Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

5 documenten

Terugblik Motiemarkt 25 september.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 27-09-2019 12:21

GraverMaat: Dankzij iBabs kan ik het onderstaande bericht plaatsen over de Motiemarkt.

Op 25 september vond de eerste motiemarkt georganiseerd door de gemeenteraad van Grave plaats.

Maar liefst 13 ideeën werden eerst door de indieners kort toegelicht en daarna in persoonlijke gesprekken tijdens de markt aan de raads- en commissieleden “aan de man/vrouw gebracht”.

Het leverde geanimeerde en enthousiaste gesprekken op.

Vervolgens maakte de burgemeester bekend welke ideeën door één of meerdere politieke partijen zijn geadopteerd.

Zij gaan samen met de indiener(s) aan de slag om een motie voor te bereiden voor de raadsvergadering, in principe op 5 november

Volgende week verstuurt de griffie per idee een mail met het vervolg, zodat diegene die zich als aanspreekpunt heeft opgegeven, contact kan opnemen met de indiener van het idee.

Een overzicht van de geadopteerde ideeën:

Naam idee

Geadopteerd door: VPGrave, VVD, LLVCG, LPG, CDA.

Het labyrint dat Grave verbindt

Geadopteerd door: LPG.

Verbouwing wijkcentrum Esterade

Geadopteerd door: VPGrave, Keerpunt 2010, CDA.

Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

Geadopteerd door: LPG

Lokaal energie-akkoord

Geadopteerd door: D66, LPG, CDA..

Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Geadopteerd door: LPG.

Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Geadopteerd door: LPG.

Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Geadopteerd door: VVD.

Geef de mantelzorger een gezicht.

Geadopteerd door: VPGrave, LLVCG, LPG, CDA.

Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie.

Geadopteerd door: De burgemeester in het kader van veiligheid.

Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave – Nederasselt en Gassel – Overasselt.

Geadopteerd door: Keerpunt 2010, VPGrave, VVD, D66, CDA,

Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein.

Geadopteerd door: LLVCG, CDA, LPG.

Cruiseschepen laten de kassa rinkelen in provinciesteden

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 11-08-2019 08:58

De populariteit van cruiseschepen blijft stijgen. Waar Amsterdam ze wegkijkt, zijn historische steden als Alkmaar, Hoorn en Medemblik dolblij met de komst van varende toeristen.

Redactie Trouw, Joost van Velzen

Kapitein Nick staat er al klaar voor, aan de Alkmaarse Kanaalkade. Zijn schip is net aangekomen. De 72 passagiers zijn er nu allemaal met de fiets op uit. Een mooie gelegenheid om De Holland uit Arnhem even van binnen te bekijken. Het schip oogt als een drijvend hotel zonder poes­pas. Het is splinternieuw. “Het is net voor 2,5 miljoen euro verbouwd”, vertelt Nick. Want de zaken gaan goed. Steden bezoeken met dit soort riviercruises is de laatste jaren flink in opkomst. In heel Europa, waar het een relatief jong fenomeen is.

De witte rivierboten kunnen sinds 1992, toen het Main-Donau-kanaal openging, van de Noordzee tot aan de Zwarte Zee varen. Sindsdien maakt een groeiende groep toeristen een reis over het water van bijvoorbeeld Boedapest naar Amsterdam.

En als die schepen daar dan toch een paar dagen liggen, bedachten ze in Noord-Holland, waarom zou je dan niet vanuit Amsterdam tochtjes organiseren naar steden als Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Den Helder, Zaandam, Haarlem en Alkmaar? Zo profiteert ook de rest van de provincie mee.

“Het zijn voornamelijk Amerikanen, Canadezen en Australiërs die zulke boottochten maken. Zij kiezen voor de combinatie van gemak en luxe. Je hoeft je koffers niet uit te pakken, terwijl het landschap aan je voorbij trekt”, zegt Monic van der Heyden, commercial manager rivercruise van Port of Amsterdam.

Om de markt voor rivier- en zeecruises aan te trekken, is in 1996 de stichting Amsterdam Cruise Port ­opgericht door de cruiseterminals van Amsterdam en IJmuiden, het Havenbedrijf plus een aantal ­Amsterdamse ondernemers. Voorlopig met succes: de meeste Noord-Hollandse steden ontvangen sinds 2010 ieder jaar meer riviercruiseschepen.

Controle-/handhavingsactie Maaskade 28.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 09-04-2019 13:20

Beantwoording vragen controle-/handhavingsactie Maaskade 28 door de LPG.

Geachte fractie,

Naar aanleiding van de controle-/handhavingsactie op het adres Maaskade 28 zijn door uw

fractie, bij monde van mevrouw Bannink, vragen gesteld. Deze vragen luiden als volgt:

Op welke gronden is deze actie gebaseerd?

Wanneer is begonnen met de voorbereiding van deze actie?

Krijgen we als raad terugkoppeling over de bevindingen?

In dit memo gaan wij in op de gestelde vragen.

Op welke gronden is deze actie gebaseerd?

Na het faillissement van de Scheepswerf Grave in 2012 zijn verschillende inrichtingsonderdelen (werfonderdelen zoals het terrein en gebouwen) aan de Maaskade 28 door De Maas Holding B.V. verhuurd aan Arma Steel Works B.V.

Ook zijn er andere bedrijven (onderaannemers) van Arma Steel Works B.V. werkzaam. De verschillende inrichtingsonderdelen hebben functionele, technische en/of organisatorische bindingen en liggen in elkaars nabijheid. Zo worden de kantine en de nutsvoorzieningen gemeenschappelijk gebruikt. De verhuurder is als zodanig

verantwoordelijk voor deze gehele inrichting en hiermee ook voor het naleven van de aan de hiervoor verleende omgevingsvergunning verbonden voorschriften.

Ieder bedrijf dient zich aan de wettelijke regels te houden en ieder bedrijf kan aangekondigde en onaangekondigde controle- en handhavingsacties verwachten, dat geldt dus ook voor de bedrijven die activiteiten uitvoeren op het terrein aan de Maaskade 28.

De concrete aanleiding was echter dat wij al vanaf januari 2018 van omwonenden klachten ontvingen die samenhingen met bedrijfsactiviteiten op de bedoelde locatie. Ook ontvingen wij klachten over mogelijk illegale bewoning en mogelijk gevaarlijke situaties. Na een rustiger periode (april – september 2018) namen de klachten weer toe omdat er weer aan grote schepen werd gewerkt. De situatie was complex en daarom vergde het de nodige tijd om inzicht te krijgen wie verantwoordelijk was voor het toezicht en de eventuele handhaving op de verschillende soorten klachten die ons bereikten. Uiteindelijk is in september 2018 een plan van aanpak vastgesteld.

Wanneer is begonnen met de voorbereiding van deze actie?

Diezelfde maand is besloten om in ieder geval alvast te starten met milieutoezicht en handhaving door de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN). Daartoe is onder andere een geluidsmeter geplaatst. Uit de controles kwamen overtredingen naar voren, waarvoor op 21 december 2018 een voornemen voor het opleggen van een last onder dwangsom is verstuurd.

De constateringen uit de milieucontroles en de overige activiteiten op de locatie Maaskade 28 vormden een directe aanleiding om met de overige handhavingspartners een integrale controle te directe aanleiding om met de overige handhavingspartners een integrale controle te gaan voorbereiden. Dat vergde de nodige voorbereiding en afstemming.

Uiteindelijk kon de controle afgelopen vrijdag, 29 maart jl. plaatsvinden. Aan de handhavingsactie deden, naast de gemeente Grave zelf, mee: de ODBN, de brandweer, Rijkswaterstaat, de politie, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen:Arbeidsinspectie) en de inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

De brandweer controleerde met name op brandveiligheidsvoorschriften bij de bebouwing op de wal en de opslag van (gevaarlijke) stoffen.

Rijkswaterstaat controleerde op de voorschriften die gelden rond (afval)lozingen van de

De ODBN controleerde met name op de voorschriften, neergelegd in de Omgevingsvergunning milieu en de Wet milieubeheer.

De ILT controleerde met name op de brandveiligheid en de opslag van (gevaarlijke) stoffen aan boord van de schepen, de technische aspecten van deze schepen en de papieren registratie.

De ISZW controleerde op het gebied van arbeidsmarktfraude (Wet arbeid vreemdelingen, Wet minimumloon en Arbeidstijdenwet).

De gemeente controleerde met name op bouwvoorschriften bij de bebouwing op de wal

Tijdens de controle heeft iedere handhavingspartner in meer of mindere mate overtredingen c.q. strijdigheden geconstateerd. Deze overtredingen, c.q. strijdigheden worden door iedere handhavingspartner zelf opgepakt.

Krijgen we als raad terugkoppeling over de bevindingen?

Op dit moment zijn de diverse diensten bezig met het in beeld brengen van de bevindingen. We zijn in afwachting van de welke informatie de ketenpartners met elkaar kunnen en mogen delen. Wat gedeeld kan worden, zal zodra dat mogelijk is, ook gedeeld met u worden, eventueel vertrouwelijk.

Scheepswerf en gemeente zijn tot elkaar veroordeeld.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 23-02-2019 09:51

De Gelderlander Keerpunt 2010 Laatste Nieuws permanente campagne Uit mijn archief Voorpagina

Scheepswerf en gemeente zijn tot elkaar veroordeeld.

De zaak Scheepswerf Grave/Gemeente Grave

Hoeveel miljoenen zal de gemeente Grave moeten betalen nu het door het hof in Den Bosch verantwoordelijk wordt gehouden voor het faillissement van de scheepswerf?

HERMAN WISSINK; journalist van de Gelderlander.

Er zal nog heel wat Maaswater aan de scheepswerf in Grave voorbijgaan voordat antwoord op die vraag gegeven kan worden. De gemeente en de curator van de scheepswerf zijn tot elkaar veroordeeld om daar uit te komen.

Het oordeel van de rechters De Haan, Wabeke en Van der Wal was onverbiddelijk. ‘De gemeente heeft onrechtmatig jegens de scheepswerf gehandeld en is aansprakelijk voor de als gevolg daarvan door de scheepswerf geleden en nog te lijden schade.’ Daarmee werd door het hof een eerder oordeel van de rechtbank vernietigd.

De gemeente Grave had nooit een lengtebeperking van maximaal 110 meter voor de te bouwen schepen mogen opleggen. Die lengtebeperking werd opgelegd in de vergunning, maar was niet gestoeld op de toen geldende bestemmingsplannen. Daarin werd niet gerept over een maximale lengte van 110 meter.

De werf had, zo was in 2010 al aangegeven, toestemming nodig om cruiseschepen met een lengte van 135 meter te mogen bouwen. Dat was in Grave mogelijk zonder dat er enige aanpassing van de werf nodig was.

Maar eigenaar Rob van Kessel kreeg een vergunning voor maximaal 110 meter en zijn verzoek voor schepen van 135 meter waren aan dovemansoren gericht. Die toestemming kwam er uiteindelijk wel, maar te laat. Het faillissement was toen al onherroepelijk.

De Graafse werf kon een order krijgen voor de bouw van schepen, samen goed voor 40 miljoen euro. Er werd weliswaar op het laatste moment een gedoogconstructie bedacht tot 2015, maar daar had de opdrachtgever weinig fiducie in. Wat als de schepen half gebouwd zouden zijn en er zou dan niet meer gedoogd worden? Een onacceptabel risico.

Er kwamen 65 personeelsleden zonder enig sociaal plan op straat te staan, met alle gevolgen van dien.

Momenteel zijn er diverse activiteiten op de Graafse werf. Eigenaar Van Kessel verhuurt een deel. Ondertussen wordt gesproken over de bouw van woningen op de plek van de werf. De gemeente is de grote grijze hal aan de rand van de Maas liever kwijt dan rijk. Maar om dat voor elkaar te krijgen, hebben eigenaar Van Kessel en de gemeente elkaar nodig.

Eer dat zover is, zal er eveneens nog veel Maaswater aan de werf voorbijgaan en zijn ook daarbij gemeente en werf tot elkaar veroordeeld.

Het was in die jaren inderdaad ook al geen sterk punt van de gemeente Grave, zowel de jaren vóór, tijdens en ná het faillissement van de scheepswerf. Het was meer de houding van ‘scheepswerfje pesten’. De gemeente Grave wilde al heel lang van de scheepswerf op díe plaats af. Dus, waar men dwars kon zitten, deed men dat ook.

De huidige wethouders (twee van de LPG en een van het CDA) zaten toen ook al in het gemeentebestuur, als fractievoorzitter dan wel als raadslid. En nu moeten àlle Graafse inwoners ‘op de blaren’ zitten.

Het is vooral triest voor al die medewerkers van de werf die indertijd ontslagen moesten worden, evenals voor de eigenaar van de werf, de heer Robert van Kessel.

Het mankeert al veel langer aan bestuurskracht in Grave.

Beantwoorden

Uitspraak over werf verrast wethouder Peters van Grave: ‘Volledig tegenstrijdig met oordeel in 2016'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 21-02-2019 09:56

GRAVE - Verantwoordelijk worden gesteld voor het faillissement van de scheepswerf in 2012. In Grave zagen ze deze uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch niet aankomen.

Herman Wissink

Wethouder Ben Peters van de gemeente Grave zegt verrast te zijn. ,,Vooral omdat deze uitspraak volledig tegenstrijdig is met het eerdere oordeel van de rechtbank in 2016.” De curator van de Scheepswerf Grave BV, Remco Migielsen, is tegen dat oordeel in hoger beroep gegaan. De uitspraak werd gisteren bekend.

Door de uitspraak van het hof zal de gemeente Grave op moeten draaien voor de schade die is geleden door het faillissement. Het zal om miljoenen euro’s gaan.

,,Het is dus kennelijk allemaal niet zo zwart-wit, het is een kwestie van interpretatie. De procedures zijn de afgelopen jaren niet veranderd. Wel het gevolg”, constateert Peters.

Uit het vonnis van het hof blijkt dat volgens de rechter de gemeente Grave nooit een beperking van schepen tot een maximum van 110 meter had mogen opleggen. Die bepaling leidde tot het faillissement. Het maximum werd opgenomen in het bestemmingsplan, terwijl daarvoor nooit sprake was geweest van een beperking. De scheepswerf had in 2010 al laten weten dat het bouwen van schepen met een lengte van 135 meter nodig was om te kunnen overleven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.