Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

2 documenten

Toch geen buslijn naar Aldenhof, want Breng werkt plots niet mee

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 26-08-2019 08:13

Toch geen buslijn naar Aldenhof, want Breng werkt plots niet mee

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

NIJMEGEN - Het kon bijna niet anders of er zou weer een volwaardige busverbinding komen voor de Nijmeegse wijk Aldenhof, dachten wijkbewoners. ,,Maar nu lijkt Breng toch weer niet te willen meewerken’’, laat Robertjan van Putten van het bewonerscomité verbouwereerd weten.

Frank Hermans

Een gesprek met Breng, de gemeente Nijmegen en provincie verliep vorige week teleurstellend voor de wijkbewoners. Volgens Robertjan van Putten zat er sinds begin juli juist weer beweging in de onderhandelingen

Buslijn 4, de verbinding die door de wijk Aldenhof loopt, werd begin vorig jaar fiks ingekort. Sindsdien hebben de Aldenhofbewoners geen rechtstreekse busverbinding meer met wijken aan de centrumzijde van Nijmegen. In plaats van een normale passagiersbus rijdt er alleen nog maar een pendelbusje voor maximaal acht reizigers naar station Dukenburg.

Een protestbord uit 2017. © Bert Beelen

Bewoners hebben met de SP fel actie gevoerd tegen het kortwieken van de busverbinding. 1500 handtekeningen bleken vorig jaar nog onvoldoende om de provincie, eindverantwoordelijk voor de busregeling, te vermurwen. Van Putten: ,,Daarom waren we begin juli zo blij verrast dat we zelf alternatieven mochten aandragen. Waarom zou je ons die opdracht geven en er dan niks mee doen?’’

Deze week sprak de buurt zich tijdens een wijkvergadering uit voor een van de vier zelfbedachte scenario’s: het opsplitsen van buslijn 6, de lijn die nu nog vanaf station Dukenburg naar Hatert rijdt via de wijken Lankforst en Malvert. ,,Onze wens is dat die drie van de zes keer per uur gaat rijden door Meijhorst en Aldenhof.’’

Bezwaar van het opsplitsen van de drukke buslijn 6 is dat bewoners in Lankforst en Malvert minder bediend worden. Van Putten: ,,Hier rijdt de bus nu vier keer per uur. Wij stellen voor op te schalen naar zes keer per uur, zodat passagiers in Lankforst en Malvert nog steeds drie keer per uur kunnen opstappen in hun wijk.’’ Maar ook andere gedetailleerd zelf uitgewerkte alternatieven van het huidige dienstrooster van Breng zijn voor de wijkbewoners bespreekbaar. ,,Maar ineens wil Breng dus niets meer weten van dit alles.’’

/index.php/2049-nog-steeds-onduidelijkheid-over-sociaal-ozb-tarief

/index.php/2047-11-acties-om-zwerfvuil-te-verminderen

Adieu buslijn Nuland-Oss, welkom spitslijn Grave-Den Bosch

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 01-07-2019 05:25

OSS - Arriva zet in december definitief een streep door buslijn 161 van Nuland via Geffen naar Oss. Daarnaast lanceert de vervoersmaatschappij een spitslijn tussen Grave en Den Bosch. Dat blijkt uit het concept Streeklijnen Regio Oss.

Dat is de aanloop naar het nieuwe busboekje. Arriva schaaft elk jaar verder aan zijn dienstverlening. Dat gebeurt aan de hand van tellingen van aantallen passagiers. Buslijn 161 is al jarenlang een zwakke broeder. Gemiddeld zitten er in de hele regio Oss 7,4 man in een bus. Buslijn 161 zit op eenderde daarvan. Vorig jaar is gekeken naar kansen de buurtbus weer nieuw leven in te blazen.

Dorpsraden meldden Arriva het onwaarschijnlijk te vinden vrijwilligers te vinden. Een buurtbus is ook niet ‘toekomstvast’, zegt Arriva nu. De onderneming wil niet gaan jojoen: ,,Met een buurtbus neemt het aantal reizigers toe. De bus biedt onvoldoende capaciteit. De buurtbus wordt omgezet in een gewone buslijn. Dan daalt het aantal reizigers weer. Et cetera.‘’

Arriva biedt twee alternatieven: buslijn 90 ten zuiden van de dorpen op de Rijksweg en een deelauto. Buslijn 90 (Den Bosch-Heesch), twee keer per uur, slaat straks af naar Oss. Zo krijgt Nuland volgens Arriva een goede verbinding met Oss. De opstapplaats voor Geffenaren ligt op enige afstand aan de Rijksweg, aan het einde van de Papendijk. ,,Voor veel mensen is het geen probleem om deze afstand te lopen of fietsen. Richting Den Bosch doet men dit ook en daar zijn weinig klachten over”, zegt Arriva De provincie heeft beloofd de haltes comfortabeler te maken, inclusief overkapping en fietsenstalling.

Onderzocht is of lijn 90 door de dorpen kon lopen. Dan zou een rit zes minuten langer duren. Dat wil Arriva de andere reizigers niet aandoen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.