Nieuws van politieke partijen in Venlo inzichtelijk

13 documenten

Wederom toename treinen met gevaarlijke lading door Venlo

SP SP PvdA Venlo 08-08-2020 19:24

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloDe SP maakt zicht samen met de partijen EENLokaal en PvdA zorgen om de steeds toenemende hoeveelheden gevaarlijke stoffen die per spoor door Venlo komen. Ook in 2019 kunnen we weer een toename zien. We moeten snel de regie in eigen hand nemen om de veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het college tot actie oproepen om bij ministerie en ProRail  dringend manen de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.

 

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloSP-raadslid Ton Heerschop: “Vorig jaar bracht de SP-Venlo een rapportage uit die nu opnieuw actueel blijkt. Op basis van dat rapport voerden we een debat in de raad. Het resultaat daarvan was een (jaarlijkse) informatieavond over de regelgeving en gevaren op het spoor in Venlo.”

ProRail stelt dat zolang zij binnen de afspraken van de regeling Basisnet spoor werkt er geen gevaar is op het spoor. “Maar met iedere toename van hoeveelheden stijgt vanzelfsprekend ook het risico op een incident”, aldus Heerschop. “Dat is geen bangmakerij dat is eenvoudigweg een logisch gevolg van de toename van spoorbewegingen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

“Mensen denken wellicht dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar we moeten ons realiseren dat over het spoor in Venlo nog steeds stoffen als ammoniak worden vervoerd. Een stof die uitermate bijtend en daardoor dodelijk kan zijn. Die ammoniak is het gevolg van een deal tussen DSM en het Rijk. Het Rijk wilde deze stof niet meer in de Randstad hebben en dus spraken beide partijen af dat een fabriek uit IJmuiden zou worden herbouwd in Geleen.”

“Echter, de capaciteit in Geleen is minder dan in IJmuiden en dus komen we in een situatie dat de opvolger van DSM de ammoniak onder andere via Venlo naar het buitenland vervoerd. Een totaal ongewenst situatie”, zegt Ton Heerschop.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het spoor die mogelijk een vermindering of juist een toename van de aantallen stoffen die over het spoor door Venlo gaan. “Wij willen als SP net als de andere partijen weten hoe het college hiermee omgaat. Het is echt tijd om lokaal de regie te nemen en onze veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het gemeentebestuur ook oproepen om met Den Haag in discussie te gaan om de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.”

Snelheid is daarbij geboden aldus de SP. We hebben met andere partijen vragen gesteld over deze kwestie daarna zullen zeker weer discussies volgen in de gemeenteraad.

 

Bekijk ook: 
06-08-2020, Omroep Venlo: Weer meer giftreinen door Venlo in 2019 24-10-2019: Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor 26-09-2019: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

 

Groenlinks zet vraagtekens bij meer meer meer infrastructuur | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 18-12-2019 00:00

Een meerderheid van de Venlose gemeenteraad stemde in met een motie waarin het college werd verzocht een bidbook op te stellen, waardoor er geld uit Den Haag kan worden binnengehaald voor infrastructurele projecten. GroenLink stemde als enige tegen. Waarom? Meer Haags geld naar Venlo is toch juist goed? Wij hebben tegen gestemd om een statement te maken. Meer infra betekent ook meer verkeer, meer stikstof en meer luchtvervuiling. De bedoeling van onze tegenstem was om de raad dit verband te laten zien.

Ook GroenLinks ziet dat Limburg voor grote infrastructurele uitdagingen staat. Op het wegennet zien we filevorming, problemen rond de A67 en A73, voor het spoor hebben we vele wensen (een veilig emplacement, IC Eindhoven-Düsseldorf voor een betere verbinding met Duitsland, spoorverdubbeling Kaldenkirchen-Dulken en de ondertunneling van de Vierpaardjes) en we zijn een warm voorstander voor een verdere verduurzaming in de mobiliteit.

Maar deze motie ademde ons teveel de sfeer van dat meer, meer, meer infrastructuur de oplossing zou zijn. GroenLinks zet daar stevige vraagtekens bij.

Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor

SP SP D66 CDA Venlo 24-10-2019 10:21

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor
SP, EENLokaal, D66 en CDA hebben een interpellatiedebat aangevraagd over de situatie op het rangeerterrein, spooremplacement en de toename van vervoer van gevaarlijke stoffen door Venlo. Dat raadsdebat vond plaats op woensdag 23 oktober. Uitkomst is onder meer dat de raad en het publiek voortaan elk jaar bijgepraat worden over spoorveiligheid.

 

Met een interpellatie kan een raadslid inlichtingen van het college of de burgemeester vragen over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Eventueel kan via een motie een uitspraak van de raad worden verkregen. (Een interpellatie gaat dus verder dan het stellen van bijvoorbeeld vragen.)

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorSP-raadslid Ton Heerschop: “De SP heeft dit debat gevraagd omdat wij niet tevreden waren met de beantwoording van de vragen die wij stelden over het spooremplacement. Ook wilden we de bevindingen uit ons onderzoeksrapport concreet maken.”

 

“Daarnaast is de raad uitvoerig geïnformeerd op 10 oktober, tijdens de informatieavond over het spoorwegemplacement. Deskundigen van Prorail, Veiligheidsregio en gemeente gaven een toelichting. Echter, wat we toen hoorden is dat volgens ProRail er geen overschrijdingen zijn op het ‘basisnet spoor’. Maar gelijktijdig horen we ook dat het ministerie overweegt om de plafonds op te rekken omdat basisnet spoor de zaak te veel zou belemmeren. En dan stelt het college dat zij bekend is met de overschrijdingen aangaande basisnet.”

“Kortom, deze wetgeving helpt ons niet direct met wat nu wel en wat nu niet toegestaan is maar uit de beantwoording van onze eerdere vragen weten we dat betreffende basisnet de gemeente daar niet over gaat. Dat vraagt om een andere aanpak.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Waarom rijden treinen met gevaarlijke stoffen nu door Venlo? Was het niet de Betuwelijn die juist vermindering van vervoer gevaarlijke stoffen door steden in het zuiden zou moeten bewerkstelligen? Was het niet het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ dat zou moeten regelen dat in 2015 DSM het vervoer tot 0 zou terugbrengen? Maar hoe is de realiteit? De Betuwelijn wacht mogelijk nog tot 2030 op aansluiting op het spoor in Duitsland. En de inspanningsverplichting heeft DSM noch haar rechtsopvolger ooit ingevuld.”

 

“De mensen die in Venlo rondom het spoor wonen hebben net als de rest van Nederland meebetaald aan de Betuwelijn en de compensatie van DSM. Maar tot op de dag van vandaag rijden de treinen met gevaarlijke stoffen door onze gemeente. En dat zien die mensen ook.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Ton Heerschop: “De SP vroeg tijdens het interpellatiedebat om een integrale aanpak van dit dossier. En ook om nog eens naar het risicoprofiel voor Venlo te kijken. De burgemeester zit in het bestuur van de veiligheidsregio en kan dat zodoende regelen.”

“Ook vroeg ik wederom dat de calamiteitenplannen voor het emplacement gedeeld zouden worden met de gemeenteraad. Daarover kreeg ik eerder een toezegging maar tot op heden nog niets gezien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Ten aanzien van de transporten over de Maaslijn vanuit Geleen vroeg de SP of het gemeentebestuur wil optrekken met de beide veiligheidsregio’s en betrokken gemeentes om richting Den Haag aan te geven dat Venlo erop rekent dat de resultaat- en/of inspanningsverplichting zoals gedaan in het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ alsnog worden ingevuld.”

 

“Wat betreft de transporten over de Brabantroute zou eenzelfde initiatief met de Brabantse gemeenten en veiligheidsregio’s kunnen worden genomen. Hierbij zou bijvoorbeeld de suggestie richting het ministerie kunnen zijn om de transporten met gevaarlijke stoffen duurder te maken op de Brabantroute dan op de Betuwelijn.”

 

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorBurgemeester Scholten reageerde positief en zei in overleg te gaan met andere gemeenten en veiligheidsregio’s en ook richting ministerie druk te zetten om de situatie voor Venlo te verbeteren.

 

Ook zei hij dit debat belangrijk te vinden en in een behoefte voldoet en daarom voortaan jaarlijks een informatieavond over spoorveiligheid te gaan organiseren waarbij dan ook inzicht wordt gegeven in de rapportages die naar aanleiding van incidenten op het spoor worden opgesteld. “Iedereen heeft belang bij dat onderzoek. Dat geldt voor zowel ProRail als NS en dus ook voor raadsleden en bewoners.”, zo zei de burgemeester.

 

Ton Heerschop: “Die ferme uitspraken doen ons goed, geeft aan dat onze zorgen serieus worden opgepakt. Ook goed dat de burgermeester de minister op de verantwoordelijkheid gaat aanspreken. We houden het in de gaten.”

 

Bekijk ook:
23-10-2019, Omroep Venlo: Jaarlijkse informatieavond over spoorveiligheid 10-10-2019, Omroep Venlo: 'Slecht gevoel' over bijeenkomst ProRail 26-09-2019, SP-Venlo: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019, SP-Venlo: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo

SP SP Venlo 26-09-2019 21:52

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/09/onderzoeksrapport-naar-risicos-en-kansen-op-de-spoorwegen-rond-venlo
Berichtgeving over enerzijds een toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor door Venlo en anderzijds de inzet van langere treinen (tot 740 meter) voor onder meer dit vervoer van gevaarlijke stoffen, was voor de SP aanleiding te analyseren wat er speelt. Een buurtonderzoek onder omwonenden deed de rest. Het rapport met conclusies en aanbevelingen werd gisteren door de SP-fractie aan de burgemeester overhandigd.

 

 

In 2013 deed de SP-Venlo al eens eerder een onderzoek waarna ze begin 2014 de conclusies daarvan en aanbevelingen aan het gemeentebestuur aanreikte. Echter werd daar in onze ogen te weinig mee gedaan.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/09/onderzoeksrapport-naar-risicos-en-kansen-op-de-spoorwegen-rond-venloFractievoorzitter Angelique Weingarten: “De actualiteit van deze zomer deed de SP-Venlo besluiten het onderzoek uit 2013/2014 te herhalen. In augustus was daarvoor een buurtonderzoek in Venlo-Zuid, enkele straten rondom het spooremplacement. Tegelijkertijd werden een aantal zaken nader onder de loep genomen.”

“Het resultaat daarvan, plus de analyse, conclusies en aanbevelingen, leest u in dit nieuwe onderzoeksrapport naar de risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo.”

 

Bij de overhandiging, tijdens de gemeenteraadsvergadering op 25 september, zei de burgemeester het onderzoek te gaan bestuderen en te delen met de wethouders en de leden van de gemeenteraad.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/09/onderzoeksrapport-naar-risicos-en-kansen-op-de-spoorwegen-rond-venlo

 

Angelique Weingarten: “Dat is een goede eerste stap, mooier zou het zijn wanneer ons rapport omgezet wordt in beleid en concrete actiepunten.”

“Met het nieuws over de toename van giftreinen, de inzet van extra lange treinen, maar ook de gewenste ondertunneling van de Vierpaardjes en de drukte die het goederenvervoer over het spoor nu al kent, geeft ons rapport de nodige kansen om het spoorvervoer in Venlo te verbeteren en veiliger te krijgen.”

 
Bekijk ook:
Lees hier ons onderzoeksrapport (PDF). 14-08-2019: Zorgen peilen in de buurt over toename giftreinen 27-06-2019, Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!? 25-06-2019: Raadsvragen over lange goederentreinen

Zorgen peilen in de buurt over toename giftreinen

SP SP Venlo 14-08-2019 19:19

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/08/zorgen-peilen-in-de-buurt-over-toename-giftreinen
De toename van giftreinen dwars door de gemeente vinden we een gevaar. De vele extra (en langere) treinen geladen met gevaarlijke stoffen doet ook wat met de veiligheid en de verkeersdrukte. Gisteren peilden we in de buurt rondom het rangeerterrein, Vierpaardjes, hoe de omwonenden hier tegenaan kijken, of onze zorgen gedeeld worden en wat we daaraan kunnen doen.

  De antwoorden op onze raadsvragen, die we in juni aan B&W stelden, waren niet bevredigend. Daarom heeft de SP het thema op de raadsagenda van september gezet voor een debat over de ontstane situatie.

 

In de video verteld SP-raadslid Ton Heerschop er meer over:

 

Wat is het probleem? Vanaf volgend jaar rijden er 6x meer giftreinen door Venlo dan toegestaan. Met de enorme hoeveelheid aan gevaarlijke stoffen, die dwars door de gemeente gaat rijden, neemt het gevaar op een giframp ook toe. De SP heeft hierover in de afgelopen jaren vaker aan de bel getrokken maar de extra toename aan spoorvervoer (die er vanaf 2020 ontstaat) is reden om opnieuw onze zorgen te uiten.

 

Vragen aan de buurt. Aan de hand van antwoorden op enkele vragen willen wij de zorgen van de direct omwonenden meenemen en deze onder de aandacht brengen van burgemeester en wethouders in Venlo en de druk opvoeren bij ministerie en spoorvervoerders.

 

Heb je ons niet aan de deur of op straat getroffen maar wil je wel je zorgen kwijt, laat het ons weten met een email naar: venlo@sp.nl

 

Bekijk ook:
27-06-2019, Omroep Venlo: Zes keer toegestane hoeveelheid giftreinen door Venlo 27-06-2019, SP-Venlo: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!? 25-06-2019, SP-Venlo: Raadsvragen over lange goederentreinen

Actie giftreinen

SP SP Venlo 04-08-2019 16:17

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/08/actie-giftreinenOnlangs lazen we dat er vanaf volgend jaar (2020) 6 maal zoveel giftreinen door Venlo gaan rijden dan toegestaan. Met deze enorme hoeveelheid gevaarlijke stoffen, die dwars door de gemeente gaan rijden, neemt het gevaar op een giframp natuurlijk enorm toe. De SP gaat de omwonenden hierover opnieuw bevragen.

 

De SP-fractie in Venlo heeft in juni nog raadsvragen gesteld aan het college van B&W over de toename van gevaarlijke stoffen per spoor, en wat dat met de veiligheid en de verkeersdrukte doet. De antwoorden op die vragen waren niet bevredigend en daarom heeft de fractie dit onderwerp op de raadsagenda van september laten plaatsen.

 

Om onze zorgen rondom het gevaar van de giftreinen kracht bij te zetten, willen wij graag dinsdag 13 augustus aanstaande de wijk rondom de Vierpaardjes in.

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/08/actie-giftreinen

Aan de hand van antwoorden op enkele vragen willen wij de zorgen van de direct omwonenden meenemen en deze onder de aandacht brengen van burgemeester en wethouders in Venlo.  

Ga jij ons helpen?

Graag zien wij je dinsdagavond 13 augustus 2019. Verzamelpunt is bij café De Maagdenberg om 19.00 uur. De actie zal maximaal 1,5 uur in beslag nemen.

 

Datum: Dinsdag 13 augustus Tijd: 19:00 tot 20:30 uur Waar: Verzamelen bij café De Maagdenberg, Maagdenbergplein 1 Venlo  

 

Kom je ook, laat het ons dan even weten: venlo@sp.nl

 

Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

SP SP Venlo 27-06-2019 12:28

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/zes-keer-zoveel-giftreinen-als-toegestaanDe SP is geschokt over de melding dat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen zes keer meer is geweest dan de toegestane hoeveelheden. Op 25 juni stelden we al raadsvragen over de extra lange treinen die gaan rijden door Venlo, als dat ook nog giftreinen worden dan moeten we ons pas echt zorgen gaan maken. Aanvullende raadsvragen gingen rap op de post.

 

Dinsdag (25 juni) stelden we al vragen aan B&W over de langere treinen en wat dit zal betekenen voor de bereikbaarheid van de gemeente. Een van de vragen betrof gevaarlijke stoffen die over het spoor worden vervoerd. Tot onze verbijstering werd vandaag gemeld dat de toegestane hoeveelheid gevaarlijke stoffen zes keer is overschreden. We hebben direct aanvullende vragen gesteld.

 

Op station Venlo kwamen in 2018 blijkbaar ruim zes keer zoveel ‘giftreinen’ aan als toegestaan. In totaal mochten er in 2018, 2.150 wagons met brandbaar gas over het traject Eindhoven-Venlo rijden. In werkelijkheid reden er 13.661 wagons naar Venlo!

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/zes-keer-zoveel-giftreinen-als-toegestaanSP-raadslid Ton Heerschop: "Het is onbestaanbaar dat de staatssecretaris, over deze enorme overschrijdingen aan gevaarlijke stoffen over het spoor, slechts stelt dat de veiligheid niet in het geding is. Het gemeentebestuur mag daar een stevige reactie op geven."

 

"Het bericht op Omroep Venlo kwam voor de SP niet onverwacht. We wilden ons onderzoek van 2014 ten aanzien van het rangeeremplacement nog eens herhalen, om te kijken hoe de vlag er nu bij hangt. Mede omdat we het vermoeden al hadden dat er meer vervoer via het spoor ging."

"Buitengewoon zorgelijk is het feit dat in het bericht op de website van de omroep een verwijzing wordt gemaakt naar de stof Acrylnitril. Deze stof is eerder bij een treinongeval in België in 2013 oorzaak geweest voor de evacuatie van duizenden mensen en een dodelijk slachtoffer."

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/zes-keer-zoveel-giftreinen-als-toegestaan

 

Ton Heerschop: "De SP wil absoluut weten of deze stof nu wel of niet door Venlo is vervoerd en of de gemeente hiervan op de hoogte was. Het is onbegrijpelijk dat we in Nederland lijken weg te kijken als het gaat om vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor."

 

"Veel van die sporen gaan dwars door steden heen en van Rotterdam tot aan Venlo worden de mensen gewoon voor de gek gehouden. De overheid roept dat zij al plafonds stelt. Maar op het moment dat dit plafond met een zesvoud wordt overschreden lijkt dat niemand iets te schelen. Sterker nog, de staatsecretaris stelt dat de veiligheid niet in het geding is geweest."

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/zes-keer-zoveel-giftreinen-als-toegestaan

 

Ton Heerschop: "Waaruit blijkt dat de veiligheid niet in het geding is geweest? Naar onze mening worden we voor de gek gehouden. Risico’s beoordeel je in kansen van optreden en effecten als het verkeerd gaat. Bij een toename van bewegingen over het spoor en het vervoeren van niet toegestane stoffen op de route zien wij beide toenemen. Dat betekent dat de staatsecretaris of niet weet waarover ze praat, of gewoonweg liegt."

"We hopen dat het gemeentebestuur de problematiek van het spoor en het vervoer van gevaarlijke stoffen nu eindelijk eens serieus aanpakt."

 
Bekijk ook:
27-06-2019, Omroep Venlo: Zes keer toegestane hoeveelheid giftreinen door Venlo 25-06-2019, SP-Venlo: Raadsvragen over lange goederentreinen 20-06-2019, Spoor Pro: ‘Lange goederentreinen rijden vanaf 2020 over grensovergang Venlo’

Raadsvragen over lange goederentreinen

SP SP Venlo 25-06-2019 10:15

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/raadsvragen-over-lange-goederentreinenIn het blad SpoorPro geeft ProRail via haar directeur vervoer en dienstregeling aan dat er vanaf 2020 langere goederentreinen kunnen gaan rijden via Venlo. Men spreekt hierbij over een lengte van 740 meter! Tevens stelt men dat voor de wachtsporen ook gekeken kan worden naar het havengebied in Venlo. Wat gaat dit betekenen voor het al drukke spoor rondom Venlo?

 

Het is de bedoeling dat de komende jaren fikse ontwikkelingen gaan plaatsvinden aan de spoorverbindingen van, naar en in Venlo. Kijk naar de verdubbeling van het spoor aan Duitse zijde, elektrificatie en verdubbeling van de Maaslijn en de ondertunneling van de Vierpaadjes.

Naar de mening van de SP zijn langere goederentreinen pas mogelijk als de infrastructuur zowel in Nederland als in Duitsland daarvoor voldoende toegerust is.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/06/raadsvragen-over-lange-goederentreinenSP-raadslid Ton Heerschop: "Langere goederenstromen betekenen waarschijnlijk ook meer ladingen met gevaarlijke stoffen door het centrum van Venlo. Hoe gaat men controleren dat ProRail niet boven de op het rangeercomplex Venlo toegestane hoeveelheden gevaarlijke ladingen zal uitkomen?"

 

Trillingen zijn voor omwonenden van het spoor een steeds groter wordend probleem. Door de langere goederentreinen zal deze problematiek mogelijk groter worden.

Ton Heerschop: "De SP maakt zich zorgen dat de overige verkeersstromen langer tot stilstand zullen komen door de langere treinen. Dit zal zowel voor de bereikbaarheid als voor de luchtkwaliteit negatieve gevolgen hebben".

 

Nachttrein naar Venlo | Venlo

GroenLinks GroenLinks PvdA Venlo 26-04-2019 00:00

Wie met de trein van of naar Venlo wil reizen na middernacht, ontdekt dat Venlo niet is aangesloten op het nachtnet. In Limburg rijden geen nachttreinen. Kan dat niet veranderen? GroenLinks en onafhankelijk raadslid Ali Oruç dienden een motie in om dat te onderzoeken. De motie werd gesteund door bijna de hele gemeenteraad.

GroenLinks ziet veel voordelen aan zo'n "Nachttrein naar Venlo". Veel studenten die in Venlo woonachtig zijn, studeren in steden als Eindhoven en Maastricht, waar het studentenleven niet stopt als de klok twaalf uur slaat. Maar ook voor een veel bredere groep zou de nachttrein een uitkomst zijn. Aansluiting op het nachtnet zou enorm bijdragen aan het vestigingsklimaat van Venlo en Limburg.

GroenLinks is helemaal vóór. Niet in de laatste plaats omdat de trein een schoon en veilig alternatief biedt voor ander verkeer en daarmee bijdraagt aan het behalen van de klimaatdoelen.

Wethouder Erwin Boom (PvdA, Economie) zegde toe in gesprek te gaan met de provincie, andere steden en betrokken partijen als ProRail om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

De laatste tijd ontving EENLokaal ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 25-04-2019 12:32

De laatste tijd ontving EENLokaal steeds meer klachten en opmerkingen over de veiligheid en bereikbaarheid van station Blerick. Ons Blericks raadslid Duran Yildiz is in gesprek gegaan met de melders en heeft n.a.v. deze gesprekken vragen gesteld aan het college. Voor de geïnteresseerde lezer, onderstaand de tekst. Geacht college, Van meerdere burgers hebben we klachten gekregen over de slechte bereikbaarheid of beter gezegd ‘onbereikbaarheid’ van het station Blerick. Het station van Blerick is namelijk niet toegankelijk voor de mensen in een rolstoel of scootmobiel maar ook niet voor de mensen met een kinderwagen of voor degenen die andere lichamelijke beperkingen hebben. Er ontbreekt daar namelijk een lift en/of een hellingbaan waardoor deze mensen niet op het perron kunnen komen. Op het station in Blerick is waar te nemen dat men al bezig is (ongeveer 2 jaar) met bepaalde werkzaamheden en dat er een hellingbaan wordt gebouwd voor perron 3. Maar hoe de hierboven genoemde mensen vanuit perron 1 of 2 moeten reizen blijft ons alsnog een raadsel. We weten uiteraard dat het station en de voorzieningen van het station onder de verantwoordelijkheid van Pro Rail vallen. Maar toch vinden we als fractie dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor dit ernstig probleem en dat we als gemeente hier iets mee moeten. Het is namelijk absoluut onverklaarbaar dat deze kwetsbare mensen niet kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van de spoorwegen en het station. Deze opvatting brengt Fractie EENLokaal tot de volgende vragen: 1. Was dit probleem eerder bij u bekend en Is dit probleem eerder aan de orde geweest in gesprekken met Pro Rail? Zo ja, welke acties zijn tot nu toe hierover uitgevoerd? 2. Zijn er op dit moment alternatieven voor deze minder mobiele burgers zodat ze alsnog van het spoor of station gebruik kunnen maken? M.a.w. hoe zou iemand in een rolstoel of met een kinderwagen (bijv. woonachtig in Blerick) gebruik moeten maken van de spoorwegen? 3. Wat is de status van de door Pro Rail gedane toezegging in de periode van ‘Lijnstad’ betreffende het bouwen van een lift bij de restauratie van het station? En wat is de reden dat dit nog niet is gerealiseerd? 4. Is het college bereid om met Pro Rail (binnen korte termijn) hierover in gesprek te gaan en de raad hierover te informeren? En hoe groot acht u de kans dat dit probleem door Pro Rail wordt opgepakt? 5. Welke rol zou het college in deze kwestie meer kunnen pakken bij het oplossen van dit probleem? En binnen welke termijn is dit te verwachten?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.