Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

18 documenten

Kanttekeningen bij scholenplan-Orion

CDA CDA Amstelveen 25-09-2021 05:01

De scholenlocatie Orion in de wijk Waardhuizen gaat flink op de schop. Het college wil vervangende nieuwbouw voor basisschool De Cirkel en de Willem Alexanderschool. Het onderwijsgebouw aan Orion 1b wordt geschikt gemaakt voor de openbare basisschool De Pioniers en de resterende ruimte wordt benut voor kinderopvang. Het gebied krijgt een minder stenige uitstraling door groene schoolpleinen te realiseren. Er wordt een gebied gerealiseerd waar de bebouwing en openbare ruimte duurzaam en energiezuinig zijn. Ook wordt de leefbaarheid vergroot door het verbeteren van de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling en het kort parkeren, vergroening en toevoegen van passende woningbouw. ‘Groot steengehalte’ CDA-burgerraadslid Bert Rouwenhorst zei tijdens de commissiebehandeling (donderdag 16 september 2021) blij te zijn dat er wat gebeurt. ‘Begin jaren tachtig ben ik in Waardhuizen komen wonen en heb deze wijk zien ontwikkelen. Eerlijk gezegd heeft dit deel van Amstelveen rond de Meent, mij nimmer kunnen bekoren. Zoals ook gezegd wordt, het heeft een erg groot ‘steengehalte’ en gevoelsmatig is het ook vrij dicht bebouwd, zeker in vergelijking met andere wijken in Amstelveen.’ Aanpak is dan ook wenselijk om het gehele complex aan te passen aan de huidige tijd en de verkeerssituatie te verbeteren. Vraagtekens Rouwenhorst had ook vraagtekens bij het plan. Hij is onder andere benieuwd hoe het bouwkundig ontwerp eruit gaat zien en de groenvoorziening behouden blijft en zelfs uitgebreid wordt. ‘De nieuwbouw zou mogelijk dusdanig ruimte scheppen dat er aan de noordzijde ruimte vrijkomt voor grondgebonden woningen en aan de zuidzijde ruimte voor zorgwoningen. De wijk is al zeer beperkt in ruimte en vragen wij ons af of het zinvol is om hier nog extra woonruimte te creëren. De woningnood is hoog, dus we zien met belangstelling de plannen tegemoet.’ Vergrijzing In deze wijk is een clustering van drie scholen in een wijk die ook zal vergrijzen, gelet op de zeer beperkte doorstroming. Rouwenhorst: ‘Dit noopt ons ertoe rekening te houden met het toekomstbeeld van de scholen, hebben wij hier over zoveel jaar nog 3 scholen nodig. Om die reden pleiten wij ervoor om te ontwerpen met een toekomstvisie, oftewel, ontwerp dusdanig dat de gebouwen op termijn eenvoudig aangepast kunnen worden aan een nieuwe bestemming, of bouw demontabel dan wel volledig recyclebaar.’ Medisch centrum Ten slotte had Rouwenhorst nog een kritische opmerking over de mogelijke verplaatsing van het medisch centrum Melkweg. ‘Dit centrum is recent volledig gerenoveerd. Indien wijziging of verplaatsing van het centrum onderdeel wordt van de plannen zie ik dit als een vorm van kapitaalvernietiging, als hier opnieuw veranderingen in het verschiet liggen.’

CDA: geef fietsers alle ruimte

CDA CDA Amstelveen 05-02-2020 20:55

Meer ruimte voor fietsers, snelheidsbeperking voor auto's en fijnmaziger openbaar vervoer. Dat zijn de aandachtspunten die CDA Amstelveen heeft ingebracht tijdens de behandeling van de Mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie geeft een aardige opsomming van aandachtspunten, maar het blijft wel een tikkeltje hangen in algemeenheden. Als het aan het CDA ligt - wordt fietsgebruik in Amstelveen –vooral voor de korte ritten in de stad- de norm. Iedereen mag in z’n autootje blijven rijden, maar we gaan stadsgenoten wel verleiden om vaker op de fiets te stappen: gezonder, milieuvriendelijker, en in heel veel gevallen ook nog sneller. - Het CDA vraagt voor nu en voor in de toekomst aandacht voor onderhoud van fietspaden. Hobbelige fietspaden met scheuren, losliggende tegels en verzakkingen zijn niet alleen weinig comfortabel, maar ook gevaarlijk. Het is goed dat de slechte fietspaden in het bos worden aangepakt, maar er zijn nog veel meer knelpunten; - Het CDA vraagt aandacht voor de verschillende snelheden op het fietspad. E-bikes, speedpedelecs, racefietsen, ligfietsen gaan soms twee keer zo hard als gewone fietsen. Ze zitten elkaar soms flink in de weg en de inhaalmanoeuvres leiden tot irritaties en gevaarlijke situaties. Daarom moeten fietspaden ook voldoende breed zijn. - CDA zou het ook toejuichen als Amstelveen de komende jaren meer doorgaande fietspaden aanlegt; - het liefst creëren we nog dit jaar twee doorgaande aantrekkelijke noord-zuidroutes: eentje door het Amsterdamse bos en eentje aan de oostkant van Amstelveen; - En moet er ook niet eens nagedacht worden over een fietssnelweg langs de vernieuwde A9; - Als het aan het CDA ligt komen er veel meer parkeerplekken voor fietsers, want daar is echt grote behoefte aan. Bij de aanleg van de A9 kan nu al worden nagedacht over een fietsgarage bij het stadshart. Zoals die er nu al zijn op Station Zuid: een eclatant succes; - Wel mooi als Amstelveen er naar zou streven om de meest aantrekkelijke fietsstad van Nederland te worden. Snelheid eruit Het CDA heeft de afgelopen periode al vaak aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid rond scholen en in wijken als Bovenkerk. Dat is door het college adequaat opgepakt. Toch wil het CDA nog een stapje verder gaan. Op veel meer doorgaande wegen moet de automobilist de snelheid aanpassen aan fietsers en voetgangers. Geef meer straten de status van Fietsstraat, waar auto’s nadrukkelijk te gast zijn. Wat zijn overigens de mogelijkheden en beperkingen om net als in Amsterdam ook in Amstelveen van wijken en buurten 30 kilomerzones te maken. Het zou mooi zijn als dat eens serieus zou worden onderzocht. Beneluxbaan Er moeten voor automobilisten uiteraard aantrekkelijke doorgaande wegen blijven, wegen waar het verkeer goed doorstroomt. Bijvoorbeeld de Beneluxbaan. Maar maak dat dan ook mogelijk. Ga uit van een uniforme snelheid voor het hele traject en zorg voor slim afgestelde verkeerslichten. Wie zich keurig aan de snelheid houdt van –zeg 50 kilometer per uur- is verzekerd van een groene golf. Ten slotte vraagt ook het CDA aandacht voor het openbaar vervoer. De noord-zuidverbinding is prima. Waar het aan ontbreekt is de ontsluitende verbindingen oost-west en west-oost. Met het oog op de toekomst moet het openbaar vervoer fijnmaziger. Alle woonwijken, maar ook alle werkplekken moeten goed bereikbaar zijn. Uitgangspunt: op elke plek in Amstelveen zou je binnen 5 tot 7 minuten op de bus, de tram of de metro moeten kunnen stappen. Inbreng van CDA burgerraadslid Dick Aanen tijdens de commissie Ruimte, Wonen en Natuur op donderdag 30 januari 2020.

CDA: geef fietsers alle ruimte

CDA CDA Amstelveen 05-02-2020 20:55

Meer ruimte voor fietsers, snelheidsbeperking voor auto's en fijnmaziger openbaar vervoer. Dat zijn de aandachtspunten die CDA Amstelveen heeft ingebracht tijdens de behandeling van de Mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie geeft een aardige opsomming van aandachtspunten, maar het blijft wel een tikkeltje hangen in algemeenheden. Als het aan het CDA ligt - wordt fietsgebruik in Amstelveen –vooral voor de korte ritten in de stad- de norm. Iedereen mag in z’n autootje blijven rijden, maar we gaan stadsgenoten wel verleiden om vaker op de fiets te stappen: gezonder, milieuvriendelijker, en in heel veel gevallen ook nog sneller. - Het CDA vraagt voor nu en voor in de toekomst aandacht voor onderhoud van fietspaden. Hobbelige fietspaden met scheuren, losliggende tegels en verzakkingen zijn niet alleen weinig comfortabel, maar ook gevaarlijk. Het is goed dat de slechte fietspaden in het bos worden aangepakt, maar er zijn nog veel meer knelpunten; - Het CDA vraagt aandacht voor de verschillende snelheden op het fietspad. E-bikes, speedpedelecs, racefietsen, ligfietsen gaan soms twee keer zo hard als gewone fietsen. Ze zitten elkaar soms flink in de weg en de inhaalmanoeuvres leiden tot irritaties en gevaarlijke situaties. Daarom moeten fietspaden ook voldoende breed zijn. - CDA zou het ook toejuichen als Amstelveen de komende jaren meer doorgaande fietspaden aanlegt; - het liefst creëren we nog dit jaar twee doorgaande aantrekkelijke noord-zuidroutes: eentje door het Amsterdamse bos en eentje aan de oostkant van Amstelveen; - En moet er ook niet eens nagedacht worden over een fietssnelweg langs de vernieuwde A9; - Als het aan het CDA ligt komen er veel meer parkeerplekken voor fietsers, want daar is echt grote behoefte aan. Bij de aanleg van de A9 kan nu al worden nagedacht over een fietsgarage bij het stadshart. Zoals die er nu al zijn op Station Zuid: een eclatant succes; - Wel mooi als Amstelveen er naar zou streven om de meest aantrekkelijke fietsstad van Nederland te worden. Snelheid eruit Het CDA heeft de afgelopen periode al vaak aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid rond scholen en in wijken als Bovenkerk. Dat is door het college adequaat opgepakt. Toch wil het CDA nog een stapje verder gaan. Op veel meer doorgaande wegen moet de automobilist de snelheid aanpassen aan fietsers en voetgangers. Geef meer straten de status van Fietsstraat, waar auto’s nadrukkelijk te gast zijn. Wat zijn overigens de mogelijkheden en beperkingen om net als in Amsterdam ook in Amstelveen van wijken en buurten 30 kilomerzones te maken. Het zou mooi zijn als dat eens serieus zou worden onderzocht. Beneluxbaan Er moeten voor automobilisten uiteraard aantrekkelijke doorgaande wegen blijven, wegen waar het verkeer goed doorstroomt. Bijvoorbeeld de Beneluxbaan. Maar maak dat dan ook mogelijk. Ga uit van een uniforme snelheid voor het hele traject en zorg voor slim afgestelde verkeerslichten. Wie zich keurig aan de snelheid houdt van –zeg 50 kilometer per uur- is verzekerd van een groene golf. Ten slotte vraagt ook het CDA aandacht voor het openbaar vervoer. De noord-zuidverbinding is prima. Waar het aan ontbreekt is de ontsluitende verbindingen oost-west en west-oost. Met het oog op de toekomst moet het openbaar vervoer fijnmaziger. Alle woonwijken, maar ook alle werkplekken moeten goed bereikbaar zijn. Uitgangspunt: op elke plek in Amstelveen zou je binnen 5 tot 7 minuten op de bus, de tram of de metro moeten kunnen stappen. Inbreng van CDA burgerraadslid Dick Aanen tijdens de commissie Ruimte, Wonen en Natuur op donderdag 30 januari 2020.

80 km is een must om de fijnstof ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 10-07-2019 20:12

80 km is een must om de fijnstof terug te dringen en het is ook nog eens goed tegen files, want de doorstroom gaat stukken beter. https://www.facebook.com/1489390651338394/posts/2384606608483456/

80 km is een must om de fijnstof ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 10-07-2019 20:12

80 km is een must om de fijnstof terug te dringen en het is ook nog eens goed tegen files, want de doorstroom gaat srukken beter. https://www.facebook.com/1489390651338394/posts/2384606608483456/

CDA vraagt aandacht voor slecht onderhoud fietspaden Amsterdamse bos

CDA CDA Amstelveen 23-04-2019 03:38

Amstelveen - CDA Amstelveen stelt deze week schriftelijke vragen aan het college over het slechte onderhoud van de fietspaden in het Amsterdamse Bos. ‘Vooral de situatie ter hoogte van de ingang van het Bloesempark is ontoelaatbaar’, vindt fractievoorzitter Pier Rienks. ‘Dit fietspad is helaas niet het enige pad in slechte staat. Het is echter wel het meeste gebruikte pad en moet daardoor als eerste snel worden hersteld.’ Het smalle fietspad is over een lengte van zo’n 150 meter aan beide zijden weggezakt, waardoor alleen nog een berijdbaar middengedeelte overblijft van nog geen meter breed. Rienks: ‘Dat leidt tot gevaarlijke situaties. De situatie wordt nog verergerd omdat ook wandelaars en andere weggebruikers veelvuldig van dit smalle pad gebruik moeten maken. Voor minder-validen zijn veel paden al helemaal onbegaan geworden.’ Oproep tot spoedig herstel Spoedig herstel van het pad is volgens het CDA noodzakelijk, vooral ook omdat het pad voor veel Amstelveners een aantrekkelijke doorgaande route is naar werk of school. De vraag aan het college is of de slechte toestand van het pad recentelijk is besproken tijdens het reguliere overleg met de gemeente Amsterdam, de eigenaar van het bos. Ook vraagt het CDA aan het college om bij de gemeente Amsterdam (alsnog) aan te dringen op spoedige reparatie van de meeste slechte weggedeelten van dit fietspad. Kan het college een indicatie geven wanneer geheel of gedeeltelijke renovatie van het fietspad is gepland?

Raadslid Lennart de Looze stelt ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 11-03-2019 12:09

Raadslid Lennart de Looze stelt vragen over de vele fietsomleidingen in Amstelveen en uit z'n bezorgdheid. Het lijkt dat Gemeente Amstelveen meer bezig is met de automobilisten dan de fietsers. https://rtva.nl/2019/03/zorgen-groenlinks-om-vele-omleidingen-voor-fietsers-in-amstelveen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

GroenLinks Amstelveen bezorgd over omleidingen voor fietsers | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 11-03-2019 00:00

In de commissievergadering van dinsdag 12 maart zal GroenLinks Amstelveen vragen stellen over de vele omleidingen voor fietsers die momenteel op diverse plekken in Amstelveen veel hinder veroorzaken. GroenLinks vraagt zich af of er voor de fietsers wel net zo hard wordt gewerkt aan passende oplossingen als voor de automobilisten.

Door de vele werkzaamheden die momenteel in Amstelveen plaatsvinden, ondervindt het verkeer veel hinder. Voor automobilisten lijken de juiste voorbereidingen te zijn getroffen om de doorstroming zo goed als mogelijk te organiseren. Voor het overige verkeer is dit minder goed geregeld; zo hadden de reizigers van bus 55, de bus die de metro het komende jaar vervangt, een slechte eerste ervaring. Maar ook fietsers en voetgangers hebben last van de werkzaamheden, stelt GroenLinks-raadslid Lennart de Looze: ‘Iedereen die wel eens fietst in Amstelveen zal het meteen herkennen, de vele omleidingen, die niet alleen langer zijn en meer tijd kosten dan je normale route, maar ook over slecht wegdek gaan en meer stoplichten en voorrangswegen kruisen.’

De Looze ziet ook in dat het soms misschien niet anders kan, zoals langs de Beneluxbaan, waar gewerkt wordt aan de nieuwe Amstelveenlijn. Maar voor andere plekken vraagt de Looze van GroenLinks zich af of fietsers wel net zo serieus worden genomen als de automobilisten: ‘Kijk bijvoorbeeld naar de afsluiting van het Zwartepad (Kazernepad tussen Zetterij en Noordammerlaan). Op 13 december meldde de gemeente dat de herstelwerkzaamheden 3 tot 12 maanden gaan duren. Als dit een autoweg was geweest, had dit dan net zo lang geduurd?’

Maar ook het gesloten fietspad voor het HWC langs en het gesloten fietstunneltje bij Meent zijn voorbeelden waar fietsers momenteel veel last ervaren ten opzichte van de auto’s die op deze plekken door goed uitgekiend beleid worden ontzien. ’Zijn de fietspaden dan het laatste waar rekening mee wordt gehouden bij dit soort projecten? De prioriteiten liggen duidelijk ergens anders’ aldus GroenLinkser de Looze. Het veelgebruikte stukje Zwartepad is nu al drie maanden dicht en laat fietsers dus al geruime tijd een stuk omfietsen. Op het eerste gezicht is er in de afgelopen 3 maanden nog niets aan gedaan. De Looze zal het college vragen hoe lang dit nog gaat duren en wanneer de gemeente eindelijk het gehele Zwartepad gaat verbreden.

Klachten wegdek ventweg Rembrandtweg

BURGERBELANGEN AMSTELVEEN BURGERBELANGEN AMSTELVEEN Amstelveen 04-03-2019 06:22

De voorzitter van de bewonerscommissie Rembrandtweg Nico van Kooten heeft een aantal klachten ontvangen over het wegdek van de ventweg van de Rembrandtweg. Het gaat met name om stukken tussen de rotonde Groen van Prinsererlaan en de Graaf Aelbrechtlaan. Grote stukken zijn met egaal rood asfalt bedekt, maar er zijn ook stukken met ongelijke klinkertjes. Dit is met name hinderlijk voor fietsers en scootmobiels etc. Van Kooten vraagt zich af in hoeverre deze klacht wordt gedeeld en roept de bewoners op om te laten weten wat ze van die klachten vinden. Men kan zich richten via e-mail tot nico@familie-van-kooten.nl. Als 70% van de bewoners positief reageert wil Van Kooten actie voeren om ook de resterende stukken van de ventweg geasfalteerd te krijgen.

CDA spreekt waardering uit voor verkeersregelaars

CDA CDA Amstelveen 05-02-2019 09:38

Amstelveen - In de afgelopen periode is het een enorme drukte geweest op de kruisingen Kronenburg en Zonnestein met de Beneluxbaan. Al lang van te voren was aangekondigd dat in december2018 en januari 2019 een start met de werkzaamheden zou worden gemaakt voor de ondertunneling van de kruispunten van tramlijn 51. Ondanks de uitgebreide voorlichting vanuit de gemeente hebben gebruikers van tram- en metrohaltes en omwonenden niet kunnen bevroeden welk een impact deze start op de omgeving zou hebben. Dat wil zeggen op de autogebruikers, de fietsers en de voetgangers. Bewegwijzering en aangepaste stoplichten waren niet voldoende om alles in goede banen te leiden. Gedurende een langere periode hebben veel verkeersregelaars van Safe Traffic Streaming uit Kampen van de vroege ochtend tot aan de laatste metro/tram in de nacht paraat gestaan om alles in goede banen te leiden. Of het nu ging om bij het bijspringen bij calamiteiten, ondersteuning bieden bij het overstekenof iemand die ’s avonds laat zonder benzine stond uit de brand te helpen. Zij hebben dat met liefde en passie voor hun beroep gedaan, vertelden ze vorige week aan raadsleden Pier Rienks en Sandra van Engelen van het CDA. Ze doen er alles aan om hun werk goed uit te voeren. Het maakt voor hen niet uit tot hoe laat zij moeten doorwerken, waar in het land dan ook. Dat is niet onopgemerkt is gebleven. Dat bleek uit de vele waarderende opmerkingen die zij ontvingen. Daarnaast werd hen koffie, snoepjes, koekjes aangeboden om zo het werk in weer en wind te doorstaan. Ook het CDA heeft zijn oprechte waardering voor de verkeersregelaars uitgesproken: wij zijn hun veel dank verschuldigd.