Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

145 documenten

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Groenlinks stelt vragen over de waterkwaliteit van de Westerschelde | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 14-06-2020 00:00

Artikel 34 vragen

Vlissingen, 10 juni 2020

Waterkwaliteit Westerschelde

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 27 april 2020 in de media, https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ecologische-ramp-in-vlaams-deel-bovenschelde-voorkomen-vervuild-water-zeer-verdund-naar-kanaal-gent-terneuzen-br~a7dcf2ab/ , vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “Waterkwaliteit van de Westerschelde” aan het college.

Bekend is dat de waterkwaliteitsbeheerders (Rijkswaterstaat en waterschap Scheldestromen) ieder jaar van 15 april tot en met 1 oktober de kwaliteit van het zwemwater controleren. Dat RUD Zeeland toeziet dat de controles uitgevoerd worden en op de resultaten van de controles RUD Zeeland controleert of het zwemwater veilig is tijdens het zwemseizoen van 1 mei tot 1 oktober.

Vragen aan het College:

 

Is het college op de hoogte van deze vervuiling die zijn oorsprong in de Bovenschelde kent?

Antwoord van het college: Tot voor het verschijnen van het desbetreffende artikel in de PZC en het stellen van deze artikel 34 vragen, niet.

 

Hoe, door wie en wanneer is het college in deze geïnformeerd over de waterkwaliteit van de Westerschelde?

Antwoord van het college: De Rijkswaterstaat die inzake het bevoegde gezag is, is per mail gevraagd te reageren. Deze reactie is gebruikt bij de beantwoording van uw vragen.

 

Is er gebruikt gemaakt van een algemeen (nationaal of internationaal) waarschuwingssysteem?

Antwoord van het college: Over het recente incident in de Schelde is afgestemd, ook met gebruikmaking van het daarvoor ingerichte Waarschuwings- en Alarmeringssysteem voor de Schelde(WASS).

 

Kunt u aangeven of er nu sprake is van een lagere waterkwaliteit van het Westerscheldewater ten opzichte van 2019?

Antwoord van het college: Neen, het incident heeft geen invloed gehad op de kwaliteit van de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Bij een calamiteit in de Westerschelde zal de waterkwaliteit niet heel snel in gevaar komen. Dit komt omdat er dusdanige grote hoeveelheden water door de Westerschelde stromen dat er heel snel verdunning plaatsvindt.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat door vervuiling van het Westerscheldewater de kwaliteit van het zwemwater van onze badstranden afneemt?

Antwoord van het college: Dit incident heeft geen invloed gehad op de zwemwaterlocaties in de Westerschelde. Zie ook het antwoord bij vraag 6.

 

Zijn er door deze watervervuiling meetbare effecten op de biodiversiteit (vissterfte etc.) waargenomen? En kan het college de gemeten resultaten beschikbaar stellen

Antwoord van het college: Dit incident heeft grote effecten veroorzaakt in Wallonië en Vlaanderen waaronder vissterfte. Het vervuilde water heeft alvorens Nederland te bereiken een route afgelegd van meer dan 100 km. Door verdunning van het water en inspanningen door Wallonië en Vlaanderen lijken effecten in Nederland uitgebleven. Het incident betreft het vrijkomen van afvalwater verontreinigd met bietenpulp, een organische substantie die voornamelijk zuurstof onttrekt uit oppervlaktewater. Om die reden is in de hele Schelde, en door Rijkswaterstaat aan de grens bij Sas van Gent, zuurstof gemeten. Uit meting van het zuurstofgehalte in Nederland is gebleken dat verdere effecten niet te verwachten waren, iets dat in lijn was met de metingen in Vlaanderen. Verdere effecten stroomafwaarts zijn dan ook uit te sluiten waaronder die op zwemwaterlocaties gelegen in de Westerschelde. Het betreft een bevoegdheid van de Rijkswaterstaat. Het college kan deze gegevens niet beschikbaar stellen.

 

Is er (inter)nationaal overleg tussen alle betrokken partijen, organisaties die door de Westerschelde met elkaar verbonden zijn?

Antwoord van het college: Rijkswaterstaat is waterbeheerder van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de Westerschelde en de daarin gelegen zwemwaterlocaties. Rijkswaterstaat is daarnaast betrokken in de Internationale Scheldecommissie (ISC) waar afstemming met Frankrijk en België plaatsvindt over onderwerpen als waterkwaliteit, overstromingsrisico’s en calamiteiten.

 

Bent u het met GroenLinks eens dat we preventief met de betrokken organisaties er alles aan moeten doen om dit soort milieurampen te voorkomen?

Antwoord van het college: Dit betreft een taak voor de Rijkswaterstaat en de handhavende instanties in de des betreffende landen.

 

Is het college bereid om samen met de betrokken organisaties in overleg te gaan?

Antwoord van het college: De bevoegdheid ligt bij de Rijkswaterstaat. De gemeente heeft hierin geen rol. Bij calamiteiten hebben de dienstdoende officieren van dienst van de Rijkswaterstaat de opdracht de desbetreffende betrokken partijen te informeren. Dit gaat verder via het proces van crisis situaties via Grip 1 naar Grip 2. Zodra er sprake is van een Grip 2 situatie wordt de Veiligheidsregio ingeschakeld.

 

Hoe gaat het college preventief inzetten op behoud van een goede waterkwaliteit van de Westerschelde en dus ook ons zwemwater?

Antwoord van het college: De gemeente heeft hierin geen bevoegdheid. Dit ligt bij de Rijkswaterstaat. Ter controle van de kwaliteit van het zwemwater worden door de Rijkswaterstaat bacteriologische bepalingen verricht (gerelateerd aan fecaliën) waar onderhavig incident een organisch/plantaardige oorsprong kent. Wanneer een incident een multidisciplinaire aanpakt vergt kan breder worden samengewerkt binnen de Veiligheidsregio Zeeland waarbij partners als gemeenten ook geïnformeerd kunnen worden.

 

Ruimte voor RV de Waal

SP SP GroenLinks D66 PvdA Nijmegen 14-05-2020 15:20

De gemeente moet bij de ontwikkeling van het watersportcentrum Bastion aan de Spiegelwaal ruimte geven aan Roeivereniging de Waal om daarnaast een eigen centrum te bouwen. Er hoeft niet per se één centrum te komen. Dat bepleitte de SP woensdagavond 13 mei in de gemeenteraad.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/ruimte-voor-rv-de-waalIn het Bastion aan de Spiegelwaal wordt gewerkt aan een watersportcentrum waar vijf verenigingen gebruik van kunnen maken. RV de Waal wil echter liever gebruik maken van een eigen locatie die zij daar al hebben (Wijers), en doet niet mee aan het watersportcentrum. Omdat de gemeente vasthoudt aan één watersportcentrum, dreigen de plannen van RV de Waal dat nu letterlijk en figuurlijk in het water te vallen.

Marij Feddema, gemeenteraadslid namens de SP, vindt dat de gemeente zich flexibel op moet stellen. “Op zich is het best begrijpelijk dat de gemeente maar één watersportcentrum wil. Wat er nu komt kost al heel veel geld. Maar als RV de Waal met eigen geld kan komen en verder aan alle voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom zij geen eigen centrum zouden kunnen bouwen náást wat er al in het Bastion komt. De gemeente heeft eerder zelf ook de optie voor een tweede centrum bij Wijers opengehouden. Dan kunnen we nu op zijn minst ons best doen om dit mogelijk te maken. Daarmee zorgen we ervoor dat er nog meer Nijmegenaren kunnen sporten op de Spiegelwaal.”

Samen met GroenLinks, D66 en PvdA diende de SP een motie indienen die de gemeente opriep om, binnen de genoemde voorwaarden, medewerking te verlenen aan de komst van een tweede watersportcentrum aan de Spiegelwaal. Deze werd door een meerderheid van de raad aangenomen.

 

Zie ook: Sport

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

GroenLinks wil aanpak illegale praktijken Bospark Bilthoven | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 22-04-2020 00:00

De fractie van GroenLinks wil dat de gemeente in actie komt tegen een aantal illegale praktijken van de exploitant van Bospark Bilthoven. Recent werd daar een flink aantal bomen gekapt, waarvan een deel zonder de noodzakelijke vergunning. De vrijgekomen ruimte wordt vervolgens door de exploitant gebruikt om het aantal chalets en stacaravans illegaal te verruimen. Volgens in 2015 met de gemeente gemaakte afspraken mag dat aantal maximaal 399 bedragen, maar inmiddels zijn het er al meer dan 430. Overigens moet zelfs dat aantal van 399 nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet stelde afgelopen najaar al vragen aan BenW. Het college kondigde toen aan op korte termijn met een voorstel te komen om het bestemmingsplan te wijzigen en daarbij het aantal van 399 vast te leggen. Om die reden achtte het college het ‘niet doelmatig om handhavend op te treden’. 

Zandvliet verdenkt de exploitant ervan het huidige coronatijdperk te gebruiken om ongestraft bomen te kappen en het aantal chalets en standplaatsen fors uit te breiden. Hij vreest dat de exploitant na vaststelling van het gewijzigde bestemmingsplan het aantal alsnog gaat terugbrengen door het opzeggen van de huurovereenkomsten met al langer gevestigde eigenaren van chalets, omdat die minder geld opleveren.

Daarom wil hij dat de recente plaatsing van nieuwe chalets stacaravans die het aantal van 399 te boven gaan, per direct ongedaan wordt gemaakt en zo nodig bestuursdwang wordt toegepast. Ook vraagt hij het college de exploitant een herplantingsplicht en een boete op te leggen voor de illegaal gekapte bomen.

GroenLinks wil aanpak illegale praktijken Bospark Bilthoven | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 22-04-2020 00:00

De fractie van GroenLinks wil dat de gemeente in actie komt tegen een aantal illegale praktijken van de exploitant van Bospark Bilthoven. Recent werd daar een flink aantal bomen gekapt, waarvan een deel zonder de noodzakelijke vergunning. De vrijgekomen ruimte wordt vervolgens door de exploitant gebruikt om het aantal chalets en stacaravans illegaal te verruimen. Volgens in 2015 met de gemeente gemaakte afspraken mag dat aantal maximaal 399 bedragen, maar inmiddels zijn het er al meer dan 430. Overigens moet zelfs dat aantal van 399 nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Fractievoorzitter Henk Zandvliet stelde afgelopen najaar al vragen aan BenW. Het college kondigde toen aan op korte termijn met een voorstel te komen om het bestemmingsplan te wijzigen en daarbij het aantal van 399 vast te leggen. Om die reden achtte het college het ‘niet doelmatig om handhavend op te treden’. 

Zandvliet verdenkt de exploitant ervan het huidige coronatijdperk te gebruiken om ongestraft bomen te kappen en het aantal chalets en standplaatsen fors uit te breiden. Hij vreest dat de exploitant na vaststelling van het gewijzigde bestemmingsplan het aantal alsnog gaat terugbrengen door het opzeggen van de huurovereenkomsten met al langer gevestigde eigenaren van chalets, omdat die minder geld opleveren.

Daarom wil hij dat de recente plaatsing van nieuwe chalets stacaravans die het aantal van 399 te boven gaan, per direct ongedaan wordt gemaakt en zo nodig bestuursdwang wordt toegepast. Ook vraagt hij het college de exploitant een herplantingsplicht en een boete op te leggen voor de illegaal gekapte bomen.

Een krachtige overheid | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 19-04-2020 00:00

In deze tijden van coronacrisis zie je hoe belangrijk het is dat je een sterke en actieve overheid hebt die de regie pakt op de sturing van de samenleving.

Na decennia van privatisering, toenemende marktwerking en een terugtrekkende overheid vindt Ronald het tijd voor een herwaardering van het publiek domein: een sterke overheid die actief stuurt op zaken die de markt laat liggen, of die actief corrigeert op zaken die de marktwerking verkeerd laten aanpakken zoals zorg, onderwijs en veiligheid.

Steeds vaker overlastklachten door industrie – GroenLinks stelt opnieuw vragen | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 09-01-2020 00:00

Na het meerdere keren eerder stellen van vragen aan het college rondom dit probleem is de fractie van GroenLinks Vlaardingen zeer benieuwd naar de stand van zaken en ziet zij graag een proactieve samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam inzake walstroom. Ook stelt GroenLinks een negental vervolgvragen aan het college.

Op woensdagavond 15 januari a.s. organiseert de SP Vlaardingen een bijeenkomst “Stop industrielawaai”. Locatie: Broekweg 76 Tijd: 10.00 – 23.00 uur Uiteraard zal GroenLinks raadslid Neill Voorburg daar ook aanwezig zijn.

_______________________________________________________________________________

Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 9 januari 2020

Betreft: Stand van zaken DFDS en Walstroom

 

Geacht College,

Het afgelopen jaar heeft GroenLinks meermaals aandacht gevraagd voor de (geluids)overlast en luchtvervuiling die veroorzaakt wordt door DFDS, met name voor de bewoners van de naastgelegen wijk; de Oostwijk. De afgelopen weken bereiken ons wederom weer steeds vaker klachten over geluidsoverlast. Recentelijk heeft ook een geluidsmeting van de SP laten zien dat er wel degelijk pieken gemeten worden aan decibel. Daarnaast staat ook het (vracht)verkeer de laatste maanden wederom veelvuldig muurvast, dit heeft niet alleen geluidsoverlast maar ook extra luchtvervuiling tot gevolg. Deze overlast komt bovenop de geluidhinder en luchtvervuiling als gevolg van de continue draaiende dieselmotoren.

  Zoals u weet is GroenLinks groot voorstander van de aanleg van walstroom. Volgens ons is dit dé manier om in één klap van een heleboel luchtvervuiling en geluidhinder af te komen. Recentelijk zijn er steeds meer positieve ontwikkeling m.b.t. walstroom in de gemeenten om ons heen te constateren. Onder andere het havenbedrijf Rotterdam gaat volop inzetten op walstroom. Zo zijn de Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam gestart met een proef om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit middels walstroom. Ook de gemeente Schiedam is benaderd door het Havenbedrijf Rotterdam om mee te doen in de tweede fase van het onderzoek naar walstroom. Dit zou namelijk een oplossing kunnen zijn voor de off-shore schepen bij Huisman. En in Maassluis gaat binnenkort de geluidsoverlast en luchtvervuiling omlaag omdat offshore aannemer Heerema, walstroom gaat gebruiken voor z'n werkschepen op de Landtong Rozenburg. Vlaardingen kan wat GroenLinks betreft niet achterblijven bij deze ontwikkelingen, walstroom zou een uitkomst kunnen betekenen voor ons havengebied.

  GroenLinks heeft vorig jaar schriftelijke en mondelinge vragen aan het college gesteld. Daaruit werd duidelijk dat het aantal decibel door vrachtverkeer zou verminderen en dat de mogelijkheden van LNG onderzocht zouden worden. We zijn zeer benieuwd naar de stand van zaken en zien graag een proactieve samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam inzake walstroom. GroenLinks heeft dan ook de volgende vervolgvragen:  

Bent u nog steeds van mening dat walstroom een grote verbetering van de leefbaarheid van de inwoners van Vlaardingen en de Oostwijk in het bijzonder zou betekenen?

Kunt u aangeven hoe de proeven met LNG verlopen en hoe DFDS tegen de mogelijkheden van implementatie aankijkt?

GroenLinks begrijpt dat de overgang op walstroom een complexe en mogelijk kostbare ingreep is. Bent u bereid om de proef aan de Parkkade nauwlettend te volgen en naar de technische en commerciële haalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en de impact op de omgeving te kijken?

In september 2015 heeft toenmalige wethouder de Vries een intentieverklaring gesloten met het Rotterdamse Havenbedrijf om samen de ontwikkelingsmogelijkheden van het Vlaardingse Havengebied in kaart te brengen. Kunt u aangeven of en eventueel op welke wijze walstroom hier in is meegenomen?

Het Rotterdamse Havenbedrijf is momenteel in samenwerking met de gemeente Rotterdam bezig grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en walstroom. Bent u het met GroenLinks eens dat we het ijzer moeten smeden wanneer het heet is en ook Vlaardingen mee moet gaan in deze ontwikkeling?

Bent u bereid om het Rotterdamse Havenbedrijf in het kader hiervan en gezien de eerdere intentieverklaring te benaderen en gezamenlijk de mogelijkheden van walstroom voor Vlaardingen in kaart te brengen?

DFDS zou door ingebruikname van het terrein aan de Oostelijke kant van de Vulcaanhaven de afwikkeling van het verkeer op hun eigen terrein anders gaan doen. Is dit inmiddels gebeurd en heeft dit naar uw weten geleidt tot de beoogde reductie van 1 decibel buiten de geluidswal?

Klopt het dat DCMR bovenop hun gemiddelde meetwaarde een tolerantie van +10 decibel hanteren? Indien dit klopt, is deze 10 decibel i.v.m. de ligging van DFDS nabij een woonwijk naar uw inzicht niet te hoog?

DFDS heeft recentelijk besloten hun reafers (vrachtwagens met koelmotoren) achter de geluidswal te plaatsen. Een positieve stap. Kunt u aangeven wat de beoogde effecten hiervan zijn voor de geluidsoverlast (hoeveel minder decibel) en ziet u verdere maatregelen die tot en nog verdere afname van het aantal decibel, met name 's nachts, kunnen leiden?

  We zien uw beantwoording met grote interesse tegemoet.

  Met hartelijke groet,

namens de GroenLinks fractie in Vlaardingen, Neill Voorburg

_________________________________________________________________________

HIER meer berichten op onze site m.b.t. walstroom

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.