Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

24 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Zwolle 29-07-2020 04:05

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Debatbijdrage Uitwerking Ontwikkelperspectief Stationsgebied noordzijde

PvdA PvdA Zwolle 01-06-2020 14:37

De Spoorzone is zonder twijfel het meest dynamische ontwikkelingsgebied dat Zwolle kent. Sinds 2009 werken we aan de uitbouw van dit belangrijkste OV-knooppunt in Noordoost-Nederland en aan de ruimtelijke ontwikkeling van wat de Zwolse centrumzone in wording is.

De fractie van de Partij van de Arbeid is van meet af aan een warm pleitbezorger geweest van de Spoorzone en van de vele stappen die in dit jarenlange proces moeten worden gezet.

Vanavond, maandag 18 mei, spreken wij weer over enkele belangrijke stappen voorwaarts in dit lange traject: de uitwerking van het Ontwikkelperspectief voor de noordzijde van het Stationsgebied.

Ik zal de diverse onderdelen van dit voorstel bij langslopen, maar ik wil beginnen met ons algemene oordeel: wij zijn bijzonder blij met de ambitieuze aanpak die het college voor dit deel van het Stationsgebied op tafel heeft gelegd en willen daarvoor onze waardering uitspreken. Deze uitwerking van het Ontwikkelperspectief laat zien dat het hier geen lineair proces betreft dat zich simpel laat plannen en uitrollen. Integendeel: de kracht van de aanpak met de Spoorzone blijkt keer op keer weer te liggen in de bundeling van creativiteit en overleg met alle partijen (gemeente, provincie, ProRail, NS, Rijk) en met de stad. En in de durf om eerdere ideeën en plannen opnieuw tegen het licht te houden, breder te bekijken of anders te faseren. Bij de uitvoering komt veel staal, beton, steen en hout en ook steeds meer groen  kijken, maar in de planvorming gaat het om visie, creativiteit, leervermogen en durf. En het resultaat is keer op keer verrassend en positief.

Over de onderdelen van de Uitwerking willen wij het volgende opmerken.

De uitgangspunten voor de passerelle hebben onze instemming. De keuze om de aanlanding aan de centrumzijde in een keer definitief te maken en daarbij te kiezen voor een verbreding naar tien meter met meer groen juichen wij toe, evenals de maximale verlaging van de bouwhoogte over het spoor en het plaatsen van liften. Het verdwijnen van het combigebouw vinden wij stedenbouwkundig gezien zeker geen verlies en dat geeft de passerelle de ruimte die zij verdient. En de extra architectonische kwaliteit kan het gebied goed gebruiken. De passerelle zien wij vooral als een verbinding voor voetgangers tussen het Stationsplein en Hanzeland. Mensen kunnen hun fiets aan de hand meenemen, maar wij zien door de grote hoogte die moet worden overbrugd geen mogelijkheden voor de passerelle als fietsbrug. De vervolgaanpak van de stationsentrees aan de noordzijde (hoofdentree en Kamperlijntje) vinden wij realistisch. Wij steunen het idee om geen ondergrondse verbinding tussen de fietsenkelder en de reizigerstunnel aan te brengen. Dit zou niet alleen waanzinnig duur zijn (meerkosten dertig miljoen euro), het leidt ook tot veel minder reuring op dit deel van het Stationsplein en dat zou het gebied niet ten goede komen. Het ambitieniveau met de fraaie kappen bij de noordelijke hoofdentree, waar wij in het verleden steeds voor gepleit hebben, blijft volledig overeind. Het faseren van de plannen met de zuidelijke entree om deze goed af te stemmen op de gebiedsontwikkeling aan die kant heeft onze instemming. De gewijzigde plannen voor het Stationsplein en de Stationsweg zien wij als een belangrijke verbetering die echt iets toevoegt aan dit deel van de Zwolse centrumzone. Door de plannen ontstaat er een gastvrije entree waar Zwolle trots op kan zijn, ook komt het historische stationsgebouw veel meer tot zijn recht en ontstaat er een prachtige groene en kwalitatief hoogwaardige route van en naar de binnenstad met voorrang voor voetgangers en fietsers. Hiermee krijgen het station, het Stationsplein en de Stationsweg, in een moderne setting – die recht doet aan wateropgave en klimaatadaptatie – weer een sfeer en allure die doet denken aan beelden van rond 1900. De aanpassing van de bestaande fietsenkelder naast het combigebouw voor bijzondere fietsen en voertuigen voor mindervaliden en de extra capaciteit (negenhonderd stallingsplaatsen) die daardoor ontstaat in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling, zien wij als een belangrijke winst. Dan de financiën. De meerkosten voor de verbeterde passerelle en de sloop van het combigebouw bedragen € 14 miljoen, waarvan uit de gemeentelijke middelen € 7 tot € 10 miljoen kan worden gedekt. Het voorstel geeft aan dat de rest moet worden opgebracht door de initiatiefnemers, waaronder de NS, omdat hiermee ook de druk op de reizigerstunnel kan worden verminderd. Hierover horen wij graag iets meer van de wethouder: hoe staat het met die besprekingen en hoe reëel is die ontlasting van de tunnel? Immers de tunnel wordt voor circa 94 procent gebruikt door reizigers, terwijl de passerelle niet aantakt op de treinperrons maar een looproute over het spoor zal vormen. Of is het toch nog mogelijk de passerelle via trappen te verbinden met de perrons en dan OV-poortjes te plaatsen aan de kop van de trappen op de passerelle? (De wethouder heeft in het debat op 18 mei aangegeven dat de besprekingen over de meerkosten van de passerelle nog lopen en dat NS geen belangstelling heeft voor aantakking van de passerelle op de perrons). De plannen voor de entrees aan de noordzijde kosten circa € 9 miljoen en zijn nog niet gedekt. Onze fractie heeft in het verleden al meerdere keren aangegeven dat het Rijk wat ons betreft hier de belangrijkste verantwoordelijkheid heeft en Zwolle zeker iets verschuldigd is. Zwolle is immers het tweede spoorwegknooppunt van Nederland en het Rijk heeft ook – en vaak fors – bijgedragen aan de vernieuwing van de centraal stations in Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Arnhem. Kan de wethouder aangeven hoe het staat met de besprekingen met het Rijk, de NS en de provincie over dit onderwerp? (Wethouder Anker zei daarover tijdens het debat op 18 mei: deze besprekingen lopen, de uitkomst wordt in het najaar van 2020 verwacht).

 

Het bericht Debatbijdrage Uitwerking Ontwikkelperspectief Stationsgebied noordzijde verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Ontwikkeling Centrumzijde Station

VVD VVD Zwolle 19-05-2020 21:21

De gemeenteraad komt sinds 11 mei 2020 weer fysiek bij elkaar voor debatrondes, zij het dat alleen de woordvoerders voor de verschillende portefeuilles daadwerkelijk aanwezig zijn. Alles uiteraard met inachtneming van de Corona-maatregelen. Op 18 mei 2020 hebben de woordvoerders gedebatteerd over het Ontwikkelperspectief voor de centrumzijde van het station. De VVD is positief over het plan en heeft aandacht gevraagd voor (internationale) bereikbaarheid, een verkeersveilige situatie en een mooie plek voor het beeld van Thorbecke. De volledige bijdrage van woordvoerder Schelto Bus lees je hieronder.

 

CDA Zwolle in debat over dagelijkse trein van Zwolle rechtstreeks naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 19-05-2020 04:16

Wie zou dat nu niet willen, een dagelijkse trein vanuit Zwolle rechtstreeks en zonder overstappen naar Parijs via Brussel, naar de stad Parijs, naar het vliegveld en als eindstation Euro Disney? Daarnaast een dagelijkse trein naar Londen en de snelle intercity die vanuit Breda over de hsl snel naar het Noorden van Nederland doorgaat. Kortom Zwolle Internationaal hsl Station. Zwolle kan hiermee een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het vervoer vanuit Noord en Oost Nederland naar Zuid Europa. Het CDA in Zwolle heeft dit vandaag ingebracht in het debat over de Spoorzone. Minder vliegen en meer met het openbaar vervoer Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel. NS positief over het plan De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Elke dag naar Parijs en Londen Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek. Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen is uitstappen voor middernacht in Zwolle. Snelle intercity kan doorrijden naar Noord Nederland Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden. Mogelijkheden voldoende Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt. Neem voor meer informatie contact op met: Jan Nabers, fractievoorzitter CDA Zwolle tel. 06 - 5106 3284 / Jan@cdazwolle.nl

CDA Zwolle in debat over dagelijkse trein van Zwolle rechtstreeks naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 19-05-2020 04:16

Wie zou dat nu niet willen, een dagelijkse trein vanuit Zwolle rechtstreeks en zonder overstappen naar Parijs via Brussel, naar de stad Parijs, naar het vliegveld en als eindstation Euro Disney? Daarnaast een dagelijkse trein naar Londen en de snelle intercity die vanuit Breda over de hsl snel naar het Noorden van Nederland doorgaat. Kortom Zwolle Internationaal hsl Station. Zwolle kan hiermee een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het vervoer vanuit Noord en Oost Nederland naar Zuid Europa. Het CDA in Zwolle heeft dit vandaag ingebracht in het debat over de Spoorzone. Minder vliegen en meer met het openbaar vervoer Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel. NS positief over het plan De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Elke dag naar Parijs en Londen Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek. Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen is uitstappen voor middernacht in Zwolle. Snelle intercity kan doorrijden naar Noord Nederland Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden. Mogelijkheden voldoende Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt. Neem voor meer informatie contact op met: Jan Nabers, fractievoorzitter CDA Zwolle tel. 06 - 5106 3284 / Jan@cdazwolle.nl

Zoek oplossing voor extreme drukte voor OV-poortjes op NS-station

D66 D66 Zwolle 23-09-2019 09:38

De zorgen die D66 Zwolle had bij de invoering van gesloten OV-poortjes op het NS station van Zwolle zijn drie jaar later nog niet verdwenen. Een recent artikel in de Stentor over grote drukte in de stationshal tijdens de spits laat zien dat aanvankelijke kinderziektes nog altijd niet zijn verholpen. D66-raadslid Claudia van Bruggen wil van het college onder meer weten of het mogelijk is om de poortjes tijdens de spits alsnog open te zetten, zodat de doorstroom van reizigers beter en veiliger verloopt.

D66 is kritisch over de gesloten OV-poortjes op station Zwolle

De fractie van D66 is altijd kritisch geweest over de gesloten OV-poortjes op het station van Zwolle. Niet alleen zijn ze een obstructie voor mensen die soepel van de noordzijde naar de zuidzijde (en vice versa) van het station willen, ze gaan ook ten koste van de leefbaarheid van het stationsgebied. Daarnaast blijkt het argument van NS en Arriva dat de poortjes de veiligheid op het station vergroten niet steekhoudend te zijn. Claudia: “De drukte die tijdens de spits ontstaat is onvoorspelbaar en kan tot gevaarlijke situaties leiden. NS laat in een reactie aan de Stentor weten dat daar geen sprake van is, maar wij willen dan wel weten waar zij zich op baseren. Bij ons wekt het beeld van een overvolle stationshal namelijk een andere suggestie op. Zeker gezien de verwachte groei van het aantal reizigers door de ontwikkeling van de Spoorzone.”

Claudia: Is er een mogelijkheid om tijdens de spits de poortjes open te stellen?

Dat de zorgen van D66 drie jaar nadat de fractie daar voor het eerst vragen aan het college over stelde alles behalve verdwenen zijn, zorgt er voor dat de partij nu opnieuw vragen stelt. Zo wil Claudia van het college weten of er gesprekken met NS en Arriva gevoerd worden over de drukte tijdens de spits. Ook wil het raadslid weten of er een mogelijkheid is om tijdens de spits de poortjes open te stellen. “Zodat reizigers vlot in- en uit kunnen checken en bij calamiteiten tijdens deze drukke uren de reizigers altijd snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.”

Hier de vragen van Claudia over de OV poortjes: mondelinge vragen drukte bij OV poortjes

Lees ook: OV poortjes zorgen voor onveilige situatie Een vrije verbinding in de Spoorzone

Lodewijk Asscher in gesprek over zijn boek met Nynke de Jong in de Stadkamer

PvdA PvdA Zwolle 03-09-2019 13:37

Op maandag 9 september aanstaande om 20.00 uur is Lodewijk Asscher, partijleider van de Partij van de Arbeid in Zwolle! In de Stadkamer komt hij spreken over zijn boek ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’. De toegang is vrij.

In ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’ schrijft Lodewijk Asscher openhartig over zijn persoonlijke en politieke ervaringen. Het boek gaat over zijn persoonlijkezoektocht na de verkiezingsnederlaag van 2017. Asscher grijpt terug op zijneigen familiegeschiedenis en zijn persoonlijke ontwikkeling als politicus. Overzijn wethouderschap in Amsterdam, zijn rol als vicepremier en over zijn huidigefunctie: partijleider van de Partij van de Arbeid.

Daarover – en nog veel meer – gaat Asscher op maandag 9 september in gesprek met de Zwolse schrijfster en journaliste Nynke de Jong. Er is natuurlijk ook alle gelegenheid zelf vragen te stellen en in gesprek te gaan met Asscher. De avond wordt georganiseerd door de Zwolse afdeling van PvdA in samenwerking met boekhandel Westerhof en bibliotheek. Het boek ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’ is op de bijeenkomst te koop en er is ’s avonds gelegenheidom uw boek te laten signeren door Lodewijk Asscher.

De bijeenkomst wordt gehouden op maandag 9 september a.s. om 20.00 uur in Stadkamer Centrum, Zeven Alleetjes 1A te Zwolle. De bijeenkomst duurt tot 22.00 uur. De toegang is vrij. De Stadkamer is eenvoudig te bereiken met het openbaar vervoer (uitgang NS-station, richting centrum).

We hopen dat je erbij bent en zien uit naar je komst!

Aanmeldformulier
Ja ik kom naar Bijeenkomst Toekomstlab Duurzaamheid
Ik kom alleenIk neem iemand mee
E-mailadres
Je ontvangt bericht van je aanmelding.
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bij vragen kun je ons bellen op: 06 20 60 53 58.

Het bericht Lodewijk Asscher in gesprek over zijn boek met Nynke de Jong in de Stadkamer verscheen eerst op PvdA Zwolle.

De ChristenUnie feliciteert Bert ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 19-06-2019 21:22

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.