Nieuws van politieke partijen in Overbetuwe inzichtelijk

15 documenten

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Komst poli mag in Elst niet leiden ...

BurgerBelangen Overbetuwe BurgerBelangen Overbetuwe Overbetuwe 30-07-2019 18:39

Komst poli mag in Elst niet leiden tot parkeeroverlast. https://www.gelderlander.nl/overbetuwe/komst-poli-mag-in-elst-niet-br-leiden-tot-parkeeroverlast~a40fe340/

Foodtruck bezoek i.v.m. campagne verkiezingen

ChristenUnie ChristenUnie Overbetuwe 12-03-2019 14:56

https://overbetuwe.christenunie.nl/k/n6128/news/view/1272415/43754/20190311_143928.jpgMaandag 11 maart bezocht de Foodtruck onze gemeente, dit was bij het station in Elst. We deelden appels en appelsap uit en magazines en folders. Ondanks het slechte weer waren er toch goede gesprekken.

Station Elst kan ook wel wat meer ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 08-03-2019 06:32

Station Elst kan ook wel wat meer groen gebruiken inderdaad. 😃😎

De wethouder heeft na vragen van ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 02-03-2019 08:13

De wethouder heeft na vragen van GroenLinks toegezegd dat de gemeente bij de provincie en vervoerder Arriva gaat aandringen op langere treinen tijdens de spits.

Hopelijk binnenkort langere spitstreinen Tiel-Arnhem | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 28-02-2019 00:00

Voor iedereen die in de spits tussen Zetten-Andelst en Elst met de Arriva-trein reist is het een bekend gezicht: de trein komt op station Zetten-Andelst al vol aanrijden en alle wachtenden op het station moeten er ook nog bij gepropt.

GroenLinks heeft hierover vragen aan de wethouder gesteld. De wethouder heeft toegezegd dat de gemeente bij de provincie en vervoerder Arriva gaat aandringen op langere treinen tijdens de spits. GroenLinks hoopt dat de overvolle treinen in de spits zo snel mogelijk verleden tijd zijn.

GroenLinks Overbetuwe is blij dat de ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 18-02-2019 09:04

GroenLinks Overbetuwe is blij dat de provincie wil onderzoeken hoe zij het openbaar vervoer in het Rivierenland en de verbinding met de grote steden Arnhem en Nijmegen kan verbeteren. Op verzoek van het college van B&W van Overbetuwe is hier de optie aan toegevoegd om het spoortraject tussen Tiel en Elst te asfalteren en er een bus over te laten rijden. Wat GroenLinks betreft is het vervangen van de trein door een bus echter geen optie; in tegenstelling tot de bus is de trein een volwaardig en alternatief voor de auto. GroenLinks ziet dan ook graag dat de provincie zich richt op een ‘upgrading’ van de spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem.

Upgraden spoor Tiel-Arnhem dringend gewenst | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 18-02-2019 00:00

De provincie Gelderland wil een verkenning doen naar het toekomstig gebruik van de spoorverbinding Tiel-Arnhem, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de verbinding en de aansluitingen.

GroenLinks Overbetuwe is blij dat de provincie wil onderzoeken hoe zij het openbaar vervoer in het Rivierenland en de verbinding met de grote steden Arnhem en Nijmegen kan verbeteren. Op verzoek van het college van B&W van Overbetuwe is hier de optie aan toegevoegd om het spoortraject tussen Tiel en Elst te asfalteren en er een bus over te laten rijden. Wat GroenLinks betreft is het vervangen van de trein door een bus echter geen optie, omdat de trein sneller, comfortabeler en veiliger is. Daarmee is de trein ook een volwaardiger alternatief voor de auto dan de bus.

Juist vanwege klimaatverandering en de toenemende files in de regio dienen we te kijken hoe we de bestaande spoorverbindingen kunnen uitbreiden en optimaliseren. GroenLinks ziet dan ook graag dat de provincie zich richt op een ‘upgrading’ van de spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem. Dit betekent verdubbeling van de stukjes enkelspoor bij Elst, Echteld en Tiel Passewaaij, renovatie van de rails waardoor de trein sneller kan rijden en zeker niet in de laatste plaats elektrificering. Door gebruik te maken van elektrische treinen wordt bovendien de geluidsoverlast van wachtende treinen verkleind, een wens van omwonenden van stations. De provincie zou moeten streven naar een systeem zoals in de stedelijke gebieden in Duitsland, waar de omliggende gebieden tot een straal van 40 km uitstekend bereikbaar zijn met de lightrail.

GroenLinks kijkt met grote belangstelling uit naar de uitkomst van de verkenning.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.