Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

793 documenten

Waardevol landelijke gebied

ChristenUnie ChristenUnie Barneveld 17-04-2024 18:28

Voor de Christenunie is altijd het uitgangspunt geweest dat de boer toekomstperpectief voor zijn bedrijf moet hebben op de plek waar hij zit. Concentratie van boerderijen is landschappelijk, voor de volksgezondheid en bij bestrijding van dierziekten niet gewenst en daarom waren we niet positief over het eerdere streefbeeld. Dit toetsingskader is een goede verbetering. De boer heeft nu perspectief voor zijn bedrijf in Kootwijkerbroek, maar ook aan de westkant van Barneveld en zelfs in Garderen. Dit toetsingskader is een goede aanzet voor een omgevingsvisie voor een waardevol landelijk gebied. Een landelijk gebied waar landbouw, wonen, werken, recreëren en natuur een plek hebben. Maar vooral waar ze elkaar kunnen versterken.

Gemeente aan de slag met opschonen oevers Aa

CDA CDA 's-Hertogenbosch 20-03-2024 08:07

Langs een groot deel van de Aa bevinden zich vaartuigen als sloepjes, kajuitbootjes, bootwrakken, kano’s en surfplanken. Deze vaartuigen liggen hier illegaal. Door de recente hoogwatersituatie en harde wind is een groot aantal van deze vaartuigen (deels) gezonken of afgedreven. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties op het water, schade aan de taluds, verstoring van flora en fauna en milieuschade.In september vroegen we al aandacht voor de verrommeling van de Aa door het stellen van raadsvragen.In antwoord op deze vragen stelt het College nu dat zij onze mening deelt dat een groot deel van de oevers van de Aa ‘verrommeld’ zijnmet bootjes, wrakken en steigers en belooft dit te gaan aanpakken. In samenwerking met waterschap Aa en Maas gaat de gemeente de Aa opschonen. Te beginnen met zo'n 50 (gedeeltelijk) gezonken en afgedreven vaartuigen, deze worden vanaf 1 april verwijderd op grond van de Wrakkenwet. Ook moeten illegaal gebouwde steigers, palen en overige bouwwerken op of in het talud naast het water eraan geloven. Overige vaartuigen worden nu niet verwijderd, maar daarover wordt later dit jaar wel een besluit genomen. Het college streeft ernaar om in deeerste helft van 2024 een voorstel aan de Raad aan te bieden voor een plan van aanpak om deverrommeling van de Bossche wateren structureel tegen te gaan. Dit betreft zowel een inventarisatie van het benodigde instrumentarium als een overzicht van de gewenste voorzieningen (zoals bijvoorbeeld afmeervoorzieningen). Dit besluit heeft in de toekomst mogelijk consequenties voor de ligplaats van de vaartuigen.

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

De Werkgroep De Werkgroep Laarbeek 19-03-2024 09:26

Over de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart

19 maart 2024

Op 14 maart bespraken we de kanaalvisie Zuid-Willemsvaart.

Met deze kanaalvisie heeft de gemeente haar ambitie op hoofdlijnen voor de toekomst bepaald.  De visie geeft de buitenkaders van ontwikkelingen. De verschillende elementen van zo’n visie komen een voor een op een later tijdstip nog ter bespreking in onze raad. Het geeft een uitvoerige en doordachte indicatie van mogelijkheden voor de omgeving van het kanaal. De verschillende beschreven mogelijkheden kunnen we dan op een later tijdstip uitvoerig tegen het licht houden en beoordelen.

De WerkGroep – als groenste partij van Laarbeek – hecht sterk aan groen en blauw. Het groen van de natuur.. En blauw voor de zorg van het water. Wij kunnen dan ook erg instemmen met de beschreven ambities om het groene en natuurlijke karakter van de omgeving van het kanaal te verstevigen. In deze visie koestert men de kwaliteit van de bestaande bebouwing en bij nieuwe ontwikkelingen wil men dat de initatiefnemers zich rekenschap geven van die kwaliteit en daarop aansluiten.

Ook kunnen we vanuit ons groene karakter de uitspraken over de groene long ondersteunen:

Ik citeer: “We vinden we dat de kwaliteit van de groene long gegarandeerd moet worden: bebouwing mag niet meer ruimte innemen van het park dan thans mogelijk is in het vigerende bestemmingsplan. “  En ja, als De WerkGroep zouden we – zoals in de visie gesuggereerd – graag onderzocht zien worden of een andere plek voor het zwembad nog beter is voor de beleving van de groene ruimte.  Wij geloven echt dat er in Laarbeek kansen liggen voor zo’n verplaatsing.

We zijn benieuwd of de wethouder dit herkent <= ??

Er zijn ook aspecten in deze kanaalvisie waar wij onze bedenkingen bij hebben.

Zo lezen we dat op bladzijde 59 een aantal scenario’s voor de Bosscheweg beschreven worden, als mogelijke aanpassing om de doorstroming van het verkeer over de brug naar Gemert te bevorderen. In scenario 2 beschrijft men het invoeren van eenrichtingsverkeer. In scenario 3 zou men de Bosscheweg zelfs volledig afsluiten.

Dat lijkt ons een heilloze weg omdat dit – zoals hier eerder besproken – een enorme toename van verkeer door de dorpskern veroorzaakt.  in de visie worden ze nu nog enkel beschreven en wordt nog geen keuze gemaakt.  Wij zien 2 van de 3 scenario’s echter niet als een mogelijkheid. Dit saboteert het groene karakter van de dorpskern.

Op bladzijde 50 spreekt men over een mogelijke brug over het kanaal.

Letterlijk citaat: “Wij hebben de ambitie om daar een nieuwe verbinding aan te voegen”.

Voor een groot deel van onze partij is dat echter helemaal niet de ambitie.

Gelukkig wordt die keuze nu nog niet gemaakt en zullen we ook deze mogelijkheid op zijn tijd kritisch tegen het licht kunnen houden.

Al met al zien wij een uitvoerig en doordacht document dat mogelijkheden beschrijft.  Er worden volop kansen benoemd. We zien de grote kaders voor de toekomst van het kanaal en deze grote lijnen willen wij steunen. Enkele beschreven kansen verdienen op een later tijdstip een mooi debat in onze raad.

Het geheel overziend kunnen wij instemmen met deze visie voor de toekomst van het kanaal.

Kanaalvisie, kiezen voor kansen

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 15-03-2024 07:14

De kanaalvisie is een veelbesproken stuk geworden en ook in de media uitgebreid behandeld. Er heerst rondom de kanaalvisie echter veel negativisme en dat is ons inziens onterecht. De visie geeft namelijk een heel goed beeld van de mogelijkheden rondom de Zuid-Willemsvaart. Het is niet zo dat al deze mogelijkheden en invullingen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd bij het aannemen van deze visie, en ook de groene long wordt niet volgebouwd met huizen. Nuance is hier dus zeker op zijn plaats.

In de nieuwsbrief van januari is de kanaalvisie al uitgebreid beschreven. Daarin hebben we aangegeven waar de basis ligt van de kanaalvisie en onze blik op de voorliggende invulling. In de visie wordt het kanaal geprezen als een pareltje, een soort geschenk aan de gemeente. Zeker niet onterecht, maar het kanaal ligt er nu echt niet overal bij als een pareltje. De veelal geprezen oude werkgelegenheid langs het kanaal is echt niet overal omgezet in een idyllische aanblik vanaf het water. Kijk bijvoorbeeld bij de Beekse Brug waar na-oorlogse bedrijvigheid vooral praktische bebouwing heeft opgeleverd, verre van de mooie oude monumentale bebouwing die op sommige plaatsen wel aanwezig is.

Initiatieven om dit te verbeteren met bijvoorbeeld broodnodige woningen voor starters en senioren is een prachtige kans. Door de kanaalvisie nu al in te zetten, vooruitlopend op de omgevingsvisie kernen, kunnen we deze initiatieven daadwerkelijk in bouwplannen omzetten.

We moeten ook een stap verder durven kijken dan enkel de woningen. Er wordt gekeken naar logische fiets- en wandelroutes en ook daar wordt de brug bij Eykenlust bekeken. De kanaalvisie geeft een goed beeld hoe het zou kunnen worden om Eykenlust weer met het dorp te verbinden. Dat de brug er daadwerkelijk komt is nog verre van een besluit. Dit is een visie met mogelijkheden, maar de komst van de brug wordt nog uitgebreid gewogen in de gemeenteraad. Haalbaar, betaalbaar en draagvlak is de basis.

Kortom, het is jammer dat de visie soms negatief is neergezet. Er ligt nu een goed beeld waar de mogelijkheden liggen met een richting. Ook met de toevoeging van meer groen. Aan de hand van deze visie kunnen we besluiten met plannen die opgestart gaan worden goed wegen in het geheel en daarom kunnen we deze ondersteunen zonder nu al definitief keuzes te maken.

Bezorgde Bootbezitters

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 15-03-2024 04:17

Op 28 december legde de gemeente het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug ter inzage. Dat biedt enige rechtszekerheid aan veel inwoners van Reeuwijk-Brug met een bootje achter hun huis. Want met een bootje kun je alleen maar varen als het water diep en breed genoeg is. En natuurlijk als er een redelijke doorvaarthoogte onder de bruggen is.

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/55059/bezorgde-bootbezitters

Het interessante van het plan is dat er minimummaten worden vastgesteld waaraan zowel de gemeente als particuliere eigenaren zich moeten houden. Het zorgelijke is dat de matente beperkt zijn voor normaal recreatief gebruik van de watergangen. 

In het plan worden 90 cm doorvaarthoogte en 150 cm doorvaartbreedte als minimummaten vastgesteld. Met name dat laatste is ook voor een bescheiden sloep veel te weinig. De gemeentelijke bruggen in bijvoorbeeld het Treebord, de Roland-Holstlaan en de ‘s Gravenbroekseweg zijn dan ook aanzienlijk ruimer bemeten. Er is dus zeker reden tot zorg alsbijvoorbeeld de doorvaartbreedte tot het minimum wordt beperkt.

 

Bestemmingsplannen zijn een juridische grondslag voor wat in de ruimtelijke praktijk moet en mag. Of het nu gaat over een uitbreiding van een horecagelegenheid,  de bouw van een stal, plaatsing van een 100 meter hoge windturbine, of de aanleg van een woonwijk, voor deze zaken maakt de gemeente een bestemmingsplan. Het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug lag tot 7 februari ter inzage. Tot die datum konden belanghebbenden zienswijzen indienen. Mocht u uwmoment gemist hebben, dan is het goed te weten dat het bestemmingsplan naar de commissie Ruimte gaat voor het inde gemeenteraad wordt behandeld. Ik voorzie nog veel werk voor de commissie.

Deze column verscheen in de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk

Het bestemmingsplan is te vinden op de gemeente website.

https://www.bodegraven-reeuwijk.nl/ontwerpbestemmingsplan-parapluplan-doorvaarthoogtes-reeuwijk-brug-ter-inzage#

Debat avond concessieverlening veerdiensten

Samen Terschelling Samen Terschelling Terschelling 22-02-2024 10:54

Debat avond concessieverlening veerdiensten

Gepubliceerd door admin op

In de aanloop naar de nieuwe concessieverlening van de veerdienst naar Terschelling (en Vlieland) organiseert Samen Terschelling half april een debatavond met diverse sprekers. Zij zullen met elkaar in debat gaan maar ook in discussie gaan met het publiek.

2029 lijkt nog heel ver weg maar er zijn al diverse stappen gezet. Over enkele weken zal de Nota van Uitganspunten ter inzage en consultatie gelegd worden. Daarna volgt het Programma van Eisen, de concessie zelf zal al in 2026 worden gegund.

Wij vinden het natuurlijk belangrijk dat wij als inwoners van Terschelling iets over te in te brengen hebben en dus zullen wij half april een debatavond organiseren.

De exacte datum en locatie volgen zo snel mogelijk, met een complete lijst van panelleden.

Ongeval bij nieuwe brug

CDA CDA Lochem 21-02-2024 18:23

Vandaag voltrok zich een tragisch brugdrama in onze stad Lochem, met twee overledenen en twee gewonden. De CDA-fractie Lochem betuigt oprecht medeleven aan de nabestaanden, de slachtoffers, de getuigen en de hulpverleners. Woorden schieten tekort bij zo’n verschrikkelijke gebeurtenis.

Werkbezoek NG Shipyards, 19 januari

S!N S!N Noardeast-Fryslân 26-01-2024 18:06

Fractie en bestuur van S!N (Sociaal in Noardeast-Fryslân) was vrijdag 19 januari te vinden op de scheepswerf van NG Shipyards. De politieke partij liet zich bijpraten door het Lauwersoogse familiebedrijf, waarbij ‘ balans’ alles is.

Doorgaans gaan politieke partijen in de eigen gemeente op werkbezoek. Toch maakte S!N vrijdag 19 januari een uitstapje naar de haven van Lauwersoog in de gemeente Het Hogeland. De gemeente Noardeast-Fryslân is namelijk voor 40% aandeelhouder in die haven. Daarnaast werken er veel inwoners uit de regio in Lauwersoog.

Bij Next Generation (NG) Shipyards draait alles om balans. Zowel in het ontwerpen van boten alsook in de uitvoering van het personeelsbeleid. De fractie van S!N zag hoe NG Shipyards praktische uitvoering geeft aan een harmonieuze balans tussen People, Planet en Profit. De drie P’s van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. S!N was dan ook onder de indruk van de visie, veelzeidigheid en vooruitstrevendheid van dit bedrijf.

“S!N en NG Shipyards vinden elkaar in duurzaamheid,” verklaart Sjoerd Keizer het bezoek van die partij aan Lauwersoog. “Zij hebben een duurzame focus op het gebied van bouwen, repareren en onderhouden van schepen. Dat spreekt ons als partij erg aan.” Het bedrijf is volop bezig met de ontwikkeling rondom het autonoom varen en het (om)bouwen van schepen op waterstof.

Brandstof besparing

“Daarmee besparen we schipeigenaren vaak vele tonnen aan brandstof per jaar,” verduidelijkt Albert Keizer (overigens geen familie), mede-eigenaar van NG Shipyards. “Wij zouden graag zien dat de gemeente Noardeast-Fryslân, maar ook de provinsje Fryslân, met waterstof aan de slag gaat,” aldus het fractielid Keizer. “Het is de manier om van fossiele brandstof af te komen. Naast dat het duurzamer is, bespaart het ook financieel.”

Verder legde Keizer aan de politici uit hoe het familiebedrijf verantwoordelijkheid neemt voor de volgende generatie. “Balans hierin is alles.” Daarbij valt te denken aan aanpassingen in het evenwicht, materiaal, ontwerp en functionele gebruik. Naast de balans in het ontwerp van het schip is NG Shipyards zich erg bewust van de balans tussen economie en ecologie.

Zo ontwikkelde het bedrijf in 2018 het eerste hydrografische schip dat fossielvrij op HVO (plantaardige brandstof) voer én tegelijkertijd een grote reductie in geluidsoverlast onder water liet zien. Het bedrijf won hiermee een prijs en heeft al vele duurzame tenders binnen weten te halen.

Wadduurzaam

Naast dat het bedrijf alle disciplines voor duurzame scheepsbouw zelf in huis heeft, werkt men samen met universiteiten, onderzoeksbureaus, de visserij, Green Shipping Wadden Sea en is men onderdeel van Duurzame Haven Coalitie Lauwersoog. Als onderdeel van de Stichting Wadduurzaam, heeft deze stichting al vergevorderde plannen voor het compleet verduurzamen (en fossielvrij maken) van de haven van Lauwersoog . Bijzonder is dat deze stichting hierbij het schip de Ecolution van Wubbo Ockels als vlaggenschip gebruikt.

Motie van afkeuring.

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal West Maas en Waal 26-01-2024 13:48

Copyright © 2024 Sociaal Maas en Waal | Powered by Sociaal Maas en Waal  --- Privacy statement

Motie van afkeuring.

Sociaal Maas en Waal Sociaal Maas en Waal Druten 26-01-2024 13:48

Copyright © 2024 Sociaal Maas en Waal | Powered by Sociaal Maas en Waal  --- Privacy statement

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.