Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

43 documenten

Hoe zit het met ontgassen in Brabant?

SP SP Noord-Brabant 25-01-2023 12:16

In de NRC van 23 januari 2023 ( https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/22/hoofdpijn-duizeligheid-en-tranende-ogen-dankzij-de-giftige-dampen-van-het-binnenvaartschip-a4154840 ) staat een onthullend artikel over hoe binnenvaartschippers door keiharde financiële dwang van hun opdrachtgevers gedwongen worden om hun schepen, na een transport van olieproducten of andere chemische lading, in de buitenlucht te ontgassen. Het gaat daarbij soms om Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS-stoffen) als bijvoorbeeld het zeer giftige benzeen, xyleen en tolueen waarvoor de minimalisatieverplichting geldt uit het Activiteitenbesluit. Dit ontgassen draagt bij aan gezondheidsschade van het personeel  aan boord, en tot luchtvervuiling in de gebieden langs de rivier.

Nu grenst Noord-Brabant aan de Kreekraksluizen, het Rijn-Scheldekanaal, het Volkerak, het Hollands Diep, de Maas en de Merwede. Daarnaast lopen er nogal wat kanalen door Noord-Brabant. Het komt ons als SP-fractie voor dat hier enige reden tot zorg ligt.

In de Interim Omgevings Verordening (IOV) van 15 april 2022 wordt melding gemaakt van de problematiek van het ontgassen door binnenvaartschepen. In de bepalingen staat echter slechts de korte tekst van artikel 2.38, lid 1 en 2, luidend (lid 1) “Het is verboden om in Ontgassingsvrij gebied restladingdamp van aardolieproducten die bestaan uit meer dan 10% benzeen te emitteren” en (lid 2) “Van het verbod in het eerste lid kan ontheffing verleend worden als de belangen van het milieu zich daar niet tegen verzetten”.

Daarom heeft Irma Koopman van de SP-fractie de volgende vragen aan het College gesteld:

Kent uw College het artikel in de NRC van 23 jan 2023? Wat wordt precies met een ‘Ontgassingsvrij gebied’ bedoeld? Dit begrip wordt in de IOV niet gedefinieerd. Heeft de provincie Noord-Brabant, naast de in genoemd artikel 2.38  van de IOV, op dit moment nog andere eigen regelgeving m.b.t. het ontgassen van binnenvaartschepen op rivieren en kanalen, die door of langs Brabant lopen? Zo ja, hoe luidt die regelgeving? Wat is de argumentatie om art. 2.38.1 slechts te beperken tot benzeen en tot concentraties groter dan 10%? Waarom staat in de IOV april 2022 geen bepaling die vorm geeft aan de algemene minimalisatieplicht van alle ZZS-stoffen uit het Activiteitenbesluit in relatie tot de binnenvaart? Nemen de wettelijke mogelijkheden in deze toe als/wanneer de Omgevingswet is ingevoerd? Moeten kanalen in deze gelijkgesteld worden aan rivieren? Zijn ontgassingen vanuit de binnenvaart op het Brabantse luchtmeetnet terug te zien? Heeft uw College wel eens aansporend contact met de ILT over het handhaven op dit probleem?  Krijgt de provincie wel eens klachten uit een langs een kanaal of rivier gelegen gemeente? Hebben gemeenten binnen de provincie eigen regelgeving met betrekking tot ontgassen vanuit de binnenvaart? Hoe werkt in praktijk het ontgassingsstation in Moerdijk? Komen daar veel schepen langs? Was het moeilijk er een milieuvergunning voor te componeren? Geeft de stelling van hoogleraar Arcuri en haar promovendus, dat internationale handelsverdragen in geen enkel opzicht een belemmering vormen voor een verbod op varend ontgassen, uw College van GS aanleiding tot verdergaande verbodsbepalingen op het ontgassen door binnenvaartschepen, ook als deze niet meer in lijn zijn met de onterecht losse wetgeving door het Rijk?

Protestactie tegen storten granuliet in de Maas

SP SP Oss 07-09-2020 16:46

Op 3 september onthulde Zembla dat Rijkswaterstaat een ernstige rekenfout had gemaakt bij de berekening van de hoeveelheid acrylamide dat mogelijk vrijkomt wanneer granuliet in water wordt gestort. Inwoners aan beide oevers van de Maas maken zich grote zorgen en de SP wil dat onder de aandacht brengen van minister Cora van Nieuwenhuizen.

De minister was op maandag 7 september  aanwezig voor een werkbezoek in de gemeente Oss waar zij de bestuursovereenkomst van de Meanderende Maas ondertekende. SP Maas en Waal en Sp Oss voerden daar actie samen met omwonenden.

De SP houdt de Binnenvaart op de politieke agenda

SP SP Noord-Holland 06-07-2020 07:37

De binnenvaart is een grote sector binnen het vervoer. Ze kent vele arbeidsplaatsen en is een belangrijke spil in de landelijke en provinciale economie. Aan de scheepvaart - in het algemeen – wordt een flink percentage van de stikstofuitstoot toegekend. De SP wil het vervoer over water graag tot prioriteit verheffen en riep Gedeputeerde Staten (GS) op 29 juni jl. op om een plan voor financiering voor te leggen, waarin de binnenvaart wordt gefaciliteerd en verduurzaamd. Dit past in de bredere wens om goederenvervoer over de weg te verplaatsen naar het water.

Tijdens de besprekingen rond de Kaderbrief van GS bracht de SP een motie¹ in, die GS  opriep om met goede plannen te komen. Immers, in het moederdocument van dit college ‘Duurzaam Doorpakken’ wordt van alles beloofd op het terrein van de binnenvaart. Gedeputeerde Olthof gaf in een reactie aan dat het College hier serieus mee bezig is.  Op de inhoudelijke opmerkingen van SP fractievoorzitter Eric Smaling over de verschillen in stikstofuitstoot  tussen de binnenvaart enerzijds en zeeschepen, cruiseschepen en pleziervaart anderzijds, werd vooralsnog niet ingegaan. Smaling: ‘Vaak worden boeren en bouwers genoemd als het gaat om de stikstofuitstoot, maar niet de scheepvaart”.

Gedeputeerde Olthof beloofde om met een integrale notitie te komen over ‘vervoer over water’. “Hier liggen grote ambities. Het contact met de Algemeene Schippers Vereeniging en Schuttevaer zal ik benutten om met een goede, gewogen notitie te komen”. De SP hield de motie aan, wacht de notitie af, maar blijft er wel bovenop zitten.

¹ Hieronder treft u de aangehouden motie van de SP in PDF, dd. 29 juni 2020: “Binnenvaart”.

 

 

SP bepleit coulance in ligplaatsbeleid tijdens coronacrisis

SP SP Zuid-Holland 08-06-2020 09:37

De binnenvaart krijgt enorme klappen op door de coronacrisis, veel schippers hebben op dit moment geen vracht en liggen stil. Ondanks deze overmacht, hield Zuid-Holland in eerste instantie vast aan haar strenge ligplaatsenbeleid, waardoor schippers elke drie dagen moesten verkassen. Daarom heeft de SP nogmaals gepleit dat de schippers in het Merwedekanaal, maar ook elders niet beboet worden door BOA’s, maar dat er coulance getoond wordt.

De ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) vraagt hier al langer om, ook in Zuid-Holland. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘De binnenvaartschippers hebben het al zwaar genoeg, zonder dat wij als overheid ze onnodig moeilijk maken. We moeten deze crisis met elkaar door komen, daar kunnen wij als Provincie aan bijdragen door hen de coulance kunnen tonen die zij zo hard nodig hebben in deze onzekere tijden. Daarom hebben wij hier op aangedrongen bij het provinciebestuur.

Het Provinciebestuur heeft positief geantwoord op het pleidooi van de SP. De belofte is gedaan dat binnenvaartschippers in het Merwedekanaal niet meer dagelijks lastiggevallen zullen worden door handhavers en dat ook op andere plekken in Zuid-Holland ruimhartiger omgegaan zal worden met de 3x24 uur liggen regel. Van Aelst: ‘Wij als SP zijn blij met deze toezegging van de gedeputeerde en weten zeker dat de binnenvaartschippers hierdoor wat rustiger zullen slapen ondanks het zware weer waarin zij zich bevinden.’ De SP zal in de gaten houden of er verdere maatregelen nodig zijn om de binnenvaart te helpen en dit direct aankaarten.

Ruimte voor RV de Waal

SP SP GroenLinks D66 PvdA Nijmegen 14-05-2020 15:20

De gemeente moet bij de ontwikkeling van het watersportcentrum Bastion aan de Spiegelwaal ruimte geven aan Roeivereniging de Waal om daarnaast een eigen centrum te bouwen. Er hoeft niet per se één centrum te komen. Dat bepleitte de SP woensdagavond 13 mei in de gemeenteraad.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/ruimte-voor-rv-de-waalIn het Bastion aan de Spiegelwaal wordt gewerkt aan een watersportcentrum waar vijf verenigingen gebruik van kunnen maken. RV de Waal wil echter liever gebruik maken van een eigen locatie die zij daar al hebben (Wijers), en doet niet mee aan het watersportcentrum. Omdat de gemeente vasthoudt aan één watersportcentrum, dreigen de plannen van RV de Waal dat nu letterlijk en figuurlijk in het water te vallen.

Marij Feddema, gemeenteraadslid namens de SP, vindt dat de gemeente zich flexibel op moet stellen. “Op zich is het best begrijpelijk dat de gemeente maar één watersportcentrum wil. Wat er nu komt kost al heel veel geld. Maar als RV de Waal met eigen geld kan komen en verder aan alle voorwaarden voldoet, zie ik niet waarom zij geen eigen centrum zouden kunnen bouwen náást wat er al in het Bastion komt. De gemeente heeft eerder zelf ook de optie voor een tweede centrum bij Wijers opengehouden. Dan kunnen we nu op zijn minst ons best doen om dit mogelijk te maken. Daarmee zorgen we ervoor dat er nog meer Nijmegenaren kunnen sporten op de Spiegelwaal.”

Samen met GroenLinks, D66 en PvdA diende de SP een motie indienen die de gemeente opriep om, binnen de genoemde voorwaarden, medewerking te verlenen aan de komst van een tweede watersportcentrum aan de Spiegelwaal. Deze werd door een meerderheid van de raad aangenomen.

 

Zie ook: Sport

Zeg NEE tegen het ontgassen van binnenvaartschepen en teken de petitie

SP SP Bergen op Zoom 20-01-2020 23:10

Weet u het nog? ons artikel over het varend ontgassen van schepen op de wateren bij ons in de buurt? Het is toch wel ernstig genoeg dat wij daarin iets in te brengen zouden moeten hebben. Nou.... dat is er dan ook intussen! Maakt u zich ook zorgen hierover? Teken de petitie en laat het weten!

Zoals wij al eerder eind vorig jaar hebben laten weten, zijn wij bezorgd over de manier waarop er op onze openbare wateren door schepen (die onderweg zijn van de ene naar de andere vracht) hun ruim ontgassen om schoon aan te komen op de laadbestemming. Het blijkt dat er meer mensen in Nederland bezorgd zijn over deze manier van doen. Daarom is er een Petitie gestart om hier een halt aan toe te roepen. Het is mogelijk om deze te tekenen via de volgende link:

https://secure.avaaz.org/nl/community_petitions/vvd_minister_cora_van_nieuwenhuizen_nee_tegen_gif_ontgassen_in_hollands_diep/

Hebt u het artikel gemist van varend ontgassen op deze site? Dit is de link naar het artikel:

https://bergenopzoom.sp.nl/nieuws/2019/12/varend-ontgassen-verboden-vanaf-zomer-2020

Succes SP: verbod op varend lozen van giftige stoffen

SP SP Nederland 17-12-2019 16:56

Het MilieuAlarm Team van de SP kan onder leiding van SP-Kamerlid Cem Lacin een eerste succes op zijn conto schrijven. Het voorstel van de SP om varend ontgassen van giftige stoffen verboden te maken per 1 juli 2020 is dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen. Schepen lozen giftige restgassen op de Nederlandse rivieren met alle gevolgen van dien voor mensen en milieu. Lacin: ‘Nu kunnen schepen nog stoffen vrij lozen in het water en in de lucht. Dat is veel goedkoper dan naar een installatie varen waar dat veilig en schoon kan gebeuren. Ook schippers worden hierdoor blootgesteld aan giftige gassen. Doordat deze motie is aangenomen staan straks mensen weer centraal en niet de winsten van rederijen.’

In Gelderland voerde de SP de afgelopen zomer al actie tegen het ontgassen. Omwonenden van rivieren konden meldingen doen bij het SP-MilieuAlarm Team als er smerige stoffen over hun woonwijk trokken. Er kwamen veel meldingen binnen en Lacin is daarom blij dat de motie is aangenomen: ‘Het verbod op het varend ontgassen moet per 1 juli 2020 ingaan. Deze motie moet de minister nu gaan uitvoeren. Er kan nu niet meer gedraaid of uitgesteld worden. Het lozen van giftige stoffen door varend ontgassen moet nu echt stoppen.’

Heeft u een milieumelding? Doe dat gauw bij het SP-MilieuAlarmteam!

Vaarwegenvisie en Hegewarren

SP SP Friesland 27-11-2019 19:14

Vandaag was de behandeling van de vaarwegenvisie beroepsvaart en binnenhavens. Fractievoorzitter Michiel Schrier begon zijn betoog met  een splitsingsvoorstel. De onderwerpen die onderdeel uit maakten van het besluit waren zo divers dat het om seperate besluitvorming vroeg. Hierdoor was het ook mogelijk om op delen in te stemmen zonder dat direct voor het gehele voorstel moest worden gekozen.

Het 1e beslispunt ging namelijk over gebiedsontwikkeling Hegewarren, waar de SP voor is om te laten onderzoeken, maar wat niet echt in een vaarwegenvisie past. De SP ziet wel kansen voor dit gebied, maar wil vooral dat er voor de boeren van de Hegewarren nu eindelijk duidelijkheid komt. Dat mag beslist niet nog eens 30 jaar duren. Michiel Schrier: "Inhoudelijk vinden wij het stimuleren van vervoer over water een goede zaak. Hiermee halen we vele vrachtauto’s van de weg. Dat is beter voor het milieu en ook veiliger. Wij hebben er wel moeite mee dat er alleen uit wordt gegaan van schaalvergroting naar klasse V schepen om dit te bereiken. Leuk misschien voor de bedrijven die voor minder geld per ton hun spullen kunnen verschepen. De kosten worden echter afgewenteld op de hele samenleving. Het omlaag brengen van de vrachtprijs, waar slechts een paar bedrijven van profiteren, moet dus worden bekostigd met gemeenschapsgeld? Wij vinden van niet. In de hoorzitting hoorden we prachtige vergezichten over de circulaire economie en het stimuleren van vervoer over water. Kijken we welke bedrijven er nu gebruik van maken dan zien we dat dit misschien wel juist de bedrijven zijn die sterk aan verandering onderhevig zijn in een circulaire economie. Hoeveel beton en veevoer is er in de toekomst nog nodig? Het is maar net hoe je het verhaal vertelt. Ook vinden we de klasse V schepen niet passen in de aard en schaal van onze provincie en qua veiligheid is het ook beter dat we het houden bij klasse IV schepen."  (klasse IV zijn tot 85 meter lengte, klasse Va is tot 110 meter) Wat de SP betreft zetten wij net als de Algemene Schippersvereniging en de Tweede Kamer in op het behoud van de kleine binnenvaart. Er liggen namelijk twee unaniem aangenomen moties die dit aan de minister vragen. Ook wat betreft het onderzoek naar een vaarweg door de Hegewarren is het wat de SP betreft niet nodig om te kijken naar opwaardering naar klasse V, maar slechts om te kijken of er een betere optie is voor klasse IV. Dit haalde het echter niet. Het splitsingsvoorstel werd na de nodige discussie en ordevoorstellen aanvaard en voor elk onderdeel was uiteindelijk een meerderheid.

Wat hebben een boer, een zorgverlener en een leraar gemeen?

SP SP Nederland 07-11-2019 09:28

Wat hebben een boer, een zorgverlener en een leraar gemeen? Dat zij een overheid zien die er niet voor hen is, die niet aan hún kant staat. Zij delen de terechte verontwaardiging dat zij niet een eerlijk deel van de welvaart krijgen, dat zij de prijs betalen. Maar ze hebben meer gemeen: als ze samen opstaan is echte verandering mogelijk. De belangen van mensen moeten weer voorop komen te staan.

Er is een hoop te doen, maar het kan. Er is een alternatief. Vanaf nu dringen we de markt terug en investeren we in dat wat van ons allemaal is: goede zorg, goed onderwijs, betaalbare woningen, betaalbaar openbaar vervoer en duurzame energie. We geven de zeggenschap aan de mensen die het werk doen, aan de leerkrachten voor de klas in plaats van de bestuurders van grote scholenkoepels, aan de thuiszorgmedewerker in de wijk in plaats van de zorgverzekeraar, aan de agent op straat, in plaats van de bureaucratie. En we pakken de zeggenschap terug daar waar het nodig is: over onze energiebedrijven, volkshuisvesting, publieke sector en ons openbaar vervoer.

Wat hebben een boer, een zorgverlener en een leraar gemeen? Ze hebben een prachtig beroep dat wordt uitgehold. Maar ze staan nu op voor de toekomst van dat beroep. En terecht.

Ina Kreuning, zorgverlener

Lilian Marijnissen, fractievoorzitter SP

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.