Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

2 documenten

Cruiseschepen laten de kassa rinkelen in provinciesteden

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 11-08-2019 08:58

De populariteit van cruiseschepen blijft stijgen. Waar Amsterdam ze wegkijkt, zijn historische steden als Alkmaar, Hoorn en Medemblik dolblij met de komst van varende toeristen.

Redactie Trouw, Joost van Velzen

Kapitein Nick staat er al klaar voor, aan de Alkmaarse Kanaalkade. Zijn schip is net aangekomen. De 72 passagiers zijn er nu allemaal met de fiets op uit. Een mooie gelegenheid om De Holland uit Arnhem even van binnen te bekijken. Het schip oogt als een drijvend hotel zonder poes­pas. Het is splinternieuw. “Het is net voor 2,5 miljoen euro verbouwd”, vertelt Nick. Want de zaken gaan goed. Steden bezoeken met dit soort riviercruises is de laatste jaren flink in opkomst. In heel Europa, waar het een relatief jong fenomeen is.

De witte rivierboten kunnen sinds 1992, toen het Main-Donau-kanaal openging, van de Noordzee tot aan de Zwarte Zee varen. Sindsdien maakt een groeiende groep toeristen een reis over het water van bijvoorbeeld Boedapest naar Amsterdam.

En als die schepen daar dan toch een paar dagen liggen, bedachten ze in Noord-Holland, waarom zou je dan niet vanuit Amsterdam tochtjes organiseren naar steden als Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Den Helder, Zaandam, Haarlem en Alkmaar? Zo profiteert ook de rest van de provincie mee.

“Het zijn voornamelijk Amerikanen, Canadezen en Australiërs die zulke boottochten maken. Zij kiezen voor de combinatie van gemak en luxe. Je hoeft je koffers niet uit te pakken, terwijl het landschap aan je voorbij trekt”, zegt Monic van der Heyden, commercial manager rivercruise van Port of Amsterdam.

Om de markt voor rivier- en zeecruises aan te trekken, is in 1996 de stichting Amsterdam Cruise Port ­opgericht door de cruiseterminals van Amsterdam en IJmuiden, het Havenbedrijf plus een aantal ­Amsterdamse ondernemers. Voorlopig met succes: de meeste Noord-Hollandse steden ontvangen sinds 2010 ieder jaar meer riviercruiseschepen.

Uitspraak over werf verrast wethouder Peters van Grave: ‘Volledig tegenstrijdig met oordeel in 2016'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 21-02-2019 09:56

GRAVE - Verantwoordelijk worden gesteld voor het faillissement van de scheepswerf in 2012. In Grave zagen ze deze uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch niet aankomen.

Herman Wissink

Wethouder Ben Peters van de gemeente Grave zegt verrast te zijn. ,,Vooral omdat deze uitspraak volledig tegenstrijdig is met het eerdere oordeel van de rechtbank in 2016.” De curator van de Scheepswerf Grave BV, Remco Migielsen, is tegen dat oordeel in hoger beroep gegaan. De uitspraak werd gisteren bekend.

Door de uitspraak van het hof zal de gemeente Grave op moeten draaien voor de schade die is geleden door het faillissement. Het zal om miljoenen euro’s gaan.

,,Het is dus kennelijk allemaal niet zo zwart-wit, het is een kwestie van interpretatie. De procedures zijn de afgelopen jaren niet veranderd. Wel het gevolg”, constateert Peters.

Uit het vonnis van het hof blijkt dat volgens de rechter de gemeente Grave nooit een beperking van schepen tot een maximum van 110 meter had mogen opleggen. Die bepaling leidde tot het faillissement. Het maximum werd opgenomen in het bestemmingsplan, terwijl daarvoor nooit sprake was geweest van een beperking. De scheepswerf had in 2010 al laten weten dat het bouwen van schepen met een lengte van 135 meter nodig was om te kunnen overleven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.