinks is enthousiast over de plannen voor een groener stationsplein en een nieuwe entree aan de westzijde. Ranshuijsen: “Nu is het tijd voor het stationsgebouw zelf. Nijmegen is met ruim 40.000 reizigers per dag het 10e station van Nederland maar qua uiterlijk en doorstroming staat ons station onderaan het lijstje. Dat moet snel anders!”

De gemeente Nijmegen, ProRail en NS hebben de verbetersuggesties inmiddels ontvangen.