Nieuws van politieke partijen in Nederland over D66 inzichtelijk

2 documenten

D66 en ChristenUnie: ‘Dialoog en excuses slavernijverleden’

D66 D66 Nederland 01-07-2020 12:35

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “Slavenhandel en slavernij behoren tot de meest pijnlijke herinneringen in onze geschiedenis. Vandaag, op Keti Koti, herdenken en vieren we de afschaffing daarvan. Toen ik dit jaar op werkbezoek was op Sint Eustatius, werd ik gegrepen door de bloedige slavernijgeschiedenis van het eiland dat in de 17e en 18e eeuw bekend stond als ‘De Gouden Rots’, de meest winstgevende haven van de WIC.

Zo zijn er vele verhalen te vertellen. Van de erbarmelijke tochten van Afrika naar de Amerika’s tot de leider van de Curaçaose slavenopstand, Tula. Het zijn verhalen die ons leren over het gruwelijke van de mens. En de rol van onze Nederlandse voorouders.

Uitingen van spijt, berouw en schaamte zijn op zijn plaats. Maar daarmee nemen we nog geen historische verantwoordelijkheid voor onze geschiedenis. Dat kan alleen als we het leed erkennen van veel mensen en onze excuses aanbieden voor ons eigen handelen.”

Voorkom nieuwe scheepsramp, sluit zuidelijke waddenroute

D66 D66 ChristenUnie Nederland 28-11-2019 14:52

Voorkom nieuwe scheepsramp, sluit zuidelijke waddenroute

D66 en ChristenUnie willen dat er  een speciale noodwet komt waardoor grote containerschepen niet meer via de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden mogen varen. Na het ongeluk met het grote containerschip, de MSc  Zoë lag de Nederlandse kust vol met plastic.

D66-Kamerlid Rutger Schonis: “De ramp met de MSc Zoë is al weer een jaar geleden. Er spoelt nog steeds plastic aan op onze stranden. De vaarroute bij de Waddenzee is bij storm te gevaarlijk voor grote containerschepen. De minister moet niet wachten tot er weer een nieuwe ramp gebeurt, maar de vaarroute sluiten. Het OVV, de kustwacht en de waddengemeenten waarschuwen niet voor niets!”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Kustwacht en de kustgemeenten maken zich al langer zorgen over de vaarroute langs de Waddeneilanden. De Onderzoeksraad concludeerde afgelopen oktober dat  met harde wind containerschepen zoals de MSc Zoë grote risico’s lopen bij het bevaren van de korte zeeroute. Dit is de vaarroute die langs de Nederlandse Waddeneilanden loopt. Iedere dag spoelt er nog plastic aan op de eilanden waardoor stranden, milieu en natuur steeds weer vervuilt worden. Schonis: ‘’Varen over de zuidelijke zeeroute is te risicovol. Wij moeten onze kust beschermen tegen een nieuwe zeeramp waardoor de kans bestaat dat er weer 2.736 ton aan afval de zee in stort. Dat is bijna  273 vuilniswagens vol aan troep dat de zee in spoelt. Daarom moet er een verbod komen om met grote containerschepen te varen over de zuidelijke vaarroute.’’

Minister Van Nieuwenhuizen heeft eerder gezegd dat er geen mogelijkheden zouden zijn voor een verbod. Maar D66 en ChristenUnie zien mogelijkheden om binnen het VN-verdrag over rechten op zee wel ons UNESCO Werelderfgoed te beschermen.  Nederland kan volgens internationale verdragen de korte zeeroute sluiten vanwege de  veiligheid, kustbescherming en milieubehoud. Schonis: ’’De ramp met de MSc Zoë toont aan dat wij geen grote risico’s met containerschepen meer kunnen nemen. Wij moeten onze kust, milieu en gezondheid beschermen.’’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook