Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

90 documenten

Investeren in De Haven

PvdA PvdA Smallingerland 21-01-2024 11:50

Ik las dat de gemeente 23,5 miljoen gaat uitgeven aan infrastructuur op het bedrijventerrein De Haven. Waarom gaan we dat als gemeenschap betalen? Is dat niet de winst voor de ondernemer en de kosten voor de gemeenschap? Zo zit het niet helemaal. Net als bij woningen verzorgt de gemeente de straat en de bewoner de… Lees verder »Investeren in De Haven

The post Investeren in De Haven first appeared on PvdA Smallingerland.

Op werkbezoek bij Bosgroep Drie

PvdA PvdA Ermelo 22-02-2023 18:22

Door Evelien Kars – Afgelopen vrijdag hebben we weer een werkbezoek afgelegd. Deze keer naar Bosgroep Drie, onderdeel van ‘s Heeren Loo. Zij zitten achter Boshuis Drie in een prachtige werkschuur van Staatsbosbeheer. In de loods liggen zelfs nog de … Vervolgd

The post Op werkbezoek bij Bosgroep Drie first appeared on Progressief Ermelo.

Van Boer tot Bord

PvdA PvdA Zeeland 23-08-2020 22:30

Hoe kunnen wij met ons voedsel het klimaat redden? Op 29 augustus 2020 is hierover een bijeenkomst op ‘Loverendale’ aan de Oranjezonweg 1 in Oostkapelle. Van Brussel tot Bruinisse wordt mede georganiseerd door Eddy Heerschop, Marion Lippens en Barbara Oomen.

Welke kansen biedt dit voor de manier waarop we ons voedsel in Zeeland produceren en consumeren? Wat betekent de strategie voor ons eetpatroon en hoe maken we de verbinding tussen boer en bord korter en duurzamer? Hoe kan Zeeland koploper worden en hoe kan Europa hierbij helpen? Graag nodigen we u uit voor een studiemiddag rondom deze vragen, op een unieke plek: Loverendale, in 1926 opgericht als eerste biologisch-dynamisch landbouwbedrijf in Nederland.

Aanmelden kan via deze link.

https://zeeland.pvda.nl/nieuws/van-boer-tot-bord/

Het bericht Van Boer tot Bord verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

“Uitkomsten inspecties containerschepen zijn schokkend.”

PvdA PvdA Friesland 14-05-2020 15:38

De PvdA Fryslân is erg geschrokken van het bericht dat rederijen massaal de veiligheidsregels voor grote containerschepen overtreden. Uit inspecties die zijn uitgevoerd in de haven van Rotterdam blijkt dat slechts een op de drie schepen zonder op- of aanmerkingen door de controles komen. Bij maar liefst 36% van de gecontroleerde zeeschepen zijn de containers niet volgens de regels vastgezet. “De uitkomsten zijn ronduit schokkend. Het lijkt erop dat de autoriteiten niet hebben geleerd van de containerramp van januari 2020. Nog steeds varen er dus schepen rond de Waddeneilanden die niet goed beladen en gecontroleerd zijn”, reageert Statenlid Jaap Stalenburg op de berichten over het rapport. Hij stelt daarom schriftelijke vragen aan de Gedeputeerde Staten van Fryslân.

Maatregelen

Stalenburg roept Gedeputeerde Staten op in gesprek te gaan met het de minister van Infrastructuur en zich hard te maken voor betere maatregelen. “Wij moeten er als Fryslân alles aan doen om het risico op ongelukken met containerschepen te verkleinen. Minister Van Nieuwenhuizen kan deze schokkende cijfers niet meer naast zich neerleggen, omdat de situatie in vergelijking met de grote controle uit 2009 nu nog slechter is.” De PvdA wil daarom ook dat er door de enorme toename van containerschepen met de minister gekeken wordt of verkeersbegeleiding van containerschepen mogelijk is.

Het bericht “Uitkomsten inspecties containerschepen zijn schokkend.” verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Ruimte voor RV de Waal

SP SP GroenLinks D66 PvdA Nijmegen 14-05-2020 15:20

De gemeente moet bij de ontwikkeling van het watersportcentrum Bastion aan de Spiegelwaal ruimte geven aan Roeivereniging de Waal om daarnaast een eigen centrum te bouwen. Er hoeft niet per se één centrum te komen. Dat bepleitte de SP woensdagavond 13 mei in de gemeenteraad.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/ruimte-voor-rv-de-waalIn het Bastion aan de Spiegelwaal wordt gewerkt aan een watersportcentrum waar vijf verenigingen gebruik van kunnen maken. RV de Waal wil echter liever gebruik maken van een eigen locatie die zij daar al hebben (Wijers), en doet niet mee aan het watersportcentrum. Omdat de gemeente vasthoudt aan één watersportcentrum, dreigen de plannen van RV de Waal dat nu letterlijk en figuurlijk in het water te vallen.

Marij Feddema, gemeenteraadslid namens de SP, vindt dat de gemeente zich flexibel op moet stellen. “Op zich is het best begrijpelijk dat de gemeente maar één watersportcentrum wil. Wat er nu komt kost al heel veel geld. Maar als RV de Waal met eigen geld kan komen en verder aan alle voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom zij geen eigen centrum zouden kunnen bouwen náást wat er al in het Bastion komt. De gemeente heeft eerder zelf ook de optie voor een tweede centrum bij Wijers opengehouden. Dan kunnen we nu op zijn minst ons best doen om dit mogelijk te maken. Daarmee zorgen we ervoor dat er nog meer Nijmegenaren kunnen sporten op de Spiegelwaal.”

Samen met GroenLinks, D66 en PvdA diende de SP een motie indienen die de gemeente opriep om, binnen de genoemde voorwaarden, medewerking te verlenen aan de komst van een tweede watersportcentrum aan de Spiegelwaal. Deze werd door een meerderheid van de raad aangenomen.

 

Zie ook: Sport

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.