Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

4 documenten

De SP houdt de Binnenvaart op de politieke agenda

SP SP Noord-Holland 06-07-2020 07:37

De binnenvaart is een grote sector binnen het vervoer. Ze kent vele arbeidsplaatsen en is een belangrijke spil in de landelijke en provinciale economie. Aan de scheepvaart - in het algemeen – wordt een flink percentage van de stikstofuitstoot toegekend. De SP wil het vervoer over water graag tot prioriteit verheffen en riep Gedeputeerde Staten (GS) op 29 juni jl. op om een plan voor financiering voor te leggen, waarin de binnenvaart wordt gefaciliteerd en verduurzaamd. Dit past in de bredere wens om goederenvervoer over de weg te verplaatsen naar het water.

Tijdens de besprekingen rond de Kaderbrief van GS bracht de SP een motie¹ in, die GS  opriep om met goede plannen te komen. Immers, in het moederdocument van dit college ‘Duurzaam Doorpakken’ wordt van alles beloofd op het terrein van de binnenvaart. Gedeputeerde Olthof gaf in een reactie aan dat het College hier serieus mee bezig is.  Op de inhoudelijke opmerkingen van SP fractievoorzitter Eric Smaling over de verschillen in stikstofuitstoot  tussen de binnenvaart enerzijds en zeeschepen, cruiseschepen en pleziervaart anderzijds, werd vooralsnog niet ingegaan. Smaling: ‘Vaak worden boeren en bouwers genoemd als het gaat om de stikstofuitstoot, maar niet de scheepvaart”.

Gedeputeerde Olthof beloofde om met een integrale notitie te komen over ‘vervoer over water’. “Hier liggen grote ambities. Het contact met de Algemeene Schippers Vereeniging en Schuttevaer zal ik benutten om met een goede, gewogen notitie te komen”. De SP hield de motie aan, wacht de notitie af, maar blijft er wel bovenop zitten.

¹ Hieronder treft u de aangehouden motie van de SP in PDF, dd. 29 juni 2020: “Binnenvaart”.

 

 

Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot

SP SP Noord-Holland 11-05-2018 07:00

Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.

Wij, binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

Constateren dat:

De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt. Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen. Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden. De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt. Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt. Veel schepen kleiner dan 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn. Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden. Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

En verzoeken:

De binnenvaartsector een toekomstperspectief te bieden De diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot te waarborgen door: Rekening te houden met de (on)mogelijkheden van de (verschillende type) binnenvaartschepen Het terugdraaien van regelgeving waarvan nut, noodzaak en haalbaarheid niet vastgesteld is nieuwbouweisen aan bestaande schepen gebouwd voor 1976 alleen van toepassing te verklaren bij nieuw-, ver- of ombouw van een schip. Teken hier!

Meer lezen?

Toekomst van de Europese binnenvaart Site Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)
Zie ook: Dossier: Groen

PVDA stelt vragen over situatie Kooyhaven

PvdA PvdA Noord-Holland 07-03-2018 13:49

De PVDA is erg geschrokken van de recente berichtgeving over de ontstane situatie bij de Kooyhaven in Den Helder. De haven zou een boost moeten geven aan de economie en de werkgelegenheid in de kop van Noord-Holland. Nu schepen met een diepgang van meer dan 3.3 meter door de Provincie worden geweigerd heeft de beoogde

Het bericht PVDA stelt vragen over situatie Kooyhaven verscheen eerst op PvdA Noord-Holland.

Natuur terug in de Vecht, baggerproject afgerond

CDA CDA Noord-Holland 04-10-2017 12:03

Bron: AGV In de Commissievergadering van het waterschap van 28 september werd besloten om dit succesvolle project af te ronden. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in 4 jaar de Vecht schoon gemaakt. In 2015 is de schone Vecht opgeleverd. Er werd 2,5 miljoen kubieke meter vervuilde grond uit de Vecht gebaggerd. We zien nu dat de natuur zich aan het herstellen is. Na jaren van schoonmaken (baggeren) hebben plant en dier weer ruimte om te leven. Zie hier de link naar het boek “De grote schoonmaak van de Vecht, eens, maar nooit weer…” dat over het project verscheen. Planten onder water Ook onder water komt de natuur terug. Op enkele plaatsen leven nu planten onder water. Dat is een belangrijk teken dat het beter gaat. Ook de natuurvriendelijke oevers langs de Vecht doen het goed. Op en aan die oevers groeien nu bijzondere planten. ‘’Na 2 jaar later zien we de eerste resultaten. De kwaliteit van het water wordt beter,’’ zegt Pieter Kruiswijk, bestuurder van het waterschap. ‘’Daar ben ik blij om. Planten en vissen hebben schoon, helder water nodig om te leven. We krijgen weer een gezonde Vecht. Maar we zijn er nog niet. Tussen Maarssen en Loenen liggen steile oevers. Daardoor zijn er veel golven. De natuur kan zich hier nog niet goed ontwikkelen. Samen met de gemeente Stichtse Vecht zoeken we naar een oplossing.” Natuur handje helpen Op sommige plekken is de natuur op sommige plekken een handje geholpen. Zo werd het Ballastgat in 2015 met schoon zand bedekt. Dit is een oude vuilstortlocatie bij Hinderdam. De randen werden minder diep gemaakt. Daardoor kan zonlicht op de bodem komen. Zo kunnen waterplanten beter groeien. Kooien Daarnaast zijn speciale kooien in het water geplaatst. Hierin zitten waterplanten. “De oevers van de Vecht zijn vaak prachtig met al dat riet en andere planten. Maar veel belangrijker is het leven onder water’’, vertelt Waternet-medewerker en ecoloog Bart Specken in Trouw.‘’Waterplanten hebben een gezonde bodem en helder water nodig. Als er weer planten groeien, weet je dat de kwaliteit goed is. We zien dat in de kooien veel planten groeien. Maar ook ernaast. Binnenkort halen we de kooien weg. De planten moeten zich dan op eigen kracht verspreiden.’’ Vecht schoon houden Waternet beheert de Vecht namens het waterschap. De Vecht is nu diep genoeg. Waternet hoeft voorlopig dus niet te baggeren. “We maaien wel regelmatig de natuurvriendelijke oevers. En we halen vuil uit het water”. Ook controleert Waternet of boten niet te hard varen. Deze boten veroorzaken golven. Dit geeft niet alleen overlast. Het is slecht voor de waterkwaliteit, en waterplanten kunnen minder goed groeien. Te veel golven zijn ook niet goed voor de oevers. De grond kan namelijk wegspoelen. ’t Slijk schoonmaken Binnenkort gaat Waternet in opdracht van het waterschap ook ’t Slijk schoonmaken. Dit is een stuk water langs de Vecht. Vroeger is hier afval gestort. Daardoor is de bodem vervuild. We leggen daarom een laag zand op de bodem. Daarna dekken we hem af. Zo kan het vuil zich niet verspreiden. Meer over schoonmaken ’t Slijk Zie hier de link naar de behandeling in de Commissievergadering van 28 november 2017, agendapunt 6 over Afsluiting project sanering Vecht en agendapunt 4 over Projectplan sanering Het Slijk.