Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

4 documenten

Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 20-06-2020 15:24

Is ov-plan wel een verbetering? (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De PvdA Ridderkerk heeft zich verbaasd over het persbericht dat het college op 3 juni heeft laten uitgaan, met als titel ‘Schrappen ruimtereservering Ridderkerklijn’. Met geen woord wordt gerept over de nieuwe ruimtereservering die de provincie heeft gemaakt op een gedeelte van de Rotterdamseweg voor een mogelijk toekomstige railverbinding. Niet voor niets spreekt de provincie in een nota van beantwoording niet over het schrappen maar over het aanpassen van het tramtracé. Waarom heeft het college ervoor gekozen om in zijn persbericht slechts één kant van de medaille te belichten?

Het besluit van de provincie is in lijn met de HOV-visie die een meerderheid van de raad vorig jaar heeft vastgesteld. In die visie wordt voor de korte en de middellange termijn ingezet op ‘hoogwaardig’ busvervoer. Voor de lange termijn wordt de mogelijkheid voor een railverbinding over de Rotterdamseweg nadrukkelijk opengehouden. Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk.

Dan over het voorstel zelf. De PvdA Ridderkerk vindt het positief dat er in Ridderkerk eindelijk weer wordt nagedacht over het verbeteren van het openbaar vervoer (ov). Dat is een verschil met voorgaande jaren waarin het ov-standpunt van de toenmalige colleges zich beperkten tot ‘we willen geen tram.’ Deze ommezwaai was hard nodig na jaren waarin het ov van en naar Ridderkerk verder is verschraald.

Hoewel we ons op de korte termijn kunnen vinden in de keuze om het ov te verbeteren door in te zetten op de bus, zijn we inhoudelijk minder enthousiast over het voorstel. Er is een investering van tientallen miljoenen nodig om van de huidige buslijnen 146 (straks mogelijk 346) en 245 HOV-lijnen te maken die voldoen aan de R-netformule. In de eerste fase bedraagt dit bedrag € 10-15 miljoen. In de tweede en derde fase kan dit bedrag oplopen tot meer dan het dubbele. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat ongeveer de helft van het bedrag uit de eerste fase voor rekening van Ridderkerk zelf komt.

Wat levert dit onze inwoners op? Volgens de bijgevoegde HOV-bus variantenstudie 2 minuten tijdwinst naar Zuidplein en 5 minuten naar Kralingse Zoom. Dat zijn kapitale minuten. Voor veel inwoners zal die tijdwinst echter weer verdampen doordat de afstand naar HOV-haltes ten opzichte van de huidige haltes van de 146 en 245 groter wordt. Soms wel meer dan een kilometer. Ook voor ouderen en mensen met een beperking. En wat als de bus vast komt te staan in de file?

Het is positief dat bus 146 als HOV-bus om de 10 minuten zal gaan rijden. Nu is dat buiten de spits nog om het kwartier. Het eerste jaar reed bus 146 echter ook om de 10 minuten. Dat is toen teruggedraaid, omdat te weinig mensen hiervan gebruikmaakten. Wat is de garantie dat bus 146 als HOV-bus straks wel om de 10 minuten blijft rijden?

Volgens de wethouder wordt uitgegaan van een stijgend reizigersaantal. Maar hoe reëel is dat op de korte termijn nu uit diverse onderzoeken blijkt dat ov-reizigers die door Corona niet meer met het ov-reizen straks niet automatisch terugkeren in het ov? En de impact van de anderhalve metersamenleving op het ov waardoor de capaciteit van elk voertuig voorlopig 60% minder is?

Tot slot, een veel gehoord argument en zeker niet onterecht argument tegen de tram was dat een deel van

Ridderkerk daarvoor op de schop moest. Het voorliggende voorstel voorziet onder meer in ingrijpende aanpassingen op de Vlietlaan door het slopen van rotondes en de aanleg van een keerlus. Inwoners ervaren de Vlietlaan als onveilig en zij vragen zich af of het straks niet erger wordt. Onze oproep aan het college is en blijft om inwoners nauw te betrekken bij de ontwikkelingen. En voldoende oog te hebben voor de ontsluiting van Drievliet en ’t Zand en voor kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen.

Dank u wel.

Het bericht Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Wij hebben het passende #horloge bij ...

Echt voor Ridderkerk (EVR) Echt voor Ridderkerk (EVR) Ridderkerk 14-02-2019 12:40

Wij hebben het passende #horloge bij uw nieuwe #MINI! Kom langs in de winkel in #Delft, of bekijk ze hier allemaal > https://www.topdealer.nl/horlogemerken/mini-horloges #minigram #watchesofinstagram #swissmade

veiligheid rangeerterrein Kijfhoek (AD 08-080-2018)

Burger op 1 Burger op 1 PvdA Ridderkerk 08-08-2018 11:58

veiligheid rangeerterrein Kijfhoek (AD 08-080-2018)

Zie ook het Algemeen Dagblad Rotterdam 08-08-2018 (Gert Onnink)

Petra van Nes- de Man heeft hierover in het verleden al diverse malen kritische vragen gesteld en eerder gemaakte rapporten opgevraagd. En altijd kwam als antwoord van de portefeuille houder (burgemeester) mw. Attema dat het veilig is en dat alles goed in gaten wordt gehouden.

Links van het rangeerterrein ligt Rijsoord.

Het is goed mis op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deze week. © Cees Schilthuizen

Zorgen over ‘gevaarlijk’ Kijfhoek

Gemeenteraadsleden in Barendrecht en Ridderkerk willen opheldering over het ‘structureel gevaarlijke’ rangeerterrein Kijfhoek in buurgemeente Zwijndrecht.

Het is goed mis op Kijfhoek, stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deze week over het grootste rangeerterrein van Nederland. De veiligheid is er structureel in gevaar, aldus de toezichthouder over het complex waarover goederentreinen met gevaarlijke stoffen van en naar de Rotterdamse haven rijden.

In de buurgemeenten van het Zwijndrechtse rangeerterrein wordt geschokt gereageerd. Het Barendrechtse raadslid Ruben van der Leer (EVB) wees vorige maand al op de incidenten op het complex en vroeg het college om opheldering.

,,Het is zorgwekkend, ik ga vervolgvragen stellen’’, stelt Van der Leer. ,,We willen weten wat nu de actie van het college wordt.’’

Volgens Van der Leer loopt bij een incident op Kijfhoek een groot deel van Barendrecht gevaar. ,,Al is dat natuurlijk ook afhankelijk van hoe de wind staat en wat het precies is.’’

Brand

De EVB’er verwijst naar de brand in het Brabantse Moerdijk, waarbij ook in Barendrecht ramen en deuren gesloten moesten blijven. ,,En in 2011 hadden we de grote methanolbrand op Kijfhoek. Het lijkt er niet op dat het met de veiligheid sindsdien beter is gegaan.’’ Van der Leer wil vooral weten of en waarvan het college op de hoogte was. Hij wijst daarbij op de nevenfuncties van burgemeester Jan van Belzen, die onder meer ook voorzitter is van de werkgroep incident management gevaarlijke stoffen en van de denktank transportveiligheid. Van Belzen was vanwege vakantie niet in staat te reageren, aldus de gemeente Barendrecht.

Ook het Ridderkerkse PvdA-raadslid Arianne Ripmeester is bezorgd over de onveilige situatie op Kijfhoek. ,,Daar fietsen mijn kinderen dagelijks langs, dat is helemaal geen fijn idee’’, twitterde ze. In een toelichting noemt Ripmeester het onbegrijpelijk dat er ‘zo nonchalant’ lijkt te worden omgesprongen met de veiligheid.

Ze dringt aan op een gezamenlijke aanpak. ,,De burgemeester is bestuurslid van de Veiligheidsregio. Ik hoop dat zij zich wil inzetten om met omliggende gemeenten te zorgen dat de veiligheid in Kijfhoek structureel zal verbeteren.’’

Veiligheid

Burgemeester Anny Attema antwoordt dat bij haar veiligheid ‘op de eerste, tweede en derde plaats’ staat. ,,ProRail zegt de veiligheid te garanderen en dat willen we in de praktijk graag merken. Na vier incidenten op rij maken ook wij ons grote zorgen. We zijn blij dat de inspectie er bovenop zit, maar het zou niet nodig moeten zijn. Rijsoord grenst aan het rangeerterrein, daarom is de veiligheid van Kijfhoek voor ons van groot belang.’’

Spoorbeheerder ProRail heeft in een reactie erkend dat er bij de incidenten op Kijfhoek doden hadden kunnen vallen. Het bedrijf laat weten de noodzaak van verandering te onderschrijven. ,,We gaan hard werken aan verbetering van de veiligheidscultuur.’’

Het onderzoek van de inspectie wordt pas in november afgerond, maar de ILT vond de eerste uitkomsten zo schrikbarend dat ze nu al aan de bel heeft getrokken.

Busvervoer Ridderkerk wordt verder uitgekleed | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks Ridderkerk 05-07-2018 00:00

GroenLinks is geschrokken van de nieuwe vervoersplannen die het college aan de raad heeft gepresenteerd. Het college van b&W zou inzetten op nieuwe snelle verbindingen naar Dordrecht NS, Kralingse Zoom en Zuidplein, maar in een brief verstuurd naar de raad blijkt maar een van deze verbindingen gerealiseerd te worden vanaf december wanneer de nieuwe dienstregeling in gaat.

Het blijkt dat het college niet eens contact heeft gezocht met de nieuwe vervoerder Qbus. GroenLinks stelt hier donderdag vragen over in de raadsvergadering. Over het openbaar vervoer in Ridderkerk valt veel te zeggen en schrijven. Dat Ridderkerkers fanatieke gebruikers zijn van het OV kan niet ontkend worden. Het vorige en huidige college in de gemeente Ridderkerk hebben toegezegd veel te gaan investeren in snelle, hoogwaardige buslijnen. 'De hoogwaardig openbaar vervoersbussen (HOV) zouden de ruggengraat van ons Ridderkerkse OV systeem worden.' Aldus Bjorn Ros. Een mooi toekomstperspectief. Maar niets blijkt minder waar te zijn... Vorige week heeft het college namelijk aangegeven dat de helft van de HOV verbindingen niet zullen rijden in Ridderkerk. Rijsoord zal in de nieuwe plannen zelfs helemaal geen busverbinding meer krijgen. Het college probeert dit te repareren met een buurtbus gereden door vrijwilligers. Ook de verbinding met het Maasstad ziekenhuis verdwijnt voor Rijsoord. GroenLinks vraagt zicht af hoe wij straks snel naar ons werk of studie buiten Ridderkerk gaan met het dichtslibbende wegennet? Wordt Ridderkerk, in tegenstelling tot andere welvarende en wél bereikbare dorpen en steden, straks een geïsoleerde plek? GroenLinks roept om een sterke lobby

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.