Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Dieren inzichtelijk

14 documenten

De ener­gie­tran­sitie gebeurt in de haven

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 29-07-2019 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de rol van het Havenbedrijf Rotterdam in de energietransitie die de stad wil inzetten. Aanleiding voor onze schriftelijke vragen is de doorlopende ontkenning van zowel het Havenbedrijf Rotterdam als de wethouder verantwoordelijk voor de haven dat het Havenbedrijf Rotterdam een cruciale rol speelt om de Rotterdamse doelstelling ten aanzien van terugdringing van CO2 te behalen. Want Rotterdam heeft een nog zwaardere opgave dan veel andere gemeenten in Nederland. Waar de CO2-uitstoot in het land tussen 1990 en 2016 nagenoeg gelijk is gebleven, is die in Rotterdam in deze periode flink gestegen. Die stijging leidt ertoe dat het Rotterdamse doel de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent terug te dringen ten opzichte van 1990, zich vertaalt in terugdringing van met liefst 65 (!) procent in 2030 ten opzichte van 2016 - de meest recente cijfers waar stad en land mee kunnen worden vergeleken. Wij hebben reeds eerder met een amendement getracht het CO2-reductiedoel van 65 procent als zodanig te verwoorden in beleidsnota's van de gemeente Rotterdam, helaas zonder het gewenste resultaat. De urgentie nu eindelijk iets te gaan doen in Rotterdam is er niet minder om. Maar de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam lijkt die urgentie nog altijd niet in te zien. De directeur heeft gesteld dat elke Rotterdamse maatregel bovenop landelijk beleid "ongepast, ongewenst en onhaalbaar" is. En daar wringt de schoen. Want zonder aanvullende Rotterdamse maatregelen om de landelijke uitstoot terug te dringen, gaan we het Rotterdamse CO2-reductiedoel simpelweg niet halen. Wij vinden dat het Havenbedrijf Rotterdam zich moet committeren aan Rotterdams beleid, en wel onmiddellijk. Want klimaatverandering wacht niet. De wethouder verantwoordelijk voor de haven zit er primair voor de belangen van het Havenbedrijf Rotterdam en de bedrijven in de Rotterdamse haven. Dit terwijl het college van burgemeester en wethouders ook iemand heeft die verantwoordelijk is voor de energietransitie. Keer op keer blijkt dat het scheiden van de haven en de energietransitie een allesbehalve gelukkige keuze is. Om die reden hebben wij al eerder met een motie getracht de haven en de energietransitie bij een en dezelfde wethouder onder te brengen. Helaas is ook dit voorstel verworpen. Het college van burgemeester en wethouders vindt het allemaal wel best, lijkt het.

"Als alleen de brandweer weer komt ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nijmegen 09-06-2019 17:52

"Als alleen de brandweer weer komt met zo'n enorme kettingzaag, gaan we er met zijn allen dwars voor liggen", aldus bewoners. We snappen hun zorgen en verontwaardiging. Een telefoontje met één van de bewoners die uitkijken op deze in alle facetten prachtige kastanje, heeft helaas de zorgen niet kunnen wegnemen. We zullen al het nodige doen om de volledige gang van zaken helder te krijgen. Vragen zijn in voorbereiding. We roepen verantwoordelijk wethouder Velthuis, maar ook zijn collega wethouders, op om eerst een echte bomendeskundige te laten onderzoeken wat er is gebeurd en wat er nu nodig is om boomsparend verder onderhoud te plegen. En daarna pas, onder de supervisie van deze deskundige, de firma Zaag & Hak weer langs te sturen, als dat al nodig is. Veiligheid voor alles, wordt er vaak geroepen. Maar niet ten koste van alles! Gemeente Nijmegen #kastanje #monument #schommel #Nijmegen #schade

Nature Today | Help egels op weg met ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gouda 28-05-2019 15:59

We maken ons zorgen over de toename ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Utrecht 17-04-2019 14:45

We maken ons zorgen over de toename van het aantal boten en cruiseschepen in Utrecht. De meeste vaartuigen zijn nog steeds zeer vervuilend, en botenclubs zetten liever in op blauwe diesel dan op elektrisch varen, want dat is goedkoper voor hen. Maar het is nog steeds slecht voor het milieu en het waterleven! Wij willen weten wat het college van B&W hieraan gaat doen en daarom stelden we vandaag schriftelijke vragen: https://utrechtgemeente.partijvoordedieren.nl/vragen/schriftelijke-vragen-meer-boten-meer-drukte-meer-uitstoot. Heb jij de cruiseschepen al gesignaleerd in Utrecht?

Stop de bomenkap in de Rotterdamse ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 11-01-2019 07:17

Stop de bomenkap in de Rotterdamse Haven! Terwijl het college zegt zich zwaar in te willen zetten voor vergroening en verduurzaming woedt er in de haven een ware kaalslag, aldus onze fractievoorzitter Ruud in de Telegraaf. Er schijnen speciale afspraken te zijn gemaakt tussen gemeente en het Havenbedrijf. Dat lijkt ons oneerlijk en een heel slechte zaak! We hebben openbaarheid hierover gevraagd aan het college. 🌳🌳

Ook wij waren afgelopen vrijdag bij ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Friesland 17-12-2018 07:57

Ook wij waren afgelopen vrijdag bij de actie tegen de gaswinning in Groningen. Met dank aan Thea de Boer voor de foto!

Door smeltende ijskappen ontstaan ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 30-08-2018 09:16

Door smeltende ijskappen ontstaan nieuwe vaarroutes voor zeeschepen rond de poolcirkel . Klimaatverandering mag nooit lonen! Ook zijn deze routes extra schadelijk voor het milieu daar! Wij willen dat de Rotterdamse haven schepen weigert die gebruik maken van de noordelijke vaarroute. https://rotterdam.partijvoordedieren.nl/news/klimaatverandering-mag-niet-lonen

Klimaatverandering mag niet lonen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 27-08-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke exploitatie van de noordelijke vaarroute van zeeschepen. Deze vaarroute (officieel is de naam 'noordoostelijke doorvaart') wordt mogelijk als het ijs van de poolkappen smelt door toedoen van klimaatverandering. Wij vrezen dat het milieu en klimaat eronder lijden als de vaarroute rond de poolcirkel in gebruik wordt genomen. Onze insteek betreft de rol van het Havenbedrijf Rotterdam, dat voor zeventig procent in handen is van de gemeente Rotterdam. Wij willen dat de Rotterdamse haven schepen weigert die gebruik maken van de noordelijke vaarroute.  Klimaatverandering mag nooit lonen, want in zo'n geval hebben sommigen belang bij een stijging van de mondiale temperatuur. Maar ten minste één rederij heeft aangekondigd te willen onderzoeken of de noordelijke vaarroute op termijn geschikt kan worden om de zuidelijke alternatieven te vervangen. Dit kan alleen als klimaatverandering doorzet en de ijskap op de Noordpool smelt en dus kleiner wordt, waardoor de Noordelijke IJszee (die de Atlantische Oceaan verbindt met de Grote Oceaan) voor zeeschepen begaanbaar wordt. We moeten deze ontwikkeling niet toejuichen, laat staan mogelijk maken. Bij een smeltende ijskap moeten we direct overgaan tot actie om het smelten te doen stoppen. Wij vragen het college van burgemeester en wethouders of zij het met ons eens is dat klimaatverandering nooit mag lonen. Daarnaast willen wij weten of zij zich wil inspannen schepen te weren uit de Rotterdamse haven als zij klimaatverandering exploiteren door de ingebruikname van de noordelijke vaarroute. Een mogelijk alternatief is om de havengelden voor deze schepen te verhogen, zodat het financieel onaantrekkelijk wordt om de Rotterdamse haven aan te doen. Tot slot vragen wij aan het college van burgemeester en wethouders of zij beleid wil maken ten aanzien van duurzaamheid in de Rotterdamse haven dat verder gaat dan nationale en internationale wet- en regelgeving.  l  

De vervuiler moet betalen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 10-08-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de nasleep van de olieramp met de Bow Jubail van afgelopen juni. De schade door de lek van zo'n 220 ton stookolie is al opgelopen tot tachtig miljoen euro en daarbovenop komen ook de kosten voor het schoonmaken van de oevers van de Nieuwe Waterweg en de Derde Petroleumhaven, waar het incident plaatsvond. Voorlopig heeft het Havenbedrijf Rotterdam - waar de gemeente Rotterdam en dus indirect alle Rotterdammers grootaandeelhouder van zijn - al dertig miljoen euro betaald aan reparatiekosten. De veroorzaker van de olieramp is het Noorse bedrijf Odfjell Management AS. Dit bedrijf heeft aangegeven niet voor alle schade te willen opdraaien maar zich te houden aan internationale afspraken die over dit soort zaken zijn gemaakt. Mocht Odfjell Management AS succesvol zijn in het verwijzen naar internationale afspraken, dan betekent dit dat zij niet volledig aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade en dat het Havenbedrijf Rotterdam deels financieel verantwoordelijk is voor afhandeling van de olieramp. Wij vinden dit een zeer slechte zaak. Immers, de vervuiler moet betalen.  In onze schriftelijke vragen roepen wij het college van burgemeester en wethouders op om nauwkeurig na te gaan wat de schade is van het incident met de Bow Jubail en of zij net als wij vindt dat de vervuiler moet betalen. Ook willen wij dat zij het Havenbedrijf Rotterdam bijstaat om alles op alles te zetten de volledige schade te verhalen op Odfjell Management AS. Elke euro aan gemeenschapsgeld die wordt besteed aan het opruimen van andermans vervuiling is er namelijk eentje te veel.   Foto: De Bow Jubail in de haven van Santos, Brazilië  

De bouw van de nieuwe zuidelijke ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Groningen 31-07-2018 14:17

De bouw van de nieuwe zuidelijke ringweg kent tegenslag op tegenslag. Recentelijk werd bekend dat de tijdelijke stremming, die een jaar vertraging had kunnen voorkomen, niet doorgaat en dat er twee voetbalvelden aan extra groen moet sneuvelen. De Statenfractie heeft daarom vragen gesteld aan het college. https://groningen.partijvoordedieren.nl/vragen/schriftelijke-vragen-betreffende-problemen-rond-aanleg-zuidelijke-ringweg