Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

115 documenten

Transferium

D66 D66 Alblasserdam 03-05-2021 16:15

Onze fractie heeft ingestemd met het voorstel om de plannen voor een transferium, in de buurt van het Nedstaal-terrein verder uit te werken. Het is hierbij verstandig om de oorspronkelijk locatie op Haven-Zuid, als plan B, achter de hand te houden.

Dit transferium zal zorgen voor minder verkeer over de dijk naar de molens van Kinderdijk én deze locatie zorgt ervoor dat er op Haven-Zuid meer woningen gebouwd kunnen worden. Het is duidelijk geworden dat het college wel beter moet communiceren met de huidige omwonenden van de Nedstaal-locatie. Ook zal er gekeken moeten worden naar een manier om ook onze ondernemers in het centrum mee te laten profiteren. Bijvoorbeeld door een opslag op het parkeerkaartje, in de vorm van een tegoed, dat in het centrum besteed kan worden.

– Remco de Boer

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van donderdag 29 april 2021

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 VVD Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Standpunt “Haven Heijen” D66-Gennep

D66 D66 Gennep 17-07-2020 15:19

“Haven Heijen” Gezien de huidige afspraken die er tussen bewoners, initiatiefnemers en gemeente liggen is D66-Gennep tegen de huidige uitbreidingsplannen van “Haven Heijen”. De grote meerderheid van de bewoners wordt geen recht gedaan en, naar ons gevoel, door hun bestuurders in de steek gelaten.

De huidige coalitie is, bij hun aantrede in het jaar 2018, al akkoord gegaan met de uitbreidings-plannen voordat ze zelfs kennis hadden van de daadwerkelijke schaalgrootte en reikwijdte van het project en de gevolgen voor inwoners en natuur. De uitbreiding van “Haven Heijen” lijkt voor de gemeente een prestigeproject te zijn geworden.

De gemeenteraad van Gennep heeft in september 2016 groen licht gegeven voor een eerste stap in het concretiseren van de uitbreidingsplannen. Die eerste stap betrof het laten uitvoeren van een studie, een zogenoemde Milieu Effect Rapportage (MER). Ze formuleerde voor de studie drie doelen. – Beoordeling en consequenties van de voorstellen voor de uitbreiding “Haven Heijen” en het daar liggende bedrijventerrein – Onderzoek naar de bijdrage van het project voor de hoogwaterbescherming – De effecten op de natuurontwikkeling voor de watergebonden natuur in het gebied

In 2018 heeft de huidige coalitie de regie uit handen gegeven aan de initiatiefnemers. De coalitie heeft, door het opnemen van en een positieve beoordeling van de uitbreiding “Haven Heijen” in de coalitieovereenkomst, ruim baan gemaakt voor de nog grotere plannen van de initiatiefnemers – zoals onder andere de wens voor een onderwaterdepot voor grindopslag. Hierdoor moe(s)t de studie (MER) aangepast worden en zoekt men nu in die studie naar breedgedragen oplossingen.

D66 is van mening dat daarom een uitbreiding van de haven Heijen conform de “huidige” plannen veel te ingrijpend is door de volgende tegenargumenten:

– De uitbreiding heeft een negatief effect op de natuur – Er is nauwelijks sprake van natuurontwikkeling, enkel een geringe compensatie van wat er aan natuur verloren dreigt te gaan – De impact van industrie en het toenemend verkeer op de bewoners van woonboten in de Waterwoonwijk en de bewoners in de kern van Heijen, is te groot. – Er ontstaat geen betere bijdrage voor een betere hoogwaterbescherming

Verder menen wij dat de koppeling door de gemeente van de inspanning voor een verbeterde verkeerssituatie als compensatie voor de uitbreiding “Haven Heijen” niet een cadeautje mag zijn voor de uitbreiding. Elke verkeerssituatie moet altijd onafhankelijk bekeken en aangepakt worden.

De voordelen van de verbeteringen van de verkeerssituatie wegen naar de mening van D66-Gennep niet op tegen de bovengeschetste nadelen.

Heeft u een ander idee of mening: schrijf ons via info@d66gennep.nl

D66 en ChristenUnie: ‘Dialoog en excuses slavernijverleden’

D66 D66 Nederland 01-07-2020 12:35

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “Slavenhandel en slavernij behoren tot de meest pijnlijke herinneringen in onze geschiedenis. Vandaag, op Keti Koti, herdenken en vieren we de afschaffing daarvan. Toen ik dit jaar op werkbezoek was op Sint Eustatius, werd ik gegrepen door de bloedige slavernijgeschiedenis van het eiland dat in de 17e en 18e eeuw bekend stond als ‘De Gouden Rots’, de meest winstgevende haven van de WIC.

Zo zijn er vele verhalen te vertellen. Van de erbarmelijke tochten van Afrika naar de Amerika’s tot de leider van de Curaçaose slavenopstand, Tula. Het zijn verhalen die ons leren over het gruwelijke van de mens. En de rol van onze Nederlandse voorouders.

Uitingen van spijt, berouw en schaamte zijn op zijn plaats. Maar daarmee nemen we nog geen historische verantwoordelijkheid voor onze geschiedenis. Dat kan alleen als we het leed erkennen van veel mensen en onze excuses aanbieden voor ons eigen handelen.”

Ruimte voor RV de Waal

SP SP GroenLinks D66 PvdA Nijmegen 14-05-2020 15:20

De gemeente moet bij de ontwikkeling van het watersportcentrum Bastion aan de Spiegelwaal ruimte geven aan Roeivereniging de Waal om daarnaast een eigen centrum te bouwen. Er hoeft niet per se één centrum te komen. Dat bepleitte de SP woensdagavond 13 mei in de gemeenteraad.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/ruimte-voor-rv-de-waalIn het Bastion aan de Spiegelwaal wordt gewerkt aan een watersportcentrum waar vijf verenigingen gebruik van kunnen maken. RV de Waal wil echter liever gebruik maken van een eigen locatie die zij daar al hebben (Wijers), en doet niet mee aan het watersportcentrum. Omdat de gemeente vasthoudt aan één watersportcentrum, dreigen de plannen van RV de Waal dat nu letterlijk en figuurlijk in het water te vallen.

Marij Feddema, gemeenteraadslid namens de SP, vindt dat de gemeente zich flexibel op moet stellen. “Op zich is het best begrijpelijk dat de gemeente maar één watersportcentrum wil. Wat er nu komt kost al heel veel geld. Maar als RV de Waal met eigen geld kan komen en verder aan alle voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom zij geen eigen centrum zouden kunnen bouwen náást wat er al in het Bastion komt. De gemeente heeft eerder zelf ook de optie voor een tweede centrum bij Wijers opengehouden. Dan kunnen we nu op zijn minst ons best doen om dit mogelijk te maken. Daarmee zorgen we ervoor dat er nog meer Nijmegenaren kunnen sporten op de Spiegelwaal.”

Samen met GroenLinks, D66 en PvdA diende de SP een motie indienen die de gemeente opriep om, binnen de genoemde voorwaarden, medewerking te verlenen aan de komst van een tweede watersportcentrum aan de Spiegelwaal. Deze werd door een meerderheid van de raad aangenomen.

 

Zie ook: Sport

Update Zuid-Willemspark

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-05-2020 08:32

Het kanaal wordt een park: het Zuid-Willemspark, een park dat de binnenstad met het buitengebied verbindt, van het Máximakanaal tot aan de Maas. Ondanks de coronacrisis gaat het werk in het Zuid-Willemspark door. Tijd voor een update!

In het Zuid-Willemspark worden op dit moment een drietal projecten opgepakt. Deze worden hieronder toegelicht.

Kanaalboulevard De werkzaamheden zijn nog volop bezig in de Kanaalboulevard, het deel tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat. Het wandelpad en het nieuwe Zuid-Willemspark-bankje zijn al gerealiseerd aan de waterkant, maar er komt nog meer. Binnenkort wordt ook gestart met de bouw van het vlonderpad. Dit pad is voor iedereen toegankelijk, ook met een buggy of een rolstoel.

Tribune en steiger Kruithuis Deze zomer worden de tribune en de steiger bij het Kruithuis aangelegd. Nieuwe plekken in het Zuid-Willemspark waar je van het zonnetje kunt genieten. De tribune is ontworpen met het gehandicaptenplatform, zodat de tribune zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. De tribune kan dienen als verzamelpunt of ontmoetingsplek en hopelijk kunnen er in de toekomst ook optredens plaatsvinden. De steiger wordt, behalve een opstapplaats voor bootjes, ook een fijne plek om aan het water te zitten.

Sluis 0 Sluis 0 is aan het einde van haar levensduur gekomen. De vervanging van de sluis wordt gecombineerd met het aanpakken van de plek eromheen. Een plek aan het water die aangenaam en groen is. Op dit moment wordt aan het voorlopig ontwerp gewerkt, waarbij mede gebruikgemaakt wordt van de opgehaalde input uit de inloopbijeenkomst. Een nieuwe inloopbijeenkomst volgt als het beplantingsplan gereed is.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “Het Zuid-Willemspark oogt nog rustig, maar de vaart en reuring komen er toch echt in, met forse investeringen in tribunes, steigers, Sluis 0, Kanaalboulevard, Kruithuis, Bossche Kraan en Bossche Stadsdelta. Zo wordt het Zuid-Willemspark echt een groene en bruisende long in onze (binnen)stad.”

Tips 

Bekijk de persoonlijke videoboodschap van onze wethouder Mike van der Geld over het laatste nieuws vanuit het Zuid-Willemspark. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan hieraan voor de nieuwsbrief Zuid-Willemspark.

Update Zuid-Willemspark

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-05-2020 08:32

Het kanaal wordt een park: het Zuid-Willemspark, een park dat de binnenstad met het buitengebied verbindt, van het Máximakanaal tot aan de Maas. Ondanks de coronacrisis gaat het werk in het Zuid-Willemspark door. Tijd voor een update!

In het Zuid-Willemspark worden op dit moment een drietal projecten opgepakt. Deze worden hieronder toegelicht.

Kanaalboulevard De werkzaamheden zijn nog volop bezig in de Kanaalboulevard, het deel tussen het Kardinaal van Rossumplein en de Hinthamerstraat. Het wandelpad en het nieuwe Zuid-Willemspark-bankje zijn al gerealiseerd aan de waterkant, maar er komt nog meer. Binnenkort wordt ook gestart met de bouw van het vlonderpad. Dit pad is voor iedereen toegankelijk, ook met een buggy of een rolstoel.

Tribune en steiger Kruithuis Deze zomer worden de tribune en de steiger bij het Kruithuis aangelegd. Nieuwe plekken in het Zuid-Willemspark waar je van het zonnetje kunt genieten. De tribune is ontworpen met het gehandicaptenplatform, zodat de tribune zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. De tribune kan dienen als verzamelpunt of ontmoetingsplek en hopelijk kunnen er in de toekomst ook optredens plaatsvinden. De steiger wordt, behalve een opstapplaats voor bootjes, ook een fijne plek om aan het water te zitten.

Sluis 0 Sluis 0 is aan het einde van haar levensduur gekomen. De vervanging van de sluis wordt gecombineerd met het aanpakken van de plek eromheen. Een plek aan het water die aangenaam en groen is. Op dit moment wordt aan het voorlopig ontwerp gewerkt, waarbij mede gebruikgemaakt wordt van de opgehaalde input uit de inloopbijeenkomst. Een nieuwe inloopbijeenkomst volgt als het beplantingsplan gereed is.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “Het Zuid-Willemspark oogt nog rustig, maar de vaart en reuring komen er toch echt in, met forse investeringen in tribunes, steigers, Sluis 0, Kanaalboulevard, Kruithuis, Bossche Kraan en Bossche Stadsdelta. Zo wordt het Zuid-Willemspark echt een groene en bruisende long in onze (binnen)stad.”

Tips 

Bekijk de persoonlijke videoboodschap van onze wethouder Mike van der Geld over het laatste nieuws vanuit het Zuid-Willemspark. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan hieraan voor de nieuwsbrief Zuid-Willemspark.

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.