Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

13 documenten

In de media: ‘Luchtcirculatie in cabines treinen MerwedeLingelijn zo slecht dat machinisten er ziek van worden’

SP SP Zuid-Holland 01-11-2021 17:53

De luchtcirculatie in cabines van treinen op de MerwedeLingelijn is zo slecht dat machinisten er ziek van worden. Dat zegt het Zuid-Hollandse SP-Statenlid Lies van Aelst, die gesprekken voerde met machinisten en stewards op de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Ondertussen lijkt zich een politieke meerderheid af te tekenen voor een miljoeneninvestering om de treinen te vervangen.

Lees verder in het AD

CDA ziet geen toegevoegde waarde in spoeddebat kanaalwoningen

CDA CDA Zuid-Holland 29-07-2020 10:46

Het CDA begrijpt de teleurstelling en frustratie van de vele bewoners langs het kanaal Almelo-De Haandrik die nog niet weten welke financiële regeling voor hen door de provincie wordt getroffen. Sommige bewoners hadden een andere uitkomst verwacht van de selectie die de provincie heeft gemaakt op basis van de onderzoeksresultaten. Ook dat heeft begrijpelijkerwijs weer tot teleurstelling geleid. Het CDA ziet echter geen toegevoegde waarde in het op korte termijn bijeenroepen van Provinciale Staten voor een spoeddebat. Afgelopen week is duidelijk geworden welke huizen schade hebben als gevolg van de werkzaamheden door de provincie aan het kanaal. De schade aan die huizen zal in zijn geheel door de provincie worden vergoed. Voor de andere huizen die wel schade hebben maar waarvan (nog) niet duidelijk is dat de oorzaak ligt bij de werkzaamheden van de provincie was eerder voorgesteld een lening te verstrekken. Dit voorstel is door alle partijen in de Statenvergadering op 1 juli afgewezen. Het CDA had voorgesteld deze groep bewoners tegemoet te komen met een vergoeding tot maximaal 200.000 euro per huis. Daar was echter onvoldoende steun voor en ook voor andere alternatieven was geen meerderheid. Om die reden hebben de Staten unaniem besloten het college opdracht te geven voor 1 oktober met een nieuw voorstel voor deze groep huiseigenaren te komen. Een debat op korte termijn in de staten hierover kan dat besluit niet meer veranderen en heeft dus wat het CDA geen toegevoegde waarde. Het CDA wil ook voorkomen dat er verwachtingen worden gewekt dat er met een nieuw debat op korte termijn er sneller duidelijkheid komt over de nieuwe regeling. Een debat brengt een nieuwe regeling niet dichterbij. Wel wil het CDA ook dat de regeling liever vandaag dan morgen wordt bekend gemaakt.

Spoorverzakking tussen Alphen en Gouda op R-net traject roept vragen op

SP SP Zuid-Holland 29-01-2020 08:29

Op dinsdagmiddag 14 januari heeft ProRail een verzakking geconstateerd op het spoortraject Alphen – Gouda tussen ter hoogte van Boskoop. Hierover heeft fractievoorzitter Lies van Aelst schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. De SP is wil onder andere weten welke structurele maatregelen genomen gaan worden door ProRail en het provinciebestuur om dit stuk van het traject structureel te verbeteren. Daarnaast is het de vraag of er meer trajecten zijn waar mogelijk spoorverzakkingen kunnen ontstaan en welke maatregelen ProRail en provinciebestuur treffen tijdens de aangekondigde buitendienststelling. Van Aelst: ‘Het traject tussen Alphen en Gouda is al langer een zorgenkind. De vorige keer zijn er na vragen van de SP geen structurele maatregelen getroffen, maar vooral lapmiddelen gebruikt. Het wordt tijd dat ProRail haar verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat dit traject toekomstbestendig wordt gemaakt.’

De SP is ook van mening dat de reizigers op dit traject gecompenseerd moeten worden en dat er duidelijkheid moet komen over de buitendienststelling en de gevolgen daarvan. ProRail heeft namelijk aangegeven pas over enkele weken een buitendienststelling in te kunnen plannen, terwijl er dagelijks duizenden reizigers gebruik maken van dit sprinter traject van R-net. Ook over de duur van de buitendienststelling is weinig bekend, wat voor grote vraagtekens onder reizigers zorgt. Van Aelst: ‘De onduidelijkheid die er nu bestaat over wat er gaat gebeuren om het traject Alphen - Gouda te herstellen zorgt ervoor dat reizigers niet weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast wordt er al langer geklaagd over dit traject. In de volksmond noemt men R-net zelfs ‘Rijdt-niet’. Dat is geen bijnaam om trots op te zijn en het is dus essentieel dat er een structurele oplossing komt om het vertrouwen van de reizigers terug te winnen. We willen immers mensen in het openbaar vervoer lokken, en hen niet afschrikken.’

CDA & CU: Sneller internet in alle intercitytreinen

CDA CDA ChristenUnie Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Coalitiepartijen CDA en ChristenUnie willen dat het kabinet extra geld investeert om een snellere internetverbinding in alle intercitytreinen mogelijk te maken. Zij dienden bij de begroting Infrastructuur en Waterstaat een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Momenteel blijkt nog te vaak dat de Wifi-verbinding traag is en het signaal van 3G en 4G wegvalt. Volgens CDA en ChristenUnie hoort internet een betrouwbare basisvoorziening te zijn in een intercitytrein.CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Een trage of wegvallende internetverbinding is een grote ergernis bij treinreizigers die willen werken, appen of studeren in de trein. Dat is geen reclame voor het openbaar vervoer. We willen dat de NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken. Dat maakt reizen met de trein bovendien een extra aantrekkelijk alternatief.”Volgens de NS maakt nu ongeveer één op de vijf reizigers gebruik van Wifi in de trein. Volgens CDA en ChristenUnie kan een betere verbinding door nieuwe ontvangers leiden tot meer gebruik, maar moet ook goed gekeken worden naar de dekking van zendmasten langs het spoor. Zodat mensen die gebruik maken van een databundel fatsoenlijk internet hebben. Dat zou bovendien helpen voor gebieden en dorpen waar de verbinding te wensen over laat. Daarom willen beide coalitiepartijen dat staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) met telecomproviders om de tafel gaat voor meer of beter geplaatste zendmasten.Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer.

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

Lies van Aelst: ‘Omchecken maakt reizen met het OV onnodig duur, ingewikkeld en traag’

SP SP Zuid-Holland 05-02-2019 12:17

Voorlopig komt er geen systeem dat een einde maakt aan het opnieuw in- en uitchecken bij overstappen op een andere vervoerder. ‘Een grote gemiste kans’, aldus SP-fractievoorzitter en lijsttrekker Lies van Aelst. ‘Reizigers die overstappen op regionale lijnen en vooral ook incidentele reizigers zouden hiermee een stuk beter af zijn.’

Volgens staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat is één systeem voor in- en uitchecken te duur. Dat is de reden dat het er voorlopig niet komt, zo meldde zij maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Van Aelst denkt daar anders over: ‘Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Alleen al de NS maakte de afgelopen jaren tientallen miljoenen wist, vooral ook door de exploitatie van vastgoed. Dit probleem speelt vooral buiten de Randstad en maakt het reizen daar onnodig veel gedoe. Een investering hierin zou de NS en het Rijk dus sieren.'

Door de marktwerking in het OV zijn regionale treinlijnen nu een lappendeken van verschillende vervoerders. Bij iedere overstap zijn reizigers tijd kwijt aan in- en uitchecken. Voor forenzen kan dit betekenen dat ze niet de hele reis met dalurenkorting kunnen reizen en daardoor hun kosten onnodig hoog zijn. Van Aelst: 'De minister kiest er ook nu dus voor de hogere kosten bij de reiziger te leggen, onacceptabel!'

Een nieuw systeem dat een einde maakt aan het omchecken is volgens van Aelst vooral hard nodig voor reizigers op de regionale lijnen en voor incidentele reizigers, die vaak niet weten dat ze opnieuw moeten in- en uitchecken bij het overstappen op een andere vervoerder. Van Aelst: 'Dit kun je ze ook niet kwalijk nemen, het systeem is namelijk enorm onlogisch en onklantvriendelijk.

Veel reizigers missen nu hun aansluitingen doordat ze lang in de rij staan voor het in- en uitchecken. Daarbij kosten vergissingen bij het in- en uitchecken vaak ook nog eens geld. Zo wordt reizen met OV een dure en frustrerende aangelegenheid, in plaats van het aantrekkelijke, milieuvriendelijke alternatief van de toekomst dat het zou moeten zijn.'

Jetten begrijpt moderne mobiliteit voor HW

D66 D66 Zuid-Holland 31-10-2018 16:23

Rob Jetten bezocht de Hoeksche Waard voor het regiocongres. Hij lichtte toe dat voor de mobiliteit oplossingen op maat de beste zijn voor ons eiland. Busvervoer op aanvraag en verbeteren fietsverbinding met Rotterdam. Ook de auto krijgt ruimte, maar dat gaat pas echt beter als de moderne elektrische auto minder ruimte vraagt om te rijden (dichter op elkaar). Minder ongelukken door nog veiliger auto’s die ingrijpen bij menselijke fouten.

Jetten, als kersverse fractievoorzitter van D66 in de 2e Kamer, manifesteert zich nu al degelijk op vele fronten. Kennis van de plekken die hij bezoekt, maar binnenkort ook de kroonbenoemde burgemeester uit de grondwet!

Eerste stap op weg naar volledige toegankelijkheid station Gorinchem een feit

SP SP Zuid-Holland 24-10-2018 12:50

Bijna acht jaar na de eerste SP-vragen uit 2011 over de slechte situatie op station Gorinchem voor mensen met een beperking, is nu eindelijk de eerste stap richting volledige toegankelijkheid gezet. Aannemer Ballast Nedam begon onlangs met de aanleg van de gelijkvloerse instap op perron 1. Ook komt er een nieuwe reizigerstunnel met lift en een nieuw perron aan de Haarwijkzijde, bereikbaar via een hellingbaan.

De hele verbouwing van het station is een gezamenlijk project van de gemeente Gorinchem, het Gehandicaptenplatform, ProRail en de provincie Zuid-Holland. Mede dankzij de inzet van de SP in Provinciale Staten betaalt de ook provincie flink mee aan het project.

‘Dat ging niet zonder slag of stoot’, aldus fractievoorzitter Lies van Aelst. ‘Na onze eerste vragen uit 2011 hebben we nog verschillende keren aan de bel moeten trekken over gebrek aan snelheid en te veel bureaucratie. Dat neemt niet weg dat we bijzonder blij zijn dat het project nu eindelijk is gestart.

Daarvoor zijn we alle betrokkenen erg dankbaar. Volledig toegankelijk OV is een belangrijk doel voor de SP en ook de provincie heeft een rol bij het verbeteren van de toegankelijkheid van de stations. Daarbij is ook de MerwedeLingeLijn als succesvolle regionale provinciale treindienst hier zeker bij gebaat’.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2015/11/sp-kritisch-over-bureaucratie-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2015/03/provinciale-steun-voor-snelle-...

Provinciebestuur deelt zorgen SP over nieuwe tegenvallers spoorcorridor Leiden-Utrecht

SP SP Zuid-Holland 06-09-2018 12:00

Hoewel de extra treinen Utrecht-Leiden eigenlijk dit jaar al hadden moeten rijden, kwam ProRail vlak voor deze zomer met nieuwe tegenvallers. Voor de versnelde-intercity-variant zou voor versteviging van de ondergrond van het spoor 175 miljoen extra nodig zijn en voor spoorverdubbeling bij Bodegraven zo’n 65 tot 85 miljoen. Het provinciebestuur was net als de SP verbaasd en geïrriteerd over dit nieuws, zo blijkt uit de antwoorden op onze schriftelijke vragen.

Fractievoorzitter Lies van Aelst stelde half juli schriftelijke vragen over het slechte nieuws van ProRail. Ze was niet blij met de hoge extra kosten en met de timing van het bericht, aangezien ProRail al jarenlang met de aanpak van het spoor tussen Leiden en Utrecht bezig is. ‘Hoe kan het dan dat nu pas onderzoek is gedaan naar de veiligheid van dit traject?’, aldus Van Aelst.

Het provinciebestuur bevestigde gisteren in de antwoorden op de schriftelijke vragen onze gevoelens te delen. Inmiddels is het ook met ProRail en het ministerie van Infrastructuur&Waterstaat in gesprek over de kwestie. Verder zou ProRail tijdens een stuurgroepvergadering van 28 juni hebben aangegeven zelf ook verrast te zijn door de omvang van de problematiek.

DuidelijkheidVan Aelst: ‘Het is goed te horen dat het provinciebestuur onze zorgen deelt en in overleg is. Maar er moet nu wel snel duidelijkheid komen over het hele dossier. We begonnen ooit in 2012 met afspraken over twee sprinters en twee intercity’s per uur in 2018, deels over nieuw aangelegd dubbelspoor en ook over nieuwe stations bij Hazerswoude-Koudekerk en  Zoeterwoude-Meerburg. Dit is allemaal onzeker of niet gehaald.’

Daarbij erkennen we zeker de problemen in het gebied, zoals de zachte ondergrond door de veenbodem en de bodemdaling. Het is op zich ook juist goed dat hier grondig onderzoek naar wordt gedaan.Veiligheid staat ook voor ons voorop. Maar ook hier geldt dat dit alles niet eindeloos kan duren en dat er snel duidelijkheid moet komen over wat verantwoord en haalbaar is. Dan kunnen we eindelijk aan de slag.’

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2018/07/sp-vraagt-opheldering-over-nieuwe-tegenvaller-spoortraject-leiden-utrecht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.