Hét geheim om de egel te redden kan weleens in onze eigen tuin liggen. De natuurlijke leefomgeving van de egel krimpt en de druk van predatoren in natuurgebieden wordt groter. Tuinen kunnen als ideale veilige havens voor egels dienen. In het teken van het Jaar van de Egel 2019 lanceert de Egelwerkg...
3 documenten
Nature Today | Help egels op weg met ...
Partij voor de Dieren Gouda 28-05-2019 15:59
De Havensluis
D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Gouda 07-03-2018 09:16
Met de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart in het vizier zijn er diverse politieke partijen die de Havensluis weer als thema opwerpen. PvdA, GoudaPositief, ChristenUnie, VVD, GroenLinks, SP, SGP en GBG tonen zich in hun verkiezingsprogramma allemaal -in meer of mindere mate- voorstander van heropening van de Havensluis.
D66 is kritisch over de heropening van de Havensluis. Natuurlijk zou het vanuit cultuurhistorische overwegingen en het belang van Gouda als waterstad, met een stevige verbinding met de Hollandse IJssel, prachtig zijn als de sluis opnieuw open zou gaan. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van de viering van 750 jaar stadsrechten in 2022. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat heropening ook naar huidige inzichten wat D66 betreft nog altijd niet realistisch is.
De kosten van heropening van de Havensluis worden ingeschat op zo’n 10 miljoen euro. Dat is erg veel geld. D66 besteedt deze middelen komende bestuursperiode graag aan het toevoegen van oppervlakte groen en water aan onze stad. Daarmee wordt Gouda klimaatbestendiger gemaakt, een urgente opgave waar heropening van de Havensluis niet direct aan bijdraagt. En een klimaatbestendiger Gouda is hard nodig gezien, onder andere, de toenemende wateroverlast door hoosbuien en de zakkende bodem waar onze stad mee te maken heeft. D66 denkt dan bijvoorbeeld aan het realiseren van nieuw groen in de openbare ruimte op de locatie van de PWA-kazerne in het versteende Gouda Noord of op in de toekomst vrijvallende gronden door clustering van basisscholen. Of aan het realiseren van een extra waterverbindingen tussen de grachten in de Binnenstad en de singels.
Vanuit het perspectief van verbetering van de vaarrecreatie is het de vraag of de opening van de Havensluis de baten zal opleveren die de kosten (inclusief substantiële kosten voor onderhoud en beheer) legitimeren. De Haven en de doorgaande vaarroute richting Reeuwijkse Plassen zijn ook bereikbaar via de bestaande Mallegatsluis en de doorvaarbaarheid van de binnenstad wordt niet alleen beperkt door de Havensluis, maar bijvoorbeeld ook door de Hoornbrug tussen de Donkere sluis en de Visbanken. Ook na heropening van de sluis kunnen slechts lage sloepjes de stad helemaal doorvaren. Aan de provinciale ambities om recreatievaart van de Gouwe af te halen draagt dit dus ook maar beperkt bij. En dan hebben we het nog niet over het verkeerskundige ’open eindje’ dat de Veerstal er naar actuele geschiedkundige inzichten ook is.
Wat D66 betreft investeren we die € 10 miljoen komende periode dus in ruimte voor meer groen en meer water om Gouda klimaatbestendiger, maar ook leefbaarder en gezonder te maken. In droge voeten voor onze stad en inwoners dus. We zijn niet tegen heropening van de Havensluis, maar de kosten en baten staan voor ons op dit moment niet in verhouding. Zeker als de heropening volledig met publieke middelen bekostigd moet worden, kunnen we dat bedrag vele malen beter en effectiever investeren in klimaatbestendigheid.
Thierry van Vugt Lijsttrekker D66 Gouda
Het is weliswaar geen Gouda, maar in ...
Partij voor de Dieren Gouda 06-03-2018 11:55
Het is weliswaar geen Gouda, maar in Rotterdam wordt gestreden voor een kolenvrije stad! Loop jij vrijdag ook mee?
(English below) Nog 25 jaar lang steenkool in de Rotterdamse haven? Dat mag niet gebeuren! Loop op 9 maart van 13:00 tot 15:00 mee van het Stadhuis naar het Havenbedrijf en eis de zeggenschap over onze haven terug! 23% van de Nederlandse CO2 uitstoot wordt geproduceerd door de Rotterdamse haven. Rotterdam is bovendien de belangrijkste kolenhaven van Europa, en kan dus een belangrijke rol spelen in het beëindigen van het kolentijdperk in Europa. Wij roepen de stad en de haven op om die verantwoordelijkheid te nemen! In november nam een ruime meerderheid in de Rotterdamse gemeenteraad al een motie aan die vraagt om het afbouwen van de overslag van kolen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Toch beweren het Havenbedrijf en havenwethouder Adriaan Visser nu dat het onmogelijk is om iets aan de contractverlenging te doen. Dat is niet waar! De Raad van Commissarissen kan door de aandeelhouders (in dit geval de gemeente, vertegenwoordigd door de wethouder) benoemd of ontslagen worden. Via deze route kan de wethouder dus indirect invloed uitoefenen op de besluiten van het bestuur. Bovendien kan de wethouder, die grootaandeelhouder van het havenbedrijf is, politieke druk uitoefenen. Er staat nog geen definitieve handtekening onder het huurcontract van de EMO, de Rotterdamse kolenoverslag. Dit is het moment om in actie te komen om de wethouder en het havenbedrijf te laten zien dat wij een kolenvrij Rotterdam willen! Daarom organiseert het Rotterdams Klimaat Initiatief een klimaatmars van het stadhuis naar het Havenbedrijf. Loop mee op vrijdag 9 maart, voor een kolenvrij en duurzaam Rotterdam. We starten om 13:00 bij het stadhuis op de Coolsingel. Daar zullen we havenwethouder Adriaan Visser voor de zoveelste keer op zijn verantwoordelijkheid wijzen. Hij kan deze klimaatramp stoppen, maar wil de grootste kolenoverslag van Europa geen strobreed in de weg leggen. Vervolgens lopen we in optocht over de Erasmusbrug naar het Havenbedrijf op de Kop van Zuid, want het Havenbedrijf zet uiteindelijk de handtekening onder het huurcontract van de EMO en kan voorwaarden aan het contract stellen. Met deze mars eisen we als aandeelhouders (Rotterdammers en alle Nederlanders) de zeggenschap over onze haven terug. We gaan niet akkoord met een wethouder die zegt 'Daar ga ik niet over' of een Havenbedrijf dat zegt 'Het is een voldongen feit'. Wij willen een kolenvrij Rotterdam! Lees hier meer over de contractverlening van de EMO: https://www.ftm.nl/artikelen/hoog-tijd-rotterdam-visie-op-steenkool?share=1 https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-steenkolen-nog-een-kwart-eeuw-in-rotterdam-blijven/ ****************************************************** ENGLISH Coal in the port of Rotterdam for another 25 years? That shouldn't be allowed to happen! Join us on the 9th of March in our march from the Town Hall to the Port of Rotterdam Authority and demand back the control over our port! 23% of Dutch CO2 emissions are produced in the port of Rotterdam. Besides, Rotterdam is the most important coal port in Europe, and can therefore play an important role in ending the era of coal in Europe. We're asking the city and the port to take this responsibility! In November, a big majority in the municipality of Rotterdam accepted a motion that asks for the reduction of the trans-shipment of coal, in line with the Paris climate agreement. Still, the Port of Rotterdam Authority and port alderman Adriaan Visser are saying that it is impossible to do anything about the extension of the contract. This is not true! The stakeholders, in this case the municipality (represented by the alderman), can exert influence on the decisions made by the board. Moreover, the alderman can put political pressure on the Port of Rotterdam Authority. There is no final signature under the lease contract of the Rotterdam coal terminal. This is the moment to come into action and show the port and the alderman that we want a coalfree Rotterdam! That's why the Rotterdam Climate Initiative is organising a climate march from the town hall to the Port of Rotterdam Authority. Join us on Friday the 9th of March for a coalfree and sustainable Rotterdam. We'll start at 13:00 at the Town Hall on the Coolsingel. There, we will remind port alderman Adriaan Visser of his responsibilities. He is capable of stopping this climate disaster, but does not want to obstruct the biggest coal terminal in Europe in any way. Next, we will walk over the Erasmus bridge to the Port of Rotterdam Authority at the Kop van Zuid, because the Port of Rotterdam Authority is the one finally signing the lease agreement of the EMO, and they can attach conditions to the contract. With this march we are demanding back the control over our port. We want a coal free Rotterdam!