Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

4 documenten

Ruimtelijke Economisch Programma

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 02-11-2019 00:00

 

Utrechtse Heuvelrug werkt in U10 verband met 15 andere gemeenten aan een Ruimtelijke Economisch Programma (REP). Het is voor het eerst dat we proberen om samen tot een samenhangende visie te komen op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energie opwekking en natuur, voedselvoorziening en landschap. Het beoordelingskader REP stelt de uitgangspunten vast en de doelstellingen van het REP.

Het beoordelingskader is uitgebreid en bevat een groot aantal toch wel behoorlijk smart geformuleerde doelstellingen. Als we daar zo op hoofdlijnen naar kijken ziet dat er goed uit.

Het college geeft in reactie op deze uitgangspunten aan dat van onze gemeente geen bijdrage zal leveren aan grootschalige ontwikkelprojecten. Wel zetten wij door middel van inbreiding en transformatie in op OV-knooppunt ontwikkeling. Dat kan met elkaar in tegenspraak zijn, gaan er hierbij vanuit dat bedoeld wordt dat we als gemeente wel positief staan t.o.v. bouwen van woningen en/of kantoren rondom station 3B-Zeist. Wat willen we daar als gemeente eigenlijk? Een vraag waar we het met elkaar eens over moeten hebben.

Voorzitter, niet alleen voor dit voorbeeld bouwen rondom station 3B-Zeist, maar breder nog de vraag: is het ook op andere fronten niet beter om nu ons de vraag te stellen wat we waar willen in onze gemeente? En dat het college dan gesterkt door de raad in de regio dit gaat uitdragen?

Daarnaast zouden we graag meer nadruk willen leggen op alternatieve mobiliteitsoplossingen. Scenario’s zijn nu vooral gericht op faciliteren van wonen, werken én mobiliteit in de regio Utrecht.  Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat mensen hun baan gemiddeld 28 kilometer (vrouwen) tot 49 (mannen) van huis zoeken. Echter als we door slim innoveren de reistijd kunnen halveren, dan kun je wonen faciliteren in de krimpregio’s, denk aan gemeente Bronkhorst waar onze raad onlangs was, en werk faciliteer je dan in de regio Utrecht.

Een aantal voorbeelden: proef met trein zonder machinist in Groningen. Eind vorig jaar deed ProRail al een test met een zelfrijden vachttrein op de Betuweroute.  Bedrijven en studenten van de TU Eindhoven die zich richten op de Europese hyperloop als duurzaam alternatief voor vliegverkeer.

Het beoordelingskader geeft ons nog niet het gevoel dat de op te stellen visie echt vernieuwend en innovatief zal zijn. Desondanks is het ook lastig om KPI’s (indicatoren) voor innovatie op te nemen, maar we verwachten wel dat ons college zich hier voluit voor inzet.

We kunnen ons in elk geval vinden in de reactie van het college op het beoordelingskader en zullen daarmee instemmen. We beraden ons op de moties ten aanzien van dit onderwerp.

 

Voortgang Station Driebergen-Zeist

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 26-01-2019 11:02

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1262944/507362/station nieuwbouwWoensdag 23 januari hebben de leden van de Gemeenteraad een informatieavond betreffende het station Driebergen-Zeist bezocht. Verschillende mensen van Prorail en de bouwer Bam vertelden de Raad over de stand van zaken.

Tot nu toe loopt het project binnen de tijdsplanning en binnen budget. De komende tijd staat ons nog verschillende keren overlast te wachten door afsluiting van de Hoofdstaat, maar er is perspectief. De frustratie over lange wachttijden voor de overweg is definitief voorbij. Verder blijkt het ook een voorbeeldproject te zijn door de combinatie van moderne en inventieve bouwtechnieken en het bouwen met respect voor de natuur.

Dick Karssen, ons raadslid van de ChristenUnie zegt hierover: “Het was een informatieve avond. Vanaf deze plaats: hulde aan de ontwerpers en alle bouwers”.

De voortgang van de bouw is ook met deze link te volgen.

De begroting 2019: een noodrem in stapjes

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 19-11-2018 10:20

De VVD staat voor solide financiën. We willen met geld omgaan zoals u dat thuis ook doet. Op de pof leven is geen optie.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/32728/de-begroting-2019-een-noodrem-in-stapjes

 Hoe staan we ervoor?

 Een trein in volle vaart stop je echter niet zomaar, die dendert nog een tijdje voort. Zo is het ook met de financiën van onze gemeente. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft een extreem hoge schuldenlast en een begroting die de afgelopen jaren, met name door toename van kosten in het sociaal domein, eindigde met een negatief resultaat. Als we niet ingrijpen, nemen de schulden verder toe - met het risico dat de gemeente financieel zo zwak komt te staan dat de provincie ingrijpt. 

 

 Op 8 november heeft de raad de eerste versie van de begroting 2019, het zogenoemde Spoor 1, goedgekeurd. Dit is een beleidsarme begroting, hierin zijn de afspraken uit het raadsprogramma niet of slecht gedeeltelijk opgenomen. Deze begroting is sluitend op lange termijn, maar laat voor 2019 een tekort zien van 1,2 miljoen. Dat is natuurlijk niet wat we willen. Spoor 1 wordt ingediend bij de provincie, die al heeft laten weten deze begroting te accepteren. Dat zorgt even voor rust in de tent. En wat gaan we dit jaar nog doen?

Die rust duurt niet lang. Financieel woordvoerder Judith van Roy noemde Spoor 1 een spookbegroting, omdat we nog dit jaar (!) spreken over een begrotingswijziging. Daarin wordt een aantal bezuinigingen voorgesteld en de schuld teruggebracht zoals we hebben afgesproken in het raadsprogramma. Spoor 2 wordt de komende weken besproken in de raad. 

 

 Daarna volgt spoor 3, waarin we samen met de samenleving bekijken hoe we op de langere termijn (vanaf 2020), op een structurele manier de schulden omlaag kunnen brengen en kunnen zorgen voor een sluitende begroting. De vraag ligt voor: waar kan de gemeente Utrechtse Heuvelrug geld besparen? En als we iets niet meer gaan doen, wat betekent dat dan? De VVD schuwt daarbij harde keuzes niet. Die keuzes moeten we wel op een verantwoorde manier maken.

Inzet van de VVD

We willen ervoor zorgen dat de financiële afspraken uit het raadsprogramma worden nagekomen. Daarom heeft Judith van Roy een amendement ingediend op Spoor 1, dat ook is aangenomen. De strekking in het kort: alle geplande investeringen voor 2019 groter dan € 300.000 worden niet automatisch met de begroting goedgekeurd, maar moeten door het college separaat aan de raad worden voorgelegd. Zo houdt de raad op korte termijn de mogelijkheid om af te zien van investeringen als dat nodig blijkt.  

 

We willen de voortdenderende trein op een verantwoorde en veilige manier laten stoppen. Dat kost tijd, die we eigenlijk niet hebben. Daarom trekken we in stapjes aan de noodrem. Spoor I was de eerste stap om rust te krijgen. Spoor II moet de trein flink in vaart laten verminderen, zodat de trein niet ontspoort. Spoor III moet ervoor zorgen dat de trein weer veilig van A naar B kan. En dat gaan we samen met politiek en samenleving doen.

 

Driebergen-Zeist als tweede intercitystation voor de stad Utrecht en Science Park?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 18-06-2018 07:08

Goede en snelle OV verbindingen was de afgelopen jaren en bij de gemeenteraadsverkiezingen een belangrijk speerpunt voor D66 en daarom is met regelmaat aandacht gevraagd voor het behouden van de intercity stops op station Driebergen-Zeist. De intercity verbindingen met Schiphol/Amsterdam en Arnhem/Nijmegen zijn wat reistijden betreft zeer voordelig voor forensen en studenten en van belang voor behoud van het aantrekkelijke werk- en vestigingsklimaat van onze gemeente.

We waren dan ook blij verrast – en voelden ons gesteund – door het actieprogramma ’ U Ned’ wat op maandag 28 mei openbaar is geworden, In dit actieprogramma, ‘voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht’, staat dat in de toekomst de snelgroeiende stad Utrecht een tweede intercitystation nodig heeft, en met een nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerring om de stadsregio heen. Provincie en gemeente Utrecht vragen aan het Rijk een investering te doen van miljarden euro’s om de bereikbaarheid van de regio te garanderen nu de groei van aantal inwoners en bedrijven sterk toeneemt

Gepleit wordt door de bestuurders voor een hoogwaardige openbaarvervoerring rond Utrecht waardoor niet alle reizigers meer via Utrecht Centraal hoeven te reizen. Gedacht wordt aan een snelbus- of tramlijn die op een aantal plekken bij onder meer de snelwegen ondergronds zal moeten gaan, of eroverheen. De bedoeling is dat reizigers van buiten Utrecht bijvoorbeeld hun auto bij een van de opstappunten parkeren en met het OV verder naar hun bestemming in de stad rijden. Of per fiets, omdat ook het fietsnetwerk wordt uitgebreid. Universiteitscomplex De Uithof dreigt door de eigen groei ook onbereikbaar te worden. Daarom opperde de directie al eerder om stations en fietspaden op te waarderen, waardoor de vele werknemers en studenten van het Utrecht Science Park het centraal station in Utrecht kunnen mijden. Naar aanleiding van de berichtgeving in de media zijn door de fractie van D66 in de raadsvergadering van 7 juni vragen gesteld, o.a. of er bij de bouw van het nieuwe station Driebergen Zeist wordt geanticipeerd om als intercitystation te gaan functioneren en wat er voor nodig is om een rol te spelen als opstappunt voor het Utrecht Science Park (bijvoorbeeld het doortrekken van de tramverbinding/Uithoflijn ?)

Om hier meer duidelijk over te krijgen en ook over hoe we als gemeente betrokken willen worden bij het U Ned actie programma zal D66 een agenderingsverzoek indienen om dit na de zomervakantie als Raad met het College te bespreken.

Verder organiseert op 19 juni de D66 werkgroep Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit een discussie avond over bereikbaarheid van het Utrecht Science Park om te weten hoe buurgemeenten en de Provincie naar dit probleem kijken (en wat ook als input kan dienen voor het Provinciale verkiezingsprogramma).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.