Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

335 documenten

Winsum, gefeliciteerd! | Westerwolde

GroenLinks GroenLinks Westerwolde 18-08-2020 00:00

Mooiste dorp van Nederland!

En wij zijn trots op onze penningmeester Roelf van Biessum, die in de periode 1994-1998 als wethouder van GroenLinks zich ingezet heeft om te komen tot een autovrije kern en om middeleeuwse structuur te handhaven in Winsum!

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/733208/Winsum-wint-ANWB-verkiezing-Het-Al...

Het spoor verandert. Goed wonen blijft! | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 26-07-2020 00:00

De komende jaren gaat er veel veranderen rondom het spoor en het Bossche station.

Meer passagiers, meer treinen, weinig ruimte en veel betrokken partijen.

Dat maakt goede afspraken nodig (en soms veel geduld).

Maar het kan, zo blijkt aan de Maijweg.

Met een vergroende parkeergarage, extra bomen, nieuwe speelplekken en tevreden bewoners.

Wethouder Ufuk Kâhya heeft er alle vertrouwen in dat aan de andere kant van de Stationsweg de ook gaat lukken.

Met de herinrichting van de Boschveldweg En het behoud van de platanen

 

 

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Geld regeert de wereld | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 04-06-2020 00:00

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Neem de luchtvaart, die wordt nu met miljoenen in de lucht gehouden, heel goed, want er zijn vele banen van afhankelijk, op dit moment. Maar de toekomst moet anders, die eisen worden er nu (nog) niet aan gesteld, waar Frankrijk dit wel doet. Schiphol zou als hub functie bijv een grote banen motor zijn, al wordt ook dat al tegensproken. Maar wat als schiphol nu de grootste trein hub van europa wordt? (wil ook de schiphol directeur). Veel banen blijven nodig, bagage afhandeling, goederen overslag, overnachtingen, alles kan blijven, maar dan voor de trein i.p.v. het vliegtuig. De gekoelde treinen rijden nu al om zuidvruchten uit spanje hier heen te rijden zonder vrachtwagens en vliegtuigen. Het kan dus.

Daarvoor is wel lef nodig. Lef voor een toekomst ambitie die je nu al met elkaar in gang zet. Lef van europa die zijn treinen netwerk upgrade en vervoerders die rechtstreekse treinen laten rijden. Lef om de olie industrie niet meer te sponsoren met belasting voordelen maar juist de treinen vrij te stellen. Lef om minder vluchten toe te staan voor de omgeving, laat de maatschappijen maar opbieden. Het kan, maar wie doet er mee?

 

Bart Huisman

Commissielid GroenLinks Medemblik

Bart.Huisman@raadmedemblik.nl

Betere groene kaders voor ruimtelijke plannen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 29-04-2020 00:00

Afgelopen online Commissie Ontwikkeling-vergadering stonden de startnotities Spaarndamseweg Carpet Right en Spaarndamseweg KV Station op de agenda.  Een startnotitie is een document dat de kaders voor een ontwikkeling en de bijzonderheden van een gebied of enkele kavel aangeeft. Er staat ook een samenvatting in van het bestaand beleid (het kader) en de bedoeling is dat de ontwikkelaar verder aan de slag gaat op basis van dit document.

GroenLinks vond dat er onvoldoende aandacht was voor de groen- en ecologie paragrafen in de Structuur visie Openbare Ruimte (SOR). In dit beleid, dat is vastgesteld door de raad, staat waar we onze ecologie en groenstructuur kunnen versterken en waar ontwikkelaars in onze stad aan kunnen bijdragen. Wethouder Roduner zegde in de commissie toe dat deze stukken inderdaad erg belangrijk zijn en in de toekomst nog beter worden meegenomen in de startnotities.

Naast deze toezegging die extra onderstreept dat Haarlem voor groen gaat, hebben de collegeleden ook afgesproken dat het mogelijk moet zijn om gras-stenen te gebruiken voor parkeerplekken in de stad. Deze mogelijkheid wordt de eerstvolgende herziening van de Hior (Handboek inrichting openbare ruimte) toegevoegd. Op die manier worden de 7 extra parkeerplaatsen op gemeentegrond rond het voormalig KV station bij de Schoterbrug toch nog een beetje groen.

 

Melissa Oosterbroek

/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station
/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station

Aandacht voor Spoorzone ontwikkeling | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 02-04-2020 00:00

In het AD van 1 april een artikel over de ontwikkeling van de Spoorzone in Culemborg. Met nadrukkelijk aandacht voor betaalbare woningbouw voor jongeren & starters waarvoor GroenLinks Culemborg zich inzet!

Ontwikkeling van de Spoorzone, aangevuld met veilige fiets- & voetpaden, maakt van het station een aantrekkelijke toegangspoort tot het historische centrum. Een creatieve woon-werk hub waar gewerkt én geleefd wordt, die meteen bij aankomst op het station mens...en laat zien wat onze stad te bieden heeft. Bovendien biedt een innovatieve Spoorzone ook een mooie kans om west en oost Culemborg meer met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door op termijn een extra fiets-voetgangerstunnel te realiseren.

“GroenLinks opperde vorig jaar al om het stationsgebied ook te benutten voor woningbouw. Dit is vooral voor jongeren een aantrekkelijke woonplek, omdat die veelal op Utrecht georiënteerd zijn en via trein & sneltram snel in Utrecht stad of de studiecampus kunnen zijn.”

Bekijk het AD-artikel hier.

Spoorzone-ontwikkeling in Culemborg krijgt steeds meer vorm | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 13-02-2020 00:00

Raadsleden Bas de Jong & Conny de Laat kregen op 10 februari een inkijkje in de ideeën voor doorontwikkeling Spoorzone-gebied. Samen met onze raadscollega's konden we actief meedenken hoe Culemborg van dit gebied een aantrekkelijk woon-werkgebied kan maken en welke aanpak hiervoor nodig is. Daarbij willen we mooi aansluiten bij de creatieve bedrijvigheid die dit gebied ook nu al kent.

Mooi nieuws is ook dat ProRail van plan is om het NS-station in Culemborg veiliger & toegankelijker te maken.

Wordt vervolgd!

Groningen: hét station van het Noorden

D66 D66 GroenLinks Groningen 05-02-2020 15:09

Groningen is het belangrijkste knooppunt van treinverbindingen in het Noorden van Nederland. Nu moet Groningen ook het knooppunt worden van treinverbindingen in Noord-Europa. Deze mogelijkheid doet zich nu voor. Eind januari werd bekend dat de steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki in Brussel praten over een treinverbinding tussen deze steden. In dit traject zou ook de Lelylijn tussen Groningen en de Randstad passen. Hiermee ontstaat er een nieuwe mogelijkheid Groningen internationaal beter te ontsluiten. D66 vindt dat het provinciebestuur zich hier hard voor moet maken. Om de lobby mogelijk te maken kwam D66-Statenlid Peter Gerrits samen met GroenLinks-Statenlid Bas de Boer met een motie die unaniem is aangenomen door de Provinciale Staten.

Tijdens de Statenvergadering van 5 februari 2020 was het bestuurlijk overleg infrastructuur één van de onderwerpen op de agenda. Het gaf D66-Statenlid Peter Gerrits de mogelijkheid de ontwikkelingen rondom treinvervoer in Groningen extra onder de aandacht te brengen: “We zien nu in een sneltreinvaart een aantal ontwikkelingen komen waarvoor we hard aan de slag zijn.” D66 wil sneller naar de Randstad, met versnelling over bestaand spoor of de Lelylijn. Laatstgenoemde zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de nog te onderzoeken Europese treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dan is Groningen niet langer eindstation maar hét station van het Noorden. Zo kunnen we bovendien talent beter behouden voor onze regio.

Daarnaast moet Oost-Groningen een dynamische regio worden door van Stadskanaal een station te maken op de route naar Oost-Nederland met de trein. Deze ontsluiting geeft ontwikkelingsmogelijkheden voor Oost-Groningen maar maakt ook de provincie als geheel bereikbaarder. In combinatie met de ov-verbindingen met Duitsland nemen deze ontwikkelingsmogelijkheden nog verder toe. Daarnaast komt er een onderzoek of er ook binnen de stad Groningen nog treinontwikkeling mogelijk is met een treinstation bij de Zernike Campus. Zo kunnen we de mobiliteitsbehoefte van de onderwijsstad Groningen beter dienen. We maken zo van de trein een realistisch alternatief voor auto- en vliegverkeer. Later dit jaar bespreken we bovendien ook nog het Regionale Mobiliteitsplan, waar de focus op het combineren van fiets- bus- elektrisch auto- en treinverkeer in de ketenmobiliteit zal liggen. Dat zal onze mobiliteit nog verder verduurzamen.

De motie die D66 op 5 februari 2020 unaniem aangekomen kreeg in de Statenvergadering zorgt ervoor dat de inzet op al deze ontwikkelingen doorgezet wordt. Groningen niet als eindhalte maar als hét station van het Noorden.  Het Noorden kan zich zo, via Groningen, steeds verder blijven ontwikkelen. Samen met alle betrokken partijen, waaronder de hierboven genoemde steden, moeten we ervoor zorgen dat we de kans grijpen Groningen beter te ontsluiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.