Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

7 documenten

Bouwen boven het spoor in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 23-12-2019 00:00

De ruimte in steden is schaars. Andere steden bouwen boven het spoor om goed gebruik te maken van de beperkte ruimte. Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen over de kansen voor Tilburg. 

Tilburg groeit. Ruimte om te groeien is niet vanzelfsprekend. Willen we de ambities voor onze stad waarmaken, dan is creativiteit nodig in het vinden van ontwikkellocaties. Daarom is GroenLinks benieuwd naar de mogelijkheden in Tilburg voor bouwen boven het spoor.

Andere steden zijn hier al druk mee. Amsterdam, Den Haag en Utrecht onderzoeken samen met NS en ProRail de mogelijkheden voor bouwen boven het spoor. Nieuwe ov-verbindingen zijn niet nodig, die liggen er al. Dat is goed voor de bereikbaarheid én scheelt in de kosten. Wat te doen met het geld dat overblijft? NS, ProRail en de gemeenten willen daarmee stations en de omliggende gebieden verbeteren.

Onze gemeente maakt werk van de kennis-as tussen de Tilburgse universiteit en de Spoorzone. GroenLinks ziet hier kansen voor nieuwe woon-, werk- en verblijfslocaties boven en aan het spoor. Daarom vragen wij het college:

1. Hoe kijken jullie naar bouwen boven en aan het spoor? 2. Is bouwen boven en aan het spoor mogelijk in Tilburg? a. Willen jullie die mogelijkheid verder verkennen in de ontwikkeling van de kennis-as?

Hoe een Tilburgs burgerinitiatief het nachtnet nieuw leven inblaast | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 05-03-2019 00:00

Van het Brabants Dagblad tot de NOS, vorige week stond de media vol met verhalen over de mogelijke terugkeer van de nachttrein in Brabant. En dat alles dankzij een initiatief van de Tilburger Bert Bruijnen die het onderwerp op de agenda van de gemeenteraad wist te krijgen. Een mooi voorbeeld van de invloed die je als inwoner kan hebben op de politiek.

Vijftig handtekeningen. Of likes. Dat is wat je nodig hebt om een onderwerp te agenderen bij de Tilburgse raad. Na een nacht op een tochtig station besloot Bert Bruijnen de politiek aan te spreken op de bereikbaarheid van Brabant in de nachtelijke uren. Via de website maakjepunt.nl verzamelde hij ruim 140 duimpjes omhoog, meer dan genoeg om in te spreken bij de raad. 

Tijdens een interessant inspraaksessie kwamen de voordelen van een aansluiting van Tilburg op het nachtnet duidelijk naar voren: goed voor de economie, prettig voor de Tilburgers. Alle aanwezige partijen zagen deze voorbeelden. De oproep van Bert Bruijnen werd in een motie gegoten en met alle elf partijen in de raad gezamenlijk ingediend. Een week na de inspraaksessie werd de motie in de raadsvergadering (natuurlijk) unaniem aangenomen. 

Na Tilburg volgden Den Bosch, Breda, Eindhoven en Helmond met dezelfde oproep. Deze gezamenlijke wens bleef niet onopgemerkt bij de provincie en de NS. Zij staan open voor het gesprek over de terugkeer van het nachtnet. Met een sterke oproep vanuit de grote Brabantse steden staat het onderwerp definitief op de agenda. Of het nachtnet echt terug gaat komen? Daar gaat nu op een hoger niveau over gepraat worden. Ons signaal vanuit Tilburg is in ieder geval unaniem, helder en resoluut: terug met dat nachtnet. 

Je dient een plan in, verzamelt een aantal likes, en zie daar: het onderwerp staat in heel Brabant terug op de agenda. Zo makkelijk kan het soms zijn.

Wil jij ook van je laten horen? Check dan maakjepunt.nl, stel jouw plan op, verzamel stemmen en maak je punt bij de raad!

SP wil knelpuntenfonds spoorwegen

SP SP Tilburg 19-02-2019 18:38

Een delegatie van SP Noord-Brabant trok zaterdag 16 februari samen met SP Tweede Kamerlid Cem Laçin langs een aantal Brabantse plaatsen om met eigen ogen de lokale problemen rond het spoor en spoorwegovergangen te bekijken.

Lees meer:

https://noord-brabant.sp.nl/nieuws/2019/02/sp-wil-knelpuntenfonds-spoorwegen

Betere treinverbinding met Randstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 10-02-2019 00:00

Een snelle verbinding naar Tilburg: dat gun je iedere Randstedeling. Onze stad is de enige grote stad van Nederland zonder rechtstreekse verbinding via het spoor met Utrecht en Amsterdam. Zo’n verbinding zou natuurlijk ook prettig zijn voor onze Tilburgse reizigers. Raadslid Bas van Weegberg stelde dit samen met D66, CDA en VVD aan de orde in de gemeenteraad.

Woensdag 6 februari is het nieuwe landelijke ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er in 2040 iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden tussen negen grote steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. 

Naast een goede verbinding met de Chinese stad Chengdu is het volgens de fracties van GroenLinks en D66 hoog tijd voor een directe verbinding met wat meer pittoreske steden als Utrecht en Amsterdam. 

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.    Is het college het eens dat een directe treinverbinding tussen Tilburg en Utrecht/Amsterdam zeer wenselijk is? 2.    Zijn er de afgelopen jaren gesprekken geweest tussen de gemeente Tilburg en de NS over zo’n verbinding? a.    Zo ja, wat is de uitkomst van deze gesprekken? b.    Zo nee, is het college bereid een gesprek hierover te starten? 3.    Wat vindt het college ervan dat Tilburg in het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ niet bij de negen grote steden hoort waar iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden? a.    Is de gemeente Tilburg betrokken geweest bij de totstandkoming van het toekomstbeeld? b.    Is het college voornemens om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van dit toekomstbeeld? 

Betere treinverbinding in zicht

D66 D66 Tilburg 05-02-2019 18:15

Brabantse steden krijgen waarschijnlijk eind 2019 een betere treinverbinding met elkaar en met de zuidelijke Randstad. Er gaat dan vier keer per dag een Intercity rijden tussen Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht.

“Brabant is booming! Voor bedrijven om zich hier te vestigen, voor mensen om hier te komen wonen. Om Brabant bereikbaar te houden wil D66 alternatieven voor de auto; betere treinverbeteringen zijn daarbij een uitstekend voorbeeld.” zegt D66-statenlid en fractievoorzitter Arend Meijer.

Toch zien de D66’ers dit nog maar als een begin. Uiteindelijk willen ze ook een betere verbinding met Rotterdam en Den Haag.

Tilburgs raadslid Julian Zieleman: “Deze plannen zijn goed nieuws voor de bereikbaarheid van Tilburg. Naast een goede bereikbaarheid per trein blijven wij ons ook vol energie inzetten voor een treinstation in Berkel-Enschot.” 

De D66-fracties in de vijf grote steden en in de Provinciale Staten pleiten al jaren voor betere treinverbindingen. Een jaar geleden ging er elke tien minuten een Intercity rijden tussen Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam en nu verbetert ook de treinverbinding met de zuidelijke randstad. De partij blijft zich ook hard maken voor sprinters in Brabant, een betere treinverbinding met Nijmegen en Düsseldorf, Aken en Luik.

Beweging op de IJssellijn! D66 Tilburg stelt schriftelijke vragen over treinstation Berkel-Enschot

D66 D66 Tilburg 12-11-2018 10:54

D66 Tilburg maakt zich al jaren hard voor de realisatie van een treinstation in Berkel-Enschot. Ongeveer een jaar geleden stelde de fractie van D66 Tilburg schriftelijke vragen met de toepasselijke titel ‘Station Berkel-Enschot: Zet alle seinen op groen!’ Een destijds door de provincies Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant gezamenlijk uitgevoerd onderzoek naar de verbetering van de IJssellijn (Zwolle-Roosendaal), toonde aan dat een treinstation in Berkel-Enschot ‘kansrijk’ is. Dit onderzoek volgde op een eerder onderzoek van de NS waaruit zou blijken dat de realisatie van een treinstation Berkel-Enschot te weinig potentie zou hebben, met een negatieve businesscase tot gevolg. Het college gaf aan met de resultaten van het nieuwe onderzoek in handen tot actie over te gaan en opnieuw met partijen (Provincie Noord-Brabant en de NS) in gesprek te gaan over een treinstation in Berkel-Enschot. Sindsdien bleef het stil.

In de beantwoording op de eerdere schriftelijke vragen stelde het college in reactie op de oproep van D66 Tilburg om een lobby op te starten het volgende: “Een lobby voor een station Berkel-Enschot is pas effectief als deze een logische plek krijgt binnen de verbetering van de hele IJssellijn”. Begin oktober werd bekend dat voor het noordelijke deel van de IJssellijn tussen Zwolle en Deventer (het zogenaamde vervoersconcept 1 uit het onderzoek) door het rijk onderzoek wordt gedaan naar spoorknelpunten en spoorverdubbeling. Kortom: er is (politieke) beweging op de IJssellijn! De bovenstaande ontwikkeling is reden voor D66 Tilburg om opnieuw aandacht te vragen voor een treinstation in Berkel-Enschot. Daarom stelt raadslid Julian Zieleman de volgende vragen aan het college:

Welke acties zijn er sinds november 2017 ondernomen en wat is de stand van zaken ten aanzien van het traject met de provincie Noord-Brabant en de NS?

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat voor de exacte inpassing aanvullend onderzoek nodig is. Uw college gaf in november 2017 aan dat dit aanvullend onderzoek nog niet was opgestart.

Is dit onderzoek inmiddels opgestart en zo ja, op welke termijn kunnen we hier de uitkomsten van verwachten? Zo nee, wat is er concreet benodigd om een dergelijk onderzoek uit te laten voeren en wat is de invloed van de gemeente Tilburg hierop (bijvoorbeeld ten aanzien van het verkrijgen van een positieve businesscase voor de NS)? Welke kansen biedt bovenstaande ontwikkeling ten aanzien van vervoersconcept 1 (Zwolle-Deventer) voor vervoersconcept 2 (met onder andere treinstation Berkel-Enschot)? Heeft het college naar aanleiding van bovenstaande ontwikkeling actie ondernomen richting het rijk om ook stappen te zetten op vervoersconcept 2? Zo nee, waarom niet en is het college bereid alsnog actie te ondernemen?

In het regeerakkoord is 600 miljoen euro vrijgemaakt voor investeringen in spoorinfrastructuur. Daarnaast staat in het regeerakkoord dat het rijk met stedelijke regio’s afspraken wil maken over cofinanciering van de verdere uitbreiding van het openbaar vervoer.

Heeft het college tijdens de kabinetsformatie of naar aanleiding van het regeerakkoord gelobbyd voor een treinstation in Berkel-Enschot? Vervoersconcept 2 bestaat naast treinstation Berkel-Enschot ook uit treinstation Breda-Oost. Volgens het onderzoek bedragen de kosten voor beide treinstations samen 13 miljoen euro. Ziet het college kansen om te onderzoeken of de stedelijke regio Tilburg-Breda in aanmerking komt voor cofinanciering vanuit het rijk voor het realiseren van beide treinstations? Maakt ‘treinstation Berkel-Enschot’ onderdeel uit van de permanente lobbyagenda van de gemeente Tilburg richting het rijk?

Update: reactie college

Inmiddels is de beantwoording van het college binnen. Het college geeft onder andere aan dat het samen met de provincie Noord-Brabant een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) van een treinstation in Berkel-Enschot zal opstarten. In januari 2019 wordt de opzet van deze analyse uitgewerkt, waarna het inhoudelijke onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten kan beginnen. Dit is weer een stapje in de richting van de daadwerkelijke realisatie van het treinstation. Het college gaat bovendien samen met Breda onderzoeken of de stedelijke regio Tilburg-Breda in aanmerking komt voor cofinanciering vanuit het rijk voor het realiseren van de mogelijke treinstations Berkel-Enschot en Breda-Oost. Kortom, er is beweging op de Ijssellijn, maar het is en blijft een proces van lange adem. Wordt vervolgd!

De antwoorden op de schriftelijke vragen zijn hier te vinden:https://tilburg.notubiz.nl/document/7101580/1#search=%22treinstation_berkel-enschot%22

 

Station Berkel-Enschot: D66 “Zet alle seinen op groen!”

D66 D66 Tilburg 17-11-2017 08:11

Fractievoorzitter Peter van Gool en raadslid Jan Stoop hebben in schriftelijke vragen het college van Tilburg opgeroepen vaart te maken met de wens voor een station in Berkel-Enschot. Dit na uitkomsten van nieuw onderzoek en berichtgeving in het Brabants Dagblad. Peter van Gool en Jan Stoop: “Zet snel alle seinen op groen voor een station in Berkel-Enschot”

Het Brabants Dagblad berichtte op donderdag 16 november over een gezamenlijk onderzoek van de drie provincies gelegen aan de IJssellijn (spoorlijn tussen Overijssel, Gelderland en Noord Brabant) over het verbeteren van de spoorverbinding. Eén van de uitkomsten is onder andere dat de vestiging van een station in Berkel-Enschot ‘kansrijk’ wordt genoemd. Naar schatting bijna 2000 reizigers zouden hiervan kunnen profiteren. D66 is groot voorstander van een station in Berkel-Enschot en ziet de uitkomsten van dit onderzoek als ondersteuning van deze wens.

Lees hier het artikel van het Brabants Dagblad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.