Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

8 documenten

Veiligheid van strandgebruikers

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 05-06-2023 21:37

Het gevaar van een hekgolf hoeven we niet uit te legen. We nemen aan dat het college begrijpt dat de PSR de recente gebeurtenis uiterst verontrustend vindt.

Naar aanleiding van onze vragen in mei 2022, inclusief beantwoording van het college in augustus 2022, recente situatie op het badstrand en het artikel in de PZC op 06 mei 2023 “Vloedgolf blijft gevaar voor Vlissingse badgasten…”(gesprek met dhr Spuijbroek directeur-bestuur Stichting strandexploitatie Veere) wil Partij Souburg- Ritthem antwoord op de volgende vragen:

“Er wordt met regelmaat in overleg getreden met het Schelde Coördinatiecentrum alsook met het Loodswezen. Naar aanleiding van de vragen wordt binnenkort wederom met beide partijen rond de tafel gezeten” (beantwoording augustus 2022). Hebben er, in de periode tussen augustus 2022 en april 2023, gesprekken met het Schelde Coördinatiecentrum ( het SCC) en met het Loodswezen plaats gevonden? Graag toelichting.

Ons antwoord: Wij duiden eerst graag het bovengenoemde specifieke moment. De recente situatie waar u het over heeft, en waarbij u verwijst naar het artikel van 6 mei uit de PZC, gaat over het incident dat op 4 mei 2023 plaatsvond.

Neen. Kort voor de beantwoording in augustus 2022 heeft er een overleg plaatsgevonden. Naar aanleiding van het incident van 6 mei gaan we opnieuw met elkaar in gesprek.

Zo niet, kan het college alvast zo spoedig mogelijk met het SCC en het Loodswezen een overleg inplannen? En na afloop van dit gesprek de raad hier middels een RIB over de uitkomsten informeren?

Ons antwoord: We plannen op korte termijn een gesprek in met alle bevoegde partijen. De wijze van terugkoppeling zullen wij nader bepalen.

Welke afspraken zijn er in het verleden met bovengenoemde partijen gemaakt? Graag toelichting.

Ons antwoord: SCC is het eerste aanspreekpunt en alsook bevoegde partij in relatie tot dit onderwerp. Tijdens het zomerseizoen wordt de scheepvaart ieder uur via het Schelde Scheepvaartbericht (uitgestuurd door SCC) gevraagd langzaam te passeren langs het Badstrand (Sardijngeul). SCC staat in continu contact met SSV. Daarnaast staan ook SCC en het Loodswezen in onderling contact met elkaar.

“Onderzoeksinstituut Deltares concludeerde al in 2011 dat overlast op het Badstrand minder wordt als schepen op voldoende afstand en met aangepaste snelheid varen.” (de PZC). Zijn er voldoende regels en sancties tegen de overtreders die de strandgebruikers in levensgevaarlijke situatie brengen? Graag toelichting.

Ons antwoord: Op basis van dit onderzoek is de Gezamenlijke Bekendmaking 06-20211 “Aanpassen vaargedrag in het Oostgat/Sardijngeul” uitgegeven. Dat is in ogen van de betrokken instanties ook meteen het maximale dat ze kunnen doen. De kern van het probleem is dat sancties altijd pas achteraf worden opgelegd. De betrokken partijen hebben absoluut geen invloed op dat sanctioneren. Dat maakt de situatie niet gemakkelijker.

We kunnen hier in een gesprek dieper op ingaan, maar het aspect ‘’achteraf’’ blijft altijd gelden.

Het SCC heeft de taak om de regels voor passerende schepen te bewaken. Welke maatregelen hebben het SCC en het Loodwezen afgelopen jaar genomen om de overtreders/veroorzakers van de hekgolven stevig aan te pakken? Graag toelichting.

Ons antwoord: Zoals hierboven reeds vermeld, is er in 2011 een Gezamenlijke Bekendmaking uitgegeven: “Aanpassen vaargedrag in het Oostgat/Sardijngeul. Daarnaast is er in 2020 een samenwerkingsovereenkomst tussen SSV en Verkeerscentrale Vlissingen afgesloten die nog jaarlijks wordt uitgevoerd. Het loodswezen attendeert hun loodsen niet alleen ieder jaar voor aanvang van het strandseizoen op de aanwezigheid van badgasten. Ook door het jaar heen worden zij hier met regelmaat attent op gemaakt.

In 2021 heeft de PSR al aangekaart dat het aantal (op een hand te tellen) geplaatste borden niet duidelijk genoeg de badgasten op een levensgevaarlijke situaties wijzen. De PSR heeft toen al gepleit voor de plaatsing van de borden op strand met ‘een boodschap in beeld’ (pictogram borden). In de beantwoording uit augustus 2022 geeft het college aan dat: “Vlissingen is uniek. Er zijn geen andere locaties bekend die te kampen hebben met hekgolven of die zich in een gelijkaardige situatie bevinden”.

Dhr Spuijbroek bevestigt onze mening dat de geplaatste borden niet duidelijk genoeg zijn. De PSR is van menig dat voor deze uitzonderlijke Vlissingse situatie bijzondere waarschuwing pictogramborden gemaakt kunnen worden. Is het college het met de PSR eens dat bij een unieke situatie een unieke aanpak toegepast moet worden? Zo nee waarom niet?

Ons antwoord: Gemeente en SSV geven al voldoende aandacht aan deze situatie door inzet bestaande middelen.

Naar aanleiding van het artikel in de PZC op 09 mei 2023 “Schip die dat vloedgolf in

Vlissingen veroorzaakte, voer inderdaad te snel”

Waarom heeft Rijkswaterstaat geen aangifte gedaan? Graag toelichting.

Ons antwoord: Er geldt op de Westerschelde geen maximumsnelheid. Daarom is het in juridische zin lastig aan te tonen dat er sprake is van te snel varen en of er, als gevolg daarvan, sprake is van een strafbaar feit. Er is daarom geen aangifte gedaan. Wel is de loods van het schip aangesproken op de snelheid die, gezien de omstandigheden, op dat moment te snel was en niet in lijn met de gedragsvoorschriften zoals die vanuit de Gezamenlijke Bekendmaking bekend dienen te zijn.

Is Rijkswaterstaat van mening dat “aanspreken” een oplossing voor dit probleem is?

Ons antwoord: Tijdens het zomerseizoen wordt de scheepvaart ieder uur via het Schelde Scheepvaartbericht gevraagd langzaam te passeren langs het Badstrand (Sardijngeul). Daarnaast wordt in dit specifieke geval de betrokken loods van het schip aangesproken op zijn snelheid.

Het opnieuw “in algemene zin opnieuw onder de aandacht brengen” klinkt weinig hoopvol, moet het eerst fout gaan? Graag een reactie van het college hierop.

Ons antwoord: Neen, het moet niet eerst fout gaan. Dat zou dramatisch zijn. We doen ons uiterste best in het wederom beantwoorden van uw vragen en het wederom in overleg treden met betrokken partijen om erger te voorkomen. Daarom gaan we nogmaals rond de tafel zitten met de betrokken partijen om te kijken of er extra/andere maatregelen kunnen worden genomen.

Er wordt veel energie gestoken in het voorkomen van overlast van hekgolven op het Badstrand. Zo ligt er een samenwerkingsovereenkomst tussen SCC de SSV. Daarnaast wordt er door het loodswezen aandacht aan besteed richting hun loodsen.

Kan het college uitleggen welke rol het Loodswezen speelt in dit niet opvolgen van regels?

Ons antwoord: De loodsen worden er voor aanvang van het seizoen op gewezen dat het strandseizoen weer is begonnen en dat ze in de Sardijngeul langzaam moeten varen. Deze boodschap wordt ook doorheen het jaar met regelmaat herhaald. Indien er een loods in ”de fout” gaat, wordt hij daarop aangesproken. De kapitein blijft te allen tijde eindeverantwoordelijke.

Was er een loods aan boord van het schip? Indien ja, waarom heeft de loods niet ingegrepen door de snelheid te verlagen c.q. te laten verlagen? Of heeft de kapitein de loods hierin overruled? Graag toelichting.

Ons antwoord: Ja, er was een loods aan boord. SCC heeft geen informatie over hoe dit aan boord is verlopen.

Het probleem van vloedgolven bestaat al vele jaren. Daarover is regelmatig overleg met de sector. Maar incidenten blijven zich voordoen. Het lijkt in elk geval dat de veiligheid van inwoners en toeristen in het geding blijft. De gemeente Vlissingen wil aan iedereen een veilige verblijf op stranden aanbieden. Handhaving moet dan de enige reactie zijn. De PSR wil graag weten of dit ook echt gaat gebeuren?

Ons antwoord: Indien er aangifte wordt gedaan, is het aan de officier van justitie of er wordt gehandhaafd, en dus niet aan de Gemeente Vlissingen. We begrijpen uw bezorgdheid en nodigen alle betrokken partijen op korte termijn wederom uit voor overleg.

Groenlinks stelt vragen over de waterkwaliteit van de Westerschelde | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen, 10 juni 2020

Waterkwaliteit Westerschelde

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 27 april 2020 in de media, https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ecologische-ramp-in-vlaams-deel-bovenschelde-voorkomen-vervuild-water-zeer-verdund-naar-kanaal-gent-terneuzen-br~a7dcf2ab/ , vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “Waterkwaliteit van de Westerschelde” aan het college.

Bekend is dat de waterkwaliteitsbeheerders (Rijkswaterstaat en waterschap Scheldestromen) ieder jaar van 15 april tot en met 1 oktober de kwaliteit van het zwemwater controleren. Dat RUD Zeeland toeziet dat de controles uitgevoerd worden en op de resultaten van de controles RUD Zeeland controleert of het zwemwater veilig is tijdens het zwemseizoen van 1 mei tot 1 oktober.

Vragen aan het College:

 

Is het college op de hoogte van deze vervuiling die zijn oorsprong in de Bovenschelde kent?

Antwoord van het college: Tot voor het verschijnen van het desbetreffende artikel in de PZC en het stellen van deze artikel 34 vragen, niet.

 

Hoe, door wie en wanneer is het college in deze geïnformeerd over de waterkwaliteit van de Westerschelde?

Antwoord van het college: De Rijkswaterstaat die inzake het bevoegde gezag is, is per mail gevraagd te reageren. Deze reactie is gebruikt bij de beantwoording van uw vragen.

 

Is er gebruikt gemaakt van een algemeen (nationaal of internationaal) waarschuwingssysteem?

Antwoord van het college: Over het recente incident in de Schelde is afgestemd, ook met gebruikmaking van het daarvoor ingerichte Waarschuwings- en Alarmeringssysteem voor de Schelde(WASS).

 

Kunt u aangeven of er nu sprake is van een lagere waterkwaliteit van het Westerscheldewater ten opzichte van 2019?

Antwoord van het college: Neen, het incident heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Bij een calamiteit in de Westerschelde zal de waterkwaliteit niet heel snel in gevaar komen. Dit komt omdat er dusdanige grote hoeveelheden water door de Westerschelde stromen dat er heel snel verdunning plaatsvindt.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat door vervuiling van het Westerscheldewater de kwaliteit van het zwemwater van onze badstranden afneemt?

Antwoord van het college: Dit incident heeft geen invloed gehad op de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Zie ook het antwoord bij vraag 6.

 

Zijn er door deze watervervuiling meetbare effecten op de biodiversiteit (vissterfte etc.) waargenomen? En kan het college de gemeten resultaten beschikbaar stellen

Antwoord van het college: Dit incident heeft grote effecten veroorzaakt in Wallonië en Vlaanderen waaronder vissterfte. Het vervuilde water heeft alvorens Nederland te bereiken een route afgelegd van meer dan 100 km. Door verdunning van het water en inspanningen door Wallonië en Vlaanderen lijken effecten in Nederland uitgebleven. Het incident betreft het vrijkomen van afvalwater verontreinigd met bietenpulp, een organische substantie die voornamelijk zuurstof onttrekt uit oppervlaktewater. Om die reden is in de hele Schelde, en door Rijkswaterstaat aan de grens bij Sas van Gent, zuurstof gemeten. Uit meting van het zuurstofgehalte in Nederland is gebleken dat verdere effecten niet te verwachten waren, iets dat in lijn was met de metingen in Vlaanderen. Verdere effecten stroomafwaarts zijn dan ook uit te sluiten waaronder die op zwemwaterlocaties gelegen in de Westerschelde. Het betreft een bevoegdheid van de Rijkswaterstaat. Het college kan deze gegevens niet beschikbaar stellen.

 

Is er (inter)nationaal overleg tussen alle betrokken partijen, organisaties die door de Westerschelde met elkaar verbonden zijn?

Antwoord van het college: Rijkswaterstaat is waterbeheerder van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde en de daarin gelegen zwemwaterlocaties. Rijkswaterstaat is daarnaast betrokken in de Internationale Scheldecommissie (ISC) waar afstemming met Frankrijk en België plaatsvindt over onderwerpen als waterkwaliteit, overstromingsrisico’s en calamiteiten.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat we preventief met de betrokken organisaties er alles aan moeten doen om dit soort milieurampen te voorkomen?

Antwoord van het college: Dit betreft een taak voor de Rijkswaterstaat en de handhavende instanties in de des betreffende landen.

 

Is het college bereid om samen met de betrokken organisaties in overleg te gaan?

Antwoord van het college: De bevoegdheid ligt bij de Rijkswaterstaat. De gemeente heeft hierin geen rol. Bij calamiteiten hebben de dienstdoende officieren van dienst van de Rijkswaterstaat de opdracht de desbetreffende betrokken partijen te informeren. Dit gaat verder via het proces van crisis situaties via Grip 1 naar Grip 2. Zodra er sprake is van een Grip 2 situatie wordt de Veiligheidsregio ingeschakeld.

 

Hoe gaat het college preventief inzetten op behoud van een goede waterkwaliteit van de Westerschelde en dus ook ons zwemwater?

Antwoord van het college: De gemeente heeft hierin geen bevoegdheid. Dit ligt bij de Rijkswaterstaat. Ter controle van de kwaliteit van het zwemwater worden door de Rijkswaterstaat bacteriologische bepalingen verricht (gerelateerd aan fecaliën) waar onderhavig incident een organisch/plantaardige oorsprong kent. Wanneer een incident een multidisciplinaire aanpakt vergt kan breder worden samengewerkt binnen de Veiligheidsregio Zeeland waarbij partners als gemeenten ook geïnformeerd kunnen worden.

 

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Beantwoording art 34 vragen GL olielekkage Spyros Armenakis | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 02-12-2018 00:00

beantwoording vragen art. 34 RvO: olielekkage uit wrak van S.S. Spyros Armenakis Geachte heer, mevrouw, Ter beantwoording van de gestelde vragen over de olielekkage uit het wrak van de S.S. Spyros Armenakis delen wij u het volgende mee.

1. We zitten nu aan het einde van het zomerseizoen, maar wat als dit tijdens hoogseizoen was gebeurd? antwoord: in het hoogseizoen van 2014 hebben wij dit eerder meegemaakt. Een olielekkage kan ingrijpende gevolgen voor het gebruik van de stranden en het zwemwater hebben. Afhankelijk van de aard van de verontreiniging van water en van stranden kan dit leiden tot een onmiddellijk zwemverbod en tot opruimakties om de vervuiling van de stranden ongedaan te maken. Aldus kan zich een ernstige verstoring van het recreatieve-toeristische produkt van Vlissingen voordoen. Na de constatering van de olielekkage hebben wij de Blauwe Vlag laten strijken en de Gele Vlag gehesen. De betekenis van de Gele Vlag is dat zwemmers extra voorzichtig en alert moeten zijn in het water.

2. Is het oliespoor afkomstig uit het wrak van het in 1965 gezonken Griekse vrachtschip Spyros Armenakis dat 800 meter voor de boulevard van Vlissingen ligt? • Wie gaat deze olievervuiling opruimen? antwoord: de Staat der Nederlanden/Rijkswaterstaat is in de rol van eigenaar verantwoordelijk voor het scheepswrak en voor het voorkomen en opruimen van de gevolgen van een olielekkage.

3. Rijkswaterstaat heeft in de periode van 18/19 augustus 2018 zowel vanaf het water als vanuit de lucht onderzoek gedaan. Wat zijn de consequenties hiervan voor het badstrand en het milieu (waterkwaliteit, dier en mens)? antwoord: zie hiervoor het antwoord onder 1.

4. Is Rijkwaterstaat verantwoordelijk voor dit wrak? antwoord: zie hiervoor het antwoord onder 2.

5. Vlissingen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen en de kosten die onder Blad 2 behorend bij 1032049 / 1035201 andermans verantwoordelijkheid zijn. Bent u het ermee eens dat we dit probleem serieus moeten aanpakken? • Zo ja, welke actie gaat u naar Rijkswaterstaat ondernemen om te voorkomen dat dit wrak nog meer schade aanricht aan ons milieu, badstrand en imago toeristische trekpleister? • Zo nee, wat gaat u dan doen? antwoord: wij zijn er niet zeker van dat nieuwe lekkages in de toekomst uitgesloten zijn. Het bewaken van de kwaliteit van een goede leefomgeving, maar ook het behartigen van de belangen van mens en dier maakt het treffen van aanvullende en afdoende maatregelen noodzakelijk. Daarom hebben wij Rijkswaterstaat dringend verzocht het scheepswrak te ruimen.

6. Van volledige berging is tot nu toe afgezien, omdat het wrak niet in de weg ligt voor de scheepvaart en vanwege de hoge kosten. Deze situatie is zo schadelijk en kan desastreuse gevolgen hebben dat het zinvol is om de verantwoordelijke partij het verzoek te doen om het wrak te ruimen. Gaat u het verzoek bij de verantwoordelijke partij neerleggen? • Zo ja, wanneer gaat u dit doen? • Zo nee, waarom niet? antwoord: zie hiervoor het antwoord onder 5. Het is de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat om afdoende maatregelen te treffen om olielekkages te voorkomen. Dit is het beste geborgd met de ruiming van het scheepswrak.

Wij vertrouwen er u hiermee voldoende te hebben ingelicht. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen, de secretaris, de burgemeester,

 

 

PSR wil aanpassing fietstunnel onder ...

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 23-11-2018 23:24

PSR wil aanpassing fietstunnel onder kanaal. Zie http://www.partijsouburgritthem.nl/2018/11/vragen-over-aanpassing-fietstunnel-kanaal/

Fractie GL maakt zich ernstig zorgen ...

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 20-08-2018 15:08

Fractie GL maakt zich ernstig zorgen over olie op het water voor de stranden van Vlissingen. https://vlissingen.groenlinks.nl/nieuws/schriftelijke-vragen-gl-olie-op-het-water

Schriftelijke vragen GL: Olie op het water | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 19-08-2018 00:00

19-08 2018

Naar aanleiding van een artikel in de PZC van 19 augustus 2018 “Zwemmers voor de kust van Vlissingen opgelet: olie op het water”. De strandwacht heeft ervoor gekozen om de gele vlag te hijsen (zwemmers en baders extra voorzichtig en alert moeten zijn in het water). De gevolgen hiervan kunnen desastreus zijn voor Vlissingen.

 

GroenLinks wil verduidelijking van de wethouder op de volgende vragen:

We zitten nu aan het einde van het zomerseizoen, maar wat als dit tijdens hoogseizoen was gebeurd? Is het oliespoor afkomstig uit het wrak van het in 1965 gezonken Griekse vrachtschip Spyros Armenakis dat 800 meter voor de boulevard van Vlissingen ligt? Wie gaat deze olievervuiling opruimen? Rijkswaterstaat heeft in de periode van 18/19 augustus 2018 zowel vanaf het water als vanuit de lucht onderzoek gedaan. Wat zijn de consequenties hiervan voor het badstrand en het milieu (waterkwaliteit, dier en mens)? Is Rijkwaterstaat verantwoordelijk voor dit wrak? Vlissingen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen en de kosten die onder andermans verantwoordelijkheid zijn.

Bent u het ermee eens dat we dit probleem serieus moeten aanpakken?

Zo ja, welke actie gaat u naar Rijkswaterstaat ondernemen om te voorkomen dat dit wrak nog meer schade aanricht aan ons milieu, badstrand en imago toeristische trekpleister? Zo nee, wat gaat u dan doen? Van volledige berging is tot nu toe afgezien, omdat het wrak niet in de weg ligt voor de scheepvaart en vanwege de hoge kosten. Deze situatie is zo schadelijk en kan desastreuse gevolgen hebben dat het zinvol is om de verantwoordelijke partij het verzoek te doen om het wrak te ruimen. Gaat u het verzoek bij de verantwoordelijke partij neerleggen? Zo ja, wanneer gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?

 

Met vriendelijke groet,

GroenLinks

Gorana Kordis en Jeroen Portier

North Sea Port

VVD VVD Vlissingen 10-02-2018 04:14

Door de fusie tussen de havens van Gent en Zeeland in North Sea Port zijn de havens in een klap in de Europese top gekomen met een overslag van 123 miljoen ton goederen per jaar. In de havens werken ruim 98.000 mensen.

Ja, het deed mij echt wat toen wij daar stonden, met ons achten op een rij: de Vlaamse en Nederlandse bestuurders die op 8 december samen de fusiepapieren mochten ondertekenen. Met die ondertekening kwam een einde aan een intensief traject dat leidde tot wat ik – bij herhaling, en ook hier weer – een historische mijlpaal noem. Een grensoverschrijdende samenwerking noemden we het steeds maar het is toch echt een fusie geworden tussen twee havens uit twee verschillende landen!  

 Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports komen als North Sea Port in de top 10 terecht van Europese havens. Ik kan niet anders dan trots zijn op wat wij met elkaar hebben gepresteerd. En met dat ‘met elkaar’ doel ik niet alleen op de prima samenwerking die ik als provinciebestuurder heb gehad met de gemeentebesturen van Terneuzen, Vlissingen en Hulst. En ook niet alleen die met de leiding van wat toen nog Zeeland Seaports heette. Nee, die samenwerking ging verder. Intensieve overleggen zijn er (ook) geweest met de Vlaamse fusiepartners. De stad Gent, de Gentse haven, de kleinere Vlaamse gemeenten. En natuurlijk verlopen al die overleggen niet allemaal altijd even soepel. Natuurlijk zijn er soms beren op de weg, stuit je onderweg op voetangels en klemmen. Maar altijd voelde je dat iedereen ervoor wilde gaan. Iedereen had de fusie als uiteindelijke doel voor ogen. En als je dat voelt, als je ook bij je gesprekspartners vastberadenheid proeft, dan weet je dat het succes voor het grijpen ligt. Dan weet je dat het kan lonen als je je flexibel opstelt. Want in de verte lonkt nogal wat.

Om mij even tot de Nederlandse kant te beperken: de brede steun voor de fusie was hartverwarmend. In de Provinciale Staten was die vrijwel unaniem, en ook in de gemeenteraden van Vlissingen, Terneuzen en Borsele was een overgrote meerderheid voor de fusie. Die brede steun is ook niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het toekomstperspectief van North Sea Port. Biedt het havenbedrijf zelf misschien aan een relatief gering aantal mensen werk, de bedrijven op en rond de haven zijn – alleen aan Nederlandse kant dus al – goed voor maar liefst 15.000 directe banen en 32.000 indirecte. De verwachting is dat de werkgelegenheid door de fusie alleen maar zal toenemen. Een grotere haven is immers een interessantere vestigingsplaats voor veel bedrijven! In mijn toespraak tijdens de feestelijke fusiebijeenkomst in december gaf ik al het voorbeeld van de samenwerking tussen Ovet, ArcelorMittal en Volvo Cars. Kolen worden bij Ovet overgeslagen, en bij ArcelorMittal gebruikt als brandstof bij de productie van metaal. En dat wordt weer gebruikt om auto’s te maken. Ik ga ervan uit dat North Sea Port de motor zal zijn voor verschillende bedrijven om elkaar de komende jaren nóg meer op te zoeken. En voor andere bedrijven de aanleiding zal zijn zich er te vestigen.

Toen we met zijn allen nog bezig waren met de fusiebesprekingen hoorde je ook veel over de cultuurverschillen tussen België en Nederland. Niet helemaal onterecht, denk ik. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde; er is geen enkele reden om daarvoor weg te lopen. Maar je moet het ook weer niet groter maken dan het is. Sterker nog, ik denk dat die cultuurverschillen een positieve bijdrage kunnen leveren aan het succes van North Sea Port. Even plat gezegd: als je als North Sea Port de spreekwoordelijke Belgische hoffelijkheid weet te combineren met de Nederlandse lef en koopmansgeest, dan kun je daar volgens mij alleen maar je voordeel mee doen.

Al met al kijk ik als provinciebestuurder terug op een goed traject dat zonder twijfel gaat leiden tot een succesvolle onderneming. Kortgeleden werd mij gevraagd of ik trots ben op North Sea Port. Ja, zei ik, daar ben ik trots op. En dan vooral dat het ons met elkaar gelukt is om de nieuwe haven zo snel van de grond te krijgen. Maar ik ben pas echt trots als over een jaar of vijf of tien blijkt dat de haven waarmaakt wat wij er nu allemaal van verwachten. Dat de haven een economische impuls zal blijken voor het gebied, aan beide zijden van de grens. Dat het de werkgelegenheid stimuleert, jonge mensen aantrekt en de leefbaarheid verder bevordert. Dat nieuwe bedrijven zich er willen vestigen omdat ze zien dat de infrastructuur goed is, en er goed geschoold personeel voorhanden is. Ja, dan zou ik echt trots zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.