Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

20 documenten

Ruimtelijke Economisch Programma

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 02-11-2019 00:00

 

Utrechtse Heuvelrug werkt in U10 verband met 15 andere gemeenten aan een Ruimtelijke Economisch Programma (REP). Het is voor het eerst dat we proberen om samen tot een samenhangende visie te komen op het gebied van wonen, economie, mobiliteit, energie opwekking en natuur, voedselvoorziening en landschap. Het beoordelingskader REP stelt de uitgangspunten vast en de doelstellingen van het REP.

Het beoordelingskader is uitgebreid en bevat een groot aantal toch wel behoorlijk smart geformuleerde doelstellingen. Als we daar zo op hoofdlijnen naar kijken ziet dat er goed uit.

Het college geeft in reactie op deze uitgangspunten aan dat van onze gemeente geen bijdrage zal leveren aan grootschalige ontwikkelprojecten. Wel zetten wij door middel van inbreiding en transformatie in op OV-knooppunt ontwikkeling. Dat kan met elkaar in tegenspraak zijn, gaan er hierbij vanuit dat bedoeld wordt dat we als gemeente wel positief staan t.o.v. bouwen van woningen en/of kantoren rondom station 3B-Zeist. Wat willen we daar als gemeente eigenlijk? Een vraag waar we het met elkaar eens over moeten hebben.

Voorzitter, niet alleen voor dit voorbeeld bouwen rondom station 3B-Zeist, maar breder nog de vraag: is het ook op andere fronten niet beter om nu ons de vraag te stellen wat we waar willen in onze gemeente? En dat het college dan gesterkt door de raad in de regio dit gaat uitdragen?

Daarnaast zouden we graag meer nadruk willen leggen op alternatieve mobiliteitsoplossingen. Scenario’s zijn nu vooral gericht op faciliteren van wonen, werken én mobiliteit in de regio Utrecht.  Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat mensen hun baan gemiddeld 28 kilometer (vrouwen) tot 49 (mannen) van huis zoeken. Echter als we door slim innoveren de reistijd kunnen halveren, dan kun je wonen faciliteren in de krimpregio’s, denk aan gemeente Bronkhorst waar onze raad onlangs was, en werk faciliteer je dan in de regio Utrecht.

Een aantal voorbeelden: proef met trein zonder machinist in Groningen. Eind vorig jaar deed ProRail al een test met een zelfrijden vachttrein op de Betuweroute.  Bedrijven en studenten van de TU Eindhoven die zich richten op de Europese hyperloop als duurzaam alternatief voor vliegverkeer.

Het beoordelingskader geeft ons nog niet het gevoel dat de op te stellen visie echt vernieuwend en innovatief zal zijn. Desondanks is het ook lastig om KPI’s (indicatoren) voor innovatie op te nemen, maar we verwachten wel dat ons college zich hier voluit voor inzet.

We kunnen ons in elk geval vinden in de reactie van het college op het beoordelingskader en zullen daarmee instemmen. We beraden ons op de moties ten aanzien van dit onderwerp.

 

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

Uitgelicht: Stille(re) spoorbrug

SGP SGP Zaltbommel 06-07-2019 00:00

Passage uit Perspectiefnota over 2020:

Niemand weet waarschijnlijk wat het programma hoog frequent spoor precies qua aantallen treinen inhoudt. Maar dat het er meer worden is zeker. Dat betekent meer (in de zin van ‘vaker’) geluidsoverlast. Met name als spoortreinen de spoorbrug overrijden.

> Is het college bereid om de mogelijkheden tot het aanpassen van de spoorbrug te onderzoeken, zodat de Bommelse spoorbrug ook een ‘stille brug’ wordt?

Echt voor Barendrecht kraakt voorjaarsnota: Afbraakbeleid!

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Barendrecht 17-05-2019 21:16

De eerste voorjaarsnota van de coalitie van CDA, VVD, SGP/CU, PvdA, GroenLinks en D66 kan niet op sympathie rekenen van oppositiepartij Echt voor Barendrecht (EVB). Fractievoorzitter Lennart van der Linden kraakt het document dat het college van B&W vandaag publiek maakte onomwonden. Van der Linden: “Het college stelt voor om te bezuinigingen op onderhoud, sport, veiligheid en welzijn. In combinatie met hogere lasten voor burgers en bedrijven. Ongekend. Dit soort afbraakbeleid hebben we de afgelopen jaren in Barendrecht niet gezien.”

Minder buitenruimte, minder veiligheid

Het onderhoud van groen en buitenruimte moet eraan geloven. Minder bomenonderhoud, het onderhoudsniveau van stratenomlaag en minder onderhoud aan straatmeubilair. Ook veiligheid wordt niet ontzien: De gemeente stopt met het ondersteunen van buurtpreventie, die Barendrecht al jaren vrijwillig veiliger maken. Verder stopt de gemeente met actief cameratoezicht bij het NS-station en met het geven van voorlichting over veiligheid in de woonwijken in het voor- en najaar.

Op welzijnsvlak wordt geschrapt in de mantelzorg en schuldhulpverlening. En op welzijn in de wijkteams. Ook op de zorgverzekering voor minima wordt beknibbeld. De extra bijdragen voor arme kinderen, de zogenaamde Klijnsma-gelden, schuift de coalitie wederom voor zich uit. Verder valt op dat het college de betaalbaarheid van zorg in Barendrecht in beslotenheid wil bespreken en daarover in beslotenheid afspraken wil maken. “Daar werkt EVB niet aan mee”, aldus van der Linden. “Discussie prima. Maar wij werken op basis van openbaarheid en transparantie. Zeker bij belangrijke onderwerpen als zorg”.

Hogere lasten voor burgers en bedrijven

De portemonnee van burgers en bedrijven wordt tenslotte niet ontzien: het college gaat hogere bijdragen vragen voor rijbewijzen, terwijl de openingstijden van de balie minder worden. Horecaondernemers moeten precarioheffing betalen. Een belasting per vierkante meter buitenterras. Bij het NS-station wordt betaald parkeren ingevoerd.

Van der Linden hekelt het beknibbelen op kleine bedragen, terwijl de grote olifant in de kamer niet wordt benoemd. Namelijk deuitbreiding van het aantal wethouders van 4 naar 6. Van der Linden: “Dit kost Barendrecht € 300.000 extra per jaar. In plaats van dat terug te draaien wordt het sportgala afgeschaft á € 8.500 per jaar. En het college ruilt de schapen op de geluidswal in voor een grasmaaier. Dat zou € 12.000 per jaar goedkoper zijn. De Britten hebben hier een mooie term voor: Penny-wise Pound-foolish!”

De voorjaarsnota is momenteel nog slechts een voorstel van het college. De gemeenteraad kan anders besluiten. Komende maand wordt de voorjaarsnota in de gemeenteraad behandeld. EVB gaat daarover graag met de coalitiepartijen in debat.

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

PvdA-NOP is verheugd dat de ...

PvdA PvdA SGP CDA Noordoostpolder 05-03-2019 09:02

PvdA-NOP is verheugd dat de raadsbrede motie over lobby voor snel ov/treinverbinding unaniem is aangenomen. In het bijzonder dankzij de inhoudelijke inbreng op de motie van ook Sjoerd de Boer (CU-SGP) en het symposium van het CDA/D66/BAN. Dit laatste was 8 jaar geleden ondenkbaar. Toen de PvdA-NOP in 2010/2011 en 2014 de eerste treinmoties in de raad bracht, was het hard werken om deze geaccepteerd te krijgen. Nu 2019 zonder debat een opdracht voor actieve lobby aan B&W🌹🌹🌹

Antwoord vragen Grote Kolksluis Zwartsluis en treinstation Staphorst

SGP SGP Overijssel 28-02-2019 00:00

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 27 februari 2019 zijn door de SGP-fractie  een tweetal vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten (GS).

Open houden van de Grote Kolksluis in ZwartsluisFractievoorzitter Dirk van Dijk stelde vragen over het open houden van de Grote Kolksluis in Zwartsluis. Daarbij verwees Van Dijk naar de recente handtekeningenactie, waarbij de wens van de veel inwoners is geuit om De Grote Kolksluis in Zwartsluis in werking te laten blijven, inclusief onderhoud en deze sluis zo mogelijk op de monumentenlijst te krijgen. De gedeputeerde, Bert Boerman, heeft aangegeven dat het college van GS het belang van het open houden van de Grote Kolkluis inziet en wil bezien welke mogelijkheden er zijn om deze verbinding open te houden. De gedeputeerde heeft toegezegd dit op korte termijn bij Rijkswaterstaat aan te kaarten.  Treinstation in StaphorstStatenlid Gert Harm ten Bolscher stelde vragen over de mogelijkheid om (nu dankzij de inzet van nieuwe treinen de reistijd per sprinter van Zwolle naar Groningen met 4 minuten wordt gereduceerd) een treinstation in Staphorst te realiseren. Gedeputeerde Bert Boerman heeft in zijn antwoord aangegeven dat het college van GS de wens voor een station in Staphorst bestuurlijk al op de agenda heeft staan. Wel gaf de gedeputeerde te kennen dat er meer speelt dan de vier minuten tijdswinst alleen:  hij benoemde onder andere de aanstaande spoorverdubbeling en de wens tot dertig minuten versnelling van treinverbindingen tussen de randstad en de noordelijke provincies. Ook moet er gekeken worden naar de mogelijkheden binnen de dienstregeling, de bezetting en de investerings- en exploitatiekosten van een station in Staphorst. Concreet heeft de gedeputeerde toegezegd de mogelijkheden van dit station te willen onderzoeken en de vier minuten tijdswinst mee te nemen in de overwegingen.

Verkiezingsavond | Ons voedsel voor morgen

SGP SGP Barneveld 26-02-2019 00:00

/r/1f8187dd7057ad3f925e1bb522ff2c5a?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fverkiezingsavond--ons-voedsel-voor-morgen%2F10379&id=3ad197eba5f3fcf491607c4b1ff14c9c06e8e91d

Met de verkiezingen voor de Gelderse Staten in zicht organiseert de SGP ook in Barneveld een verkiezingsavond. Het thema: 'Ons voedsel voor morgen'.

Sprekers:

Bennie Wijnne (Kandidaat statenlid) Henk van de Wind (Lijsttrekker waterschap Vallei en Veluwe) Aart de Kruiff (Wethouder Barneveld) Lennard de Vos (forumleider)

Verdere informatie:

Locatie: Pluimveemuseum, Hessenweg 2a, Barneveld Tijd: Inloop 19.00 uur | Start 19.30 uur

SGP bepleit treinstation in Staphorst

SGP SGP Overijssel 25-02-2019 00:00

De SGP heeft geconstateerd dat de Nederlandse Spoorwegen, dat dankzij de inzet van nieuwe treinen, de reistijd per sprinter van Zwolle naar Groningen met 4 minuten reduceert. “Een station in Staphorst levert een bijdrage aan een betere bereikbaarheid van het dorp, maar vermindert ook de drukte op de A28 tussen Meppel en Zwolle”, berichtte de gemeente Staphorst reeds in 2017. Een treinstation is niet alleen belangrijk voor de vele jongeren die buiten Staphorst studeren en naar school gaan, maar ook voor de forensen die in andere steden werken of vanuit de omgeving naar Staphorst gaan om daar te werken. De reductie van vier minuten reistijd lijkt de SGP een mooie gelegenheid om de lang gekoesterde wens van Staphorst onder de aandacht te brengen. Tijdens de Statenvergadering van DV 27 februari 2019 zal de SGP, in de persoon van Statenlid Gert Harm ten Bolscher, aan gedeputeerde Boerman vragen is of hij bereid is om met het ministerie en de NS het gesprek aan te gaan om de ontstane ruimte te benutten voor de realisatie van een station Staphorst.

Leefbaarheid Bergentheim

SGP SGP Overijssel 14-01-2019 00:00

Op 11 januari 2019 heeft de SGP-fractie, op uitnodiging, een werkbezoek gebracht aan Plaatselijk Belang Bergentheim. In buurthuis ‘Veur Mekaar’ is gesproken met bestuursleden Arend Jan ten Brinke en Bennie ten Brinke, waarbij laatstgenoemde ook bestuurslid is van het buurthuis. /r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b7620

Tijdens het gesprek kwamen verschillende onderwerpen aan de orde. De weerslag van het gesprek over het resultaat van de burgerparticipatie en de twee speerpunten ‘bereikbaarheid’ en ‘leefbaarheid’ komen hieronder beknopt aan de orde. 1. Resultaten van burgerparticipatie De heren Ten Brinke hebben laten zien dat burgerinitiatieven tot prachtige resultaten kunnen leiden. Zo is buurthuis ‘Veur Mekaar’ in het centrum van Bergentheim daar resultaat van. Het wordt beheerd door inwoners van het dorp, vóór de inwoners van het dorp. In het buurthuis krijgen oudere en jongere dorpsbewoners de mogelijkheid om met elkaar activiteiten te ondernemen. Verschillende groepen dorpsbewoners leren elkaar in het buurthuis beter kennen, waardoor de leefbaarheid van het dorp beter wordt. Daarnaast hebben vertegenwoordigers van bewonersorganisaties en verenigingen mede gezorgd voor het definitieve ontwerp en de herontwikkeling en van het Bastingplein.

/r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b76202. Bereikbaarheid met openbaar vervoerEen speerpunt van Plaatselijk Belang Bergentheim is de bereikbaarheid van het dorp. Bereikbaarheid is dé basis-eis voor ondernemerschap en voor leefbaarheid van het dorp. Hoewel Bergentheim aan het spoor ligt en er per etmaal 128 treinkruisingen plaatsvinden, is er geen treinstation in het dorp en vertrekken de laatste bussen om 19.00 uur. In het weekend rijden er helemaal geen bussen. Bereikbaarheid is echter essentieel voor gezond vestigingsklimaat van bedrijven en hoger opgeleide arbeidskrachten die elders werken, maar ook voor algemene leefbaarheid en sociaal gevoel. Het is een uitdrukkelijke wens om in Bergentheim een treinstation te verwezenlijken. Door de ontwikkelingen met de elektrificatie van de lijn Almelo – Mariënberg / Hardenberg en de snelheidsverhoging die daarmee gepaard gaat kan Bergentheim mogelijk worden ingepast. Daar de elektrificatie waarschijnlijk nog enkele jaren zal duren, doet Plaatselijk Belang Bergentheim een klemmend beroep op de provincie voor spoed en (in de tussentijd) structureel beter busverkeer naar nabijgelegen treinstations.3. LeefbaarheidEen tweede speerpunt is de leefbaarheid in Bergentheim, met name als het gaat om huurappartementen voor oudere inwoners. Door de verkoop van relatief grote woningen op grote percelen is het voor veel inwoners -gezien de eisen op inkomensvlak- niet mogelijk om de beschikbare ouderenappartementen te huren. Hierdoor moeten veel ouderen, die hun leven lang in Bergentheim hebben gewoond, tegen hun zin uitwijken naar elders. Plaatselijk Belang Bergentheim zou graag zien dat, in overleg met de wooncorporatie en de provincie, hiervoor oplossingen worden gezocht.4. RecapitulerendDe Statenleden van de SGP tonen begrip voor de besproken problematiek en hebben kennisgenomen van de wensen. Ook is toegezegd dat de SGP zodra zich daarvoor een geschikte mogelijkheid aandient (a.) zal pleiten voor een spoedige elektrificatie van het treinverkeer en (b.) dat de bereikbaarheid van Bergentheim en andere achterliggende gebieden onder de aandacht zal worden gebracht in de Statencommissie Verkeer en vervoer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.